Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2021, 06:07   #521
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het motief voor het liefdesgebod (heb de ander lief zoals jezelf) is het omturnen van het mimetisme in de richting van vreugdevolle synergie
Veel idioter moet het niet worden natuurlijk. In de grond is het "haat anderen zoals je jezelf liefhebt".

Maar gans de bedoeling van ELKE ideologie die gebaseerd is op "ik weet wat goed is voor jou" bestaat er enkel en alleen in om anderen zodanig in de war te brengen ten aanzien van hun eigen zoeken naar geluk, dat ge hen domineert om hen nadien te manipuleren in het zoeken naar uw eigen geluk. Kortom, hen te onderwerpen zonder dat zij daar weerstand aan bieden. Die mensen worden dan wel fundamenteel ongelukkig want telkens in de tweestrijd tussen de zever die ge hen wijsgemaakt hebt, waarbij ze dienen die dingen te doen die hen uiteindelijk geen fun opleveren, maar wel aan de uwe werken, en hun vaststelling dat ze telkens desillusies meemaken en dat ze telkens "een drang naar zondigheid" voelen, ttz, wel degelijk merken dat ze verkeerd bezig zijn maar niet naar hun normale instinkten durven terugkeren want zot theorieke over hoe ze hun natuurlijke vijandigheid moeten onderdrukken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 06:09   #522
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welnee, zo ervaar ik de wereld he. Denk eens 2 minuten na: uiteindelijk ben je het enige bewustzijn dat sensaties meemaakt, al de rest is enkel maar projectie op basis van WAARNEMINGEN van interacties.
Even los van de tegenstrijdigheid in wat je zegt (want ook jijzelf bent dan maar een 'projectie'): het leuke en rationele is nu net om de wetten achter die projecties en interacties te ontdekken om vervolgens op basis van inzicht te kunnen kiezen.

Citaat:

En empathie is enkel maar een EIGEN sensatie van fun of van verdriet he, die gebaseerd is op een EIGEN MENTALE CONSTRUCTIE van wat een andere bewuste ervaring ZOU KUNNEN ZIJN ALS ZE BESTAAT en waarvan de enige indicatie is welke daadwerkelijke waarnemingen van interacties je hebt.
Waarom associeer jij convergentie in doelen met 'empathie'? Empathie heeft daar in se niets mee te maken en kan er zelfs haaks op staan. Vanuit de rationele ethiek moet je soms tegen empathische tendensen ingaan, denk aan een moeder die haar egoïstische gehechtheid aan haar kind moet overwinnen.
Oud 16 oktober 2021, 06:14   #523
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Veel idioter moet het niet worden natuurlijk. In de grond is het "haat anderen zoals je jezelf liefhebt".

