Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2007, 00:04   #541
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gevangenis Vorst heeft tekort aan matrassen
Matrassentekort in Vorst.
Volgens een telling van de vakbonden herbergt de gevangenis van Vorst 640 gedetineerden, terwijl de capaciteit 450 is. Nochtans werd er met de administratie, toen Marc Verwilghen nog minister van Justitie was, een akkoord gesloten om niet boven de 600 gedetineerden te gaan. "Er zijn bijvoorbeeld geen matrassen meer. Er waren er voorzien voor 610 gevangenen. Nu delen we dekens uit", zegt Pascal Bary van de CGSP (ACOD). Een gelijkaardig probleem is er met het eten: er wordt gekookt voor 600 mensen.

De vakbonden hebben in gemeenschappelijk front een waarschuwingsbrief gestuurd naar de directie van de gevangenis en naar de gevangenisadministratie, met deadline op vrijdag. Als er dan geen reactie is gekomen, volgt een stakingsaanzegging. Bij de administratie wilde met geen commentaar geven. (belga/hln)

-----------------------

De toestanden in de gevangenissen worden schrijnender met de dag.
Geen bed om in te slapen, geen matras op de grond en het aantal personen waarvoor eten gemaakt worden is nu ook gelimiteerd. Men zegt dat bij overbevolking nu dekens op de grond gelegd worden om op te slapen, in werkelijkheid zijn het dunne lakens. In koude en vochtige cellen!

Op de recente foto ziet u ook de gesneuvelde ramen, al vele jaren zo en nooit worden die hersteld. U ziet ook dat er geen verwarming is, geen wc en geen stromend water.

Dit is niet de schuld van de cipiers natuurlijk, ook die mensen ondergaan gewoon de omstandigheden van het geheel.
Maar wiens schuld is het dan wel?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 januari 2007 om 00:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 00:12   #542
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onkelinx vraagt onderzoek naar gevangenis Merksplas
Minister van Justitie Laurette Onkelinx heeft een administratief onderzoek bevolen naar de toestand in de gevangenis van Merksplas. Dat antwoordde ze donderdag op mondelinge vragen van Patrik Vankrunkelsven (VLD), Fauzaya Talhaoui (spirit) en Hugo Vandenberghe (CD&V).

De vragen kwamen er nadat vorig weekend in de pers berichten verschenen over pesterijen en mishandelingen door de gevangenisbewaarders van de instelling. In haar antwoord bracht de minister een omstandig overzicht van de recente maatregelen om de omstandigheden in de Belgische gevangenissen te verbeteren. Ze somde ook de initiatieven op die in de toekomst genomen zullen worden (belga/hln)

------------------
Nadat een onderzoeksrechter de zaak aan het onderzoeken is, vanwege aanhoudende klachten langs alle kanten en deze week een reportage van telefacs ook één en ander in het juiste daglicht wist te stellen vraagt men nu een onderzoek aan van overheidswege.
Vele ex gedetineerden deden hun verhaal hoe ze bang in een hoekje van hun cel zaten als in de cel daarnaast uren lang gedetineerden tegen de muren werden gesmakt en afgeslagen door cipiers. Vele ex gedetineerden zijn voor de rest van hun leven zwaar getraumatiseerd hierdoor.

De ex gedetineerden zeiden ook; in één vleugel waar al eens bezoekers kwamen was alles vrij normaal. In de rest van het gebouw was er ook geen stromend water, geen electriciteit, geen sanitair en zit alles onder de uitwerpselen tot op de muren en plafonds toe. Geen verwarming, kapotte vensters en zo nog veel van die middeleeuwse zaken.

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 januari 2007 om 00:20.
Oud 12 januari 2007, 00:32   #543
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De sanitair in sommige gevangenissen.
Wat is dat sanitair daar?
Wel in gevangenissen zonder stromend water, lavabo of wc heeft men gewoon één plastiek pot die moet dienen voor gans het cellenblok. Niet alleen de menselijke behoefte moet men daar in doen zonder een afscheidingswand tussen de mensen in, ook de afval van eten vliegt in die plastieken pot. De meesten lekken trouwens, zo oud of de straat zijn ze en dus loopt alle urine gewoon op de celvloer waar men s'avonds soms genoodzaakt is om in te slapen op de vloer, in de urine.
TBC is sterk in opmars in de gevangenissen. Veel andere ziekten ook.
Ongedierte zoals ratten, kakkerlakken lopen over bedden in de nachten.

