Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2010, 16:20   #541
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Begrijp ik daaruit dat u vindt dat Vlaanderen uit de Taalunie moet?
Voor een beetje Belgicist moet elke band tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden worden doorgesneden.

Jammer voor ze dat deze banden door het internet alleen maar nauwer worden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 16:33   #542
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Voor een beetje Belgicist moet elke band tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden worden doorgesneden.

Jammer voor ze dat deze banden door het internet alleen maar nauwer worden.
Waarom moet elke band tussen het Noorden en het Zuiden doorbroken worden? Waarom zijn Belgicisten zo bang voor Nederland? Vergeef me de vele vragen, maar ik vraag me af waarom Belgicisten zo agressief anti-Nederlands zijn.... Ik heb als Hollander helemaal niets tegen Belgen, Vlamingen en Walen, maar ik voel bij Belgicisten een enorme, onverklaarbare aversie tegen alles wat Nederlands is.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 16:37.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 17:14   #543
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp ik daaruit dat u vindt dat Vlaanderen uit de Taalunie moet?
Wij hebben daar geen kl*ten te zeggen en dat is het probleem.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 17:15   #544
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom moet elke band tussen het Noorden en het Zuiden doorbroken worden? Waarom zijn Belgicisten zo bang voor Nederland? Vergeef me de vele vragen, maar ik vraag me af waarom Belgicisten zo agressief anti-Nederlands zijn.... Ik heb als Hollander helemaal niets tegen Belgen, Vlamingen en Walen, maar ik voel bij Belgicisten een enorme, onverklaarbare aversie tegen alles wat Nederlands is.
U moet niet één enkele groep viseren.

Veel Vlamingen willen met een Nederlandse éénworden niets te maken hebben en ook vele vlamingen wantrouwen de Nederlanders.
Oud 20 juni 2010, 17:36   #545
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet niet één enkele groep viseren.

Veel Vlamingen willen met een Nederlandse éénworden niets te maken hebben en ook vele vlamingen wantrouwen de Nederlanders.
...maar veel andere Vlamingen hebben daar wel weer natte dromen over. Veel Nederlanders zien een staatkundige eenwording ook niet zitten, maar veel anderen weer wel. Allemaal nietszeggende uitspraken dus.

Dat Vlaamse wantrouwen tegenover Nederlanders begrijp ik niet. In Duitsland ontmoet ik als Hollander geen enkele tegenstand -alleen als het om voetbal gaat, maar dat is immers de wet van de natuur - terwijl ik in Vlaanderen regelmatig agressief de ene gemeenplaats na de andere naar mijn hoofd geslingerd krijg. Grond voor de opwinding is dan niet mijn gedrag, maar mijn Nederlandse accent, waaruit men een eventueel nog te gedragen gedrag meent op te kunnen maken.

