![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Badinter aanbevelingen (die, laat ons nog eens duidelijk stellen, geen enkele bindende waarde hebben voor andere conflicten) voorzien ook dat minderheden erkend moeten worden. Dus de franstalig Brusselse minderheid zal binnen Vlaanderen wel erkend moeten worden als minderheid vrees ik. Maar dat neemt niet weg dat als Vlaanderen naar internationale onderhandelingen moet trekken het maar één standpunt kan innemen: de situatie van 1839 is de enig geldige, en bewijsbaar aan de hand van de talentelling van 1846, alle wijzigingen achteraf zijn het gevolg van agressie door de Franstaligen en worden niet erkend door Vlaanderen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En enclaves zijn net zo min verboden als condominiums of eender welke andere staatsvorm dan ook, om de eenvoudige reden dat het internationaal recht er zich niet over uitspreekt wat mag en wat niet mag op gebied van organisatie van een land. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door fonne : 7 augustus 2010 om 22:59. |
|||||||||
![]() |
![]() |
#542 | |
Minister-President
|
![]() Een verrottingsstrategie vandaag, een 'belegeringsplan' om Brussel toch maar niet te moeten laten kiezen enkele jaren terug. Beiden het werk van VB-ers. Ik kan best begrijpen dat nogal wat Brusselaars niets van Vlaanderen moeten weten.
Hieronder heb je zo'n prachtig voorbeeld van een democraat pur sang: Citaat:
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 7 augustus 2010 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
#543 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() BTW: Brussel is ook nog eens de (historische) hoofdstad van De Nederlanden. Ik zou het degene die het verkwanselt aan de Frans(talig)en hoogst kwalijk nemen.
|
![]() |
![]() |
#544 |
Minister-President
|
![]() Dan zou je maar beter voorstander worden van een Vlaamse politiek ten aanzien van BHG die de Brusselaars niet verder wegduwt van Vlaanderen.
#545 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat het juist andersom is. Brussel is de hoofdstad van België alsmede de hoofdstad van het Vlaams gewest, Namen is de hoofdstad van het Waals gewest. Brussel als tweetalig hoofdstedelijk gewest van België. Het hoofdstedelijk karakter van dat gewest verwijst hier naar België. Als België verdwijnt verdwijnt ook zijn hoofdstad en de entiteit hoofdstedelijk gewest wat behouden blijft is de hoofdstad van Vlaanderen omdat dat niet verdwijnt.
#546 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.baarlewerkgroep.org/index...mid=13&lang=nl |
|
![]() |
![]() |
#547 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zijn die Brusselaars die persé een gewest wilden worden die zelf die muur gebouwd hebben en zich op die manier voor eeuwig hebben opgesloten in hun 19-dorpen grens. En zich zo ook hebben afgesloten van hun natuurlijke Vlaamse hinterland. Kom nu alstublieft niet vertellen dat het de Vlamingen waren die die situatie hebben gewild.
Laatst gewijzigd door fonne : 7 augustus 2010 om 23:09. |
![]() |
![]() |
#548 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#549 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ik maar denken dat de duitstalige gemeenschap in het franstalige gewest ligt. Hoezo teruggeven?
![]() |
#550 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft het BHG niet gewild, het is maar gecreëerd om een kunstmatige twee tegen één situatie te creëren die de Vlamingen monddood moest maken; De Franstaligen in het BHG weigeren pertinent om de tweetaligheid actief te beleven en toe te passen, sturen permanent aan op versoepeling van de normen (zeg maar invoering van het lokettenstelsel Nols); De Franstaligen stoten Vlaanderen van zich af door hun territoriaal expansionisme. Franstaligen blijven doof voor elke vorm van kritiek over de slechte werking van het gewest, want ze weten alles beter natuurlijk. En ondanks dat pompt Vlaanderen gigantisch veel geld in Brussel, in absolute disproportie met het aantal kiezers dat het trekt: rechstreeks door de Brusselnorm, onrechtstreeks door de volgehouden aanwezigheid in Brussel als Vlaamse hoofdstad. En dan komt ene Andy hier vertellen dat het allemaal de schuld van de Vlaming is dat de verhoudingen met BHG verslechteren. Wat moeten we dan volgens jou doen? Vlaams Brabant aanhechten bij Brussel? De tweetaligheid opgeven en erkennen dat Brussel per definitie toch verloren is voor de Vlamingen? |
|
![]() |
![]() |
#551 |
Minister-President
|
![]() Sta mij allen toe nog héél eventjes tussen te komen.
