Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2006, 21:09   #521
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
En waarom maakt je dat dommer?
Omdat je vanuit een voorkeurspositie handelt. Zonder jezelf te moeten bewijzen. Ik zie genoeg erg domme rijke mensen. Gewoon gekregen via de ouders of aangetrouwd. Meestal erg dom.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 21:10   #522
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet alleen zijn Nederlands...Die man is een nationale ramp. De pretentie die hij ten toon spreidt is ongeëvenaard.
Tja... ik zou zeggen dat als je echt rijk bent en je leven in kannen en kruiken is, je dan geen reden hebt om te gaan stoefen op een forum. Stoefen op een forum is iets voor mensen die zwaar gefrustreerd zijn en in het echte leven heel wat tekort komen. Misschien hengelt hij hier naar een bruidje of zo ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 20 augustus 2006, 21:14   #523
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Je kennis van het Nederlands is zorgwekkend.
Maar wordt nagenoeg volledig gecompenseerd door zijn arrogantie. Gemakkelijk trouwens, om met andermans pluimen (papa's geld) te pronken.

Imo, een karikatuur.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 21:16   #524
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uitspruiten, voortschieten, voortbrengen
Ah. Ontspruiten dus. Te moeilijk?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 21:32   #525
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Maar wordt nagenoeg volledig gecompenseerd door zijn arrogantie. Gemakkelijk trouwens, om met andermans pluimen (papa's geld) te pronken.

Imo, een karikatuur.
Je moet medelijden hebben met die persoon. Het is duidelijk dat hij geld als een fallussymbool ziet en dat hij duidelijk iets moet compenseren.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 21:40   #526
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het "Nederlandstalige karakter van Vlaanderen".

Nu nog weten wat dat eigenlijk is.
http://www.senate.be/doc/const_nl.html
Oud 20 augustus 2006, 21:44   #527
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
uitspruiten?
Dat is hogereklasses voor "voortkomen uit".
Oud 20 augustus 2006, 21:45   #528
luc broes

Standaard

Citaat:
Het "Nederlandstalige karakter van Vlaanderen".

Nu nog weten wat dat eigenlijk is. Wat is "Vlaanderen" overigens?
In het 'Belgisch' noemt men dat 'Noord-België'.
Een voorbeeldige Belg als jij zou dat toch moeten weten!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 21:46   #529
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niemand ontslaat mij, ik ben diegene die mensen kan ontslaan, je moet de rollen niet omdraaien ...
Niemand kan mij ontslaan, ook fabulerende randdebielen niet.
Oud 20 augustus 2006, 21:48   #530
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Je moet medelijden hebben met die persoon. Het is duidelijk dat hij geld als een fallussymbool ziet en dat hij duidelijk iets moet compenseren.
overcompenseren

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 20 augustus 2006, 22:09   #531
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef toe dat u ze liever zou buitenschoppen of liquideren. Of hebt u hun belastingen nodig?

