Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 17:25   #521
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Yahya, kun je iets doen aan je grammatica?
soms zijn je zinnen zo slecht dat ik niet eens kan lezen wat je nu eigenlijk bedoelt...
Als je wilt leren debatteren zul je;
- je taal beter moeten verzorgen
- leren dat er een verschil is tussen logica en fanatisme
-leren dat kritisch denken hier toegestaan is, en de meesten niet te binden zijn voor je bekeringsdrang.
-leren dat dreigen naar wie wie islam niet omarmt, absoluut geen argumenten zijn waarmee je je doelstelling bereikt.
-leren dat een lastige vraag beantwoorden door een wedervraag slechts aangeeft dat je zwak staat in een discussie
- er een verschil is tussen een discussie of debat en dawa!
eigenlijk Yahya heb ik medelijden met je,wanneer geloof een hinderpaal is om vrij te denken ben je dus een slaaf.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:40   #522
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Ik heb meermaals gezegd, niet TE persoonlijk gaan.

Jij moet mijn berichten NIET lezen.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:44   #523
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus een kritische beschouwing van de manier waarop je hier denkt te discussieren is'' te persoonlijk''?
En wie kritisch is kan je commentaar beter niet lezen? Ken je de betekenis van een discussieforum eigenlijk wel??Of ligt je probleem elders, en is dit frustratie omdat je nergens blijft in een discussie als het op argumenten aankomt?
Oud 14 november 2007, 17:47   #524
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Vanaf nu ga je mijn berichten gewoon moeten lezen of gewoon niet lezen, reactie krijg jij niet MEER.

Wij zijn hier over de inhouden bezig en dit is geen hobby forum of persoonlijke forum noch een onzin forum.

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 14 november 2007 om 17:47.
Oud 14 november 2007, 17:49   #525
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oei, ik sta op de lijst van te negeren personen, een blijk van uw kunde om discussie te voeren?
Oud 14 november 2007, 18:13   #526
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Oei, ik sta op de lijst van te negeren personen, een blijk van uw kunde om discussie te voeren?
Fikr, Alice heeft wel een punt hoor. Dat boek, je omgeving, of jezelf zet een bord voor je kop wat jouw ontwijkingsgedrag in de discussies verklaart. Vanuit jouw Islamitische standplaatsgebondenheid is dat zeer begrijpelijk, maar je hoeft daarmee niet op veel sympathie te rekenen.

Ik denk dat moslims vaak erg verblind zijn in hun eigen geloof waarbij ze de term ''wederzijds respect'' met een korrel zout nemen. Dat verklaart waarom ze zulke ophef maken als hun profeet (die trouwens niet eens vereerd mag worden van jouw godsdienst!) wordt beledigd. Een mening kan ook beledigend zijn, hè? Zelfs als dat niet de bedoeling is. Vergeet dat niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 18:16   #527
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

bedankt hoor! want democratisch kun je de houding van Yahya toch niet noemen, als kritische en zelfstandige vrouwen die toevallig thuis zijn in de wereld van Yahya niet mogen meepraten!
Oud 14 november 2007, 18:24   #528
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

liberalist_NL,

Je mag gelijk geven voor wie jij wilt.

Mvg
Yahya
Oud 14 november 2007, 18:27   #529
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Yahya, kun je iets doen aan je grammatica?
soms zijn je zinnen zo slecht dat ik niet eens kan lezen wat je nu eigenlijk bedoelt...
Als je wilt leren debatteren zul je;
- je taal beter moeten verzorgen
- leren dat er een verschil is tussen logica en fanatisme
-leren dat kritisch denken hier toegestaan is, en de meesten niet te binden zijn voor je bekeringsdrang.
-leren dat dreigen naar wie wie islam niet omarmt, absoluut geen argumenten zijn waarmee je je doelstelling bereikt.
-leren dat een lastige vraag beantwoorden door een wedervraag slechts aangeeft dat je zwak staat in een discussie
- er een verschil is tussen een discussie of debat en dawa!
eigenlijk Yahya heb ik medelijden met je,wanneer geloof een hinderpaal is om vrij te denken ben je dus een slaaf.
Ik vind dat we daar niet over moeten oordelen. Iedereen schrijft zoals hij denkt dat te willen of te kunnen, voor zover het niet echt grof wordt. Iedereen schrijft taalfouten en iedereen kan zijn taal bijschaven. Maar niet iedereen schrijft even gemakkelijk. Neen, voor mijn part doet Fikr maar rustig verder, hetgeen zijn recht is overigens.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2007 om 18:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 18:29   #530
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind dat we daar niet over moeten oordelen. Iedereen schrijft zoals hij denkt dat te willen of te kunnen, voor zover het niet echt grof wordt. Iedereen schrijft taalfouten en iedereen kan zijn taal bijschaven. Maar niet iedereen schrijft even gemakkelijk. Neen, voor mijn part doet Fikr maar rustig verder, hetgeen zijn recht is overigens.
Oud 14 november 2007, 18:35   #531
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Fikr, Alice heeft wel een punt hoor. Dat boek, je omgeving, of jezelf zet een bord voor je kop wat jouw ontwijkingsgedrag in de discussies verklaart. Vanuit jouw Islamitische standplaatsgebondenheid is dat zeer begrijpelijk, maar je hoeft daarmee niet op veel sympathie te rekenen.

