Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2009, 12:08   #561
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je mag hier zoveel draaien en keren als je maar wil, maar het evenement 1830 is voor het leeuwendeel het werk geweest van de Franstaligen en de katholieke clerus. Niet van de gewone Vlaming, die was destijds over het algemeen onderontwikkeld en slaafs onderworpen aan de verfranste bourgeoisie. Als Vlaming kunnen wij koning Willem slechts één verwijt maken, namelijk dat hij bijlange niet hard genoeg is opgetreden tegen de franstalige incivieken. Die herrieschoppers en landverraders hadden stante pede moeten opgepakt worden. Dat was, militair gesproken, helemaal niet zulk een onmogelijke opdracht. Net zoals Lincoln in 1861 ook niet heeft toegegeven aan de secessionisten.
Het zoveelste onhistorisch en sloganesk inhoudsloos schrijfsel van uw hand. U moet leren nuanceren en niet zo slaafs dingen naroepen. En dat kunt u best indien u zich beter informeert. Maar kwestie informatie en kennis slaat u toch maar een belabberde figuur. En dat is niet de eerste keer. Nogmaals, -want alles is hieromtrent reeds uitgebreid uitgelegd en bediscussieerd in vorige draden- indien Willem niet zo eigenwijs was geweest, én zich niet zo 'Hollands' had gedragen, en indien de economische puinhoop er niet was geweest hier de laatste jarèn van Willem I, dan waren Noord en Zuid vermoedelijk nog bij mekaar.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2009 om 12:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 12:12   #562
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb nooit gezegd dat er geen transfers zijn. Maar u stelt het veel te zwart wit voor.

Nog een voorbeeld.

Het gezegde (ligt zeker zeer goed in uw mond).
“Werkloosheid en gezondheidszorg moeten dringend gesplitst, want de Walen profiteren te veel.”

"Zijn er transfers? Zeker en vast. En de Walen profiteren ervan? Jazeker. Maar de Vlamingen ook. In de sociale zekerheid betalen de Walen en Brusselaars minder bijdragen voor de kinderbijslag, werkloosheid, ziekte en terugbetaling van geneesmiddelen, dan ze aan uitkeringen opstrijken. MAAR voor wat de pensioenen betreft is het omgekeerd. De Vlamingen betalen daar minder bijdragen dan ze aan pensioenen opstrijken, omwille van een oudere bevolking.

Alles samen genomen zijn er netto wel transfers van Vlaanderen naar Wallonië. In alle Europese landen trouwens zijn er transfers van rijkere streken naar armere. Via de sociale zekerheid is er een zekere herverdeling van de rijkdom en die zorgt er voor dat de neergang van sommige streken niet te veel brokken maakt. Bij onze Franse buren ontvangen het département du Nord (Rijsel) en het département Pas-de-Calais (Duinkerke) een transfer die overeenkomt met 5% van de geproduceerde rijkdom van het land (het bruto binnenlands product of BBP. Wallonië en Brussel “krijgen” slechts 3,6% van de geproduceerde rijkdom. Nochtans is er niemand in Frankrijk die de “noordelijken” uitmaakt voor luiaards en profiteurs
"

Vlaanderen heeft er trouwens alle belang bij dat Wallonië het minder slecht stelt. Wallonië is onze beste klant.
so? als Wallonië 'buitenland' is, kan het ook onze beste klant blijven.
en dat Wallonië maar 5 % van het VLAAMSE BNP ontvangt? is zever! das een veelvoud! het is enkel 5 % rechtstreeks, de rest is onrechtstreeks.

