Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2019, 12:58   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard, wat een vraag !
Neen, dat is het niet. Vrijheid van meningsuiting. Het behoort tot dat belangrijk spel in onze democratie. Een politicus mag u ook op de markt aanspreken om eens te praten over zijn politiek project, maar u hebt ook de volle vrijheid om "neen" te zeggen en zijn aanbod af te slaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 13:00   #522
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is het niet. Vrijheid van meningsuiting.
Vrijheid om gerust gelaten te worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 13:01   #523
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrijheid om gerust gelaten te worden.
Daarom is stalking strafbaar. En terecht.
Oud 2 maart 2019, 13:02   #524
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij beweert dus dat reclame geen invloed heeft op verkoopcijfers.
Gaf u niet aan dat u zich laat leiden door reclame? Ongetwijfeld bestaan er nog dergelijke mensen. Ik behoor daar alvast niet toe. Net zoals er ook andere mensen zijn die zich niet laten leiden door de emotionaliteit van wat reclame is.
Oud 2 maart 2019, 13:02   #525
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een politicus mag u ook op de markt aanspreken om eens te praten over zijn politiek project, maar u hebt ook de volle vrijheid om "neen" te zeggen en zijn aanbod af te slaan.
Voila. En dan moet hij ophoepelen. Iemand die U een reclame boodschap wil geven, moet U dus eerst UW TOELATING VRAGEN of hij U die boodschap mag geven. En als gij nee zegt, moet hij zijn communicatie voor zich houden.

Als een getuige van Jehova mij aanspreekt en ik doe hem teken dat ik hem niet wil horen, moet hij ook ophoepelen.

Je mag natuurlijk altijd wel aan een homo koppel op straat vragen of zij geinteresseerd zijn in uw mening over homo koppels. Als zij U een teken geven dat je mag oprotten, dan is dat ook zo: dat mag je dan doen.
Oud 2 maart 2019, 13:03   #526
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan ik dat aantonen. Op meerdere manieren zelfs.

De eerste:
Het gegeven zelf dat reclame WERKT volstaat om dat aan te tonen. Hoeveel mensen zijn BLIJ met het feit dat ze beginnen roken zijn, bijvoorbeeld ?

Is het uw gezondheid in gevaar brengen voor iets dat, alles bij elkaar, de moeite niet loont, iets dat gebeurd is zonder U schade aan te brengen ? Wat is een agressie anders dan U schade aanbrengen ?

De tweede:
opdat een interactie van iemand anders een agressie zou zijn, volstaat het dat diegene die het ondergaat, het een agressie VINDT, en dat de interactie ongesoliciteerd is, he.
De referentie is niet wat een persoon vindt, dan wel wat de wetgever heeft omschreven als "agressie". De wet is daarin de referentie; niet de persoonlijke gevoelens van een individuele burger.
Oud 2 maart 2019, 13:05   #527
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaf u niet aan dat u zich laat leiden door reclame? Ongetwijfeld bestaan er nog dergelijke mensen. Ik behoor daar alvast niet toe. Net zoals er ook andere mensen zijn die zich niet laten leiden door de emotionaliteit van wat reclame is.
Ik denk ten eerste dat je illusies hebt dat reclame bij jou niet werkt. Iedereen die zich ergens door laat beinvloeden, denkt in de eerste plaats dat hij daar niet door beinvloed wordt.

Maar het gegeven dat er mensen zijn die zich door reclame laten beinvloeden (dus die daar slachtoffer van zijn) toont wel degelijk aan dat reclame een vorm van agressie is. Maar zelfs doodgewoon de mentale moeite die je moet doen om de reclame boodschap te ontvangen, ze te analyseren, en te denken "wat een lulkoek" is een onaangename ervaring die U opgedrongen werd door die ongevraagde communicatie. Het is dus OOK een agressie, zelfs aan het adres van mensen die (beweren dat ze) niet beinvloed worden erdoor.

