Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2012, 15:27   #541
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Een kind maken doe je met 2. Voorbehoedsmiddelen gebruiken ook. Een kind opvoeden eveneens. Maar daartussen zit een periode waarin het toekomstig kind deel is van het lichaam van de vrouw. Op dat moment is het haar keuze. Zowel zwangerschap als abortus zijn zware lichamelijke en psychologische keuzes die ik als man niet te nemen heb voor haar.

Hooguit kan ik haar mijn voorkeur of mening vertellen. Welke keuze ze ook neemt, ik zal haar daar in steunen.
"Zowel zwangerschap als abortus zijn zware lichamelijke en psychologische keuzes die ik als man niet te nemen heb voor haar."

Niet helemaal akkoord, in die zin dat de zwangerschap een keuze is die je samen maakt. Tenzij je vindt dat dat een keuze is die de vrouw alleen mag maken?

Je zegt dat de keuze voor een kind door beide ouders wordt genomen (wat ik logisch vind). Voorbehoedsmiddelen, opvoeding, delen van de financiële kosten, alles is een beslissing van beide partners. Nog steeds logisch. Wat ik dan niet logisch vind, is dat dat 'partnership', het gezamenlijke beslissen, gedurende negen maand ophoudt te bestaan, enkel en alleen omdat het plaats vindt in de vrouw haar lichaam.

Als de vader gedurende die periode geen rechten heeft over dat kind, heeft hij er logischerwijs geen plichten tegenover.

De medische kosten (echografieën &ct.), zijn dan volledig voor de vrouw. Zij heeft alle rechten over de vrucht zonder de vader er in te kennen, dan kan hij daar bezwaarlijk voor opdraaien.

Het ongeboren kind heeft een kinderkamer nodig, met alle kosten en inrichtingswerken van dien? Dat is dan mevrouw haar probleem, tenzij ze wilt wachten tot na de geboorte. Meneer kan zijn plichten pas opnemen als hij ook rechten heeft.

Mevrouw kan de laatste zware maanden van de zwangerschap niet gaan werken en de kost verdienen? Teren op haar eigen spaarpot dan. De vrucht is niet geboren, dus de vader is niet verantwoordelijk.

De hormonale schommelingen... Daar gaan we nog maar over zwijgen.

Een ander scenario, Effect: jij maakt iemand onbewust zwanger (een one-night stand, het is maar een voorbeeld). Zij kan volgens jou logica (en de wet) perfect beslissen het kind te houden, zonder jou daarin te kennen.
Zij kan jou - via een dna-test - eisen je vaderschap te bewijzen, waarna de rechter jou als vader van het kind erkent. Wat betekent dat je alimentatie gaat betalen.

Het klinkt van de pot gerukt, maar dat is het niet. Dat is het probleem dat ik heb, wanneer jij gaat zeggen dat abortus, of voor hetzelfde geldt een zwangerschap, een keuze is die enkel en alleen de vrouw mag nemen.

Ik pas voor een maatschappij waarin vrouwen rechten hebben en mannen plichten.
Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 16:34   #542
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Raes : 28 maart 2012 om 16:35. Reden: Dubbel
Oud 28 maart 2012, 16:40   #543
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Nu weet ik het zeker : jouw voornaam is André-Jozef ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_L%C3%A9onard

Het stukje rond "cultuur van het leven en seksualiteit" past wonderwel bij jouw schrijfsels. Het blijft grappig : pastoors als experten op vlak van seksualiteit.
En dan? Welk punt probeer je te maken?
Oud 28 maart 2012, 16:47   #544
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okedan1 Bekijk bericht
Als het om abortus gaat, is het het meest wenselijk als beide ouders het met elkaar eens zijn. Maar de eindbeslissing ligt toch echt bij de moeder, het zit immers in haar buik. Logica des zelfe lijkt mij.
Ja, maar dat houdt ook in dat de vader die het kind niet zou willen, tegen de wens van zijn vrouw of partner in, er uiteindelijk toch voor zal moeten opdraaien.

Hij kan niet ontsnappen van zijn onderhoudsplicht, ook al had hij geen keuzerecht.

(Voor de volledigheid herhaal ik, bij wijze van mantra: de conceptie is het gevolg van een bewuste en gezamenlijke beslissing van de partners)
Oud 28 maart 2012, 16:48   #545
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het punt dat hij probeert te maken, is dat jou gedachtes over seks en voortplanting nogal ouderwets zijn. En gewoonweg feitelijk niet kloppen.
Hij mag dat denken. Dat verheft de status van zijn standpunt niet tot hoogtes mijlen boven de mijne.

En wat zou er feitelijk niet kloppen?

Laatst gewijzigd door Raes : 28 maart 2012 om 16:49.
Oud 28 maart 2012, 16:52   #546
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom kan hij niet ontsnappen van zijn onderhoudsplicht? (of wou je in het menselijke begrippen houden)?

