Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 20:02   #541
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Uw informatie is gedateerd en klopt dus niet meer. Sinds kort mag er nergens meer worden gerookt, ook niet in het zgn. 'Hospitality Center' (de VIP-ruimte). En zeer terecht.
Die verrekte gezondheidsnazi's zijn als genotsvampieren. Ze zullen niet rusten voor elk greintje plezier en genot uit het leven weggezogen is en het bestaan niet meer dan een strak witte saaie steriele bedoening is.

Als je alles verbiedt wat ongezond is leef je langer - maar wie wil er in godsnaam langer leven als alles wat leuk is verboden is ?

En er wordt in de VIP trouwens nog steeds een oogje dichtgeknepen hoor. Maar niet in het begin als het eten geserveerd wordt.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:04   #542
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ha, ik dacht dat we 2 kanten van de discussie hadden. 'Die van jullie' en 'die van ons'. Blijkbaar gaat het enkel maar over jullie kant!
Nee, er is enerzijds de discussie over de schade en de hinder van sigarettenrook in openbare gelegenheden en dan is er anderzijds jouw met dure woorden doorspekte monoloog in het ijle over rechtsfilosofische spitsvondigheden, die geen enkele binding heeft met de realiteit.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:05   #543
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat is dan ook het eindpunt voor u. Jij vindt van wel.
En ik niet alleen. Een (politieke) meerderheid is het met mij eens.
Oud 30 oktober 2008, 20:07   #544
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Die verrekte gezondheidsnazi's zijn als genotsvampieren. Ze zullen niet rusten voor elk greintje plezier en genot uit het leven weggezogen is en het bestaan niet meer dan een strak witte saaie steriele bedoening is.

Als je alles verbiedt wat ongezond is leef je langer - maar wie wil er in godsnaam langer leven als alles wat leuk is verboden is ?

En er wordt in de VIP trouwens nog steeds een oogje dichtgeknepen hoor. Maar niet in het begin als het eten geserveerd wordt.
Wie zegt er dat roken verboden moet worden? Ik alvast niet, voor mij mag iedereen zelf zijn manier van creperen bepalen. Ik wil alleen niet dat anderen over mijn manier van creperen beslissen. Trouwens, ik was nog zeer onlangs in de Sportpaleis-VIP, en ik kan u verzekeren: er wordt niet meer gerookt, buiten aan de deur staan de rokers van hun verslaving te genieten. Voor en na het eten. Zalig trouwens, zo'n rookvrije VIP.

Laatst gewijzigd door Jukes : 30 oktober 2008 om 20:07.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:08   #545
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Niemand wil roken verbieden, beste. Het is hier al tot vervelens toe herhaald dat jij je zonder enige gewetenswroeging te pletter mag roken. Alleen mag dat niet op plaatsen waar andere mensen er hinder van ondervinden. Dat is toch niet zo veel gevraagd? Jij hoeft voor mij helemaal niet te stoppen met roken of om het even welk andere verslaving waarin je je wil wentelen. Alleen hoef ik daar geen hinder van te ondervinden.
Oud 30 oktober 2008, 20:09   #546
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Nee, iedere welkdenkende burger die wat zijn medemens begaan is, vindt van wel. Daarom heeft de wetgever ook een verbod uitgevaardigd. En net daarom zullen de resultaten van de nieuwe studie er ook voor zorgen dat het verbod snel veralgemeend wordt. Geen enkele politicus kan het zich veroorloven die keiharde bewijzen naast zich neer te leggen.
Wetenschap moet altijd nog normatief geïnterpreteerd worden, he.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:10   #547
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Nee, er is enerzijds de discussie over de schade en de hinder van sigarettenrook in openbare gelegenheden en dan is er anderzijds jouw met dure woorden doorspekte monoloog in het ijle over rechtsfilosofische spitsvondigheden, die geen enkele binding heeft met de realiteit.
U vindt dat dat geen enkele binding heeft met de realiteit. Kan u ook zeggen waarom?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 oktober 2008, 20:10   #548
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik niet alleen. Een (politieke) meerderheid is het met mij eens.
Dus de meerderheid heeft gelijk?
Oud 30 oktober 2008, 20:10   #549
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand wil roken verbieden, beste. Het is hier al tot vervelens toe herhaald dat jij je zonder enige gewetenswroeging te pletter mag roken. Alleen mag dat niet op plaatsen waar andere mensen er hinder van ondervinden. Dat is toch niet zo veel gevraagd? Jij hoeft voor mij helemaal niet te stoppen met roken of om het even welk andere verslaving waarin je je wil wentelen. Alleen hoef ik daar geen hinder van te ondervinden.
Als je het niet opzoekt, ga je er ook geen hinder van ondervinden.
Oud 30 oktober 2008, 20:11   #550
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U vindt dat dat geen enkele binding heeft met de realiteit. Kan u ook zeggen waarom?
Omdat de absolute vrijheid waar jij graag over filosofeert in de realiteit niet bestaat.
Oud 30 oktober 2008, 20:11   #551
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja.
Oud 30 oktober 2008, 20:12   #552
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je het niet opzoekt, ga je er ook geen hinder van ondervinden.
Ik zoek dat niet op. Ik zoek de sociale contacten van een café op en wens dat te doen zonder gehinderd te worden door de giftige dampen van rokers.
Oud 30 oktober 2008, 20:12   #553
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de absolute vrijheid waar jij graag over filosofeert in de realiteit niet bestaat.
Over welke absolute vrijheid filosofeer ik dan?
Is 'het bestaat niet' een goede reden om te stellen dat het niet beter zou zijn als het zou bestaan?
Oud 30 oktober 2008, 20:13   #554
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke absolute vrijheid filosofeer ik dan?
Is 'het bestaat niet' een goede reden om te stellen dat het niet beter zou zijn als het zou bestaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian
Ja
Oud 30 oktober 2008, 20:14   #555
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zoek dat niet op. Ik zoek de sociale contacten van een café op en wens dat te doen zonder gehinderd te worden door de giftige dampen van rokers.
Natuurlijk wenst u dat te doen. Iedereen wenst zaken te doen, zonder de last! De vraag is: et alors? Het is toch niet omdat u iets wenst, dat u op uw wenken bediend zou moeten worden door middel van een rookverbod, bijvoorbeeld?
Oud 30 oktober 2008, 20:17   #556
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja. Absolute vrijheid is immers onwenselijk. Ze wordt altijd beperkt door de vrijheid van anderen. In dit geval wordt de vrijheid van de rokers beperkt door de vrijheid van de niet-rokers. We leven nu eenmaal in een samenleving.
Oud 30 oktober 2008, 20:19   #557
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Absolute vrijheid is immers onwenselijk. Ze wordt altijd beperkt door de vrijheid van anderen. In dit geval wordt de vrijheid van de rokers beperkt door de vrijheid van de niet-rokers. We leven nu eenmaal in een samenleving.
Nu doet u alweer een semantisch trucje. Eerst zegt u tegen mij: 'uw absolute vrijheid bestaat niet!' Dan vraag ik wat u precies interpreteert als 'mijn absolute vrijheid waarover ik zou filosoferen'. U negeert echter deze vraag compleet - ik vermoed omdat u geen idee hebt wat mijn filosofie inhoud - om dan hetzelfde woordgebruik te gebruiken en het als onwenselijk te beschouwen. Tjah; dan vraag ik: over welke 'absolute vrijheid' heeft ze het? De mijne? De hare? Die van nog iemand anders?