Het is als hondedrollen op uw stoep. Je kan zeggen: "voor mij is dat geen probleem, ik maak mijn stoep altijd weer schoon", maar het is toch maar een vorm van ambras. Ongevraagde communicatie is dat ook.
Oud 2 maart 2019, 13:07   #528
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De referentie is niet wat een persoon vindt, dan wel wat de wetgever heeft omschreven als "agressie".
Maar de wetgever is een zwanzer, he. Die schrijft in de wet wat hij wil. In Nazi duitsland was het OK om joden te vergassen, dat wil nog niet zeggen dat dat een goei referentie is.

Als wij hier binnen 30 jaar allemaal naar de moskee moeten van de wetgever, zal dat ook niet als agressie omschreven worden neem ik aan...

Trouwens, de wetgever verandert van gedacht, ge kunt de wet dus niet gebruiken als een referentie voor noties, want die veranderen zoals de wind.

40 jaar geleden was de reclame "een Belga rook je nooit alleen" perfect toegelaten reclame en was dat dus geen "agressie". Nu zou diezelfde communicatie een totaal onwettelijke agressie zijn, want men mag geen reclame meer maken voor rookgerief. Wat 40 jaar geleden dus tot de "vrije meningsuiting" hoorde, is nu een "agressie". Go figure.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 maart 2019 om 13:09.
Oud 2 maart 2019, 13:12   #529
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik de mening uit dat homoseksualiteit vanuit bijbels en christelijk perspectief een zondige handeling is, dan is dat geen "handelen". Het redelijk onderscheid tussen mening en handeling is bij u echt wel zoek geraakt.
of hoe je draait en kronkelt...dit ongevraagd aan homo's gaan verkondigen, is grensoverschrijdend gedrag!
Uw ongevraagde mening over iemands seksuele geaardheid aan anderen verkondigen is wel degelijk een handeling
Vrees dat uw godsdienstwaanzin niet voor rede vatbaar is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 13:23   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ten eerste dat je illusies hebt dat reclame bij jou niet werkt. Iedereen die zich ergens door laat beinvloeden, denkt in de eerste plaats dat hij daar niet door beinvloed wordt.

Maar het gegeven dat er mensen zijn die zich door reclame laten beinvloeden (dus die daar slachtoffer van zijn) toont wel degelijk aan dat reclame een vorm van agressie is. Maar zelfs doodgewoon de mentale moeite die je moet doen om de reclame boodschap te ontvangen, ze te analyseren, en te denken "wat een lulkoek" is een onaangename ervaring die U opgedrongen werd door die ongevraagde communicatie. Het is dus OOK een agressie, zelfs aan het adres van mensen die (beweren dat ze) niet beinvloed worden erdoor.
Als u er zo diep van overtuigd bent dat reclame agressie inhoudt, dan zou ik actief ijveren voor het verwijderen ervan.
Oud 2 maart 2019, 13:25   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
of hoe je draait en kronkelt...dit ongevraagd aan homo's gaan verkondigen, is grensoverschrijdend gedrag!
Uw ongevraagde mening over iemands seksuele geaardheid aan anderen verkondigen is wel degelijk een handeling
Vrees dat uw godsdienstwaanzin niet voor rede vatbaar is.
Als het grensoverschrijdend gedrag inhoudt, dan zal het in de wet omschreven staan. Ik daag u uit - bij herhaling - om dat aan te tonen.

Het is vrij eenvoudige, beste alice: ofwel staat het de wet (en hebt u gelijk en zal ik ruiterlijk mijn ongelijk toegeven), ofwel niet (en dan moet u maar de eerlijkheid hebben te erkennen dat u hier ongelijk hebt).

Krijgen we dus een referentie naar die wetgeving? Of blijft het bij het machinaal herhalen "het is grensoverschrijdend gedrag"?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 maart 2019 om 13:38.
Oud 2 maart 2019, 13:26   #532
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de wetgever is een zwanzer, he. Die schrijft in de wet wat hij wil. In Nazi duitsland was het OK om joden te vergassen, dat wil nog niet zeggen dat dat een goei referentie is.
Ik heb geen weet van enige nazi-wet die het vergassen van de Joden regelde. U wel?
Oud 2 maart 2019, 13:28   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, de wetgever verandert van gedacht, ge kunt de wet dus niet gebruiken als een referentie voor noties, want die veranderen zoals de wind.