Dekens, matrassen alles is doordrongen van urine en menselijke en ook dierlijke viezigheden. Zo moet men tegenwoordig zien te overleven.
Oud 12 januari 2007, 00:40   #544
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

31 overlijdens in Belgische gevangenissen in 2005
Foto Rudi Van Beek.
In de loop van 2005 overleden 31 personen in Belgische gevangenissen. In tien gevallen ging het om zelfmoord. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) op een schriftelijke vraag van volksvertegenwoordiger Guy D'haeseleer (Vlaams Belang).

Het grootste aantal overlijdens deed zich in 2005 voor in Jamioulx (4), gevolgd door Vorst, Brugge en Doornik (3). In Jamioulx pleegden 3 gedetineerden zelfmoord, in Doornik 2, in Antwerpen, Sint-Gillis, Leuven-Centraal, Vorst en Paifve telkens 1. (belga/hln

-------------
Zelfmoord, natuurlijke dood; het is een dunne scheidingslijn en wie zal het zeggen soms.
Wanneer een gedetineerde sterft wordt daar doorgaans niet veel spel rond gemaakt.
Al vrij snel steken ze die in een bodybag en op een weinig respectvolle manier slepen ze die wel buiten.
Oud 12 januari 2007, 01:09   #545
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drugs in de gevangenis.
Iedereen weet het, je komt binnen clean en gaat buiten zo verslaafd als men maar verslaafd kan zijn.
Alles is te verkrijgen, men laat maar doen.
Krijgen cipiers wat geld in hun handen daarvoor? Wie zal het zeggen, soms dealen ze zelf ook aardig wat natuurlijk. Niet zo openlijk, dat gaat dan via wat "internen" die het werk wel op zich nemen.
Enkel vrij sterke karakters kunnen er zich van onthouden. Velen anderen gaan er voor de bijl. Soms na een traumatische ervaring wanneer de gedetineerden tot bloedens en smekens toe afgeranseld worden en men dat cellen ver allen kan aanhoren zitten ze met doodsangsten in een hoekje weggekropen in hun kleine cel, bang dat ze hun deur gaan opendoen en zij de volgende zullen worden.
Nacht achter nacht, drugs zijn dan een ontsnapping uit de realiteit. Het kan ook helpen de pijn weg te krijgen van de folteringen. Dokters zijn er toch meestal niet en als ze er wel zijn zullen ze er zeker geen melding van maken, laat staan wat medicatie er voor geven. Hoogstens kalmeermiddels, opnieuw een drug dus.

Ik noem dat geen her-integratie, ik noem dat integreren in hun wereldje.
Nadien of ooit komen die vrij, vol trauma's niet eens geschikt om eender welk baantje aan te nemen of om te gaan met "normale" mensen zijn ze al snel op jacht om terug een drug te vinden.
En hoe komen ze er aan? Met stelen, met liegen en bedriegen, dealen, smokkel of hoe zit dat allemaal in elkander.

Welk nut heeft een gevangenis op die manier?
Als het al ooit nut heeft gehad is het zijn doel wel voorbij gelopen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 januari 2007 om 01:23.
Oud 12 januari 2007, 01:42   #546
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drugs in de gevangenis: niets doen is om meer vragen

In de gevangenis van Ruiselede loopt reeds geruime tijd het 'Belief'-project, een speciaal afkickprogramma voor drugverslaafde gevangenen. De VRT (op één) zond eind 2005 hierover 'De Believers' uit, een documentairereeks gedraaid in Ruiselede door een ploeg van het productiehuis Woestijnvis. Eerder dit jaar lanceerde De Sleutel, naar aanleiding van twee drugdoden in de gevangenis, haar geactualiseerd standpunt omtrent drugs in de gevangenis en het steeds stijgend druggebruik. Drugs in de gevangenis : niets doen is om nog meer vragen...

Drugs in de gevangenis: niets doen is om nog meer vragen

In De Standaard las ik zaterdag 5 maart het zoveelste artikel over drugs in de gevangenis over het steeds stijgend druggebruik naar aanleiding van twee drugdoden in de gevangenis vorige week.

Met stijgende verbazing, die overging in groeiende verontwaardiging las ik het artikel. Verontwaardiging omwille van de gelatenheid waarmee een schrijnende situatie ongemoeid gelaten wordt. Er worden meer drugs gebruikt in de gevangenis dan erbuiten en wanneer je om één of ander delict in de gevangenis moet riskeer je om er nog drugs te leren gebruiken en er verslaafd buiten te komen.