Over welk concept van 'absolute vrijheid' heb je het?
Oud 30 oktober 2008, 20:19   #558
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wenst u dat te doen. Iedereen wenst zaken te doen, zonder de last! De vraag is: et alors? Het is toch niet omdat u iets wenst, dat u op uw wenken bediend zou moeten worden door middel van een rookverbod, bijvoorbeeld?
Natuurlijk wel. Het is immers één van de belangrijkste ethische principes, zoniet HET belangrijkste, dat men anderen geen schade mag berokkenen. Sigarettenrook berokkent anderen schade, dus moet het verboden worden op openbare plaatsen. Pure logica.
Oud 30 oktober 2008, 20:20   #559
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De enige die overigens niet wenst te leven in een samenleving, ben jij. Ik vind immers dat geweld absoluut negatief is in een samenleving, terwijl jij alle moeite van de wereld doet om te bepleiten dat de overheid haar geweldsmonopolie zou moeten inzetten om overal mensen te gaan vervolgen als ze een sigaret opsteken in een café.
Oud 30 oktober 2008, 20:23   #560
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel. Het is immers één van de belangrijkste ethische principes, zoniet HET belangrijkste, dat men anderen geen schade mag berokkenen. Sigarettenrook berokkent anderen schade, dus moet het verboden worden op openbare plaatsen. Pure logica.
Er scheelt echter wel iets aan uw 'pure' logica.

Ten eerste: indien dit zo zuiver zou zijn, dan zou u ook niet mogen uitademen. U weet dat co2 schadelijk is, he? Ik ben zeker dat u zelf minder radicale voorbeelden kan vinden.

Ten tweede: iemand anders 'schade' berokenen mag niet. Maar waarom zou de overheid dan het geweldsmonopolie mogen gebruiken om een eigenaar zijn eigendom niet te laten gebruiken, zoals hij dat graag zou hebben, behoudens dat hij, inderdaad, anderen niet kwetst, die daar niets mee te maken willen hebben! Dat is echter van toepassing, ook zonder het rookverbod. Wat het rookverbod echter doet, is stellen dat mensen (niet-rokers) anderen mogen lastig vallen (door het geweldsmonopolie) omdat zij voordelen willen, ten koste van anderen (de cafebaas). Dat is ook niet in overeenstemming met het principe dat gij anderen niet zult schaden.

Het principe is niet 'gij zult anderen geen schade berokennen', maar 'gij zult anderen geen schade berokennen tegen hun zin in'. Als gij vrijwillig u in een rokersruimte begeeft, is dat echter uw verantwoordelijkheid. Niet die van de roker.

Dat u weigert verantwoordelijkheid op te nemen, is ondertussen al duidelijk.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 oktober 2008 om 20:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be