![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
37 | 72,55% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 21,57% |
anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Klopt ook voor een stuk...maar bekijk het eens globaal ? .. Noem eens een land op waar geen soortgelijke feiten geweten zijn ? Waarom heeft het vaticaan niet eerder ingegrepen en het in eigen rangen gehouden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#542 |
Vreemdeling
|
![]() Het probleem is groter dan de kerk. Aanranding of verkrachting van kinderen is nu eenmaal het allerlaagste wat een mens kan doen, zeker als dat gebeurt vanuit een machtspositie. Uit schaamte en in vele gevallen sociaal zelfmoord zal de pedofiel (en zn omgeving) en in vele gevallen ook het slachtoffer (en zn omgeving) er alles aan doen om dit in een doofpot te stoppen, of op zn minst dit zo stil mogelijk op te lossen. Doofpot affaires zijn trouwens nooit eenzijdig. In het geval van de kerk komt daar nog eens bij dat ze een bepaalde machtspositie en voorbeeldfunctie hebben hoog te houden (... kost wat kost blijkbaar). Ik begrijp de mensen hun teleurstelling tov de houding van de rkk en de gruwels die zijn gebeurt... maar uiteindelijk is de gehele samenleving, wereldwijd daar voor een deel schuldig aan ... Ouders, mensen uit de omgeving, scholen, politie, rechters, ... de kerk.
Je kan je beter afvragen wat we kunnen doen om dit nooit meer te laten gebeuren, wat is in eerste instantie de reden dat er uberhaupt zo iets bestaat als een "pedopriester"? Heeft het iets te maken met het celibaat? Onder welke groep van pedofielen behoren deze "pedopriesters"? Is het een geaardheid, een ziekte, of puur crimineel? Allemaal dingen waar men blijkbaar niet over nadenkt, ik hoor enkel maar geschreeuw naar gerechtigheid en verantwoording. En ja dat moet er ook zijn, maar een zaak dat al 30 jaar oud is, heeft geen enkele kans op gerechtigheid men kan enkel nog een schadevergoeding afdwingen. Pedofilie als geaardheid of stoornis enkel bestraffen is zinloos. Je sluit ze op, ze komen vrij, en hebben veel kans te hervallen. Chemische castratie samen met therapie en eventueel ja een straf... lijkt mij een betere oplossing. En eerlijk, ik stel me de vraag in hoeverre deze mensen een 2de kans moeten krijgen in de maatschappij en al zeker niet zonder supervisie en begeleiding. Dat de kerk gefaald heeft en nog steeds faalt is duidelijk, maar de hele maatschappij, wereldwijd, faalt op dit punt nog altijd! Dankzij de enkele moedige slachtoffers die toch na al die tijd met hun verhaal naar buiten zijn gekomen, krijgen we een zicht op wat het probleem dat pedofilie is. Maar ik vrees dat we slecht de doos van pandora op een kiertje hebben gezet en dat de werkelijke omvang onbevatbaar is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#543 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 |
Vreemdeling
|
![]() Wordt geloof niet altijd ingevuld door mensen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 |
Banneling
|
![]() Je kunt ook niet het hele Vaticaan gaan afschaffen of straffen. Die doofpot van de pedofilie is slechts onderdeel van één grote warboel van problemen. Wat er wel gedaan moet worden, is een grote kuis de gehele hiërarchie van de Kerk. Overal zitten er wel pedofielen en ketters/modernisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw post stond me sterk aan tot aan het laatste zinnetje .... kan je dat wat meer toelichten ? Alsook de vraag of je de kerk dat zelf zou laten doen of je het ok zou vinden dat de overheid de opkuis voor zich neemt met allicht een gepeperde rekening . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De overheid moet zich daar niet bij bemoeien, er zouden bisschoppen of kardinalen moeten opstaan die actief zich verzetten tegen het modernisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus onder de tradistionlisten zitten geen pedo's ..., maw voor het modernisme zijn er volgens u nooit van deze feiten gepleegd ????... Het is de plicht van de overheid om het hef in handen te nemen in deze internationale zaak, maw moeten ze zich zeker bemoeien. Laatst gewijzigd door Wisord : 30 januari 2011 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
