Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2019, 16:07   #541
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Marie heeft haar standpunt verder toegelicht. Dat kan van u echter niet gezegd worden.
U trolt alweer...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 16:08   #542
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat onnozelaars dat zo in de wet geschreven hebben zonder dat ze daar argumenten voor hadden.

Men had evengoed een andere wet kunnen maken, zoals (bijna) in China, waar enkel de eerstgeborene mag leven, en alle latere geboren kinderen van dezelfde vrouw dienen afgemaakt te worden he, voor 't klimaat.

Of men zou de vrouw kunnen laten kiezen of de eerst-geborene nu afgemaakt dient te worden om de tweede te laten leven. Wetten zijn arbitraire regels he. We hebben het hier over ARGUMENTEN die een wet zouden kunnen steunen of niet.

En zoals je ziet, gaat dit terug naar de essentiele vraag: waarom geven we ueberhaupt aan sommige levende wezens "levensrecht" en is moord geen normale zaak ??? Waar komt dat rare idee vandaan om SOMMIGE levende wezens absoluut niet mogen te doden en alle andere wel ?

Ik heb daar mijn theorietje over: een uitgebreid wederzijds "niet-aanvals pact".

Maar andere mensen hebben daar andere theorietjes over, en sommige, zoals Alice, helemaal geen, blijkbaar, die slaan iets uit hun botten en noemen dat "een argument".
Zoek de logica....
Oud 17 december 2019, 16:13   #543
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, geen enkele keer.

Anders weerleg het met een keihard feit: verwijs ons naar één bericht waarin we het antwoord krijgen. Het antwoord op de vraag waarom de levensvatbaarheid van een vrucht veel belangrijker wordt geacht dan de zelfbeschikking van de vrouw.

Eén bericht waarin heel duidelijk de uitleg te lezen staat.
DAT HEB IK NOOIT GESTELD( dat het een belangrijker zou zijn dan het andere, wel dat er gezocht werd naar een leefbaar compromis) EN BIJGEVOLG BLIJFT U TROLLEN! U STELT IETS ( hogere en lagere waarden als moreel oordeel over abortus)MAAR IK NIET, OMDAT HET VOOR MIJ GEEN OF/ OF VERHAAL IS.
WEL EN/ EN MAAR U BLIJFT MAAR TROLLEN.
Duidelijk zo? Mooi....
Oud 17 december 2019, 17:29   #544
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zoek de logica....
De logica hier zit hem in het gegeven dat een wet een arbitraire beslissing is die niet noodzakelijk enige logische grond heeft, en dus evengoed het omgekeerde kan zijn van een andere wet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 december 2019 om 17:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 17:32   #545
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
DAT HEB IK NOOIT GESTELD( dat het een belangrijker zou zijn dan het andere, wel dat er gezocht werd naar een leefbaar compromis) EN BIJGEVOLG BLIJFT U TROLLEN! U STELT IETS ( hogere en lagere waarden als moreel oordeel over abortus)MAAR IK NIET, OMDAT HET VOOR MIJ GEEN OF/ OF VERHAAL IS.
Duidelijk zo? Mooi....
Nee, bijlange niet.

"geen of/of maar wel en/en" is geen redeneringsvorm hoor.

Zoals ik elders al stelde, jij weet gewoon niet wat een logische redenering is, en je verwart dat met "uw mening geven".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:42   #546
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeker niet. Mijn idee is dat de volgende fase van intelligentie onze machines zullen zijn, die veel verder zullen kunnen gaan in het intelligent en abstract denken dan wij. Eens die machines daar zijn (onze opvolgers/"kinderen" dus ), kunnen die ons dan elimineren, zoals wij de rest van de wereld elimineren, en aan een nieuwe wereld bouwen van intelligente machines. DAT zullen dan geen dieren meer zijn. DAT is dan weer wel een transitie, zoals van eencellig naar meercellig (dier). Dat zou dan de dier-machine transitie zijn.

Als je ziet welke ENORME macht wij ontwikkeld hebben als dier met een BEETJE meer intelligentie dan andere dieren, besef je onmiddellijk hoe enorm machtig intelligente machines zullen zijn die zo goed als onbeperkte intelligentie zullen hebben (ze kunnen er altijd 'bij bouwen').
En volgens mij vervallen die intelligente machines tot zuiver schroot als ze het zouden moeten opnemen tegenover de volledig volgroeide Mens...
Het enige dat ze zullen kunnen is blijven klommelen en klommelen in de marge, hoe fabuleus die marge voor de huidige mens ook lijkt te zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:49   #547
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U trolt alweer...
Geef mij dan het nummer van dat bericht van u waarin het antwoord staat op volgende vraag:

Citaat:
Waarom mag de vrouw geen abortus meer laten uitvoeren als de vrucht levensvatbaar is? Om welke reden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:50   #548
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, bijlange niet.