Ik heb zelf van dichtbij alle pogingen meegemaakt binnen Justitie en het bestuur der strafinrichtingen om een drugbeleid op te zetten. Ik zeg wel pogingen. De rode draad die ik erin gezien heb is dat men vanuit justitie, door inertie en gebrek aan visie, iedereen binnen of buiten de gevangenis, die de handen aan de ploeg wil slaan systematisch in de kou laat staan Zo blijft er van de aanvankelijke moed en het enthousiasme alleen maar desillusie over .

We kunnen toch niet aanvaarden dat een belangrijk deel van de samenleving, verantwoordelijk voor een heel grote groep druggebruikers en verslaafden, zich machteloos verklaard bij de aanpak van het probleem en zo vele kansen laat liggen voor verslaafden en hun problemen.

Daarom breng ik nu het verhaal van De Sleutel, waarbij we gedurende meer dan 10 jaar het ene initiatief na het andere hebben genomen om uiteindelijk te moeten besluiten dat we de drugverslaafden in de gevangenis niet kunnen helpen omdat Justitie en het bestuur der strafinrichtingen de verslaafde gedetineerden en diegenen die hen willen helpen in de kou laat staan terwijl men zelf verantwoordelijk is voor het al of niet aanpakken van dit probleem. We hebben de verslaafde gedetineerden moeten opgeven omdat we niet mee willen doen met de actuele politiek, die slechts een doekje voor het bloeden geeft en de illusie wekt dat er iets gebeurt.

Ik ben ervan overtuigd dat onze organisatie niet de enige is die tegen de muur van justitie loopt. Ik denk aan de vele gevangenispsychiaters, gevangenisdirecteurs, medewerkers van sociaal psychologische diensten, meerdere cipiers en collega organisaties waarmee we samen vele pogingen hebben ondernomen en die nadien verweesd achterblijven zonder enig blijvend resultaat. Men laat uitschijnen dat er geen oplossingen zijn, men draagt echter de verpletterende verantwoordelijkheid van reeds meer dan 10 jaar de mogelijke oplossingen, die overal ter wereld reeds werden uitgetest en succesvol zijn niet eens een kans te geven. Ook al bestaat er geen 100 % oplossing, er bestaan wel 20 tot 30 % oplossingen, die men niet eens uitprobeert.

Ik maak gebruik van mijn autoriteit en ervaring op dit vlak om snel een duidelijke reactie te geven. Mocht dat leiden tot voldoende steun voor diegenen die gelijkaardige ervaring hebben om in de pen te kruipen, dan kunnen we al deze reacties bundelen op onze website (www.desleutel.be ). Voor mij blijft het de grootste mislukking binnen mijn 30 jarige carrière.

Johan Maertens
Algemeen directeur De Sleutel
gsm +32(0)495 213120

bron; http://www.desleutel.org/index.php?c...=23&detail=680
Oud 12 januari 2007, 01:54   #547
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ruiselede is een open gevangenis.
Low security als je het zo wil noemen.
Geen hoge muren maar een grote boerderij met heel veel koeien en land die moet bewerkt worden.
De gedetineerden leven er in groep. Men moet dus in zekere mate sociaal kunnen functioneren.

Gedetineerden kunnen daar niet luieren. Werken is de boodschap. Ofwel in de koeienstal ofwel op het land of een klusje tussen beiden in.
Veel gedetineerden zien dat wel zitten zo een omgeving zonder muren en prikkeldraad en het werkt verdorie nog enigzins positief ook. De gedachte alleen al dat je eens in een noodgeval desnoods de benen kunt nemen werkt kalmerend. Stel je kind is doodziek of stervende. Je wil er bij zijn en dan heb je daar die weidse omgeving zonder muren en kan je indien je wil je biezen pakken al was het maar voor enkele uren of dagen.
Uiteraard is niet iedereen toegelaten hier en enkel degenen die ze menen het meeste te mogen vertrouwen.

Precies hier hebben ze zo'n anti drugs programma uitgebouwd. Het werkt maar cijfers heb ik niet. De "junkie" voelen zich niet zo uitzichtloos hier, ze beseffen dat er voor hun kansen gemaakt worden en dat ze een stuk vertrouwen genieten.
Het werken met beesten of op het land helpt ook een stukje. Raar maar waar en veel beter dan in een droge cel met zitten.

Waarom niet meer van dergelijke projecten?

