Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2006, 22:02   #541
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dan moet dit aangepakt worden.
Hoe? Een taalpolitie naar het model van de Iraanse zedenpolitie?
Oud 21 juni 2006, 22:03   #542
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Wel het grootste Waalse cultuur fenomeen eindigde zijn leven in Polynesië als niet-onaardig zanger,
Onzin. Er is niets Waals aan Brel.
Oud 21 juni 2006, 22:04   #543
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Hoe? Een taalpolitie naar het model van de Iraanse zedenpolitie?
Hoe hebben ze ons Frans & Engels geleerd?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:08   #544
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar voor mij is een taal niet voldoende om andere groepen uit te sluiten. Als de taal het enige element is dat je kan aanbrengen, dan vrees ik dat uw argument enorm zwakskes is.
Taal is niet enige element dat identiteitsvormend is, maar het is wel belangrijk. Daarenboven is taal geen element om groepen uit te sluiten. Dat ziet u totaal verkeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:16   #545
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taal is niet enige element dat identiteitsvormend is, maar het is wel belangrijk. Daarenboven is taal geen element om groepen uit te sluiten. Dat ziet u totaal verkeerd.
Ondertussen weet ik echter nog steeds niet wat die "culturele verschillen" zijn tussen Vlamingen & Walen.

Een taal is een hulpmiddel, het stelt ons in staat ons uit te drukken, en te communiceren, of dat nu in't nederlands, vlaams, waals, frans, engels of zelfs in binaire eentjes & nullekes is, zolang een mens kan communiceren is't goed.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 21 juni 2006 om 22:17.
Oud 21 juni 2006, 23:58   #546
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En wat zijn dan zo de karakteristieken van een Waal? Kan u een Vlaming van een Waal onderscheiden op het gebied van uiterlijk? Kan u zeggen "dat is een Waal", zonder dat u hem/haar hoort spreken?
Citaat:
Ondertussen weet ik echter nog steeds niet wat die "culturele verschillen" zijn tussen Vlamingen & Walen.

Een taal is een hulpmiddel, het stelt ons in staat ons uit te drukken, en te communiceren, of dat nu in't nederlands, vlaams, waals, frans, engels of zelfs in binaire eentjes & nullekes is, zolang een mens kan communiceren is't goed.
Als uiterlijk de leiddraad moet zijn voor het definiëren van een volk, dan mag je mij het verschil eens uitleggen tussen een Duitser, een Deen, een Oostenrijker, een Zwitser en een Nederlander (zonder de taal er bij te halen).

Laatst gewijzigd door Metternich : 21 juni 2006 om 23:59.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:04   #547
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als uiterlijk de leiddraad moet zijn voor het definiëren van een volk, dan mag je mij het verschil eens uitleggen tussen een Duitser, een Deen, een Oostenrijker, een Zwitser en een Nederlander (zonder de taal er bij te halen).
Aangezien ik het over culturele verschillen heb zie ik absoluut niet in waarom ik je vraag zou moeten beantwoorden, gezien ik nergens gesuggereerd heb dat er ook maar énig fysiek verschil is tussen Vlaming & Waal.
Oud 22 juni 2006, 08:47   #548
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe hebben ze ons Frans & Engels geleerd?
Frans hebben ze met de karwats opgelegd. Engels hebben we zelf geleerd. Twee op drie Walen voelt die nood niet.
Oud 22 juni 2006, 08:56   #549
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
U heeft mijn post blijkbaar niet zo goed begrepen. Ik stelde die vraag aan iemand die het heel makkelijk vond om Vlamingen van Walen te onderscheiden, zonder op de taal te letten.

Ik vroeg hem net hetzelfde als wat u mij nu vraagt. Zoals u zelf -terecht- heeft opgemerkt, is dit inderdaad onmogelijk. Ik had dit antwoord graag gekregen van de persoon aan wie ik de vraag stelde, maar tot op vandaag heb ik nog altijd niets gehoord.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 09:05   #550
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarmee gaat uw denken mooi vooruit. Nu begrijpt u allicht waarom 80% �* 90% van de Belgen geen separatisme willen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 09:24   #551
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voorpost kan altijd de beelden van hun actie naar VTM sturen : was er niet op VTM een uitzending zoals "Vidéo Gag" op TF1? Ik denk dat de VTM-versie "Kan dit?" heette of iets in die stijl........8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 09:28   #552
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een oude Vlaamse vrouw houdt van Laura Lynn of Will Tura. Een oude Waalse vrouw houdt van Frank Michaël of Frédéric François. Daar ligt het "cultureel verschil".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 09:30   #553
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een oude Vlaamse vrouw houdt van Laura Lynn of Will Tura.
Mijn grootmoeder was fan van Jacques Brel... Will Tura vond ze niet om aan te horen en Laura Lynn zou ze gewoon enorm slecht vinden.

