Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 augustus 2010, 11:18   #561
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Naar mijn mening is allang overduidelijk dat Garry niet van enig Belgicisme te beschuldigen valt. Feit is dat België een misbaksel is, ontsproten aan de toenmalige Oranjes die ferm gelobbyd hebben om 'hun' oude territiorium te bemachtigen, zelfs uit te breiden. En de Engelsen en Russen sprongen maar al te graag mee op die kar opdat Frankrijk niet nogmaals een 'keizerlijke' veroveringsweg zou kunnen volgen doorheen Europa.

België is voor mij: de scherven van een gebroken koffietas en een eetbord waarvan men één geheel heeft proberen te maken. Is dat nu een koffiebord of een eettas geworden? Wie zal het zeggen.... Feit is dat het nutteloos is om het te gebruiken en ook géén gezicht in de zilverkast.
'Belgicisme' is een veel breder begrip dan simpelweg 'het bij elkaar houden van het grondgebied van het land België', hoor.
Zwartengeel is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:22   #562
kizzy
Gouverneur

Standaard

Waarom zit iedereen eigenlijk te zeveren over het aansluiten van Vlaanderen bij Nederland? Vlaanderen kan perfect op zichzelf bestaan binnen een Europese Unie. Voorbeelden genoeg van andere landen, dus... hup met de geit!

Een franstalige Luxemburger is toch ook geen Fransman? En een Duitser, is dat hetzelfde als een Duitstalige Zwitser of Oostenrijker? Wanneer beseft men eindelijk eens dat een gemeenschappelijke taal niet hetzelfde is als een gemeenschappelijke geschiedenis of cultuur of eigenheid.

Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de Zuid-Afrikanen Vlamingen zijn...

Vraag eens rond of die akkoord gaan om samen met Vlaanderen en Nederland (en dan meteen ook Aruba, de Antillen) een unie te vormen. BELACHELIJK
kizzy is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:23   #563
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
'Belgicisme' is een veel breder begrip dan simpelweg 'het bij elkaar houden van het grondgebied van het land België', hoor.
En dus is Garry een Belgicist. Ik denk dat er hier op het forum niet veel Flamingantere leden zijn dan hij.
kizzy is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:32   #564
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooruit, het zoveelse Belgicistische fabeltje waar je je van bedient. Er moest helemaal geen bufferzone meer gecreëerd worden, want die bestond al: dat was het VKN, als buffer tussen Frankrijk en Pruisen. De enige reden voor het afscheuren van het zuiden - later verhinderd door de andere grote mogendheden - was de aanhechting bij Frankrijk.
Het revisionisme beleeft opnieuw hoogdagen. Als Garry zegt dat er een buffer gecreëerd werd en u ontkent dat, dan heeft Garry gelijk en u niet. De buffer die gecreëerd werd was er natuurlijk eentje tussen Nederland en Frankrijk. Zoals u weet (maar niet laat blijken) vormde Nederland in die periode wel een economische macht van betekenis. De kerngebieden van Pruisen waren wel door andere buffergebieden in Europa afgescheiden van Frankrijk. Bovendien had Frankrijk een geschiedenis opgebouwd van invallen in de Zuidelijke Nederlanden en in de Republiek/Nederland. Geheel onlogisch was die buffer tussen Nederland en Frankrijk dus niet.

Het was - in tegendeel tot wat u laat uitschijnen en in tegendeel tot wat u weet - wel niet de enige reden waarom die 'buffer' of die scheiding er moest komen en kwam.
Citaat:
Heel jouw discours hangt aaneen van pathos die je ook bij o.a. Belgo-nostalgici als die van de BUB aantreft. 'Maar ik ben helemaal géén Belgicist, hoor...'
Liever een VB-er die zich 'schuldig' maakt aan pathos en nostalgie dan aan eentje die de geschiedenis wat naar zijn hand zet omdat hem dat beter uitkomt.

Laatst gewijzigd door Andy : 25 augustus 2010 om 11:33.
Andy is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:33   #565
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Bij mij ook. Andorra en Lichtenstein zijn ook zelfstandig. Maar wat stellen die landjes voor op wereldschaal?

Nederland en Vlaanderen vormen samen de tiende economie van de wereld.