Enigste voorwaarde is dat ze zelf willen stoppen. Tijdens de begeleiding worden ze daar wel een beetje op getest natuurlijk of dat echt is of gewoon wat leugens.
Oud 12 januari 2007, 09:56   #548
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Volgens een telling van de vakbonden herbergt de gevangenis van Vorst 640 gedetineerden, terwijl de capaciteit 450 is. Nochtans werd er met de administratie, toen Marc Verwilghen nog minister van Justitie was, een akkoord gesloten om niet boven de 600 gedetineerden te gaan. "Er zijn bijvoorbeeld geen matrassen meer. Er waren er voorzien voor 610 gevangenen. Nu delen we dekens uit", zegt Pascal Bary van de CGSP (ACOD). Een gelijkaardig probleem is er met het eten: er wordt gekookt voor 600 mensen.

De vakbonden hebben in gemeenschappelijk front een waarschuwingsbrief gestuurd naar de directie van de gevangenis en naar de gevangenisadministratie, met deadline op vrijdag. Als er dan geen reactie is gekomen, volgt een stakingsaanzegging. Bij de administratie wilde met geen commentaar geven. (belga/hln)

-----------------------

De toestanden in de gevangenissen worden schrijnender met de dag.
Geen bed om in te slapen, geen matras op de grond en het aantal personen waarvoor eten gemaakt worden is nu ook gelimiteerd. Men zegt dat bij overbevolking nu dekens op de grond gelegd worden om op te slapen, in werkelijkheid zijn het dunne lakens. In koude en vochtige cellen!

Op de recente foto ziet u ook de gesneuvelde ramen, al vele jaren zo en nooit worden die hersteld. U ziet ook dat er geen verwarming is, geen wc en geen stromend water.

Dit is niet de schuld van de cipiers natuurlijk, ook die mensen ondergaan gewoon de omstandigheden van het geheel.
Maar wiens schuld is het dan wel?
beste,
K'zal op alle postings eens antwoorden en daar kan je naar handelen.

Zeer juist en dat zal niemand ontkennen, zelfs onze vakbonden niet.
Deze situatie is niet de schuld van de mensen die daar dagelijks hun boterham komen verdienen maar de schuld ligt al jaren bij het Ministerie van Justitie.
Hoe kan deze situatie heden een beetje verbeterd worden:
Wel beste Mambo, in plaats van in de nachtelijke uren te spelen op je computer, iets vroeger gaan slapen dat je daags nadien met een fris koppetje van deur naar deur kunt gaan om bij de meelevende bevolking matrasjes op te halen en deze ter beschikking te stellen van de gevangenissen waar er nu een nood aan is.
Ja beste, alle gevangenen hebben het niet zo goed als de pedofiel, barbertje Marcel Vervloesem, die zich als een koning te rijk liet ( behandelen ) in de ziekenboeg van Brugge
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:05   #549
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Onkelinx vraagt onderzoek naar gevangenis Merksplas
Minister van Justitie Laurette Onkelinx heeft een administratief onderzoek bevolen naar de toestand in de gevangenis van Merksplas. Dat antwoordde ze donderdag op mondelinge vragen van Patrik Vankrunkelsven (VLD), Fauzaya Talhaoui (spirit) en Hugo Vandenberghe (CD&V).

De vragen kwamen er nadat vorig weekend in de pers berichten verschenen over pesterijen en mishandelingen door de gevangenisbewaarders van de instelling. In haar antwoord bracht de minister een omstandig overzicht van de recente maatregelen om de omstandigheden in de Belgische gevangenissen te verbeteren. Ze somde ook de initiatieven op die in de toekomst genomen zullen worden (belga/hln)

------------------
Nadat een onderzoeksrechter de zaak aan het onderzoeken is, vanwege aanhoudende klachten langs alle kanten en deze week een reportage van telefacs ook één en ander in het juiste daglicht wist te stellen vraagt men nu een onderzoek aan van overheidswege.
Vele ex gedetineerden deden hun verhaal hoe ze bang in een hoekje van hun cel zaten als in de cel daarnaast uren lang gedetineerden tegen de muren werden gesmakt en afgeslagen door cipiers. Vele ex gedetineerden zijn voor de rest van hun leven zwaar getraumatiseerd hierdoor.