Mijn post 486 was een reactie op de post 466 van mijnheer Geert, waarin hij de aanbevelingen van de commissie Badinter inroept, inzonderheid het rechtsprincipe uti possidetis juris, om met stelligheid te beweren dat voor wat België betreft, de gewestgrenzen staatsgrenzen zullen worden. In mijn post 486 weerleg ik deze voorgehouden evidentie, in essentie hierom : * Het rapport van de commissie Badinter gaat in wezen over een specifieke context (inzake Slovenië en Macedonië) die weinig of geen vergelijking toelaat met de Belgische situatie. * Gezien de ingewikkelde administratieve indeling van België (gemeenschappen, gewesten, provincies, etc…etc…) is helemaal niet duidelijk op welke dezer indelingen het (door de commissie Badinter aangevoerde) principe uti possidetis juris van toepassing moet worden geacht, en op welke niet. * Bovendien dient in overweging genomen te worden dat Brussel geografisch in Vlaanderen ligt, en de hoofdstad is van de Vlaamse Gemeenschap. * Ik stel dat er naar mijn mening, in tegenstelling tot de door mijnheer Geert geponeerde “zekerheid” dat bedoeld rechtsprincipe enkel op de gewestgrenzen van toepassing is, meer dan voldoende argumenten voorhanden zijn om er van uit te gaan dat bedoeld rechtsprincipe veeleer op de gemeenschappen van toepassing is dan op de gewesten, maar ik voeg er meteen aan toe dat wij allen niet kunnen ontkennen dat één en ander, bij gebrek aan duidelijkheid dienaangaand, een twistpunt kan (en wellicht zal) zijn. Kortom, ik laat u allen graag onderling uitvechten wat er bij een splitsing van België met bijvoorbeeld Brussel of Eupen moet gebeuren, maar mijn tussenkomst betrof louter het weerleggen van het door mijnheer Geert volstrekt ten onrechte aangevoerd “Commissie Badinter”-argument : ik hou er namelijk niet van dat Europese en/of andere België overstijgende rapporten te pas en te onpas worden misbruikt als voorgehouden “bewijs” van persoonlijke stellingen. Laatst gewijzigd door Gwylan : 7 augustus 2010 om 23:42. |
![]() |
![]() |
#552 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar gezien de Oostkantons een recente verovering zijn (1920 voor Eupen en Malmédy, 1925 voor het condominium Moresnet) die niet op enige vraag van het volk was gebaseerd, lijkt het mij logisch dat we de oorlogsbuit teruggeven aan Duitsland. Moresnet mag eventueel kiezen om terug onafhankelijk te worden. Het had in het verleden immers een duidelijke staatsgrens met België en kan dus als aparte deelstaat aanzien worden. Spielerei, net wat je zegt. |
|
![]() |
![]() |
#553 |
Minister-President
|
![]() Een stad is altijd ingebed in een territoria, in dit geval in België als BHG en in Vlaanderen als zijn hoofdstad. Het heeft een bepaalde autonomie maar men kan het niet los van die twee entiteiten zien. Het feit dat het niet betwist wordt als hoofdstad van Vlaanderen en internationaal ook zo aanvaard wordt is het onmogelijk om te beweren dat het niet tot zijn territorium behoort want dat is onmogelijk.