Afgezien van het feit natuurlijk dat de ene Nederlander de ander nog niet is, worden veel anti-Nederlandse argumenten er met de haren bijgesleept. Ik denk aan de betere kookkunst van de Zuiderlijke Nederlanden, de schanddaden van koning Willem I, die gewoon een klassieke vorstelijke despoot is geweest (ja.ja, Leopold II was een lieverdje geweest zeker) en het feit dat binnen de taalunie die arme Vlamingen door Hollanders en Surinamers overspoeld dreigen te worden, alsof Vlamingen op literair gebied hun mond niet roeren kunnen. Neen, ik kan dat alles slechts uit een misplaatst Vlaams Calimero-comlex verklaren. Maar ik sta altijd open voor nieuwe argumenten, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 17:40.
Oud 20 juni 2010, 17:37   #546
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar kom, Henri, wat weet jij daar nu over. Ken je soms de concrete werking van die Taalunie? Heb je duidelijke bewijzen dat de Vlamingen daar niets in de pap te brokken hebben? Het huidige Algemeen Nederlands is de taal waar Nederlanders én Vlamingen het binnen die Taalunie eens zijn. Het is mogelijk dat jou dat niet bevalt. Maar tot nader order is de formele taal van Vlaanderen het Nederlands, een taal waarvan het gebruik zich over méér dan één staat uitstrekt. Net zoals dat ook met het Frans het geval is. Waarom zouden wij Vlamingen ons daaromtrent moeten zorgen maken als de Belgische Franstaligen dat ook niet doen tegenover Parijs wanneer het over het Frans gaat?
Oud 20 juni 2010, 17:41   #547
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luik maakt deel uit van het Franse taalgebied, dus die 'we' mag je weglaten.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 17:41   #548
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar kom, Henri, wat weet jij daar nu over. Ken je soms de concrete werking van die Taalunie? Heb je duidelijke bewijzen dat de Vlamingen daar niets in de pap te brokken hebben? Het huidige Algemeen Nederlands is de taal waar Nederlanders én Vlamingen het binnen die Taalunie eens zijn. Het is mogelijk dat jou dat niet bevalt. Maar tot nader order is de formele taal van Vlaanderen het Nederlands, een taal waarvan het gebruik zich over méér dan één staat uitstrekt. Net zoals dat ook met het Frans het geval is. Waarom zouden wij Vlamingen ons daaromtrent moeten zorgen maken als de Belgische Franstaligen dat ook niet doen tegenover Parijs wanneer het over het Frans gaat?
...of de afspraken die gemaakt worden tussen de Oostenrijkers, Duitsers en de Schwyzerduitsers.....
Oud 20 juni 2010, 17:46   #549
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon een door de Belgische Francofonie en de Vlaamse Belgicisten gecultiveerde attitude. Vroeger speelde de Roomse Kerk daar ook nog een rol in ("den duivel uit het Noorden" weet je...). Maar het belang die laatste factor is tegenwoordig praktisch tot nul herleid. In internationale context komt Nederland op nogal wat terreinen heel wat beter naar voor dan la Belgique. Meestal is dat terecht. Maar het werkt de Belgicisten natuurlijk op de heupen.
Oud 20 juni 2010, 18:54   #550
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..., maar ik voel bij Belgicisten een enorme, onverklaarbare aversie tegen alles wat Nederlands is.
Die agressie is zeer verklaarbaar. De meeste belgicisten vreten gewoonweg goed van de situatie zoals die nu is. Zie de hoogste ministerssalarissen van Europa in Belgie.
Een hele rationele aversie dus.
Voorts wordt de Belg op school geleerd dat hij zich 'bevrijd' heeft van de gemene Hollanders in het begin van de 19e eeuw.
Dan valt het aantal belgicsten eigenlijk nog mee.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 18:59   #551
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U hoort het misschien niet graag, maar hij heeft wel gelijk.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 19:03   #552
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U hoort het misschien niet graag, maar hij heeft wel gelijk.
Waarom heeft Henr1 gelijk?
Oud 20 juni 2010, 19:13   #553
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die agressie is zeer verklaarbaar. De meeste belgicisten vreten gewoonweg goed van de situatie zoals die nu is. Zie de hoogste ministerssalarissen van Europa in Belgie.
Een hele rationele aversie dus.
Voorts wordt de Belg op school geleerd dat hij zich 'bevrijd' heeft van de gemene Hollanders in het begin van de 19e eeuw.
Dan valt het aantal belgicsten eigenlijk nog mee.
Wanneer ik de schampere anti-Nederlandse opmerkingen van sommige benepen mensen hierzo lees, dan krijg ik de indruk dat:
1. de Nederlandse cultuur op alle punten volstrekt minderwaardig is aan de Belgische (en sommige argumenten worden er met de haren bijgesleept, van boerenpummels tot de kwaliteit van het bier).
2. Nederland op het punt staat Belgie te bespringen, te verkrachten en haar bevolkering te knechten.

Waarom hebben Belgen een vijandbeeld nodig? Waarom ist dat beeld slechts gebaseerd op aannamen (zoals het beeld dat de Vlaming in de Taalunie niets te zeggen zou hebben, terwijl concrete voorbeelden achterwege blijven)? Hoe komt men erbij in Nederland de Grote Vijand te zien?

Bovendien... waar blijft Belgie bij het WK Voetbal?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:20.
Oud 20 juni 2010, 19:23   #554
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer ik de schampere anti-Nederlandse opmerkingen van sommige benepen mensen hierzo lees, dan krijg ik de indruk dat:
1. de Nederlandse cultuur op alle punten volstrekt minderwaardig is aan de Belgische (en sommige argumenten worden er met de haren bijgesleept, van boerenpummels tot de kwaliteit van het bier).
2. Nederland op het punt staat Belgie te bespringen, te verkrachten en haar bevolkering te knechten.

Waarom hebben Belgen een vijandbeeld nodig? Waarom ist dat beeld slechts gebaseerd op aannamen (zoals het beeld dat de Vlaming in de Taalunie niets te zeggen zou hebben, terwijl concrete voorbeelden achterwege blijven)? Hoe komt men erbij in Nederland de Grote Vijand te zien?

Bovendien... waar blijft Belgie bij het WK Voetbal?
Omdat Nederlanders er alles aan doen om hun imperialisme te cultuveren.

Als ik elders op bezoek ga bij mensen thuis, in een restaurant, café of eender waar probeer ik niet op te vallen. Nederlanders doen het tegenovergestelde en gaan zich op luiddruchtige wijze gedragen, soms ook wel onbehouwen.

Hoe wilt U in hemelsnaam dat we een beter beeld krijgen van de Ollander ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 juni 2010 om 19:23.
Oud 20 juni 2010, 19:29   #555
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wallonië lijdt onder een heuse Germanisatiegolf op dit eigenlijke moment. Compleet met Oranjewimpels.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 19:30   #556
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...maar veel andere Vlamingen hebben daar wel weer natte dromen over. Veel Nederlanders zien een staatkundige eenwording ook niet zitten, maar veel anderen weer wel. Allemaal nietszeggende uitspraken dus.