Zoja: tja, dan heb je gelijk spijtig maar het is zoals het is.
Een man hoeft een kind niet te erkennen, en kan zo aan de onderhoudsplicht ontsnappen. De vrouw kan in dat geval een dna-test eisen om het vaderschap aan te tonen. Positieve test: de vader zal minder dan vriendelijk op z'n verantwoordelijkheden gewezen worden. En terecht.
Oud 28 maart 2012, 17:05   #547
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vader heeft geen verantwoordelijkheid, hij beslist altijd nog zelf of hij voor het kind gaat zorgen, sommige vaders doen dat niet. Komt veel voor als ze van antiliaanse afkomst zijn zoals ik al zei
Ouderschap is helemaal geen plicht, het is een keuze. En die brengt plichten met zich mee. Als je geen kinderen wilt, gebruik je voorbehoedsmiddelen.

Het is best mogelijk dat Antilliaanse vrouwen er zo over denken. Westeuropese vrouwen appreciëren vaak wél de euro's van de vader. En helemaal niet onterecht.

Kun je misschien eens beter uitleggen waarom de vader geen verantwoordelijkheid zou hebben? Dat snap ik niet helemaal.

Edit: de verantwoordelijkheid van de vader kan worden afgedwongen via de rechtbank.

Laatst gewijzigd door Raes : 28 maart 2012 om 17:06.
Oud 28 maart 2012, 17:16   #548
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als je die kunt weerleggen kunnnen we misschien een gesprek hebben.
er valt niets te weerleggen

We verschillen van mening als het om de definitie van leven gaat.
jij vertrekt vanaf de bevruchting en vanaf dan is het enkel nog het recht vd foetus dat telt (nogal rigide mi)

de meesten halen, terecht, aan dat ook de moeder in kwestie bepaalde rechten heeft, de meesten halen aan dat een klompje cellen GEEN leven is.
je noemt de afdrijving van een bevruchte eicel simpelweg moord.

jij wil gewoon een rigide en zwart-witte aanpak zonder rekening te moeten houden met individuele gevoeligheden. jij zet een abortus op hetzelfde niveau als kinderverkrachting.

dat abortus moet kunnen is de evidentie zelve
de vraag is tot wanneer, in welke omstandigheden, hoe liggen de rechten tussen moeder en kind,... daar moet de discussie om gaan.
gewoon alles vanaf de bevruchting moord noemen is gewoon onnozel en doen alsof een zwangere vrouw niet meer dan een levende couveuse is kun je niet menen.

Laatst gewijzigd door 1207 : 28 maart 2012 om 17:18.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 17:21   #549
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je had het er toch over dat wanneer een vrouw het kind houdt, zonder dat de vader dat wil, dat de vader dus tegen zijn wil MOET zorgen voor zijn kind, want hij kon niet aan zijn ouderschap-zorgschap ontkomen zei jij.

Toen zei ik dat dat helemaal nog niet zo vanzelfsprekend is, er zijn nog genoeg vaders die hun eigen kind in de steek hebben gelaten, er niet voor gezorgd hebben enz.
Mannen kunnen - via de rechtbank - gedwongen worden voor hun kinderen te zorgen, door middel van alimentatie (waar dan bijvoorbeeld bezoekrecht tegenover staat).

Je hebt gelijk dat er vaders zijn die hun kinderen in de steek laten, wat niet vanzelfsprekend is. Vrouwen kunnen daar via juridische weg tegen ingaan, wat waarschijnlijk ook niet vanzelfsprekend is.

Mijn punt was het in vraag stellen van het alleenrecht dat een vrouw heeft over een kind, zolang het nog in de baarmoeder zit.
Oud 28 maart 2012, 17:25   #550
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet het allemaal zo moeilijk gedaan worden. Of we schaffen abortus af of we doen abortus maar dan tot aan de geboorte, grenzen stellen zorgt voor veel verwarring .
Gewoon consequent wezen.
Omdat het heel moeilijk is niet 'zwart-wit' te discussiëren op dit forum (schuldig). In tegenstelling tot de verschillende mogelijke situaties in het leven, die ook nooit zwart-wit zijn.

Neemt niet weg dat ik - en vele anderen - in het dagelijkse leven wel algemene regels hanteren als houvast.

Ik wou dat het makkelijk was gewoon consequent te zijn.

Laatst gewijzigd door Raes : 28 maart 2012 om 17:26.
Oud 28 maart 2012, 17:31   #551
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vader gaat naar een ander land, wanneer het een antiliaan is vaak naar land van herkomst , de rechters of whatever kunnen hem niets maken.

En over het alleenrecht van de moeder, de moeder heeft moreel gezien niet het alleenrecht, maar wel de eindbeslissing.
Da's waar, de rechters kunnen hem in dat geval niets maken (tenzij er misschien een verdrag tussen België en dat land zou zijn).