De ex gedetineerden zeiden ook; in één vleugel waar al eens bezoekers kwamen was alles vrij normaal. In de rest van het gebouw was er ook geen stromend water, geen electriciteit, geen sanitair en zit alles onder de uitwerpselen tot op de muren en plafonds toe. Geen verwarming, kapotte vensters en zo nog veel van die middeleeuwse zaken.
De ex gedetineerden zeiden ook;

Komt deze berichtgeving ook van Denise?
Het wederwoord op deze leugenachtige betichtingen door ex - gedetineerden werd al gegeven door de vakbond:

MERKSPLAS - "Geweld en willekeur in Merksplas'' bloklettert De Standaard zaterdag 6 januari op de voorpagina. De verontwaardiging groeit met de minuut als dit bericht rondgaat bij het personeel van de strafinstelling.

Mensen die plichtsgetrouw hun werk dagelijks in moeilijke omstandigheden moeten uitvoeren krijgen voor de zoveelste keer het deksel op hun neus. Stuk voor stuk ook mensen die hun werk graag doen, zich keer op keer inzetten voor personen die een misstap hebben gedaan in de maatschappij. Gedetineerden of geïnterneerden die al wel eens uit de bocht durven gaan tijdens hun periode in de strafinstelling of al eens kwaad of zelf gevaarlijk durven uithalen naar het personeel omdat ze met hun frustraties geen weg weten. Zij kunnen telkens rekenen op het plichtsgetrouwe personeel dat elke keer opnieuw klaar staat om hen in goede en slechte tijden te begeleiden naar hun terugweg in de maatschappij.

Penitentiaire beambten, het medisch team, PSD en JWW maar ook directieleden, griffie en rekendienst zijn dag in dag uit in de weer om een humane en zinvolle tijd aan te bieden aan de bewoners van onze instelling. Zonder al te veel middelen zorgen zij bijkomend voor vrijetijdsbesteding en sportmogelijkheden.
Zij doen dit met volle overtuiging en verwachten hiervoor niets terug. Als één van de bewoners na een tijd de instelling kan verlaten en terug op het rechte pad komt dan is dit meer als dank genoeg en kan het personeel opnieuw met volle moed naar de volgende klant die ongeduldig staat te wachten.
Sommige (ex)gedetineerden menen dit nu te moeten kapot maken door valse verklaringen maar vergeten hierbij in eigen boezem te kijken. Vergeten hierbij het leed dat zij hun slachtoffers hebben aangedaan. Vergeten hierbij hoe zij zelf een enorme druk hebben gezet tijdens hun detentie maar toch steeds hebben kunnen rekenen op de inzet van de personeelsleden.
Het is dan ook ontoelaatbaar dat de personeelsleden telkens opnieuw door het slijk worden gehaald. Dat zij niet de nodige juridische bescherming genieten die hun klanten wel krijgen in moeilijke situaties. Dat zij iedere keer opnieuw alléén in de kou staan bij een of andere beschuldiging. Hier dringt een aanpassing van de wet zich op.
We zullen als vakbondsfront er dan ook ons uiterste best voor doen om deze situatie om te buigen. Dergelijke onterechte beschuldigingen kunnen niet langer zonder gevolg blijven en moeten bestraft worden.
Op woensdag 10 januari is er een overleg tussen de overheid, plaatselijke directie en vakbonden waar we naar afloop hopelijk tot een gezamenlijk standpunt kunnen komen.

Voor AL het personeel tenslotte nog deze boodschap :
laat je niet ontmoedigen door deze valse aantijgingen en doe je werk met dezelfde overtuiging als voorheen.
Oud 12 januari 2007, 10:19   #550
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
31 overlijdens in Belgische gevangenissen in 2005
Foto Rudi Van Beek.
In de loop van 2005 overleden 31 personen in Belgische gevangenissen. In tien gevallen ging het om zelfmoord. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) op een schriftelijke vraag van volksvertegenwoordiger Guy D'haeseleer (Vlaams Belang).

Het grootste aantal overlijdens deed zich in 2005 voor in Jamioulx (4), gevolgd door Vorst, Brugge en Doornik (3). In Jamioulx pleegden 3 gedetineerden zelfmoord, in Doornik 2, in Antwerpen, Sint-Gillis, Leuven-Centraal, Vorst en Paifve telkens 1. (belga/hln

-------------
Zelfmoord, natuurlijke dood; het is een dunne scheidingslijn en wie zal het zeggen soms.
Wanneer een gedetineerde sterft wordt daar doorgaans niet veel spel rond gemaakt.
Al vrij snel steken ze die in een bodybag en op een weinig respectvolle manier slepen ze die wel buiten.
Beste,
Gelukkig maar eten de gedetineerden elkander nog niet op in onze gevangenissen zoals in Frankrijk.