"geen of/of maar wel en/en" is geen redeneringsvorm hoor.

Zoals ik elders al stelde, jij weet gewoon niet wat een logische redenering is, en je verwart dat met "uw mening geven".
Hela, Patrick, ik weet wel dat je een enorme bewondering hebt voor kunstmatige intelligentie en voor robotten en machines... Maar wij zijn nog mensen en geen robotten en wij handelen nog volgens onze eigen maatstaven en normen...
Als jij dat geen redeneringsvorm wil noemen, oké, neem dat voor jouw rekening... maar dat verandert de realiteit niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:51   #549
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duidelijk zo? Mooi....
U hebt dat wel gesteld.

U hebt meer dan eens gesteld dat er geen abortus meer mag worden uitgevoerd (behoudens medische redenen) op een vrucht die levensvatbaarheid is.

Vanaf dan stopt bijgevolg het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw. Die vrouw mag vanaf dan immers niet meer overgaan tot een abortus.
Oud 17 december 2019, 18:58   #550
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk, alice, u schrijft het hier heel duidelijk:

Is een vrucht levensvatbaar in de moederschoot, dan heeft het recht op leven. Bijgevolg geen abortus meer. Bijgevolg mag de vrouw zich niet meer beroepen op haar zelfbeschikkingsrecht. U plaatste die levensvatbaarheid rond 22 weken. Vanaf 22 weken geen recht meer op abortus.

In het tweede bericht schrijft u het trouwens zelf: het zelfbeschikkingsrecht wordt "begrenst". Het stop vanaf de levensvatbaarheid van de vrucht.

Citaat:
Voor mij is er en zelfbeschikkingsrecht, en recht op leven zodra een foetus buiten de baarmoeder kan overleven. De wet verenigt dit, prima voor mij, kan er perfect mee leven.

Citaat:
Het is immers perfect logisch om ( wat ook de basis is voor de wetgeving) vrouwen zelfbeschikkingsrecht te geven inzake abortus, maar dit te begrenzen wanneer een foetus levensvatbaar is buiten de baarmoeder, omdat er dan nog alternatieven zijn zoals anoniem bevallen.
In heel dit verhaal hebt u nagelaten om uit te leggen waarom een levensvatbare vrucht wel levensrecht heeft en een van twintig weken niet.

Mij komt dit voor al een heel onlogische kronkel. Als de levensvatbare vrucht beschermt hoort te worden, dan geldt dat des te meer voor de niet-levensvatbare vrucht. Die is nog veel teerder, veel zwakker... en verdient boven alles onze bescherming.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 december 2019 om 19:00.
Oud 18 december 2019, 09:28   #551
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, alice, u schrijft het hier heel duidelijk:

Is een vrucht levensvatbaar in de moederschoot, dan heeft het recht op leven. Bijgevolg geen abortus meer. Bijgevolg mag de vrouw zich niet meer beroepen op haar zelfbeschikkingsrecht. U plaatste die levensvatbaarheid rond 22 weken. Vanaf 22 weken geen recht meer op abortus.

In het tweede bericht schrijft u het trouwens zelf: het zelfbeschikkingsrecht wordt "begrenst". Het stop vanaf de levensvatbaarheid van de vrucht.

In heel dit verhaal hebt u nagelaten om uit te leggen waarom een levensvatbare vrucht wel levensrecht heeft en een van twintig weken niet.

Mij komt dit voor al een heel onlogische kronkel. Als de levensvatbare vrucht beschermt hoort te worden, dan geldt dat des te meer voor de niet-levensvatbare vrucht. Die is nog veel teerder, veel zwakker... en verdient boven alles onze bescherming.
Ok laten we de hele discussie nog één keer samenvatten.
1.Het standpunt van Jan; abortus mag niet omdat vanaf het moment van bevruchting het leven heilig is en dit is voor mij een hogere waarde dan zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.

2.Het standpunt van Patrick, wanneer je voor zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen bent, dan moet je dit doortrekken over de hele periode van zwangerschap, dus heb je het recht om zelfs na 22 weken, wanneer je wil, de foetus buiten te sjotten.