Vreemdeling
|
![]() Qua vervolging, recht en straffen uiteraard. Maar de overheid kan en mag zich niet moeien met de hierarchische structuur van de kerk. Als er structurele problemen zijn binnen de rkk hierarchie/organisatie dan moet dit door de rkk opgelost worden. Dat is de grondwet en zorgt ervoor dat een relatieve scheiding van kerk en staat een feit is. Nu zijn er wel stemmen die zoiets suggerenen als een staatssecretaris voor religieuze zaken waarbij de overheid op de kerk een doelbewuste politiek zou kunnen uitvoeren, wat onzin is en niet zonder gevaar. De staat zn taak is echter wel om via seculiere wetten ervoor te zorgen dat de religieuze groepen zich humaner en tolleranter opstellen tov de maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er moet een volledige scheiding tussen kerk en staat komen, de kerk mag evengoed geen enkele vorm van macht krijgen en met al de huidige zaken moet het voor onbepaalde tijd onder overheidscontrole komen te staan .... dit om heel de doofpot uit te mesten . Volgens mij is de wereld het beu dat religieuze gekken macht kunnen uitoefenen tegenover de maatschapij . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Tevens een doofpot affaire is nooit eenzijdig. Als de kerk vragende partij is om iets stil te houden, dan is er aan de andere kant (familie, omgeving, staat) altijd iemand anders die daar gehoor aan geeft, anders werkt een doofpot niet. Vergeet niet scheiding tussen politiek en kerk, samenleving en kerk is onmogelijk. Het gevaar is dus enorm dat er kerkelijke invloed op hoog niveau insijpelt in de seculaire staat. Extreem voorbeeld ... Je kan het crimineel gedrag van de taliban ook niet vernietigen met politieke of zelfs niet met militaire druk, het moet vernietigd worden van binnenuit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
Banneling
|
![]() Ik zeg niet dat er bij de traditionalisten geen pedofielen kunnen zitten, maar er zijn nog geen gevallen bekend bij hen. Het aantal pedofiliegevallen ligt opmerkelijk hoger na Vaticaan II, en van de bekendste koppen weten we dat ze modernistisch zijn. Ik zie dus een verband ertussen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tja..., voor die tijd was het nog eenvoudiger om het te verzwijgen en te camoufleren..., ik denk dat je dat moeilijk kan ontkennen. Ik zie dus nog steeds geen verband. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijkbaar is onze rechtsstaat er enkel voor hen met veel macht he Jantje..., welk recht heeft het slachtoffer ? ...Btw , die controle is volgens mij nodig om de doofpotjes te ontmaskeren en de smerigheid er uit te krijgen .... Laatst gewijzigd door Wisord : 30 januari 2011 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1 - Dit is in mijn ogen momenteel noodzakelijk , heel die smeerboel moet uitgemest worden. Het is een veel te machtig orgaan met veel te veel zaken die het daglicht nie mogen zien. 2 - Idd, reden te meer om heel dit uit te zoeken.... er mogen dus wel wat meer koppen rollen. 3 - De kans dat het van binnenuit gaat gebeuren is erg klein, net daarom dat er bvb iets op europees en mss nog een verder niveau aan gedaan kan worden, wat ook uw extreem voorbeeld de kans bijna tot nul brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Controle? In onze rechtstaat bestaan er de nodige controleorganen die voor iedereen toepasselijk zijn. Er is dan ook geen nood dat de staat zich gaat mengen in de bestuurlijke en religieuze aangelegenheden van een religieus genootschap (waartoe de overheid volgens de Belgische grondwet zelfs niet het recht heeft).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#560 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wetten VERANDEREN. |
|
![]() |
![]() |