Ja, meestal zijn ze rijk en de overheid is er in de eerste plaats voor de burger, niet?
Neen, ook naar het Brusselse gewest met zijn 20% werklozen vloeien er Vlaamse transfers. Maar er is geen enkele reden om de Brusselse enclave op te geven.
De Franstalige Brusselaars worden gewoon Franstalige Vlamingen in een onafhankelijk Vlaanderen wier culturele rechten gerespecteerd zullen worden.
Mooi niet?
Oud 21 augustus 2006, 00:24   #532
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik denk dat je volledig fout bent.
Rijsel was een Vlaamse Nederlandstalige stad. De namen van de oude inwoners van Rijsel zijn Vlaamse namen. Toen ik in Ivoorkust werkte met mensen uit die streek was er een Priem en een Seroen, typisch west-vlaamse namen.
Trouwens zeer veel namen van dorpen en steden zijn zeer duidelijk vlaamse namen: Hazebrouck, Capelle, Dunkerque, Roubaix (Roobeke).
Niet helemaal correct. De streek rond Rijsel heeft altijd op de scheidingslijn tussen Diets en Romaans taalgebied gelegen. Bovendien was Rijsel in de tijd van Karel V de hoofdplaats van het graafschap Waals-Vlaanderen, en dus al in hoofdzaak Franstalig (enige gebied hiervan dat heden ten dage nog tot België behoort is de streek rond Doornik, die dus historisch gezien geen enkele band met Henegouwen heeft). En dat Hazebroek en Duinkerken hier volledig los van staan, zou u in principe toch moeten weten. Dit gebied behoorde integraal tot het graafschap Vlaanderen en zelfs aan het eind van de 19e eeuw was het Nederlands hier nog de meest courante taal.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 augustus 2006 om 00:26.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 00:25   #533
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, Rijsel is altijd meer Franstalig geweest.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 08:59   #534
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Niet helemaal correct. De streek rond Rijsel heeft altijd op de scheidingslijn tussen Diets en Romaans taalgebied gelegen. Bovendien was Rijsel in de tijd van Karel V de hoofdplaats van het graafschap Waals-Vlaanderen, en dus al in hoofdzaak Franstalig (enige gebied hiervan dat heden ten dage nog tot België behoort is de streek rond Doornik, die dus historisch gezien geen enkele band met Henegouwen heeft). En dat Hazebroek en Duinkerken hier volledig los van staan, zou u in principe toch moeten weten. Dit gebied behoorde integraal tot het graafschap Vlaanderen en zelfs aan het eind van de 19e eeuw was het Nederlands hier nog de meest courante taal.
Ik was niet lang geleden in Rijsel.
Ik bezocht iemand in een appartementsgebouw. Heel wat namen zijn gebruikelijke Vlaamse namen. Nu nog!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 09:37   #535
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik was niet lang geleden in Rijsel.
Ik bezocht iemand in een appartementsgebouw. Heel wat namen zijn gebruikelijke Vlaamse namen. Nu nog!
Als je naar de etymologie van Rijsel / Lille kijkt, dan was de stad oorspronkelijk waarschijnlijk tweetalig, omdat beide naam dezelfde betekenis hebben ('[Op] Het Eiland') en niet van elkaar afgeleid zijn (zoals Bruxelles, dat een verfransing is van Brussel). Het gebied vormt de scheidslijn tussen de Romaanse en de Germaanse talen, dus een zekere vorm van uitwisseling en beïnvloeding was daar zeker niet vreemd aan.

Onder het Ancien Regime, zeker tot de aanhechting bij Frankrijk in 1668, stond het gebied, dat als de kasselrij Rijsel-Douai-Orchies een afzonderlijk gewest was, ook bekend als 'Waals-Vlaanderen' of 'La Flandre Gallicante', 'Franstalig Vlaanderen' dus (net zozeer als er ook een Waals-Brabant bestond overigens). De voertaal was er het Frans en ook de bevolking was Franstalig. Dat er veel Nederlandse namen zijn, is niet verbazend, omdat er - net als in de rest van Vlaanderen - een relatief grote mobiliteit was (cf. 'onze' Bourgeois' e.a.), maar vooral omdat in de negentiende eeuw een grote trek naar de stad was vanuit het platteland, dus ook van het oorspronkelijk Nederlandstalige 'Frans-Vlaanderen' waar de volkstaal inderdaad het 'Vlemsch' was.

Tot slot nog even de pedanterik uithangen tegenover zwartengeel - niet om je te pesten, maar omdat ik dat nu eenmaal graag doe -: Waals-Vlaanderen was geen graafschap, maar een zelfstandige kasselrij van Vlaanderen, die in de veertiende eeuw na de nederlagen tegen de Franse koning was losgemaakt van Vlaanderen, maar n.a.v. het huwelijk tussen de hertog van Bourgondië en de Vlaamse erfdochter teruggeschonken werd. Een kasselrij is een administratieve indeling in het graafschap Vlaanderen, zoals er bijvoorbeeld ook die van Aalst of het Land van Waas bestonden. Doornik maakte geen deel uit van Waals Vlaanderen, maar viel als een soort 'rijksstad' rechtstreeks onder de Franse koning tot ze in 1521 door Karel V veroverd en later ingelijfd werd (1526).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 09:45   #536
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Als je naar de etymologie van Rijsel / Lille kijkt, dan was de stad oorspronkelijk waarschijnlijk tweetalig, omdat beide naam dezelfde betekenis hebben ('[Op] Het Eiland') en niet van elkaar afgeleid zijn (zoals Bruxelles, dat een verfransing is van Brussel). Het gebied vormt de scheidslijn tussen de Romaanse en de Germaanse talen, dus een zekere vorm van uitwisseling en beïnvloeding was daar zeker niet vreemd aan.