Ik denk dat moslims vaak erg verblind zijn in hun eigen geloof waarbij ze de term ''wederzijds respect'' met een korrel zout nemen. Dat verklaart waarom ze zulke ophef maken als hun profeet (die trouwens niet eens vereerd mag worden van jouw godsdienst!) wordt beledigd. Een mening kan ook beledigend zijn, hè? Zelfs als dat niet de bedoeling is. Vergeet dat niet.
Johannes-Zacharias,

Wat Liberalist_NL hier aantikt is precies wat ik bedoel met het belang van de bekwaamheid je in te leven in andermans huid. En daarvoor kán je niet anders dan je eigen huid (hier: je eigen geloof) even laten voor wat zij is.

Zolang jij die bekwaamheid niet bezit - nl: je voor 5 seconden te distantiëren van al wat jou heilig is - zolang zal je hier niemand bereiken, en zullen ofwél je woorden totaal verloren gaan in de ruimte (in het beste geval), ofwel nog méér weerstand tegen jou ressorteren (in het slechtste geval).

Als jij dus geloof-waardig (in de letterlijkste betekenis van dit woord) wil overkomen bij anders- en niet-gelovigen, dan zal je hoedanook je eigen geloof eventjes moeten loslaten. Daarom hoef je het nog niet te verliezen, want niemand hier verlangt van je dat je je geloof afzweert.

Concreet betekent dit dat je voorzichtig moet omspringen met citaten uit jouw geloofsbron (de Koran), om de doodeenvoudige reden dat niet-moslims aan die Koran geen enkele, maar dan ook geen enkele autoriteit verlenen. Hoogstens kan je je eigen geloofspraktijk illustreren m.b.v. koransoeren, maar je kan nooit anderen welke verplichting dan ook opleggen op basis van argumenten waarvoor zij volstrekt ongevoelig zijn.

Jij kan bvb. tegen mij wel zeggen dat ik de Dag des Oordeels zeer zwaar zal gestraft worden door de koraanse god, omdat ik me niet wil bekeren tot de islam, en je kan je daarvoor baseren op de Koran zélf. Maar weet dat dit argument aan mijn ene oor er ingaat, en aan mijn andere er weer uit. Want... ik beschouw de Koran absoluut niét - niét dus - als het woord van de (bijbelse) God waarin ik wél geloof.

Hoe komt het dat ik met mijn getuigenis van mijn christengeloof veel minder weerstand oproep, en tot op zekere hoogte zelfs respect oogst - ook vanwege niet-gelovigen? Ten eerste omdat ik wél een poging onderneem om me in de leefwereld van mijn anders- of niet-gelovige gesprekspartner in te leven. En - daaruit volgend - ten tweede omdat ik mijn gesprekspartner dus ook niet (overvloedig) om de oren sla met bijbelcitaten waarin hij toch niet gelooft, maar creatief op zoek ga naar argumenten die ook gelden in de denkwereld van mijn gesprekspartner.

En dat is niét makkelijk. Ik heb vroeger al eens gesteld dat het christendom helemaal geen makkelijke godsdienst is, zeker vandaag de dag niet meer. Slechts weinig mensen voelen zich er nog door aangetrokken. Niet omdat de boodschap slecht is, of ongeloofwaardig. Maar in de eerste plaats omdat zij moeilijk is.

De reden van het succes van de islam de laatste tientallen jaren heeft m.i. veel met de makkelijkheid ervan te maken. Mensen projecteren hun idealen inderdaad veel liever en makkelijker op een "machtige, alwetende en alwijze god" i.p.v. op een "zwakke, menselijke God Die zelfs zo menselijk is dat Hij durft te twijfelen". Maar voor mij staat die "zwakke menselijke God" (uit de Bijbel) véél dichter bij me dan een verre, onbereikbare "machtige en alwetende god" (uit de Koran).

Nu vraag ik jou eens om een poging te ondernemen mij te overtuigen om het christendom te laten voor wat het is, en moslim te worden - wetende dat een "sterke" god me eigenlijk niet zo veel zegt. Overtuig me eens dat die "sterke" god superieur is aan mijn "zwakke God". En probeer dat eens te doen zonder de Koran, want die telt voor mij dus niet; ik ben er volstrekt ongevoelig voor.