Zelfmoorden: zeg nu eens zelf, ze zitten toch niet alleen in een cel, als er één een poging doet om zelfmoord te plegen wat is dan de plicht van die andere gedetineerden, de knoop nog wat harder rond zijn nek aanspannen of alarm slagen en de bewakers oproepen. ( wat zeg je mambo!, ik hoor het al, ze zullen niet komen, vergeet het maar beste, deze mensen zijn plichtbewust en zullen onmiddellijk ingrijpen als ze weten wat er aan de hand is.)

Maar ja, nu er s'avonds geen lichtjes meer mogen branden is het al eens moeilijker om tijdens de ronden na te gaan of de gedetineerden slapen of met wat ze bezig zijn ..............
Oud 12 januari 2007, 10:31   #551
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Drugs in de gevangenis.
Iedereen weet het, je komt binnen clean en gaat buiten zo verslaafd als men maar verslaafd kan zijn.
Alles is te verkrijgen, men laat maar doen.
Krijgen cipiers wat geld in hun handen daarvoor? Wie zal het zeggen, soms dealen ze zelf ook aardig wat natuurlijk. Niet zo openlijk, dat gaat dan via wat "internen" die het werk wel op zich nemen.
Enkel vrij sterke karakters kunnen er zich van onthouden. Velen anderen gaan er voor de bijl. Soms na een traumatische ervaring wanneer de gedetineerden tot bloedens en smekens toe afgeranseld worden en men dat cellen ver allen kan aanhoren zitten ze met doodsangsten in een hoekje weggekropen in hun kleine cel, bang dat ze hun deur gaan opendoen en zij de volgende zullen worden.
Nacht achter nacht, drugs zijn dan een ontsnapping uit de realiteit. Het kan ook helpen de pijn weg te krijgen van de folteringen. Dokters zijn er toch meestal niet en als ze er wel zijn zullen ze er zeker geen melding van maken, laat staan wat medicatie er voor geven. Hoogstens kalmeermiddels, opnieuw een drug dus.

Ik noem dat geen her-integratie, ik noem dat integreren in hun wereldje.
Nadien of ooit komen die vrij, vol trauma's niet eens geschikt om eender welk baantje aan te nemen of om te gaan met "normale" mensen zijn ze al snel op jacht om terug een drug te vinden.
En hoe komen ze er aan? Met stelen, met liegen en bedriegen, dealen, smokkel of hoe zit dat allemaal in elkander.

Welk nut heeft een gevangenis op die manier?
Als het al ooit nut heeft gehad is het zijn doel wel voorbij gelopen.
Drugs in de gevangenis/
Krijgen cipiers wat geld in hun handen daarvoor? Wie zal het zeggen, soms dealen ze zelf ook aardig wat natuurlijk.

Beste,
Deze posting heb ik overgemaakt aan de vakbonden gezien de laster en eerroof tegenover de Penitentiaire Beambten ( wet op bescherming beamten )
waarvan akte,

Dergelijke onterechte beschuldigingen kunnen niet langer zonder gevolg blijven en moeten bestraft worden.
Op woensdag 10 januari was er een overleg tussen de overheid, plaatselijke directie en de vakbonden.

Laatst gewijzigd door dereien : 12 januari 2007 om 10:41.
Oud 12 januari 2007, 10:35   #552
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Ruiselede is een open gevangenis.
Low security als je het zo wil noemen.
Geen hoge muren maar een grote boerderij met heel veel koeien en land die moet bewerkt worden.
De gedetineerden leven er in groep. Men moet dus in zekere mate sociaal kunnen functioneren.

Gedetineerden kunnen daar niet luieren. Werken is de boodschap. Ofwel in de koeienstal ofwel op het land of een klusje tussen beiden in.
Veel gedetineerden zien dat wel zitten zo een omgeving zonder muren en prikkeldraad en het werkt verdorie nog enigzins positief ook. De gedachte alleen al dat je eens in een noodgeval desnoods de benen kunt nemen werkt kalmerend. Stel je kind is doodziek of stervende. Je wil er bij zijn en dan heb je daar die weidse omgeving zonder muren en kan je indien je wil je biezen pakken al was het maar voor enkele uren of dagen.
Uiteraard is niet iedereen toegelaten hier en enkel degenen die ze menen het meeste te mogen vertrouwen.