Zo zie je maar dat niet alle oude Vlaamse vrouwen even stereotiep zijn.
Oud 22 juni 2006, 09:35   #554
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een oude Vlaamse vrouw houdt van Laura Lynn of Will Tura. Een oude Waalse vrouw houdt van Frank Michaël of Frédéric François. Daar ligt het "cultureel verschil".
het gaat hem niet over de namen, maar wel de soort muziek. Oude vrouwen is trouwens te generalistisch.
je hebt bv wel mensen die graag pop horen, of ze nu van Vlaamse, Waalse of Engelse makelij is. De namen hebben geen belang, wel de soort muziek.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 09:47   #555
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Het cultureel verschil ligt 'm ook in het feit dat jonge Waalse vrouwen nog steeds dwepen met Frédéric François, Clo clo et Johnny le supèèèèèère rockèèèèèèèère Ik zie al 30 jaar geen evolutie in de franstalige muziekscène : zelfs de volgende generatie Walen zal het fossiel Johnny nog steeds als het summum van rock beschouwen als hij als 90-jarige met opgespannen vel zijn nummertjes staat te krijsen.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 10:11   #556
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Het cultureel verschil ligt 'm ook in het feit dat jonge Waalse vrouwen nog steeds dwepen met Frédéric François, Clo clo et Johnny le supèèèèèère rockèèèèèèèère Ik zie al 30 jaar geen evolutie in de franstalige muziekscène : zelfs de volgende generatie Walen zal het fossiel Johnny nog steeds als het summum van rock beschouwen als hij als 90-jarige met opgespannen vel zijn nummertjes staat te krijsen.
En zo is er weer een nieuw splitsingselement gerechtvaardigd: De Walen hebben een andere muzieksmaak dan de Vlamingen. Walen luisteren meer naar oudere muziek en gaan dus niet mee met hun tijd. Ze hinken achter op de Vlaming elke maand wel een nieuw idool heeft.

En dan zeggen ze dat Belgicisten onzin uitkramen...

Laatst gewijzigd door Kim : 22 juni 2006 om 10:11.
Oud 22 juni 2006, 10:32   #557
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En zo is er weer een nieuw splitsingselement gerechtvaardigd: De Walen hebben een andere muzieksmaak dan de Vlamingen. Walen luisteren meer naar oudere muziek en gaan dus niet mee met hun tijd. Ze hinken achter op de Vlaming elke maand wel een nieuw idool heeft.

En dan zeggen ze dat Belgicisten onzin uitkramen...
Waar rechtvaardigde ik een splitsingselement ?
Ik toonde een cultureel verschil aan wijsneus, de splitsingsrechtvaarding laat ik volledig voor rekening van de verbeelding van een ex-blubber.
Mijn splitsingsrechtvaardingen situeren zich in andere domeinen.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 11:52   #558
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Frans hebben ze met de karwats opgelegd. Engels hebben we zelf geleerd. Twee op drie Walen voelt die nood niet.
Alsof nen kleinen van 8 jaar de nood voelt om frans te leren of engels
Oud 22 juni 2006, 11:55   #559
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
De jonge Waalse vrouwen luisteren naar dezelfde rotzooi als de jonge Vlaamse vrouwen. Luister maar eens naar Radio21
Oud 22 juni 2006, 11:56   #560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heeft u toch echt niet goed gelezen, hoor. Ik vermeldde reeds taal, wat een van de belangrijkste culturele en identiteitvormende elementen is.

Voor het overige verwijs ik naar oudere berichten van me over deze zaak. Ik kan die als volgt samenvatten: buurvolkeren, zeker in West-Europa, een grote mate van gemeenschappelijkheid en overeenkomsten. Nederlanders, Duitsers, Vlamingen, Walen, Fransen uit het Noorden... We delen heel veel met elkaar. Slechts op bepaalde punten wijken we van elkaar af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be