Die eindbeslissing kan nog steeds gevolgen hebben voor de vader.
Oud 28 maart 2012, 17:34   #552
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom is dat moeilijk? wees gewoon pro-abortus of anti-abortus. Zo moelijk is dat niet toch?
Kijk, ik ben anti. Wat niet wil zeggen dat abortus voor mij in bepaalde gevallen niet te rechtvaardigen valt (ik heb ze hier eerder in de draad wel al aangehaald). Mijn grootste probleem is abortus als vorm van late anticonceptie, wegens een gebrek aan verantwoordelijkheid van de ouders van embryo/foetus/kind.

Ik vind het toch wat moeilijker dan simpel pro of anti zijn.
Oud 28 maart 2012, 17:36   #553
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de relevantie van die gevolgen? Dan had vaderlief maar beter moeten nadenken.
Juist Of de moeder. Of beiden.
Oud 28 maart 2012, 17:38   #554
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raes Bekijk bericht
"Zowel zwangerschap als abortus zijn zware lichamelijke en psychologische keuzes die ik als man niet te nemen heb voor haar."

Niet helemaal akkoord, in die zin dat de zwangerschap een keuze is die je samen maakt. Tenzij je vindt dat dat een keuze is die de vrouw alleen mag maken?

Je zegt dat de keuze voor een kind door beide ouders wordt genomen (wat ik logisch vind). Voorbehoedsmiddelen, opvoeding, delen van de financiële kosten, alles is een beslissing van beide partners. Nog steeds logisch. Wat ik dan niet logisch vind, is dat dat 'partnership', het gezamenlijke beslissen, gedurende negen maand ophoudt te bestaan, enkel en alleen omdat het plaats vindt in de vrouw haar lichaam.

Als de vader gedurende die periode geen rechten heeft over dat kind, heeft hij er logischerwijs geen plichten tegenover.

De medische kosten (echografieën &ct.), zijn dan volledig voor de vrouw. Zij heeft alle rechten over de vrucht zonder de vader er in te kennen, dan kan hij daar bezwaarlijk voor opdraaien.

Het ongeboren kind heeft een kinderkamer nodig, met alle kosten en inrichtingswerken van dien? Dat is dan mevrouw haar probleem, tenzij ze wilt wachten tot na de geboorte. Meneer kan zijn plichten pas opnemen als hij ook rechten heeft.

Mevrouw kan de laatste zware maanden van de zwangerschap niet gaan werken en de kost verdienen? Teren op haar eigen spaarpot dan. De vrucht is niet geboren, dus de vader is niet verantwoordelijk.

De hormonale schommelingen... Daar gaan we nog maar over zwijgen.

Een ander scenario, Effect: jij maakt iemand onbewust zwanger (een one-night stand, het is maar een voorbeeld). Zij kan volgens jou logica (en de wet) perfect beslissen het kind te houden, zonder jou daarin te kennen.
Zij kan jou - via een dna-test - eisen je vaderschap te bewijzen, waarna de rechter jou als vader van het kind erkent. Wat betekent dat je alimentatie gaat betalen.

Het klinkt van de pot gerukt, maar dat is het niet. Dat is het probleem dat ik heb, wanneer jij gaat zeggen dat abortus, of voor hetzelfde geldt een zwangerschap, een keuze is die enkel en alleen de vrouw mag nemen.

Ik pas voor een maatschappij waarin vrouwen rechten hebben en mannen plichten.
Tot voor zo'n 40jaar, was het eeuwenlang net andersom. Geen enkele man die daar over kloeg, natuurlijk.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 17:42   #555
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Tot voor zo'n 40jaar, was het eeuwenlang net andersom. Geen enkele man die daar over kloeg, natuurlijk.
de sossen hadden het ook liever zo gehouden, zie het stemrecht voor vrouwen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 17:48   #556
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Terug bij de les en van gezonde conservatieve geest: mannen zijn beter dan vrouwen!

Is het d�*t wat je wilde lezen?

(En ik hoop uit de grond van m'n hart dat sarcasme hier geen onbekend begrip is.)
Oud 28 maart 2012, 18:05   #557
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(En ik hoop uit de grond van m'n hart dat sarcasme hier geen onbekend begrip is.)
Daar zou je wel eens erg kunnen ontgoocheld worden, maar voor de rest heb je gelijk.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 18:05   #558
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terug bij de les en van gezonde conservatieve geest: mannen zijn beter dan vrouwen!

Is het d�*t wat je wilde lezen?

Oud 28 maart 2012, 18:21   #560
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij ook voor abortus tot aan de geboorte?
dat lijkt me wat te ver. Tenzij bij heel zware misvormingen/handicaps, lijkt mij 12 weken zoals nu in de wet staat, prima.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be