Garry toch. Dat had u moeten weten.
Maar dat weet ik ook, maar dat is geen reden omwederom als Vlaanderen onder het juk te kruipen van Nederland. We kunnen evengoed als afzonderlijke staten bepaalde samenwerkingsakkoorden sluiten. Geen enkel probleem. Daarbuiten blijft ieder van ons baas in eigen winkel.
Garry is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:33   #566
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zit iedereen eigenlijk te zeveren over het aansluiten van Vlaanderen bij Nederland? Vlaanderen kan perfect op zichzelf bestaan binnen een Europese Unie. Voorbeelden genoeg van andere landen, dus... hup met de geit!

Een franstalige Luxemburger is toch ook geen Fransman? En een Duitser, is dat hetzelfde als een Duitstalige Zwitser of Oostenrijker? Wanneer beseft men eindelijk eens dat een gemeenschappelijke taal niet hetzelfde is als een gemeenschappelijke geschiedenis of cultuur of eigenheid.

Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de Zuid-Afrikanen Vlamingen zijn...

Vraag eens rond of die akkoord gaan om samen met Vlaanderen en Nederland (en dan meteen ook Aruba, de Antillen) een unie te vormen. BELACHELIJK
Nederland en Vlaanderen delen vierhonderd jaar gezamenlijk geschiedenis, taal, cultuur, bouw- en schilderkunst. Dat valt niet te ontkennen.

Het feit dat er landjes (kunnen) bestaan als Andorra, Liechtenstein, Malta, Luxemburg, Monaco en San Marino zou niet de drijfveer moeten zijn voor Vlaanderen om op zichzelf te gaan.

Dat is pas belachelijk.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:35   #567
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus is Garry een Belgicist. Ik denk dat er hier op het forum niet veel Flamingantere leden zijn dan hij.
Ik durf dat ten stelligste tegen te spreken. Iedere Vlaming die weigert om Brussel te laten vallen bijvoorbeeld is voor mij sowieso al flaminganter.
Zwartengeel is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:37   #568
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar dat weet ik ook, maar dat is geen reden omwederom als Vlaanderen onder het juk te kruipen van Nederland. We kunnen evengoed als afzonderlijke staten bepaalde samenwerkingsakkoorden sluiten. Geen enkel probleem. Daarbuiten blijft ieder van ons baas in eigen winkel.
Die samenwerkingsverdragen, -akkoorden en -afspraken zijn er al en vormen de rode loper voor het altaar dat het doel is voor Nederland en Vlaanderen.

Zeker, het begint met een confederatie.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:42   #569
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het revisionisme beleeft opnieuw hoogdagen. Als Garry zegt dat er een buffer gecreëerd werd en u ontkent dat, dan heeft Garry gelijk en u niet. De buffer die gecreëerd werd was er natuurlijk eentje tussen Nederland en Frankrijk. Zoals u weet (maar niet laat blijken) vormde Nederland in die periode wel een economische macht van betekenis. De kerngebieden van Pruisen waren wel door andere buffergebieden in Europa afgescheiden van Frankrijk. Bovendien had Frankrijk een geschiedenis opgebouwd van invallen in de Zuidelijke Nederlanden en in de Republiek/Nederland. Geheel onlogisch was die buffer tussen Nederland en Frankrijk dus niet.

Het was - in tegendeel tot wat u laat uitschijnen en in tegendeel tot wat u weet - wel niet de enige reden waarom die 'buffer' of die scheiding er moest komen en kwam.

De scheiding van 1830 leidde het einde van Nederland als economische grootmacht op wereldvlak in, waardoor het land de facto een stuk minder interessant werd om nog langer door Frankrijk onder de voet gelopen te worden. Welke baat had het dan verder bij een buffer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht

Liever een VB-er die zich 'schuldig' maakt aan pathos en nostalgie dan aan eentje die de geschiedenis wat naar zijn hand zet omdat hem dat beter uitkomt.
Wat heb ik met het VB te maken?

Citaat:
Zoals u weet (maar niet laat blijken)
Overigens, iedereen kan zich vergissen en iemands ongelijk proberen te bewijzen kan ook zonder een dergelijk pedant toontje vanuit de hoogte waarbij op de koop toe de integriteit van de discussiepartner in twijfel getrokken wordt, maar dit terzijde.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 augustus 2010 om 12:06.
Zwartengeel is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:47   #570
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ge waart ook vet gebuisd voor geschiedenis of nie?
Zet u mee een tas koffie en een koekske en ga eens tegoei lezen:

http://users.telenet.be/alexanderc/
http://users.telenet.be/alexanderc/1830.html
http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html
http://groot-nederland.hyves.nl/foru...5ZLVCO90K88K44
(http://users.telenet.be/leobelgicus)