#554 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het probleem van Vlaanderen in Brussel zijn niet de franstalige Brusselaars, maar de idee dat nederlandstalige Brusselaars kleine Vlaampjes zijn. Dat is natuurlijk onzin. Nederlandstalige Brusselaars hebben niets te winnen bij een communautaire verrottingsstrategie die vooral Brussel raakt. Citaat:
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 7 augustus 2010 om 23:50. |
||||
![]() |
![]() |
#555 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#556 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou overigens ook niet weten waarom de duitstalige gemeenten opnieuw naar Duitsland moeten gaan. Citaat:
![]() |
#557 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het was perfect mogelijk die situatie verder te zetten, of als andere mogelijkheid de gewestbevoegdheden te delegeren naar de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommisie, onder gezag van de twee Gemeenschappen. De keuze voor een autonoom gewest als organisatie-vorm was er dus wel degelijk een om de Vlamingen "een kloot af te trekken", en er is vaak genoeg voor gewaarschuwd. En al die waarschuwingen over de consequenties zijn ook uitgekomen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed, in uw redenering mag de Vlaamse Gemeenschap niets te zeggen hebben over Antwerpen, Zichen-Zussen-Bolder, Alveringem, want die spreken ook maar toevallig dezelfde taal. Laat staan dat de Vlaamse Gemeenschap iets te zeggen zou hebben over de Guido-Gezellestraat. Mag ik je toch eens vragen waarom je denkt dat de "nederlandstalige Brusselaar" verheven is boven het statuut van gewone Vlaming? Laatst gewijzigd door fonne : 7 augustus 2010 om 23:53. |
||||||
![]() |
![]() |
#558 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de voorvorige generatie die over federalisme kakelde. En de nog voorvoorvorige generatie die het over cultuurautonomie had. En daarvoor diegenen die een vastgelegde taalgrens nastreefden. En daarvoor diegenen die droomden van een nederlandstalige universiteit. En daarvoor diegenen die dachten dat er ooit onderwijs zou kunnen gegeven worden in het patois van de Vlaamse boerkes. Elke tijd heeft zijn reactionairen die zich verzetten tegen de normale evolutie mijn beste Andy. |
|
![]() |
![]() |
#559 |
Minister-President
|
![]() Brussel kan de status van hoofdstedelijk gewest behouden zelf als België verdwijnt maar dan van Europa met dezelfde bevoegdheden en hoofdstad van Vlaanderen want dat verdwijnt niet. Uiteindelijk verandert er niet veel, waarom ons druk maken? Ik denk dat het meest redelijke en meest evenwichtige oplossing het fiat gaat krijgen van Europa.
#560 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(2) Ik verzet mij helemaal niet tegen een Vlaamse onafhankelijkheid. Ik ben dan ook, zoals ik ook al gezegd heb, geen belgicist. Dat maakt mij trouwens evenmin een vlaamsnationalist of een francofoon. Uw onvermogen om buiten het zwart-witdenken te treden pleit niet voor u of voor datgene wat u post. Ik stel alleen dat die onafhankelijkheid er met deze generatie vlaamsnationalisten niet zal komen. Daar is die generatie, en dan vooral de VB- en de N-VAaanhang eronder, gewoon te dom voor. Uw partijen spelen met uw voeten en u denkt dat de onafhankelijkheid voorbereid wordt. Als VB, N-VA en al die andere voorvechters van de Vlaamse autonomie pertinent weigeren hun kiezers in te lichten over Brussel, de gevolgen voor dividendbelastingen, RSZ-belastingen voor pendelaars, de precieze wijze waarop de onafhankelijkheid gerealiseerd gaat worden of zelfs nog maar de ideologische/wetgevende basis waarop dat onafhankelijke Vlaanderen zich gaat richten... dan hangt er stront aan de knikker. Die politici van u weten immers dat die dossiers besproken zullen moeten worden voordat ze nog maar kunnen denken aan een onafhankelijkheid. Zolang ze dat niet doen, kan je ervan uitgaan dat die onafhankelijkheid at best verre toekomstmuziek is. At worst is het het zoveelste afleidingsmanoeuvre om niet te moeten zeggen hoeveel het relanceplan voor de economie kostte of hoeveel werklozen dat plan heeft opgeleverd. Of ik zou u ook gewoon kunnen vragen uw uitspraken wat minder vrijblijvend te maken. U zou bvb kunnen voorstellen een tegenprestatie te leveren indien België toch nog bestaat binnen nu en enkele jaren. Dat geeft mij ook iets om naar uit te kijken.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 8 augustus 2010 om 02:08. |
|
![]() |