Of misschien de allerbelangrijkste vraag: kan jij je zelfs maar vóórstellen dat ik de Koran absoluut géén inspirerend/geïnspireerd gegeven vind; dat hij mij absoluut niéts zegt; dat ik er volstrekt niéts mee heb.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 19:50   #532
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Bedankt ELF ..

Maar waarom heb jij dan een probleem met systeem ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dat ik indertijd me gekwetst voelde was het gevolg van een combinatie van twee factoren, waarvan jij er één kennelijk over het hoofd ziet:

1. Je aanvallen op mijn diepste overtuigingen, en vooral de schofferende manier waarop ("uw paus", "uw Kerk", "uw Bijbel").
2. Mijn aanvankelijk beeld van jou als een relatief fair debateerder.

Kennelijk had ik me vergist, en tja... die vergissing kwetste me zo mogelijk méér dan jouw hatelijke toontje.

Ondertussen ben ik dit stadium voorbij. Factor nr 2 is immers weggevallen.

Waarom wilt u niet zijn huid leven ?

Mvg
Yahya
Oud 14 november 2007, 20:03   #533
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zit een nuancering in je inleven in iemands wereld en gelijk geven of krijgen!
Oud 14 november 2007, 23:25   #534
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

[Police-mode]Mannen, mannen, mannen, ik zal even tussen moeten komen om de gemoederen te bedaren!

Iedereen is vrij om te geloven van wat hij wil of niet te geloven, iedreen gelooft in "zijn" waarheid en niemand kan oordelen over wat de anderen doet, en tegelijk is iedereen vrij om zijn mening te verkondigen zonder dat de andere zich gevangenen voelt;

Ik zou hier best een puntje zetten met deze soer uit de koran:

Sura 105 vers 1-6;

Citaat:
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg (tegen de ongelovigen): "O ongelovigen,

2. Ik bid niet wat jullie aanbidt,

3. En Jullie zijn geen aanbidders van wat ik aanbid.

4. En ik zal nooit een aanbidder worden van wat jullie aanbidden.

5. En jullie zullen nooit aanbidders worden van wat ik aanbid.

6.( Daarom jullie) jullie godsdienst, (en voor mij) mijn godsdienst.
[/police-mode]
Oud 14 november 2007, 23:27   #535
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
[Police-mode]Mannen, mannen, mannen, ik zal even tussen moeten komen om de gemoederen te bedaren!

Iedereen is vrij om te geloven van wat hij wil of niet te geloven, iedreen gelooft in "zijn" waarheid en niemand kan oordelen over wat de anderen doet, en tegelijk is iedereen vrij om zijn mening te verkondigen zonder dat de andere zich gevangenen voelt;

Ik zou hier best een puntje zetten met deze soer uit de koran:

Sura 105 vers 1-6;

[/police-mode]
Ik vind u een ongelovige. Want u gelooft in het onware.
Oud 14 november 2007, 23:28   #536
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Prachtig, alleen staat er in dat boek evenveel wat iedere andersdenkende tot af te schieten wild maakt.Dat is dan ook het probleem, iedere daad kun je rechtvaardigen met de koran in je hand, van massamoord tot zelfmoordterrorist, tot heden zien wij weinig goeds met dat boek onder de arm bij moslims!
Oud 14 november 2007, 23:34   #537
Lincoln

Standaard

Citaat:
Prachtig, alleen staat er in dat boek evenveel wat iedere andersdenkende tot af te schieten wild maakt.Dat is dan ook het probleem, iedere daad kun je rechtvaardigen met de koran in je hand, van massamoord tot zelfmoordterrorist, tot heden zien wij weinig goeds met dat boek onder de arm bij moslims!
Dus maw, er is geen verstand volgens u ?
Oud 14 november 2007, 23:36   #538
Lincoln

Standaard

Citaat:
Ik vind u een ongelovige. Want u gelooft in het onware.
Wat u van mij vindt of denkt laat mij koudjes !
Oud 14 november 2007, 23:38   #539
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Wat u van mij vindt of denkt laat mij koudjes !
Dat is dan wederkerig. Mensen zie komen zwaaien met verzen uit een boekje over ongelovigen, laten mij ijssiberisch koud.
Oud 14 november 2007, 23:49   #540
Lincoln

Standaard

Citaat:
Dat is dan wederkerig. Mensen zie komen zwaaien met verzen uit een boekje over ongelovigen, laten mij ijssiberisch koud.
So, wat is de eind-stand ? 0-0 of 1-1 ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be