Precies hier hebben ze zo'n anti drugs programma uitgebouwd. Het werkt maar cijfers heb ik niet. De "junkie" voelen zich niet zo uitzichtloos hier, ze beseffen dat er voor hun kansen gemaakt worden en dat ze een stuk vertrouwen genieten.
Het werken met beesten of op het land helpt ook een stukje. Raar maar waar en veel beter dan in een droge cel met zitten.

Waarom niet meer van dergelijke projecten?

Enigste voorwaarde is dat ze zelf willen stoppen. Tijdens de begeleiding worden ze daar wel een beetje op getest natuurlijk of dat echt is of gewoon wat leugens.
De gedachte alleen al dat je eens in een noodgeval desnoods de benen kunt nemen werkt kalmerend.

Beste,
Blijkbaar heeft Denise u nog niet goed genoeg ingelicht over de nieuwe regels die Justitie heeft uitgeschreven wat betreft dringende gevallen ( noodgevallen )
Oud 12 januari 2007, 10:45   #553
dereien
Banneling

Standaard

Vakbondsfront Merksplas start acties (12/01/2007 om 10u20)
Naar aanleiding van de eenzijdige verklaringen verschenen in de pers over de wantoestanden in de gevangenis van Merksplas en het uitblijven van een krachtig signaal van ons hoofdbestuur zijn we genoodzaakt over te gaan tot acties.

In de aanloop naar een eventuele nationale actie van de vakbonden starten we vanaf maandag 15 januari 2007 met :

- Zondagdienst met sluiting van de werkhuizen
- Tranfertstop met inbegrip van vervoer paleizen
- Persstop met onmiddellijke ingang

Om de geloofwaardigheid van het personeel te herstellen eisen we :

- Juridische ondersteuning van het personeel
- Bescherming privacy personeel
- Aanpassing van het algemeen reglement in functie van de basiswet gedetineerden.
-
Bestraffing bij onrechtmatige klachten naar het personeel

Gemeenschappelijk vakbondsfront SI Merksplas

Laatst gewijzigd door dereien : 12 januari 2007 om 10:46.
Oud 12 januari 2007, 11:28   #554
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
beste,
K'zal op alle postings eens antwoorden en daar kan je naar handelen.

Zeer juist en dat zal niemand ontkennen, zelfs onze vakbonden niet.
Deze situatie is niet de schuld van de mensen die daar dagelijks hun boterham komen verdienen maar de schuld ligt al jaren bij het Ministerie van Justitie.
Hoe kan deze situatie heden een beetje verbeterd worden:
Wel beste Mambo, in plaats van in de nachtelijke uren te spelen op je computer, iets vroeger gaan slapen dat je daags nadien met een fris koppetje van deur naar deur kunt gaan om bij de meelevende bevolking matrasjes op te halen en deze ter beschikking te stellen van de gevangenissen waar er nu een nood aan is.
Ja beste, alle gevangenen hebben het niet zo goed als de pedofiel, barbertje Marcel Vervloesem, die zich als een koning te rijk liet ( behandelen ) in de ziekenboeg van Brugge
Dat de cipiers niet zelf matrassen moeten aanslepen dat is juist. Waarom zouden ze dat doen, het is de overheid die dat geld moet beschikbaar stellen.
Maar waarom nu op de huidige minister daarvoor vitten? Het besluit komt van de voorganger Verwilghen immers.
Wel is het de gevangenis die toch tenminste verantwoordelijk moet kunnen zijn voor de goede gang van zaken in hun instelling.
Op welke manier?
Dat is niet aan mij om over te beslissen, ik kan alleen maar vaststellen.
Oud 12 januari 2007, 11:30   #555
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gedachte alleen al dat je eens in een noodgeval desnoods de benen kunt nemen werkt kalmerend.

Beste,
Blijkbaar heeft Denise u nog niet goed genoeg ingelicht over de nieuwe regels die Justitie heeft uitgeschreven wat betreft dringende gevallen ( noodgevallen )
Nee ze heeft me niks gezegd, zegt u het eens ?

De achterliggende gedachte achter een open gevangenis werkt kalmerend. Het aantal ontsnappingen in zulke instellingen liggen laag, komt er bovendien nog bij dat degenen die daar verblijven ook mogen beschouwd worden als "low risk" of anders hadden ze daar niet gezeten.

