![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() Zelf in een cordon ja. ![]()
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer. Laatst gewijzigd door Hoomer : 16 oktober 2018 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hangt louter af van hoe ruim je het mandaat van de vertegenwoordiger ziet. Het mandaat dat ik aan mijn vertegenwoordiger wil geven is blijkbaar ruimer dan hetgeen u aan uw vertegenwoordiger wil geven. Voor mij vormt het huidige systeem van coalitievorming geen enkel probleem. Ik ken trouwens geen enkele staat waarbij verkozen mandatarissen worden gedwongen met partij x of y een coalitie te vormen. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 oktober 2018 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, sinds hij bij Lokeren speelt loopt hij hele dagen met een gestrekte Hitler-arm rond.Bij Anderlecht kon Van Holsbeeck en Verschueren hem nog in toom houden, maar Lambrecht mist duidelijk die autoriteit. Degradatie of schrapping lonkt.
![]() |
#524 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw een mandataris als een ondergeschikte aan wie, om praktische redenen van organisatie, een taak werd gedelegeerd. Niet als de "keuze van een meester". Als je "democratie" een beetje letterlijk neemt, is de eindbeslissing altijd bij het volk. Als er dan toch met mandatarissen moet gewerkt worden, dan moet het volk kunnen kiezen dewelke het daadwerkelijke bestuur zullen uitmaken. Citaat:
Er zijn nog wel situaties waar politici van verschillende strekkingen geen keuze hebben dan samen te werken met politici van andere strekkingen om een gezamelijk beleid uit te werken, zonder dat er een keuze van hun kant was om "mee te doen of niet". Laatst gewijzigd door patrickve : 16 oktober 2018 om 14:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar het is niet enkel de media die de publieke opinie vormt. Het is een combinatie van vele factoren waaronder ook ervaringen. Indien men bijvoorbeeld in een wijk woont waar regelmatig wordt ingebroken zal men zich onveilig voelen. Indien dus 80% van de bevolking in een dergelijke wijk woont zal 8°% zich onveilig voelen en zal dit een weerslag hebben op de publieke opinie, media of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Een partij stelt een programma op voor de verkiezing 2. Er wordt gestemd. 3. Men vorm een coalitie met de partijen waar men één gezamenlijk programma kan mee opstellen. Dit is geven en nemen. 4. Men bestuurt voor een bepaalde tijd (6 jaar voor de lokale overheden) Daarna gaat men terug naar 1 en straft de kiezer af of beloont. In uw geval zou men voor de verschillende combinaties dus een gezamenlijk programma moeten uitwerken. Nogal een beetje moeilijk als partij A (dir links is bijvoorbeeld) zowel een programma moet uitwerken met een linke partij B of een rechtse partij C). Ik denk niet dat dit een realistisch scenario is. De huidige manier van werken is best OK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw vergelijking met een absolute monarchie begrijp ik niet goed. In zo'n geval ontbreekt immers het principe dat men iemand die zijn werk niet goed doet, op aanvaardbaar korte tijd electoraal kan afstraffen. Wij zijn het niet eens over hoe ruim een mandaat is qua bevoegdheden. De vergelijking met absolute monarchie gaat daarentegen over de duurtijd van het mandaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kogel is door de kerk : n-va heeft formeel beslist om niet in een meerderheid met het vlaams blok van d'haeseleer te stappen.
![]() https://www.hln.be/nieuws/binnenland...itie~a1c09523/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volstaat één Vlaams Belanger om cordon te breken?
Citaat:
N-VA und seine kameraden? ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
6 jaar Ninove onbestuurbaar maken, lijkt me ook niet de oplossing om te groeien.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of andersom een VB-er die het opportuun zou vinden om ook een OVLD lidkaart te nemen. De CD&V was traditioneel dé incontournable partij in Grimbergen, maar ze hebben de laatste zes jaar zo belabberd gepresteerd dat ze naar de vierde plaats gebonjourd zijn. Rutte gaat nu efkes wat in de pot roeren. Als ze de CD&V terugbrengt is't ineens ook gedaan met de liberalen denk ik. (Hoop ik toch) (Nee ik heb niet voor Vernieuwing gestemd, maar alles is beter dan opnieuw tsjeven in't bestuur.)
![]() |
![]() |
#532 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijft zo dat FN het initiatief heeft, desnoods minderheidscoalitie met hun 15 zetels + hengelen naar gedoogsteun bij de oppositie ? (n-va dan) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Forza Ninove met een minderheids kabinet en N-VA die gedoogsteun geeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ---
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 oktober 2018 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. een partij stelt een programma voor op de verkiezingen 2. er wordt op die partijen gestemd 3. de wiskundig mogelijke coalities, zonder "programma", worden aan de kiezer voorgesteld in een tweede stemronde 4. de kiezer duidt een coalitie aan (die coalitie die de meeste stemmen heeft, niet noodzakelijk een meerderheid) 5. daarmee moeten de aangeduide partijen het doen om een regeringsakkoord te bereiken. Ze hebben geen keuze: die samenwerking is de opdracht die de kiezer hen heeft gegeven. Willen ze dat niet, dan nemen ze ontslag als vertegenwoordiger. Is door die ontslagen, de door de kiezer aangeduide coalitie niet meer in de meerderheid, terug naar 1. Maw, de "formateur" is de kiezer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tut tut voetballers zijn onschendbaar. Ander onderwerp graag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"bestuur maar gedurende X jaar, ik zal het ondergaan. Als ik niet content ben is het enige dat ik kan doen, U geen TWEEDE termijn geven van X". Zo gaat machtsdelegatie niet, he. En het wordt al helemaal zoek als mandaten eenmalig zouden zijn. Dan is er zelfs helemaal GEEN stok achter de deur. Je zou kunnen zeggen: de verkiezing gaat enkel over wat de KIEZER wil dat er gebeurt in de komende X jaar. En het systeem moet zo zijn dat dat ook gebeurt. Niet dat de kiezer er passief kan bij zitten kijken, vaststellen dat wat hij wilde, niet is gebeurd, en dan maar de volgende keer op een ander paard gaat wedden, waar hij evenmin enige garantie heeft dat dat tweede paard in de tweede periode X zal doen wat hij wenst. Dat is een ezel met een wortel voor de neus: "laat mij nu toch doen, als het U niet aanstaat kunt ge binnen X jaar een andere kiezen die ge zult moeten laten doen, maar die ge wel, als ge binnen 2X jaar ook niet content zijt, door nog een derde andere kunt vervangen die ge dan, als ge niet content zijt, binnen 3X jaar ....". Als dusdanig is de vergelijking met de monarch niet zo bizar. De kiezer mag enkel in de verre verre toekomst misschien eens een verkozene krijgen die hem aanstaat... de anderen kan hij enkel maar vervangen door anderen die hij kan vervangen door anderen.... waar geen ene van doet wat hij wenst. Citaat:
De bevoegdheid van een mandataris gaat voor mij niet zover dat hij mag bepalen wie de macht zal uitoefenen (ttz, welke, van de verschillende mogelijke meerderheden, de geprefereerde is). Laatst gewijzigd door patrickve : 16 oktober 2018 om 16:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tja, dan ga je verkiezingen organiseren tot er één de absolute meerderheid haalt. Dan krijg je een beetje toestanden zoals de rectorverkiezing in UGent waar men 66% van de stemmen moest hebben, resultaat, niemand behaalde die ooit behalve wanneer het niet meer nodig was. En de burger maar maand na maand naar de stembus trekken, dit zal het geloof in de democratie zeker verhogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |