Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 15:03   #521
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
het is nochtans een feit dat binnen 20 jaar er nog maar 5 ercent euopeanen zullen zijn, de anderen zullen allemaal van elders zijn

de vlaming sterft idd uit, da's een feit. jammer genoeg.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:52   #522
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
het is nochtans een feit dat binnen 20 jaar er nog maar 5 ercent euopeanen zullen zijn, de anderen zullen allemaal van elders zijn

de vlaming sterft idd uit, da's een feit. jammer genoeg.
Waar mensen als u dus aan meehelpen of heb je dat nog niet door?
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:01   #523
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vermoed dat we in de nabije toekomst een totaalverbod op folkoristische stoeten en evenementen mogen verwachten?

In Spanje moest men alvast die Mohammed poppen verwijderen, het wachten is nu op een verbod op de H.Bloedprocessie... iets met kruistochten weetjewel. En de teentjes.....

Ik stel voor dat de dhimmies eerst de betekenis van het woord 'recuperatie' opzoeken. Blijkbaar gaat Mo's onzin er bij hen beter in dan de betekenis van een 'symbool dat gerecepureerd' werd.
Nu meer moslims de kerstboom in huis halen en als symbool recupereren, zouden we volgens Rafke's loigica moeten stellen dat de kerstboom een islamitisch symbool is.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:03   #524
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
De namen spreken nochtans voor zich, zou ik zo denken: kerstboom en paaseieren... Maar volgens Paulus hebben die zaken dus niets met het christelijke Kerstfeest en Paasfeest te maken.
Dit is niet wat ik zeg. Ik zeg dat het geen christelijke symbolen zijn; je knt toch lezen?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:05   #525
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies! En dat is meteen ook de enige reden waarom ik nog met jou speel op dit forum. Van een "discussie" met jou is er al l�*ng geen sprake meer. Je amusementswaarde scheert daarentegen hoge toppen. Je verliest jezelf dermate in je drang om per definitie "zwart" te zeggen wanneer ik "wit" zeg, dat je al lang door de bomen het bos niet meer ziet. Hilarisch.

Raf.
Nee hoor.

Ik fundeer wat ik zeg door wikipedia te citeren.

Jij draait als een gladde paling, door van symbolen een 'verband' te maken en zo... zoals gewoonlijk hé Raf.

En nee ik ben niet boos. Integendeel.

Paulus.
Oud 24 augustus 2007, 16:05   #526
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Zou iemand van de moderatie deze thread ajb kunnen overplanten naar "Integratie en vreemdelingenbeleid". De andere sub-forums worden meer en meer ingepalmd door onderwerpen die er niet thuishoren.
Oud 24 augustus 2007, 16:08   #527
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Voor niet-"gelovigen" onder ons is het een stukje folklore dat ons dierbaar is, voor de "gelovigen" is het christelijk.

Nu, op hun eis zal niet ingegaan worden. Vooral als we stellen :
- dan ook varkensvlees op hun menu in de ziekenhuizen
- geen paaseitjes of een sint-niklaasgeschenk op school voor de moslimkindjes
etc.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:10   #528
Thierry S.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Hola, er heeft hier iemand wat volksonderricht nodig. Hoe zou het Vlaams Blok nu hebben kunnen onstaan en groeien als er al geen negatieve gevoelens tegen vreemdelingen aanwezig waren? Het is niet omdat je een bord aan de muur ziet hangen met 'eigen volk eerst' of 'aanpassen of terugkeren' erop, dat je meteen op een volksnationalistische partij gaat stemmen. Dat doe je pas wanneer je ook in je omgeving merkt dat er wel degelijk een toenemende aanwezigheid is van vreemdelingen die zich duidelijk weigeren te assimileren in de Vlaamse natie.

Het Vlaams Blok is pas beginnen groeien nadat de negatieve gevoelens tegenover vreemdelingen reeds aanwezig waren. Die negatieve gevoelens ontstonden door de waanzin die een multiculturele maatschappij met zich meebrengt. Als racisme een ziekte is, dan is de multikul de ziektekiem.
Ha, zie, volksonderricht. Het Vlaams Blok is ontstaan na het Egmontpact, als radicale Vlaamse partij, toen nog zonder racistische agenda. En ik spreek ook van Selffulfilling prophese. Nooit geweten hoe propaganda werkt? Ik denk van wel, niet? Dan weet je goed genoeg dat haat tegen vreemdelingen begin jaren 80 een marginaal verschijnsel was. De herhaalde boodschap van het Blok, gecombineerd met anti-establishment en politiek fourtisme, zorgden ook voor de opkomst van die partij in jaren van (relatieve) economische recessie.
Thierry S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:19   #529
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dit is niet wat ik zeg. Ik zeg dat het geen christelijke symbolen zijn; je knt toch lezen?
En dat is nu precies waar je verkeerd zit, want ze zijn wel degelijk christelijke symbolen. Je kan toch lezen?

Citaat:
Paulus.
Raf.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:25   #530
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat is nu precies waar je verkeerd zit, want ze zijn wel degelijk christelijke symbolen. Je kan toch lezen?
Kan jij niet lezen?
Je stelt zelf dat het wel degelijk een islamitisch symbool is : de islam is de laatste in de rij om de kerstboom als symbool te recuperen. Voor de islam werd dit oud-Germaans symbool gerecupereerd door de vrijzinnigen, en in de tijden dat er nog christenen waren in Europa, door de katholiek kerk.

Weer problemen met je geheugen?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 16:41   #531
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Raf.

Zie jij hier ergens een kerstboom bij staan? Of paaseieren?

http://www.begraafplaats.org/info/cl...hristelijk.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categor...telijk_symbool

Wat is uw bron om te stellen dat het wel om christelijke symbolen gaat?

Paulus.

Citaat:
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een mid-winter-viering (eigenlijk de kortste dag). Feit is dat de christelijke kerken, en vooral de rooms-katholieke kerk, de kerstboom lange tijd hebben geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het Kerstfeest niets te maken en leidt de aandacht van het Kerstkind af. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstboom

Laatst gewijzigd door Paulus : 24 augustus 2007 om 16:49.
Oud 24 augustus 2007, 17:04   #532
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Nu snap ik het niet meer... moslims willen niet persé een aparte naam, de meeste Vlamingen (jammergenoeg) wel.
Even off-topic maar ik vind dat jammer omdat er naar mijn bescheiden mening daardoor veel kinderen met een belachelijke naam rondlopen momenteel.
Ook even off-topic : als ik nu eens een sadistische leerkracht was, hé, wat zou ik me dan amuseren !!

(Een klein beetje) ernstiger nu : ooit worden die kinderen groot en sterk, en de ouders oud en zwak. Hopelijk leidt dat niet tot nog méér gezinsdrama's.

Ik ben toch ergens wel blij dat ik een 'traditionele' voornaam meekreeg. Mijn overgrootvader heette ook zo, en diens vader, en ...

Maar ja, ik ben dan ook in de vroege 'sixties' geboren, hé, en in het Vlaanderen van toen was men toch nog vrij voorzichtig bij het namen geven.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:11   #533
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie jij hier ergens een kerstboom bij staan? Of paaseieren?

http://www.begraafplaats.org/info/cl...hristelijk.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categor...telijk_symbool

Wat is uw bron om te stellen dat het wel om christelijke symbolen gaat?

Paulus.
Leg jij dan eens uit waarom in bijna alle talen het woord kerst voorkomt in de benaming van die boom. Het berip kertsboom stam bij ons uit vorige eeuw, toen hebben ze die in zowat heel europa ingevoerd, en er een naam aangegeven.
Waarom niet "nieuwjaarsboom" of "langste winterdagboom" of om het even wat. Waarom in alle talen dat woordje kerst, als het niets te maken heeft met dit kristelijk feest.

Dank bij voorbaat.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:12   #534
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Zou iemand van de moderatie deze thread ajb kunnen overplanten naar "Integratie en vreemdelingenbeleid". De andere sub-forums worden meer en meer ingepalmd door onderwerpen die er niet thuishoren.
het Antwerps STADSbestuur hoort niet bij integratie noch bij vreemdelingenbeleid.
Het feit dat geëist wordt dat paaseieren uitdelen zou moeten verboden worden, hoort niet bij integratie noch vreemdelingenbeleid.
Het feit dat geëist wordt dat kerstbomen zouden moeten verboden worden hoort evenmin bij integratie noch vreemdelingenbeleid.

Dit gaat over ONZE folkloristische gebruiken waarbij moslims eisen dat die worden afgeschaft.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:14   #535
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Opz ich is het geen belachelijke naam (ik vind hope, rolex, appel, enz... belachelijke namen) maar wel een naam dat niet past in onze cultuur. Men blijft zich onderscheiden hierdoor. Indien men plaatselijke namen gebruikt zou dit de integratie en acceptatie bevorderen.
De graad van integratie is afhankelijk van het initiatief dat de persoon in kwestie zèlf neemt, ongeacht diens voornaam.

De graad van acceptatie is afhankelijk van de welwillendheid waarmee de overige leden van de samenleving op dat initiatief ingaan.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:17   #536
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het Antwerps STADSbestuur hoort niet bij integratie noch bij vreemdelingenbeleid.
Het feit dat geëist wordt dat paaseieren uitdelen zou moeten verboden worden, hoort niet bij integratie noch vreemdelingenbeleid.
Het feit dat geëist wordt dat kerstbomen zouden moeten verboden worden hoort evenmin bij integratie noch vreemdelingenbeleid.

Dit gaat over ONZE folkloristische gebruiken waarbij moslims eisen dat die worden afgeschaft.
Was dat neit als reaktie op het willen afschaffen van HUN folkloristische klederdracht ?

Wat een plezante thread, ik bescheur me zowat van het lachen.
Oud 24 augustus 2007, 17:17   #537
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Leg jij dan eens uit waarom in bijna alle talen het woord kerst voorkomt in de benaming van die boom. Het berip kertsboom stam bij ons uit vorige eeuw, toen hebben ze die in zowat heel europa ingevoerd, en er een naam aangegeven.
Waarom niet "nieuwjaarsboom" of "langste winterdagboom" of om het even wat. Waarom in alle talen dat woordje kerst, als het niets te maken heeft met dit kristelijk feest.

Dank bij voorbaat.
in Duitsland noemt men die spar toch een "Tannenbaum"?

Maar waarschijnlijk noemen anderen dit kerstboom omdat die toevallig geplaatst wordt in de periode dat er kerstmis wordt gevierd. Net zoals men een ei een paasei noemt als het in de tuin valt rond de tijd dat er pasen wordt gevierd. Alhoewel Ostara (Easter / Östern) een betere benaming is: het hangt blijkbaar af van de mate waarin de kerk de taal heeft kunnen bepalen. Zo zijn er ook landen waar men Kerstmis nog steeds het Yulefeest noemt.

Gezien de vervolging waar de heidenen aan blootgesteld werden is het in feite nog te verwonderen dat men de namen van Keltische feesten nog herinnert.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 24 augustus 2007 om 17:20.
Oud 24 augustus 2007, 17:20   #538
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
in Duitsland noemt men die spar toch een "Tannenbaum"?

Maar waarschijnlijk noemen anderen dit kerstboom omdat die toevallig geplaatst wordt in de periode dat er kerstmis wordt gevierd. Net zoals men een ei een paasei noemt als het in de tuin valt rond de tijd dat er pasen wordt gevierd. Alhoewel Ostara (Easter / Östern) een betere benaming is: het hangt blijkbaar af van de mate waarin de kerk de taal heeft kunnen bepalen. Zo zijn er ook landen waar met Kerstmis nog steeds het Yulefeest noemt.
Wat zou je denken van Weihnachtsbaum ?
Tannenbaum is van de orde zoals bij ons spar, de soort van de boom, eens versierd voor het jawel kristelijke feest verandert die van naam, in zowat alle talen. Wat die Yule betreft, dat komt denk uit het noorden, in noorwegen us het Jul denk ik

Laatst gewijzigd door spherelike : 24 augustus 2007 om 17:22.
Oud 24 augustus 2007, 17:22   #539
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

ho! en daarom dat de duitsers zingen van "oh weihnachtsbaum" zeker, ipv oh tannenbaum....

En wat is Weihnacht dan? lijkt me evenmin zwaar katholiek: het waren de kelten die de dag lieten beginnen de avond voordien, niet de katholieken. Daarom dat we kerstAVOND vieren op 24/12 en niet op 25/12!

Laatst gewijzigd door circe : 24 augustus 2007 om 17:23.
Oud 24 augustus 2007, 17:23   #540
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ho! en daarom dat de duitsers zingen van "oh weihnachtsbaum" zeker, ipv oh tannenbaum....

En wat is Weihnacht dan? lijkt me evenmin zwaar katholiek: het waren de kelten die de dag lieten beginnen de avond voordien, niet de katholieken. Daarom dat we kerstAVOND vieren!
Magf ik het vrij vertalen als gewijde nacht, de nacht dat kristus geboren werd ?

Wij zingen wel van o denneboom, wat nog dommer is aangezien het een spar is.

Laatst gewijzigd door spherelike : 24 augustus 2007 om 17:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be