40 jaar geleden was de reclame "een Belga rook je nooit alleen" perfect toegelaten reclame en was dat dus geen "agressie". Nu zou diezelfde communicatie een totaal onwettelijke agressie zijn, want men mag geen reclame meer maken voor rookgerief. Wat 40 jaar geleden dus tot de "vrije meningsuiting" hoorde, is nu een "agressie". Go figure.
Natuurlijk is de wetgeving de referentie voor al die zaken die door de wet worden geregeld. Dat is o.m. vrijheid van meningsuiting. Ook wat grensoverschrijdend gedrag is, wat stalking is, wat bedreiging inhoudt, enzovoort.

U verwart trouwens "agressie" met "onwettige handeling". Reclame voor sigaretten is in België verboden. Wie het als bedrijf toch zou doen, maakt zich schuldig aan illegale handelingen en dus strafbaar. Alleen: niet alle strafbare handelingen vormen agressie. Die redeneerfout maakt u hier.
Oud 2 maart 2019, 13:30   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila. En dan moet hij ophoepelen. Iemand die U een reclame boodschap wil geven, moet U dus eerst UW TOELATING VRAGEN of hij U die boodschap mag geven. En als gij nee zegt, moet hij zijn communicatie voor zich houden.

Als een getuige van Jehova mij aanspreekt en ik doe hem teken dat ik hem niet wil horen, moet hij ook ophoepelen.

Je mag natuurlijk altijd wel aan een homo koppel op straat vragen of zij geinteresseerd zijn in uw mening over homo koppels. Als zij U een teken geven dat je mag oprotten, dan is dat ook zo: dat mag je dan doen.
Natuurlijk, dat werd ook nooit in vraag gesteld. Of zoals ik al meermaals opmerkte: ik verdedig hier op geen enkele wijze stalking. Alice beweert van wel, maar daar heeft ze tot nu toe geen enkel bewijs voor kunnen leveren.
Oud 2 maart 2019, 15:08   #535
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar in het evangelie staat dat te lezen?
Dat weet je goed genoeg, vermits je over 'het evangelie' begint.
Maar toch stuur je erop aan dat je het niet weet, een leugen dus.
Citaat:
Ik lees een hoop vragen, maar dat toont niet aan dat uw beginuitspraak enige waarheid bevat. Een stelling onderbouw je nu eenmaal niet door argumenten te vervangen door vragen.
Zo zeg je het zelf.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 maart 2019 om 15:11.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 15:13   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat weet je goed genoeg, vermits je over 'het evangelie' begint.
Maar toch stuur je erop aan dat je het niet weet, een leugen dus.
U maakt er iets van wat er helemaal niet staat. Dat is juist mijn punt. Daarom ook gaat u niet in op de vraag.
Oud 2 maart 2019, 15:13   #537
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is de wetgeving de referentie voor al die zaken die door de wet worden geregeld. Dat is o.m. vrijheid van meningsuiting. Ook wat grensoverschrijdend gedrag is, wat stalking is, wat bedreiging inhoudt, enzovoort.
Bijlange niet. Dat zijn onafhankelijk van de wet bestaande begrippen. De wet kan die deels of geheel of helemaal niet implementeren. Maar de wettelijke implementatie of niet verandert de betekenis van de notie niet, natuurlijk.

Als de wet stelt dat "een paar oorvijgen" geen agressie is, dan is dat wettelijk misschien zo, maar dan blijft dat nog altijd een agressie in de betekenis van het woord "agressie".

Er zijn zelfs staten geweest die het getal Pi op 3 afrondden, maar dat veranderde niks aan de echte waarde van Pi natuurlijk.