Maar gans de bedoeling van ELKE ideologie die gebaseerd is op "ik weet wat goed is voor jou" bestaat er enkel en alleen in om anderen zodanig in de war te brengen ten aanzien van hun eigen zoeken naar geluk, dat ge hen domineert om hen nadien te manipuleren in het zoeken naar uw eigen geluk. Kortom, hen te onderwerpen zonder dat zij daar weerstand aan bieden. Die mensen worden dan wel fundamenteel ongelukkig want telkens in de tweestrijd tussen de zever die ge hen wijsgemaakt hebt, waarbij ze dienen die dingen te doen die hen uiteindelijk geen fun opleveren, maar wel aan de uwe werken, en hun vaststelling dat ze telkens desillusies meemaken en dat ze telkens "een drang naar zondigheid" voelen, ttz, wel degelijk merken dat ze verkeerd bezig zijn maar niet naar hun normale instinkten durven terugkeren want zot theorieke over hoe ze hun natuurlijke vijandigheid moeten onderdrukken.
Alweer een projectie van wat mijn 'motieven' zouden zijn. Vanaf een bepaalde leeftijd heeft het nog weinig zin om mensen fundamenteel te willen veranderen, gewoon omdat het dan te laat is (je moet die tweestrijd vermijden voordat ze kan ontstaan, via de opvoeding in fasen). Wel kan je inzicht bijbrengen indien de problemen te groot dreigen te worden of als ze alsnog openstaan voor inzicht en dat in de mate van het nog mogelijke willen integreren, ondanks de "zwei Seelen in meiner Brust" (Faust). Iets anders is het natuurlijk wanneer ze door hun houding de groei van anderen dreigen te beletten of werkelijk schadelijk gedrag vertonen. Dat moet verhinderd worden door hiërarchie en waar nodig dwang.
Oud 16 oktober 2021, 06:19   #524
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer een projectie van wat mijn 'motieven' zouden zijn.
Tiens, ik dacht juist dat je dacht dat anderen dat beter wisten dan jijzelf.
Oud 16 oktober 2021, 06:21   #525
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel kan je inzicht bijbrengen indien de problemen te groot dreigen te worden of als ze alsnog openstaan voor inzicht
Je bent hier weer je eigen ethiek aan het projecteren. Iets is immers maar een "probleem" in het kader van een zekere ethiek. Jij denkt bijvoorbeeld dat de mensheid die zichzelf vernietigt een probleem zou zijn, ik niet. Jij vindt dat dus slecht, ik niet. En dan afkomen met het "inzicht" dat jouw ethiek juist zou zijn, is weeral, voor de zoveelste keer, circulair.
Oud 16 oktober 2021, 06:36   #526
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tiens, ik dacht juist dat je dacht dat anderen dat beter wisten dan jijzelf.
Hier ga ik om diplomatische redenen niet op antwoorden.
Oud 16 oktober 2021, 06:39   #527
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier ga ik om diplomatische redenen niet op antwoorden.
Oud 16 oktober 2021, 06:39   #528
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je bent hier weer je eigen ethiek aan het projecteren. Iets is immers maar een "probleem" in het kader van een zekere ethiek. Jij denkt bijvoorbeeld dat de mensheid die zichzelf vernietigt een probleem zou zijn, ik niet. Jij vindt dat dus slecht, ik niet. En dan afkomen met het "inzicht" dat jouw ethiek juist zou zijn, is weeral, voor de zoveelste keer, circulair.
Zie de andere discussie. Als jouw uiteindelijke referentiepunt een niet-gereflecteerde 'ervaring' is (die vaak overigens vermengd is met zelfbedrog over de kwaliteit van die ervaring zelve), dan val je daarmee sowieso buiten het domein van de rede. Jouw 'niet-circulariteit' zogezegd is dan gewoon de willekeur van het onredelijke als zodanig dat tot 'principe' wordt verheven. Verder is mijn visie niet circulair (tenzij in de zin waarin alle visies die coherent zijn 'circulair' zijn, namelijk als een uitdrukking van hun coherentie), want het product van redelijke beschouwing, niet iets waarmee ik ooit 'vertrokken' ben om het vervolgens te willen 'aantonen'. Maar jij toont überhaupt niets aan.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 oktober 2021 om 06:40.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 07:43   #529
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie de andere discussie. Als jouw uiteindelijke referentiepunt een niet-gereflecteerde 'ervaring' is (die vaak overigens vermengd is met zelfbedrog over de kwaliteit van die ervaring zelve), dan val je daarmee sowieso buiten het domein van de rede.
Absoluut. Vandaar dat er geen rationele basis kan bestaan voor een ethiek. Het is niet "mijn" referentie punt. Het is de bestaansreden van onze bewuste ervaring.

Citaat:
Jouw 'niet-circulariteit' zogezegd is dan gewoon de willekeur van het onredelijke als zodanig dat tot 'principe' wordt verheven.
Inderdaad, omdat dat nu eenmaal onze bewuste ervaring is. Omdat het die bewuste ervaring, die aangenaam of onaangenaam is, die het enige is dat voorkeuren kan definieren, ttz, "goed" en "kwaad", ttz, een ethiek.

Citaat:
Verder is mijn visie niet circulair (tenzij in de zin waarin alle visies die coherent zijn 'circulair' zijn, namelijk als een uitdrukking van hun coherentie),
Nee, de circulariteit zit hem gewoon in het feit dat je ergens in je "rationele" argumentatie voor wat nu goed en kwaad zou zijn dat je zou kunnen afleiden (uw bewering) van first principles, toch altijd een ex cathedra oordeel van goed of slecht invoert. Ttz, je gebruikt het concept dat je aan het definieren bent, in de definitie ervan.