ik heb onlangs nog gezegd dat men in Wallonië minder belastingen betaalt (minder afdraagt aan RSZ, ed) dan de Vlamingen.
rede: Vlaanderen is de melkkoe van België.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 12:21   #563
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Een groot Nederland bestaat gewoon niet. Onmogelijk. De Belgen zullen dit nooit toelaten.
Oud 2 mei 2009, 12:33   #564
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Het zoveelste onhistorisch en sloganesk inhoudsloos schrijfsel van uw hand. U moet leren nuanceren en niet zo slaafs dingen naroepen. En dat kunt u best indien u zich beter informeert. Maar kwestie informatie en kennis slaat u toch maar een belabberde figuur. En dat is niet de eerste keer. Nogmaals, -want alles is hieromtrent reeds uitgebreid uitgelegd en bediscussieerd in vorige draden- indien Willem niet zo eigenwijs was geweest, én zich niet zo 'Hollands' had gedragen, en indien de economische puinhoop er niet was geweest hier de laatste jarèn van Willem I, dan waren Noord en Zuid vermoedelijk nog bij mekaar.
Dan is er alle reden om die historische vergissing zo snel mogelijk weer ongedaan te maken. Nu mag je gerust eens ophouden met onafgebroken jezelf voor te stellen als de enige bron van wijsheid, want dat ben je hoegenaamd niet. En onbevooroordeelde meningen zijn jou al helemaal vreemd. Je weet niets omtrent mijn identiteit en al evenmin over mijn vorming en kennis. Ik ook niet over die van jou. Ik hoef dat ook niet te weten. Maar je hebt geen enkele reden om over anderen hun teksten te pontificeren. Wees dan tenminste hoffelijk.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 12:35   #565
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Een groot Nederland bestaat gewoon niet. Onmogelijk. De Belgen zullen dit nooit toelaten.
en veel echte Belgen zijn er niet meer in Vlaanderen.

dus waarom dan niet België opdoeken en Vlaanderen bij Nederland?
dat mag van mij morgen al zijn.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 mei 2009 om 12:35.
Oud 2 mei 2009, 12:35   #566
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals het lag niet aan Willem I.
Voor die tijd was hij een gebruikelijke vorst ,zoals in andere Europeese landen.
Het was wel degelijk de Francofonie, die de splitsing heeft gewild en georganiseerd.
De gewone Vlaming had niets te vertellen in die tijd en dat is nog jaren zo geweest.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 12:36   #567
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT
Een groot Nederland bestaat gewoon niet. Onmogelijk. De Belgen zullen dit nooit toelaten
Welke Belgen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 12:37   #568
Shadowke

Standaard

tot na WOII zelfs (meer dan 100 jaar zware Francofone onderdrukking en daarna hebben ze ons beetje bij beetje losgelaten maar ons nog altijd onder de sloef gehouden -> Vlaanderen is een kolonie van België en nu nog altijd)
Oud 2 mei 2009, 12:42   #569
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan is er alle reden om die historische vergissing zo snel mogelijk weer ongedaan te maken. Nu mag je gerust eens ophouden met onafgebroken jezelf voor te stellen als de enige bron van wijsheid, want dat ben je hoegenaamd niet. En onbevooroordeelde meningen zijn jou al helemaal vreemd. Je weet niets omtrent mijn identiteit en al evenmin over mijn vorming en kennis. Ik ook niet over die van jou. Ik hoef dat ook niet te weten. Maar je hebt geen enkele reden om over anderen hun teksten te pontificeren. Wees dan tenminste hoffelijk.

Ik heb nooit gezegd dat ik een bron van wijsheid ben. Ik informeer me gewoon. Wat ik wel weet, dat is, dat u zeker geen bron van wijsheid bent en dat u zich onvoldoende informeert.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2009 om 12:42.
Oud 2 mei 2009, 12:52   #570
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is gewoon zever. Mensen uit Maastricht, Sittard, Heerlen, Kerkrade, voelen zich net zogoed Nederlander als die uit Breda, Eindhoven, Roosendaal of Apeldoorn. Dat ze zich "niet als echte Nederlanders" zouden voelen, is jouw wishful thinking. Zoals het merendeel van jouw commentaren, al poog je nog zo krampachtig als "neutrale onderzoeker" over te komen.
Ik heb nooit beweerd dat de Nederlands Limburgers zich niet Nederlander voelen. Dat kan moeilijk anders na 175 jaar Hollandse overheersing. Ik stel alleen maar vast dat de Maastrichtenaren nog altijd, dus na 175 jaar, de andere Nederlanders vaak betitelen als 'Hollanders'. Dat stel ik vast.

