![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ja, het friet en het bier (en het eten in het algemeen) is in Belgie beter, maar ondertussen voetbalt Holland mee met de groten der aarden (op voetbalgebied) en zijn de Rode Duivels nergens te bekennen ![]() Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waar blijven de echte argumenten en de voorbeelden, waaruit kennis van zaken blijkt?
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze zijn geen Vlamingen maar Belgen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ben zelf Nederlander, woon tevreden in Duitsland en besef dat Nederland niet het paradijs op aarde is. De individuele woon- en leefkwaliteit in Belgie lijkt mij op veel terreinen een stuk beter dan in Holland, ook al is de infrastructuur in bepaalde delen van het land -vooral in Wallonie- bijna derdewerelds te noemen, tenminste Oost-Europees. Kortom, er is dus ruimte voor een zekere nuance, die helaas bij heel veel mensen op dit forum ontbreekt.Voor hen is de felle verdediging van het eigen gelijk belangrijker dan het vinden van de waarheid, die zich meestal ergens in het midden bevindt. De benepen Belgicist verwijt de benepen Vlaamsnationalist dat hij/zij benepen is. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 juni 2010 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat weet iedereen hier wel ongeveer. Maar er zijn Vlamingen die dat liever anders zouden zien, en Belgicisten die daarom maar al te graag Nederlanders tegen Vlamingen opzetten. Daar komt bij dat zij hun idee graag onderbouwen met de officiële Belgische geschiedschrijving (naar Henri Pirenne), waarin Nederland nu eenmaal slecht genoeg moest worden afgeschilderd om de afscheuring van 1830, die geen zinnig mens kan goedpraten, te rechtvaardigen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afgaande op het niveau van 'jullie' bijdrage aan dit forum, zou ik durven zeggen dat het feit dat 'jullie' daar geen kl*ten te zeggen hebben helemáál geen probleem is, integendeel zelfs.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ontzeg jou het recht niet te menen dat Henri1 gelijk heeft. Alleen mag hij op zijn kop dansen, hij moet er zich bij neerleggen dat de formele taal van Vlaanderen dezelfde is als die van Nederland: het Nederlands. En hetzelfde geldt voor jou.
![]() |
#569 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#570 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, om u een plezier te doen, zal ik dan maar nog eens iemand citeren die met kennis van zaken spreekt.Iemand van de Hoge School Gent, afdeling vertaalkunde, Desiree Schyns. Dit is wat hij vertelt in het tijdschrift Taalschrift, een blad voor taalkunde en taalbeleid. Enkele uittreksels: "In Nederland mag er ook best 'geweend' worden; niet alles wat naar Vlaams ruikt, hoeft steevast te worden weggepoetst... Vertaallessen Frans-Nederlands geven aan het departement vertaalkunde van de Hogeschool Gent, betekent voor mij als Nederlandse onder meer dat ik regelmatig geconfronteerd word met Zuid-Nederlandse varianten waaraan mijn oor in het begin helemaal niet gewend was. Op onze school geldt de norm van het Noorden, maar mij is in de loop der jaren gebleken dat er bressen in die norm zijn geslagen en dat ik daar rekening mee moet houden. Als ik die norm genadeloos zou hanteren, dan zou het veel meer onvoldoendes regenen dan nu. Want dan komt er een streep door bijvoorbeeld 'gedaan met', 'valavond', 'binnenrijven', 'eenzaat', 'wenen', 'flikken', 'nakend', 'denkpiste' en nog veel meer woorden." ..../... "In Nederland zouden we meer open moeten staan voor de culturele inbreng van Vlaamse vertalers. Nederlanders staan vooral te gereserveerd tegenover die rijkere woordenschat en noemen al gauw iets plechtig, of archaïsch dat voor een Vlaams oor heel gewoon is. We moeten het Zuid-Nederlands niet weren en meer taalvermenging toelaten (waarom doen we dat met het Engels wel?). Het wordt hoog tijd om het tij te keren, de taal van het Noorden mag soms best iets Zuidelijk gekleurd zijn; we hoeven er geen hek omheen te plaatsen. Dat zou te zot voor woorden zijn." Zo, nu hoort u het eens van iemand anders. Taalvermenging is voor de Hollanders en de vermaletijde Taalunie een taboe. Meer nog, het Vlaams is een taboe. Het moet voor de Hollanders, de Taalunie en zijn Vlaamse lakeien vooral Noord-Nederlands zijn, vooral 'Hollands' zijn wat de klok slaat. Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2010 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Minister-President
|
![]() nochtans is er een wereld van verschil van mentaliteit tussen de vlamingen en nederlanders ondanks dezelfde taal
![]() |
#572 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat een dooddoener. Om zoiets te zeggen, moet je zowel de Nederlanders als de Vlamingen niet goed kennen of anders van kwade wil zijn.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 juni 2010 om 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#575 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
Gouverneur
|
![]() Hoe dan ook, het getuigt niet van ook maar enige kennis terzake.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Tussen Nederlanders onderling zijn er ook heel veel verschillen, niet alleen van regio tot regio, maar ook van individu tot individu. En ik ga daarvan uit dat dat ook in Vlaanderen zal zijn. Alsmede in Duitsland of Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat weet ik al te goed. De bekende belgicistische en tevens Vlaams-particularistische truc bestaat erin dat de interne Vlaamse en Nederlandse verschillen worden genegeerd en de verschillen tussen "de Hollander" en "de Vlaming" worden aangedikt. Vervolgens wordt dit karikaturale beeld de wereld als het enige echte voorgehouden.
|
![]() |
![]() |