Citaat:
want het product van redelijke beschouwing, niet iets waarmee ik ooit 'vertrokken' ben om het vervolgens te willen 'aantonen'. Maar jij toont überhaupt niets aan.
Dat is dan ook mijn bewering: er bestaat niet zoiets als een rationeel (aantoonbare) ethiek, dat is puur enkel en alleen op een waargenomen signaal gebaseerd: namelijk "aangename ervaring" vs "onaangename ervaring" welke het fundament is van een bewust bestaan.

Het enige wat we kunnen doen, is die vaststellen, meer niet. We stellen vast dat eens goed neuken aangenaam is, en we stellen vast dat met een hamer op onze grote teen kloppen onaangenaam is. Daar is geen a priori reden voor, maar 't is zo. We stellen dat vast. En daar moeten we het mee doen.

Wat je WEL rationeel kan, is om op basis van een zekere opgedane ervaring van welke fenomenen MEESTAL aangenaam ervaren worden, dan wel onaangenaam, en uit de vastgestelde rationaliteit van oorzaak-gevolg relaties in de natuur (zeg maar "wetenschap") we zo gaan handelen dat we in de toekomst meer kans hebben om blootgesteld te worden aan fenomenen die uit ervaring aangename effecten lijken te hebben, en fenomenen trachten te vermijden die uit ervaring onaangename effecten veroorzaken.

Als dusdanig is er wel een rationele BACKPROPAGATIE van uit ervaring veronderstelde aangename en onaangename ervaren fenomenen in de toekomst, en DAT kan je een "ethiek" noemen: ttz die handelingen verkiezen die U in de toekomst aangenaam ervaren fenomenen zullen veroorzaken (wat we dus ethisch "goed" noemen) en die handelingen vermijden die U in de toekomst onaangenaam ervaren fenomenen zullen veroorzaken (wat we dus ethisch "slecht" noemen). Maar merk op dat het niet de "ethiek" is die rationeel is, die is gewoon gefundeerd in de ervaring van wat nu als aangenaam, en wat nu als onaangenaam wordt ervaren, en is een loutere vaststelling, maar enkel maar de causale backpropagatie naar mogelijke handelingen die enige rationaliteit bevat.

Bijvoorbeeld: OMDAT ik uit ervaring weet dat een hamer op mijn grote teen krijgen, een onaangename ervaring is, ga ik "rationeel" beslissen van die hamer niet op de rand van de tafel te leggen. Omdat ik de wetenschappelijk causale link ken tussen "hamer op de rand van de tafel kan gemakkelijk op mijn grote teen vallen". De rationaliteit zit hem in de causale link tussen hamer op rand van tafel, en op mijn teen vallen. NIET in het beslissen dat dat ongewenst is. Dat is een ervaren gegeven waar ik geen "uitleg" voor heb.

OMDAT ik uit ervaring weet dat honger hebben een onaangename ervaring is, ga ik het brood van mijn buurman stelen.

Allemaal dus ethisch goeie dingen, die ik afleid uit wat een bruut gegeven is: mijn ervaring van wat aangename en onaangename fenomenen zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 oktober 2021 om 07:47.
Oud 16 oktober 2021, 09:02   #530
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als dusdanig is er wel een rationele BACKPROPAGATIE van uit ervaring veronderstelde aangename en onaangename ervaren fenomenen in de toekomst, en DAT kan je een "ethiek" noemen: ttz die handelingen verkiezen die U in de toekomst aangenaam ervaren fenomenen zullen veroorzaken (wat we dus ethisch "goed" noemen) en die handelingen vermijden die U in de toekomst onaangenaam ervaren fenomenen zullen veroorzaken (wat we dus ethisch "slecht" noemen). Maar merk op dat het niet de "ethiek" is die rationeel is, die is gewoon gefundeerd in de ervaring van wat nu als aangenaam, en wat nu als onaangenaam wordt ervaren, en is een loutere vaststelling, maar enkel maar de causale backpropagatie naar mogelijke handelingen die enige rationaliteit bevat.
Ik zou hier willen aan toevoegen, het enige wat ons van andere levende wezens (dieren zeg maar) onderscheidt, is onze hogere intelligentie, die ons toelaat om de causale relaties in onze omgeving beter te modeliseren, en dus tot een efficienter backpropagatie te komen. Ttz, om, in tegenstelling tot een hond, te weten dat een hamer op de rand van de tafel gemakkelijker op onze teen valt. Een ander verschil is er niet tussen mens en dier. Wij zijn gewoon intelligenter in het vinden van causale links, da's al.
Oud 16 oktober 2021, 10:03   #531
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Niet alleen de joden vergasten ze maar ook Roma, homo's, vrijmetselarij, gehandicapten, politieke tegenstanders, enz...