Overigens, het zich 'Nederlands onderdaan' voelen van de Nederlandse Limburger is pas op gang gekomen tijdens WO I. Toen bleef Nederland neutraal. Nederland ontstapte toen aan de gruwelen van WOI. En dat heeft toen vele Limburgers ertoe aangezet mokkend dan maar toch te kiezen voor de staat Nederland. Maar nog steeds is de scheiding niet helemaal verteerd vermits, zoals ik stelde, vele Limburgers andere Nederlanders nog altijd 'Hollengers' noemen.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2009 om 12:52.
Oud 2 mei 2009, 13:07   #571
Shadowke

Standaard

maar NederlandsLimburg heeft het goed onder Nederland en ze willen niet meer uit Nederland.
dit terwijl Vlaanderen, inclusief Belgisch Limburg, nog altijd onder het juk zit van de Francofone Bourgoisie en Wallonië.
Oud 2 mei 2009, 15:07   #572
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar NederlandsLimburg heeft het goed onder Nederland en ze willen niet meer uit Nederland.
dit terwijl Vlaanderen, inclusief Belgisch Limburg, nog altijd onder het juk zit van de Francofone Bourgoisie en Wallonië.
Pas maar op dat ge zelf niet valt onder uw eigen juk gij.
Oud 2 mei 2009, 15:26   #573
Shadowke

Standaard

Citaat:
Pas maar op dat ge zelf niet valt onder uw eigen juk gij.
lol, je weet nog ni ns wat 'juk' betekent
Oud 2 mei 2009, 15:28   #574
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Hier is bedoeld wat wenst u.
Niets
Oud 2 mei 2009, 15:31   #575
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat de Nederlands Limburgers zich niet Nederlander voelen. Dat kan moeilijk anders na 175 jaar Hollandse overheersing. Ik stel alleen maar vast dat de Maastrichtenaren nog altijd, dus na 175 jaar, de andere Nederlanders vaak betitelen als 'Hollanders'. Dat stel ik vast.

Overigens, het zich 'Nederlands onderdaan' voelen van de Nederlandse Limburger is pas op gang gekomen tijdens WO I. Toen bleef Nederland neutraal. Nederland ontstapte toen aan de gruwelen van WOI. En dat heeft toen vele Limburgers ertoe aangezet mokkend dan maar toch te kiezen voor de staat Nederland. Maar nog steeds is de scheiding niet helemaal verteerd vermits, zoals ik stelde, vele Limburgers andere Nederlanders nog altijd 'Hollengers' noemen.
Dat is al meer dan Belgique na 180 jaar heeft bereikt. Daar zijn er na al die tijd nog steeds veel mensen die zich geen Belg voelen. Kennelijk is die "Hollandse overheersing" lang niet zo erg als u wilt doen geloven. In uw mislukte land is het separatisme springlevend.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 15:36   #576
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een flop.......
Een grote flop. Een flop buiten elke denkbeeldige dimensie. En ze was toch zo geschokt deze Beatrix. Ik kreeg er bijna compassie mee. Een onvergeeflijke fout natuurlijk. Nooit compassie hebben met de adel. Nooit. Als ze ook maar effe de kans kregen die adelijke lui, dan hielden ze ons burgers weer voor vele eeuwen kopje onder. En die domme monarchisten betalen er dan nog pakken geld voor. De dwaasheden zijn de wereld nog niet uit.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2009 om 15:40.
Oud 2 mei 2009, 15:57   #577
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een grote flop. Een flop buiten elke denkbeeldige dimensie. En ze was toch zo geschokt deze Beatrix. Ik kreeg er bijna compassie mee. Een onvergeeflijke fout natuurlijk. Nooit compassie hebben met de adel. Nooit. Als ze ook maar effe de kans kregen die adelijke lui, dan hielden ze ons burgers weer voor vele eeuwen kopje onder. En die domme monarchisten betalen er dan nog pakken geld voor. De dwaasheden zijn de wereld nog niet uit.
en u maakt het zichzelf met dergelijke teksten niet makkelijk het predikaat 'onderzoeker' nog te verdienen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 17:29   #578
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
en u maakt het zichzelf met dergelijke teksten niet makkelijk het predikaat 'onderzoeker' nog te verdienen.
Ik zeg maar wat is. Zeker wat de monarchie en de adel betreft.

U zou er eens aan moeten beginnen te denken dit ook te doen. Het wordt anders tijd.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2009 om 17:29.
Oud 2 mei 2009, 17:45   #579
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De dappere en strijdvaardige Belgen. Hier nu allemaal verzameld op één foto:
Bijgevoegde afbeelding(e)

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 17:50   #580
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De dappere en strijdvaardige Belgen. Hier nu allemaal verzameld op één foto:
Belgen.

http://www.volkskrant.nl/multimedia/...de_100377a.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be