En BTW taal en cultuur zijn wel degelijk verbonden en is niet toevallig.
We werden en worden hierin constant aangevallen door de Franrijk die meent nog in de leentijd te leven en rechten te hebben op Vlaanderen cq Zuidelijke Nederlanden.
Nog geen klop genoeg gehad in 1302 misschien?
Of nog eens een afspraak maken voor de scheidings papieren te tekenen in Kortrijk dan. Zou heel toepasselijk zijn, definitieve bevrijding van Zuidelijke Nederlanden uit het frans taal\cultuur imperialisme.
Ik ga er verder niet op antwoorden. Lees Kizzy #562 Is een toepasselijk antwoord op uw onzin
Garry is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:49   #571
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De scheiding van 1830 leidde het einde van Nederland als economische grootmacht op wereldvlak in, waardoor het land de facto een stuk minder interessant werd om nog langer door Frankrijk onder de voet gelopen te worden. Welke baat had het dan verder bij een buffer?

Wat heb ik met het VB te maken?
Je begrijpt het verkeerd. Andy verwijst met het VB naar mij, niet naar U.
Garry is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:54   #572
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf dat ten stelligste tegen te spreken. Iedere Vlaming die weigert om Brussel te laten vallen bijvoorbeeld is voor mij sowieso al flaminganter.
Ik weiger niet Brussel te laten vallen daar het overbodig is er een strijd om te voeren. Brussel heeft Vlaanderen meer nodig dan Vlaanderen Brussel en ik ben er van overtuigd dat op het uur van de waarheid Brussel eieren voor zijn geld zal kiezen.
Garry is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:55   #573
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weiger niet Brussel te laten vallen daar het overbodig is er een strijd om te voeren. Brussel heeft Vlaanderen meer nodig dan Vlaanderen Brussel en ik ben er van overtuigd dat op het uur van de waarheid Brussel eieren voor zijn geld zal kiezen.
Zo ook Vlaanderen met betrekking tot Nederland.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 11:58   #574
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet blind in verhaaltjes met een 'happy end' die goed aflopen enkel en alleen uit een soort van rechtvaardigheidsgevoel. Sorry.
Zwartengeel is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:05   #575
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet blind in verhaaltjes met een 'happy end' die goed aflopen enkel en alleen uit een soort van rechtvaardigheidsgevoel. Sorry.
Brussel zonder Vlaanderen wordt één groot stort. En dat weet BRUSSEL OOK!

Laatst gewijzigd door Garry : 25 augustus 2010 om 12:08.
Garry is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:09   #576
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel zonder Vlaanderen wordt één groot stort.
En stel dat ze in Brussel nog liever op één groot stort leven dan bij Vlaanderen te horen, wat dan? En denk je dat de ellende bij de grenzen van Brussel gaat stoppen, d.w.z. dat Vlaanderen zelf daar geen enkele last gaat van ondervinden?
Zwartengeel is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:16   #577
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nederland en Vlaanderen delen vierhonderd jaar gezamenlijk geschiedenis, taal, cultuur, bouw- en schilderkunst. Dat valt niet te ontkennen.

Het feit dat er landjes (kunnen) bestaan als Andorra, Liechtenstein, Malta, Luxemburg, Monaco en San Marino zou niet de drijfveer moeten zijn voor Vlaanderen om op zichzelf te gaan.

Dat is pas belachelijk.
Dat is waarschijnlijk een gat in mijn kennis. Geen nood, ik ben er van overtuigd dat u dat wel zult invullen. Kunt u me even in kaart brengen welke 400 jaar precies? Ik kijk er alvast naar uit
kizzy is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:17   #578
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb dan ook 'niet veel' gezegd, niet 'geen'
kizzy is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:23   #579
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De core business van het Belgicisme heeft er vanaf dag één in bestaan de culturele divergentie tusen Vlaanderen en Nederland zo diep mogelijk te maken om zo uiteindelijk iedere culturele band tussen Vlaanderen en Nederland te kunnen ontkennen.

Om maar duidelijk te maken wiens belangen jij in werkelijkheid dient.
Op het literaire na; (en wat heeft dit moeite gekost) is er geen enkele culturele band tss Vlaanderen en Nederland.
speurneus is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:32   #580
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ge waart ook vet gebuisd voor geschiedenis of nie?
Zet u mee een tas koffie en een koekske en ga eens tegoei lezen:
Kijk eens naar dit kaartje.
Zeg eens waar dat Ned-Limburgs gebied waar je nu woont toe behoorde?

pajoske is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be