Kortom alles wat men beschouwde als untermensh.

Beetje zoals nu gaande is.
Laten we vooral niet overdrijven.
De enige locatie waar met de vinger wordt gewezen naar niet of wel gevaccineerden is hier op dit forum. In het dagelijkse leven merk ik daar niets van. Meer zelfs, het interesseert niemand een bal, nul komma nul.
Het enige verschil nog, maar dan zitten we in een andere discussie, is de manier waarop je toegang krijgt tot bepaalde evenementen, de een met een pas de andere met een negatieve test. Uiteindelijk mag iedereen alles.
En voor de rest wordt nog met moeite het woord corona gebruikt. Niemand die zich afvraagt of je wel of niet bent gevaccineerd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 10:31   #532
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De enige locatie waar met de vinger wordt gewezen naar niet of wel gevaccineerden is hier op dit forum. In het dagelijkse leven merk ik daar niets van. Meer zelfs, het interesseert niemand een bal, nul komma nul.
Het enige verschil nog, maar dan zitten we in een andere discussie, is de manier waarop je toegang krijgt tot bepaalde evenementen, de een met een pas de andere met een negatieve test. Uiteindelijk mag iedereen alles.
En voor de rest wordt nog met moeite het woord corona gebruikt. Niemand die zich afvraagt of je wel of niet bent gevaccineerd.
Iedereen mag alles ??? Een Colombiaanse vriendin is in het kader van haar werk verleden week toegekomen in B. Ze is dubbel gevaccineerd maar mocht gisteren in Brussel niet (meer) met ons mee op restaurant. Ze heeft geen corona pas wel een Colombiaans attest (Engels) van het ministerie van gezondheid waarop haar vaccinaties staan vermeld. Een QR code zoals in Europa bestaat niet in derde landen. U iedere keer laten testen voor een spaghetti te gaan eten zal ze vlug beu zijn.
Maar bon ik zal haar wel de plekjes tonen waar je geen pas nodig hebt zelfs geen ID pas.... Je kent ze wel de plaatsen waar men allergisch is aan papieren

Uiteraard is het zoals met alles. Wanneer we er niet mee zijn betrokken interesseert het ons geen bal dat klopt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 10:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 10:36   #533
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Iedereen mag alles ??? Een Colombiaanse vriendin is in het kader van haar werk verleden week toegekomen in B. Ze is dubbel gevaccineerd maar mocht gisteren in Brussel niet (meer) met ons mee op restaurant. Ze heeft geen corona pas wel een Colombiaans attest (Engels) van het ministerie van gezondheid waarop haar vaccinaties staan vermeld. Een QR code zoals in Europa bestaat niet in derde landen. U iedere keer laten testen voor een spaghetti te gaan eten zal ze vlug beu zijn.
Maar bon ik zal haar wel de plekjes tonen waar je geen pas nodig hebt zelfs geen ID pas.... Je kent ze wel de plaatsen waar men allergisch is aan papieren

Uiteraard is het zoals met alles. Wanneer we er niet mee zijn betrokken interesseert het ons geen bal dat klopt.
Zo is het, het coronapasje toejuichen omdat ze zelf gevaccineerd zijn en zo een pasje hebben. Blijkt het dat ze niet het goede vaccin hebben en ondervinden ze nadelen, dan beginnen ze wel te melken.
De meeste mensen hebben gewoon nog niet door waarvoor dat pasje nog allemaal gebruikt gaat worden. Vroeg of laat zal zo goed als iedereen er spijt van hebben dat ze zich als lammeren naar de slachtbank hebben laten leiden.

Edit: en dan komt het fameuze zinnetje " wir haben das nicht gewusst"

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 16 oktober 2021 om 10:37.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 10:51   #534
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge hebt zelfs een pas nodig om een pint te gaan pakken. De situatie is absurd.

