![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De cijfers van Kind & Gezin (u weet wel die mensen die bij je thuis komen) zijn redelijk ontnuchterend.
Bij kinderen uit Halle-Vilvoorde, geboren in 2009, is de eerste taal thuis slechts in 52,6% van de gevallen het Nederlands, tegenover 43,1% niet-Nederlands. "Zonder een gerichte taalpolitiek dreigt de meerderheid van de komende generatie in de Vlaamse Rand het Nederlands onmachtig te zijn." Als we kijken naar de evolutie van de cijfers dan vermoeden we dat in 2011 minder dan de helft van de kinderen geboren te HV in NLtalige gezinnen ter wereld komt. .... "Kortom, de situatie van het Nederlands in de Vlaamse Rand verslechtert zienderogen." Dat de weinig migranten in HV voor NL of Vlaams (weinigen weten dat dit hetzelfde is) zullen kiezen lijkt op dit moment onvermijdelijk. Want: - Wat moet je met Nederlands in Brussel? - Waarom is er nauwelijks Nederlandse cultuur op tv en radio? - De buren zijn in ieder geval het Frans machtig - Nederlands/Vlaams is de taal van de 'racisten' - Nederlands geleerd op een cursus, maar in het dorp spreekt men liever (onverstaanbaar) dialect. - Anti vreemdelingen rethoriek van Vlaamse politieke partijen (iig de perceptie) - Franstaligen lijken wél plezier aan hun eigen taal te beleven. - Franstaligheid is de toekomst in Brabant. Waarom dan moeite doen voor nl? - De coolste mensen van het dorp spreken Frans, de oudste Vlaams dialect. -etc Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 januari 2011 om 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#542 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ scarabaeida
Uit de door die Parijzenaar opgesomde kenmerken zou ik die "sterke Roomse overtuiging" maar weglaten. Dat is reeds decennia aan het teruglopen en de laatste, pakweg, vijf jaren zelfs helemaal in elkaar geklapt. Conservatisme is er bij vrij veel Vlamingen inderdaad aanwezig. Maar is dat soms fout? Zo ervaar ik dat toch niet. "Conservatism is good for you".
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 4 januari 2011 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#543 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dat onverstaanbaar dialect betreft kan ik u alleen maar gelijk geven. Hoewel, wanneer ik in Vlaams Brabant vertoef en de Vlaamse mensen aanspreek ik tot op heden steeds in het Nederlands wordt tewoord gestaan en niet in het Brabants-Vloms.
![]() |
![]() |
#544 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1) De cijfers van Kind en Gezin gaat over de taalsituatie in gezinnen met een pasgeborene en niet over de hele populatie. 2) de thuistaal is maar ten dele relevant. Waar het om gaat is de taalbeheersing, zolang mensen zich in het maatschappelijk verkeer in het Nederlands kunnen uitdrukken is er niets aan de hand. Neem mijzelf als voorbeeld: mijn thuistaal is Engels (mijn vrouw is Pools en ik ben nen Ollander) maar reken maar dat mijn kinderen (singularis) Nederlands zullen spreken. En uiteraard ook Pools. Om je vragen te beantwoorden: - Wat moet je met Nederlands in Brussel? Meer en meer. Zoals kwalitatief hoogwaardig onderwijs volgen. Een baan vinden. - Waarom is er nauwelijks Nederlandse cultuur op tv en radio? Dom van ons in dit geval, maar wij zijn niet zo cultuurcentralistisch. - De buren zijn in ieder geval het Frans machtig Minder en minder, getuige de cijfers van Kind en Gezin. - Nederlands/Vlaams is de taal van de 'racisten' Vlaams wellicht, maar Nederlands is de taal van de vrijheid, de Verlichting, de open blik, in toenemende mate de financiële slagkracht - Nederlands geleerd op een cursus, maar in het dorp spreekt men liever (onverstaanbaar) dialect. Dom van het dorp - Anti vreemdelingen rethoriek van Vlaamse politieke partijen (iig de perceptie) Ik volg al 3 jaar de Belgische politiek op de voet, en ik moet die perceptie nog krijgen. Wellicht krijgt men die perceptie uit Franstalige bronnen. Die zijn kennelijk zeer succesvol in het verspreiden van desinformatie. - Franstaligen lijken wél plezier aan hun eigen taal te beleven. Zolang ze maar vooral geen andere talen hoeven leren. - Franstaligheid is de toekomst in Brabant. Waarom dan moeite doen voor nl? Werkloosheid is de toekomst in Brabant? - De coolste mensen van het dorp spreken Frans, de oudste Vlaams dialect. De straatrover die je beurs jat spreekt ook Frans. Die lui voor wie je een blokje omgaat roepen je ook na in het Frans.