Vrijheid van meningsuiting is een notie, onafhankelijk van haar wettelijke implementatie. Zo hebben wij in Belgie een eerder beperkte vorm van vrijheid van meningsuiting. Wij hebben geen totale vrijheid van meningsuiting: die notie betekent immers dat je nooit *strafrechterlijk* een probleem kan hebben betreffende de inhoud van een verkondigde mening. Je kan wel *privaatrechterlijk* een probleem krijgen, omdat iemand denkt dat hij nadeel heeft ondervonden van uw meningsuiting. Maar als niemand met een schade claim komt, is, onder vrijheid van meningsuiting, elke inhoudelijke mening toegelaten. Dat is in Belgie niet het geval. Dat is zelfs bijna nergens het geval. Dus zijn, in al die wettelijke systemen, de zaken zo dat je geen volledige vrijheid van meningsuiting hebt, ook al beweren die systemen van wel.

Citaat:
U verwart trouwens "agressie" met "onwettige handeling". Reclame voor sigaretten is in België verboden. Wie het als bedrijf toch zou doen, maakt zich schuldig aan illegale handelingen en dus strafbaar.
Het is een illegale handeling gemaakt, OMDAT het een agressie is (in niet-legale zin), en dat de schade door die agressie het uiteindelijk won van de algemene commerciele voordelen van mensen met reclame mogen te agresseren. Het is altijd een agressie geweest, maar het is pas de laatste decennia een illegale daad geworden.

De strafbaarheid en de illegaliteit van een handeling kan dus veranderen doorheen de tijd, maar natuurlijk niet het tijdsloze concept dat ze een agressie vormt of niet. Want de notie van "agressie" is tijdsloos, het is een gegeven notie, zoals het getal Pi. Dat de wetgever sommige agressies, op sommige momenten, illegaal verklaart, dan weer toelaat, duidt enkel maar op het feit dat je de wet niet kan gebruiken om tijdsloze noties te definieren, gezien de wet verandert in de tijd. Het getal Pi kan niet door de wet gedefinieerd worden, gezien Pi tijdsloos is, en de wet kan veranderen.

Dus: de wet is geen referentie om het over noties zoals vrijheid en agressie te hebben. De wet kan zich daaraan inspireren of niet, naargelang het ogenblik, maar dat is het dan ook.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 maart 2019 om 15:15.
Oud 2 maart 2019, 15:17   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijlange niet. Dat zijn onafhankelijk van de wet bestaande begrippen. De wet kan die deels of geheel of helemaal niet implementeren. Maar de wettelijke implementatie of niet verandert de betekenis van de notie niet, natuurlijk.
Bijlange van wel. Het samenleven wordt immers geordend door de wetgeving. Niet door dat u of iemand anders vindt wat de wetgeving bedoelt. Als u meent dat het agressie is, dan beschikt u als burger over wettelijke middelen om dat af te toetsen. Indien u daarbij dan verliest, betekent dit dat uw inzicht niet correct was of dat u iets interpreteerde op een manier die afweek van de wetgeving.
Oud 2 maart 2019, 15:18   #539
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, dat werd ook nooit in vraag gesteld. Of zoals ik al meermaals opmerkte: ik verdedig hier op geen enkele wijze stalking.
Het op een of andere wijze aan een homoseksueel koppel willen diets maken dat jij denkt dat ze zondig leven, zonder dat zij akkoord zijn met het gegeven dat je hen dat wil zeggen, en zonder dat ze vrij gekozen hebben om daarover met U in discussie te gaan, is wel degelijk een vorm van stalking.

Die mening verkondigen aan mensen die dat wel willen horen, is uw goed recht natuurlijk (van vrije meningsuiting). Maar je moet wel eerst beleefd vragen aan die mensen of die uw mening hierover wel willen horen. Hier op dit forum is dat vanzelf het geval, vermits het hier een DISCUSSIE forum is, en een discussieforum enkel maar deelnemers heeft die GEKOMEN ZIJN om te discussieren. Dus hier moogt gij dat zonder problemen zeggen. Maar niet aan dat homoseksueel koppel op straat.
Oud 2 maart 2019, 15:19   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een illegale handeling gemaakt, OMDAT het een agressie is (in niet-legale zin), en dat de schade door die agressie het uiteindelijk won van de algemene commerciele voordelen van mensen met reclame mogen te agresseren. Het is altijd een agressie geweest, maar het is pas de laatste decennia een illegale daad geworden.
Hiermee draait u rondjes: het is agressie omdat het altijd agressie is geweest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be