3. Het standpunt van Alice, zowel het zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen als recht op bestaan van een foetus zijn even belangrijk. Er is geen hogere of lagere waarde voor beide factoren.
Je kunt ze echter niet combineren dus zoek je een compromis, wat op welk moment primeert.
Tot tussen 12 -22 weken, afhankelijk van wetgeving, primeert het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen en hebben ze de mogelijkheid om voor abortus te kiezen.
Na 22 weken is een foetus ook buiten de baarmoeder levensvatbaar dus primeert vanaf dan het recht op leven.
Betekent dit dat een vrouw verplicht is om het kind op te voeden? Nee, ze kan nog steeds anoniem bevallen of afstaan voor adoptie.
Dit is een heldere, onderbouwde redenering en dus ga ik niet meer in op gestalk, getrol, bizarre redeneringen die nergens op slaan. Klaar ermee.
Forummers stem maar waarbij je aansluit wat opinie betreft, 1- 2 of 3

Laatst gewijzigd door alice : 18 december 2019 om 09:29.
Oud 18 december 2019, 21:02   #552
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3. Het standpunt van Alice, zowel het zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen als recht op bestaan van een foetus zijn even belangrijk. Er is geen hogere of lagere waarde voor beide factoren.
Je kunt ze echter niet combineren dus zoek je een compromis, wat op welk moment primeert.
Tot tussen 12 -22 weken, afhankelijk van wetgeving, primeert het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen en hebben ze de mogelijkheid om voor abortus te kiezen.
Na 22 weken is een foetus ook buiten de baarmoeder levensvatbaar dus primeert vanaf dan het recht op leven.
Betekent dit dat een vrouw verplicht is om het kind op te voeden? Nee, ze kan nog steeds anoniem bevallen of afstaan voor adoptie.
Dit is een heldere, onderbouwde redenering en dus ga ik niet meer in op gestalk, getrol, bizarre redeneringen die nergens op slaan. Klaar ermee.
Forummers stem maar waarbij je aansluit wat opinie betreft, 1- 2 of 3
En weer zijn we geen stap dichter gekomen, want ook nu blijft u hetzelfde refreintje herhalen.

We krijgen evenwel nog steeds geen antwoord op de vraag waarom een levensvatbare vrucht wel recht op leven krijgt toegewezen.

De motivering voor uw keuze ontbreekt. Bijgevolg is het onmogelijk om te besluiten dat er bij u sprake is van "een heldere, onderbouwde redenering".

Die onderbouw is er immers niet. U weet geen enkele motivering aan te dragen voor de primauteit van de levensvatbaarheid op het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw.
Oud 18 december 2019, 22:07   #553
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
3. Het standpunt van Alice, zowel het zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen als recht op bestaan van een foetus zijn even belangrijk.
hier ga ik neit mee akkoord
het spreekt voor zich dat een foetus van 8,5 maand meer recht op leven heeft als een bevruchte eicel van 8,5 minuut.

dit evenwicht, rechten vrouw vs rechten foetus, evolueren doorheen de zwangerschap.
hou ouder de vrucht hoe meer rechten. jij doet dit ook door het criterium levensvatbaarheid te hanteren en daar te stellen dat de vrucht niet meer afgedreven mag worden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 22:19   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hier ga ik neit mee akkoord
het spreekt voor zich dat een foetus van 8,5 maand meer recht op leven heeft als een bevruchte eicel van 8,5 minuut.
Waarom?
Oud 18 december 2019, 22:51   #555
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom?
dat is dezelfde logica die je ook bij mensen ziet
een mens van 2 maand heeft ook minder rechten als een mens van 5, 10 of 18 jaar.

rechten en plichten verschuiven in de loop vd zwangerschap en dat hangt samen met de fase waar het ongeboren leven zich op die moment in bevindt
Oud 18 december 2019, 22:54   #556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een mens van 2 maand heeft ook minder rechten als een mens van 5, 10 of 18 jaar.

rechten en plichten verschuiven in de loop vd zwangerschap en dat hangt samen met de fase waar het ongeboren leven zich op die moment in bevindt
Welke rechten heeft een kind van twaalf jaar dat een kind van zes jaar niet heeft? Welke rechten heeft een man van vijftig die een man van twintig niet heeft?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 december 2019 om 22:57.
Oud 18 december 2019, 22:59   #557
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de huidige wetgeving is dat helemaal niet het geval. Behoudens medische redenen mag er op een vrucht van dertien weken geen abortus meer worden uitgevoerd. Hetzelfde met een vrucht van twintig weken. Of tweeëntwintig weken.
Oud 18 december 2019, 23:13   #558
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Duidelijk zo? Mooi....
Tuurlijk, iedereen is hier een trol, buiten gij ...
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 23:14   #559
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de huidige wetgeving is dat helemaal niet het geval. Behoudens medische redenen mag er op een vrucht van dertien weken geen abortus meer worden uitgevoerd. .
je zegt het zelf

op een foetus van 8 weken is abortus ok
op een foetus van 13 weken niet meer (behoudens meidshxe redenen)

de rechten verschuiven dus met de leeftijd vd vrucht, net zoals ik stel.

Citaat:
Oud 18 december 2019, 23:14   #560
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

serieus? Dus een kind van 2 maand doden, daar zal een lichtere straf op staan als het doden van een 18 jarige?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be