![]() |
![]() |
#545 |
Minister-President
|
![]() Is het eigenlijk erg als het Nederlands in Belgie zou uitsterven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |
|
![]() Citaat:
Maar die groepen die in hun dorpjes of stadjes wonen, Nederlandstalig zijn opgevoed en die op hun welverdiende oude dag ineens geen brood meer kunnen kopen in hun eigen taal, die op het gemeentehuis nieuwe stijl worden aangegaapt als ze in hun taal iets als een paspoort willen ophalen zullen daar anders over denken. Nog maar gezwegen van die mensen die ineens in een taal die zij niet verstaan worden staande gehouden voor een overtreding die ze niet begrijpen, die voor een rechtbank in een andere taal veroordeeld worden. Dus ja, dat is een ramp. Gelukkig is het tij aan het keren en zal het eerder het Frans zijn dat met uitsterven wordt bedreigd. De Nederlandstalige Belgen winnen gezwind aan zelfvertrouwen, economische én nu ook politieke macht. De laatste stap is culturele invloed. Dat volgt onvermijdelijk als de Franse Gemeenschap zichzelf nog verder de dieperik in rijdt.
![]() |
![]() |
#548 |
Minister-President
|
![]() Met wie kan ik dan nog een babbeltje slaan ?
![]() |
#549 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Franstalige elite heeft op geen enkel moment de intentie gehad om het Nederland uit te roeien. Hadden ze dat willen doen hadden ze het nederlands in het lager onderwijs moeten verbieden en dat is nooit gebeurd. Niet zozeer uit respect voor de taal maar gewoon omdat de taal haar exclusief karakter moest beweren, zeker in Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 januari 2011 om 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#550 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstalige elite heeft altijd de wens gehad om haar taalgebied zo groot mogelijk te laten zijn. Dat is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Met die wens is overigens helemaal niets mis. Die andere groep in Belgie lijkt tegenwoordig als grootste wens te hebben dat men elk jaar minstens drie maal op vakantie kan, een huis in de verkaveling bezit en de illusie van een pensioen heeft. Met die wens is ook al niets mis. Sterker, ik ontwaar enige compatibiliteit tussen deze verlangens. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 januari 2011 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 januari 2011 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 |
Europees Commissaris
|
![]() Plotsklaps vervangen door het Frans over geheel het grondgebied zie ik niet snel gebeuren, ik zie het enkel geleidelijk aan invloed winnen en daarmee ook de invloed van bepaalde politieke partijen. Verandering van taal brengt gewoonlijk ook verandering van horizon met zich mee en als gevolg daarvan ook de cultuur. Taalimperialisme is een politiek wapen. Wie dat laatste niet merkt is niet van deze wereld.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 januari 2011 om 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat de "Lingua Belgica" in Nederland en/of Suriname zou uitsterven.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
|
![]() Citaat:
Heeft iemand daar in het verleden ooit een probleem van gemaakt?. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 januari 2011 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die werden een kunstmatige identiteit opgedrongen, van hun historisch Nederlandse roots berooft.
![]() |
![]() |
#557 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 |
|
![]() Streektaal is Nederlands. Of bedoel je dat je vindt dat ik in het plat-Leids in Weert op het gemeentehuis terecht moet kunnen? Dat bedoel je vast niet. Dan bedoel je wellicht dat iedereen moet kakelen wat hij wil zonder zich verstaanbaar te willen maken? Of bedoel je dat iedereen in de kroeg moet spreken wat hij wil?
![]() |
#559 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of ze dich in Leiden gaon begriepe es dich daor plat-Wiërts géét kalle... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#560 | |
|
![]() Citaat:
Verleden week nog sprak ik met een recent ingeweken Turkse die in het plaatselijke bejaardenhuis werkte en vertelde dat ze taal-moeilijkheden had. Omdat alle bejaarden de streektaal spraken, terwijl zij in de cursus enkel standaard Nederlands had geleerd. Die bejaarden moeten zich dus ook gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. Wat is het verschil? |
|
![]() |
![]() |