![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer voor ze dat deze banden door het internet alleen maar nauwer worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#542 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waarom moet elke band tussen het Noorden en het Zuiden doorbroken worden? Waarom zijn Belgicisten zo bang voor Nederland? Vergeef me de vele vragen, maar ik vraag me af waarom Belgicisten zo agressief anti-Nederlands zijn.... Ik heb als Hollander helemaal niets tegen Belgen, Vlamingen en Walen, maar ik voel bij Belgicisten een enorme, onverklaarbare aversie tegen alles wat Nederlands is.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel Vlamingen willen met een Nederlandse éénworden niets te maken hebben en ook vele vlamingen wantrouwen de Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat Vlaamse wantrouwen tegenover Nederlanders begrijp ik niet. In Duitsland ontmoet ik als Hollander geen enkele tegenstand -alleen als het om voetbal gaat, maar dat is immers de wet van de natuur ![]() Afgezien van het feit natuurlijk dat de ene Nederlander de ander nog niet is, worden veel anti-Nederlandse argumenten er met de haren bijgesleept. Ik denk aan de betere kookkunst van de Zuiderlijke Nederlanden, de schanddaden van koning Willem I, die gewoon een klassieke vorstelijke despoot is geweest (ja.ja, Leopold II was een lieverdje geweest zeker) en het feit dat binnen de taalunie die arme Vlamingen door Hollanders en Surinamers overspoeld dreigen te worden, alsof Vlamingen op literair gebied hun mond niet roeren kunnen. Neen, ik kan dat alles slechts uit een misplaatst Vlaams Calimero-comlex verklaren. Maar ik sta altijd open voor nieuwe argumenten, natuurlijk. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar kom, Henri, wat weet jij daar nu over. Ken je soms de concrete werking van die Taalunie? Heb je duidelijke bewijzen dat de Vlamingen daar niets in de pap te brokken hebben? Het huidige Algemeen Nederlands is de taal waar Nederlanders én Vlamingen het binnen die Taalunie eens zijn. Het is mogelijk dat jou dat niet bevalt. Maar tot nader order is de formele taal van Vlaanderen het Nederlands, een taal waarvan het gebruik zich over méér dan één staat uitstrekt. Net zoals dat ook met het Frans het geval is. Waarom zouden wij Vlamingen ons daaromtrent moeten zorgen maken als de Belgische Franstaligen dat ook niet doen tegenover Parijs wanneer het over het Frans gaat?
![]() |
#547 |
Europees Commissaris
|
![]() Luik maakt deel uit van het Franse taalgebied, dus die 'we' mag je weglaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#550 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een hele rationele aversie dus. Voorts wordt de Belg op school geleerd dat hij zich 'bevrijd' heeft van de gemene Hollanders in het begin van de 19e eeuw. Dan valt het aantal belgicsten eigenlijk nog mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
1. de Nederlandse cultuur op alle punten volstrekt minderwaardig is aan de Belgische (en sommige argumenten worden er met de haren bijgesleept, van boerenpummels tot de kwaliteit van het bier). 2. Nederland op het punt staat Belgie te bespringen, te verkrachten en haar bevolkering te knechten. Waarom hebben Belgen een vijandbeeld nodig? Waarom ist dat beeld slechts gebaseerd op aannamen (zoals het beeld dat de Vlaming in de Taalunie niets te zeggen zou hebben, terwijl concrete voorbeelden achterwege blijven)? Hoe komt men erbij in Nederland de Grote Vijand te zien? Bovendien... waar blijft Belgie bij het WK Voetbal? Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik elders op bezoek ga bij mensen thuis, in een restaurant, café of eender waar probeer ik niet op te vallen. Nederlanders doen het tegenovergestelde en gaan zich op luiddruchtige wijze gedragen, soms ook wel onbehouwen. Hoe wilt U in hemelsnaam dat we een beter beeld krijgen van de Ollander ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 juni 2010 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
Europees Commissaris
|
![]() Wallonië lijdt onder een heuse Germanisatiegolf op dit eigenlijke moment. Compleet met Oranjewimpels.
![]() |
#556 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk koester ik wel een verdenking, namelijk dat Vlamingen zich minder taalvaardig voelen, en hun vrees om uitgelachen te worden gaan interpreteren als de constatering dat ze daadwerkelijk uitgelachen worden. Of ze mijden contact omdat ze bang zijn, met hun variant van het Nederlands voor de dag te moeten komen. En daarin zijn ze geoefend door hun veelvuldige contacten met Franstaligen, want in het Frans staan we nog minder ons mannetje. Maar daar hebben we wel het excuus dat het onze moedertaal niet is, en dat de Franstaligen het in het Nederlands nog veel minder redden. Tegenover de Nederlanders hebben we ook wel een excuus, maar het vergt vele boekdelen om het enigszins samen te vatten. Natuurlijk zal hier vrijwel niemand toegeven dat hij bang is om uitgelachen te worden; ik maak me geen illusies. We geven het onder elkaar al niet toe. Liever onze verblufte, niet-begrijpende, zich van geen kwaad bewuste noorderburen lomp behandelen om pijnlijke situaties uit de weg te gaan, waarin we ons niet meer kunnen herinneren hoe je dit of dat gallicisme of dialectisme van de leraar Nederlands in echt Nederlands moest vertalen, want na het examen hoefde je dat niet meer te weten... tot er een Nederlander voor je staat die door zal hebben dat je indertijd je Nederlandse les niet hebt geleerd, en op school wel geen hoogvlieger zal zijn geweest. Voor veel Vlamingen is contact met Nederlanders zoiets als zakken voor een examen. En natuurlijk zal dat hier brullend worden ontkend. Maar het is wat ik denk.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Interessant is de stelling dat Nederlanders er alles aan zouden doen om hun imperialisme te cultiveren wel. Heeft u daarvan concrete voorbeelden? Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
Banneling
|
![]() Omdat we de resulaten van de Taalunie zien tiens.
En dat resultaat is: "hup, Holland hup". Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2010 om 19:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Europees Commissaris
|
![]() Met Germanisatie bedoel ik, taalkundig Germaans maken.