Dus meer van die open instellingen graag.
Oud 12 januari 2007, 11:32   #556
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat de cipiers niet zelf matrassen moeten aanslepen dat is juist. Waarom zouden ze dat doen, het is de overheid die dat geld moet beschikbaar stellen.
Maar waarom nu op de huidige minister daarvoor vitten? Het besluit komt van de voorganger Verwilghen immers.
Wel is het de gevangenis die toch tenminste verantwoordelijk moet kunnen zijn voor de goede gang van zaken in hun instelling.
Op welke manier?
Dat is niet aan mij om over te beslissen, ik kan alleen maar vaststellen.
Beter lezen beste, er staat: < de schuld ligt al jaren bij het Ministerie van Justitie.>
Oud 12 januari 2007, 11:34   #557
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Drugs in de gevangenis/
Krijgen cipiers wat geld in hun handen daarvoor? Wie zal het zeggen, soms dealen ze zelf ook aardig wat natuurlijk.

Beste,
Deze posting heb ik overgemaakt aan de vakbonden gezien de laster en eerroof tegenover de Penitentiaire Beambten ( wet op bescherming beamten )
waarvan akte,

Dergelijke onterechte beschuldigingen kunnen niet langer zonder gevolg blijven en moeten bestraft worden.
Op woensdag 10 januari was er een overleg tussen de overheid, plaatselijke directie en de vakbonden.

Je bedoeld toch die cipiers?

Cipiers dealen in gevangenis van Bergen

Dinsdagavond zijn vijf cipiers opgepakt in de gevangenis van Bergen in het kader van een drugsonderzoek. Het parket van Bergen weigert commentaar te geven, maar volgens bronnen zouden minstens twee van de vijf cipiers aangehouden zijn op beschuldiging van drugstrafiek en corruptie. De drie andere zijn in verdenking gesteld en mogen niet meer werken in de gevangenis. Het kabinet van minister Onkelinx bevestigt dat er een onderzoek loopt. (belga/hln)
---------

tss zelfs het wit in uw eigen ogen zou je nog ontkennen!
Oud 12 januari 2007, 11:35   #558
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beter lezen beste, er staat: < de schuld ligt al jaren bij het Ministerie van Justitie.>
Al jaren ja, ik weet dat wel.
Lang hé? Om op de grond te slapen!
Oud 12 januari 2007, 11:38   #559
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vakbondsfront Merksplas start acties (12/01/2007 om 10u20)
Naar aanleiding van de eenzijdige verklaringen verschenen in de pers over de wantoestanden in de gevangenis van Merksplas en het uitblijven van een krachtig signaal van ons hoofdbestuur zijn we genoodzaakt over te gaan tot acties.

In de aanloop naar een eventuele nationale actie van de vakbonden starten we vanaf maandag 15 januari 2007 met :

- Zondagdienst met sluiting van de werkhuizen
- Tranfertstop met inbegrip van vervoer paleizen
- Persstop met onmiddellijke ingang

Om de geloofwaardigheid van het personeel te herstellen eisen we :

- Juridische ondersteuning van het personeel
- Bescherming privacy personeel
- Aanpassing van het algemeen reglement in functie van de basiswet gedetineerden.
-
Bestraffing bij onrechtmatige klachten naar het personeel

Gemeenschappelijk vakbondsfront SI Merksplas
Ik versta dat dat men niks meer zegt.

Maar goed er zijn er nog om mee door te gaan.
Kijk;

Cipiers die geïnterneerden vernederden blijven aangehouden

De raadkamer van Bergen heeft de aanhouding van drie cipiers van de gevangenis in Bergen met een maand verlengd. Dat heeft Frédéric Guttadauria, advocaat van één van de cipiers, vrijdag gemeld.

De cipiers worden ervan verdacht geïnterneerden in de psychiatrische vleugel van de gevangenis onmenselijk en vernederend te hebben behandeld op 11 november 2006. Ze zouden hun slachtoffers over de grond laten kruipen hebben en zouden hen bevelen gegeven hebben als "lig" en "zit".

Een gevangene zou zelfs een koord als leiband omgekregen hebben. De advocaten gaan in beroep tegen de beslissing van de raadkamer. De drie cipiers zullen dus binnen 15 dagen voor de kamer van inbeschuldigingstelling moeten verschijnen. (belga/hln)

-----------

En je kan mij niet verwijten een officiel persbericht te kopieëren nietwaar?

Straks mogen we geen gazet meer kopen!
Oud 12 januari 2007, 11:39   #560
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

2 cipiers zei u, en de anderen?

Wel we zitten toch al aardig een eind in de buurt van heel wat meer stilletjes aan nietwaar?

Duidelijk een imago probleem bij jullie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be