Dat Vlaamse wantrouwen tegenover Nederlanders begrijp ik niet. In Duitsland ontmoet ik als Hollander geen enkele tegenstand -alleen als het om voetbal gaat, maar dat is immers de wet van de natuur - terwijl ik in Vlaanderen regelmatig agressief de ene gemeenplaats na de andere naar mijn hoofd geslingerd krijg. Grond voor de opwinding is dan niet mijn gedrag, maar mijn Nederlandse accent, waaruit men een eventueel nog te gedragen gedrag meent op te kunnen maken.

Afgezien van het feit natuurlijk dat de ene Nederlander de ander nog niet is, worden veel anti-Nederlandse argumenten er met de haren bijgesleept. Ik denk aan de betere kookkunst van de Zuiderlijke Nederlanden, de schanddaden van koning Willem I, die gewoon een klassieke vorstelijke despoot is geweest (ja.ja, Leopold II was een lieverdje geweest zeker) en het feit dat binnen de taalunie die arme Vlamingen door Hollanders en Surinamers overspoeld dreigen te worden, alsof Vlamingen op literair gebied hun mond niet roeren kunnen. Neen, ik kan dat alles slechts uit een misplaatst Vlaams Calimero-comlex verklaren. Maar ik sta altijd open voor nieuwe argumenten, natuurlijk.
Hoewel ik een Vlaming ben, heb ik het antwoord niet. Ik verwacht eigenlijk geen eerlijk antwoord als ik het aan de mensen ga vragen. Je zult van die dooddoeners horen, dat de friet of het bier hier beter is zeker, de zuinige reputatie van de Nederlanders lijkt niet zo erg populair meer te zijn, en vele mensen zullen misschien ook zeggen: "Ik? Ik heb helemaal niets tegen Nederlanders." Maar als het hun goed uitkomt, draait het anders uit.

Maar natuurlijk koester ik wel een verdenking, namelijk dat Vlamingen zich minder taalvaardig voelen, en hun vrees om uitgelachen te worden gaan interpreteren als de constatering dat ze daadwerkelijk uitgelachen worden. Of ze mijden contact omdat ze bang zijn, met hun variant van het Nederlands voor de dag te moeten komen. En daarin zijn ze geoefend door hun veelvuldige contacten met Franstaligen, want in het Frans staan we nog minder ons mannetje. Maar daar hebben we wel het excuus dat het onze moedertaal niet is, en dat de Franstaligen het in het Nederlands nog veel minder redden. Tegenover de Nederlanders hebben we ook wel een excuus, maar het vergt vele boekdelen om het enigszins samen te vatten.

Natuurlijk zal hier vrijwel niemand toegeven dat hij bang is om uitgelachen te worden; ik maak me geen illusies. We geven het onder elkaar al niet toe. Liever onze verblufte, niet-begrijpende, zich van geen kwaad bewuste noorderburen lomp behandelen om pijnlijke situaties uit de weg te gaan, waarin we ons niet meer kunnen herinneren hoe je dit of dat gallicisme of dialectisme van de leraar Nederlands in echt Nederlands moest vertalen, want na het examen hoefde je dat niet meer te weten... tot er een Nederlander voor je staat die door zal hebben dat je indertijd je Nederlandse les niet hebt geleerd, en op school wel geen hoogvlieger zal zijn geweest. Voor veel Vlamingen is contact met Nederlanders zoiets als zakken voor een examen. En natuurlijk zal dat hier brullend worden ontkend. Maar het is wat ik denk.
Oud 20 juni 2010, 19:34   #557
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Omdat Nederlanders er alles aan doen om hun imperialisme te cultuveren.

Als ik elders op bezoek ga bij mensen thuis, in een restaurant, café of eender waar probeer ik niet op te vallen. Nederlanders doen het tegenovergestelde en gaan zich op luiddruchtige wijze gedragen, soms ook wel onbehouwen.

Hoe wilt U in hemelsnaam dat we een beter beeld krijgen van de Ollander ?
Ach, Nederlandse touristen zijn wat luidruchtig als ze op vakantie zijn. Dat zijn ze in Frankrijk net zo heftig als in Belgie. Maar dat is geen Nederlands monopolie, want ook Amerikanen, Engelsen en Duitsers zijn elders vaak buitengewoon aanwezig en doen in het buitenland alles wat mammie en God in het thuisland verbieden. Dat argument is dus niet zo heel sterk.

Interessant is de stelling dat Nederlanders er alles aan zouden doen om hun imperialisme te cultiveren wel. Heeft u daarvan concrete voorbeelden?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:40.
Oud 20 juni 2010, 19:36   #558
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wallonië lijdt onder een heuse Germanisatiegolf op dit eigenlijke moment. Compleet met Oranjewimpels.
Sinds wanneer slepen Duitsers oranjewimpels met zich mee?
Oud 20 juni 2010, 19:36   #559
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom heeft Henr1 gelijk?
Omdat we de resulaten van de Taalunie zien tiens.

En dat resultaat is: "hup, Holland hup".

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2010 om 19:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 19:38   #560
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer slepen Duitsers oranjewimpels met zich mee?
Met Germanisatie bedoel ik, taalkundig Germaans maken.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be