Onder het Ancien Regime, zeker tot de aanhechting bij Frankrijk in 1668, stond het gebied, dat als de kasselrij Rijsel-Douai-Orchies een afzonderlijk gewest was, ook bekend als 'Waals-Vlaanderen' of 'La Flandre Gallicante', 'Franstalig Vlaanderen' dus (net zozeer als er ook een Waals-Brabant bestond overigens). De voertaal was er het Frans en ook de bevolking was Franstalig. Dat er veel Nederlandse namen zijn, is niet verbazend, omdat er - net als in de rest van Vlaanderen - een relatief grote mobiliteit was (cf. 'onze' Bourgeois' e.a.), maar vooral omdat in de negentiende eeuw een grote trek naar de stad was vanuit het platteland, dus ook van het oorspronkelijk Nederlandstalige 'Frans-Vlaanderen' waar de volkstaal inderdaad het 'Vlemsch' was.

Tot slot nog even de pedanterik uithangen tegenover zwartengeel - niet om je te pesten, maar omdat ik dat nu eenmaal graag doe -: Waals-Vlaanderen was geen graafschap, maar een zelfstandige kasselrij van Vlaanderen, die in de veertiende eeuw na de nederlagen tegen de Franse koning was losgemaakt van Vlaanderen, maar n.a.v. het huwelijk tussen de hertog van Bourgondië en de Vlaamse erfdochter teruggeschonken werd. Een kasselrij is een administratieve indeling in het graafschap Vlaanderen, zoals er bijvoorbeeld ook die van Aalst of het Land van Waas bestonden. Doornik maakte geen deel uit van Waals Vlaanderen, maar viel als een soort 'rijksstad' rechtstreeks onder de Franse koning tot ze in 1521 door Karel V veroverd en later ingelijfd werd (1526).
Bedankt voor dit geschiedenislesje!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:33   #537
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik ga het zeggen Walter:

FRANSKILJON!
Walter???

Mijn naam is Niemand en ik ben Niks.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:45   #538
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ja als je met geen argumenten kan afkomen dan kan je ook niet discusiëren. In het verenigd Koninkrijk der Nederlanden kan het protestante noorden het katholieke zuiden nks opdringen. Willem 1 had veel tegemoedkomingen gedaan tegenover katholieken. Maar ja je bent zodanig overtuigd van je gelijk dat het geloof de oorzaak van de scheiding was en owee zeker niet de franstaligen (de bourgoisie, Walen en gevluchte Fransen). Tot slot wou ik je nog vertellen dat de enige "kleine mensen" die op straat kwamen manifesteren betaald werden om te manifesteren met geld o.a. afkomstig van Parijs. Stel je zelf eens de vraag waarom Vlamingen die eindelijk hun eigen taal als bestuurstaal hadden dat allemaal zouden willen op geven om een land te creeëren waar ze als tweederangsburgers behandeld werden en waar ze gepoogd verfranst werden? Waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen? Denk je nu echt dat die analfabete landbouwers wisten waaronder ze hun kruisje zetten bij de protestbrieven gericht tegen Willem 1? Tuurlijk niet men moest luisteren naar wat meneer de baron te vertellen had of men riskeerde hun pachtgrond te verliezen.
Ik geef het op!
U verstaat de inhoud van 'geloof' zoals ze vroeger werd beleefd niet helemaal vrees ik; maar ik probeer u niet te overhalen ik zwijg al.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:48   #539
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
U negeert al enkele postings lang mijn fundamentele opmerking: alle landen ter wereld hebben een officiële bestuurstaal. In vele landen (niet alle) hebben anderstalige minderheden bepaalde taalrechten. Waarom zou het in Vlaanderen anders moeten gaan? Kan u daar eens op antwoorden?
Anderstalige minderheden taalrechten hebben?

Welke taalrechten zou u concreet bedoelen?

Waarom zou belgië niet lukken als u toch taalrechten zou toekennen? Wat is dan het probleem met wat we nu hebben? Geld? Macht? Frustratie?
Oud 21 augustus 2006, 10:51   #540
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Walen evengoed als Franstalige Brusselaars. Iedereen die het Nederlandstalig karakter van Vlaanderen respecteert is welkom. Zoals overal ter wereld het geval is.
U bent van zeer goede wil; ik wou dat het waar was; geloof me dat is het niet en als u mij niet gelooft loopt u even de ijzerwake of ijzerbedevaart op en vraagt u "une shope s'il vous plait?" (hier zeg ik niet dat deze racisten zijn...) of verder spreekt u in het openbaar gewoon eens frans; meeste mensen gaan niets zeggen gewoon kijken alsof u een buitenaards wezen bent.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be