Ge zegt het zelf: "het interesseert niemand een bal". Maar waarom zit men dan allerlei belemmeringen in te voeren?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 10:51   #535
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Zo is het, het coronapasje toejuichen omdat ze zelf gevaccineerd zijn en zo een pasje hebben. Blijkt het dat ze niet het goede vaccin hebben en ondervinden ze nadelen, dan beginnen ze wel te melken.
De meeste mensen hebben gewoon nog niet door waarvoor dat pasje nog allemaal gebruikt gaat worden. Vroeg of laat zal zo goed als iedereen er spijt van hebben dat ze zich als lammeren naar de slachtbank hebben laten leiden.

Edit: en dan komt het fameuze zinnetje " wir haben das nicht gewusst"
Het beste bewijs dat het allemaal om geld gaat eerder dan om gezondheid.
Oud 16 oktober 2021, 10:52   #536
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik neem aan dat je zelf spaghetti hebt gekookt voor uw Colombiaanse vriendin.
Of neem ze eens mee naar de Vlaamse rand. Of ga met de trein naar Antwerpen. Geen gebrek aan spaghetti.
Maar, je hebt gelijk. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe groot de verschillen zijn in eigen land. Hier wordt het woord corona nog nauwelijks gebruikt.
Oud 16 oktober 2021, 10:55   #537
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ge hebt zelfs een pas nodig om een pint te gaan pakken. De situatie is absurd.

Ge zegt het zelf: "het interesseert niemand een bal". Maar waarom zit men dan allerlei belemmeringen in te voeren?
Ge hebt een coronapas nodig om in een open stadion naar een voetbalmatch te gaan kijken maar om met 30.000 op straat te betogen zonder mondmasker heb je geen corona pas nodig.

Wat ik altijd raar vindt is dan die uitleg van ja maar hier voelt iedereen zich veilig want alleen gevaccineerde mogen er in ????
Dit moet wel het eerste vaccin zijn waar gevaccineerde blijkbaar banger zijn van niet gevaccineerde dan omgekeerd

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 10:57.
Oud 16 oktober 2021, 10:58   #538
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat je zelf spaghetti hebt gekookt voor uw Colombiaanse vriendin.
Of neem ze eens mee naar de Vlaamse rand. Of ga met de trein naar Antwerpen. Geen gebrek aan spaghetti.
Maar, je hebt gelijk. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe groot de verschillen zijn in eigen land. Hier wordt het woord corona nog nauwelijks gebruikt.
Ja dat weet ik ook wel althans voor zolang het daar niet veranderd. Maar het gaat me om het principe en de absurditeit.

Een Japans zakenman kan dus sinds gisteren geen Brusselse wafel meer gaan eten. Zelfs al is die man gevaccineerd met een door het WHO erkend vaccin.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 11:03.
Oud 16 oktober 2021, 11:20   #539
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat weet ik ook wel althans voor zolang het daar niet veranderd. Maar het gaat me om het principe en de absurditeit.

Een Japans zakenman kan dus sinds gisteren geen Brusselse wafel meer gaan eten. Zelfs al is die man gevaccineerd met een door het WHO erkend vaccin.
Fred, ik snap de absurditeit wel.
En toch, daar moet toch een oplossing voor zijn. Er gaat mij toch niemand vertellen dat een zakenman of diplomaat zelf z'n potje moet koken.
Oud 16 oktober 2021, 11:28   #540
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fred, ik snap de absurditeit wel.
En toch, daar moet toch een oplossing voor zijn. Er gaat mij toch niemand vertellen dat een zakenman of diplomaat zelf z'n potje moet koken.
Maar Rudy, ge ziet toch wel in dat dit soort toestanden te zot voor woorden zijn?? Het zou helemaal niet nodig moeten zijn dat iemand door een administratieve mallemolen moet om frieten te gaan eten.

Had ge dit 2 jaar terug uitgelegd iedereen had u uitgelachen, en volledig correct! Wat we vandaag zien is religieus gedrag dat opgelegd wordt door de overheid. We moeten daar zo snel mogelijk vanaf, en dat lukt niet als er een grote groep gedwee de religie aanhangt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be