Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 september 2010, 17:12   #561
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
In een bepaalde regio, heel belangrijk anders heb je BBP .
BBP en BNP is hetzelfde.
nationaal is ook binnenland

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 september 2010 om 17:13.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:13   #562
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wie geeft de belastingscijfers door aan de fod economie ...
jij?

en waarvoor heeft FOD economie die cijfers nodig?
speurneus is offline  
Oud 25 september 2010, 17:13   #563
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BNP is wat het totaal bedrag dat 'geproduceerd' wordt op jaarbasis.
wat iedereen verdiend dus in totaal.
wie denk je dat die gegevens heeft wat ik en jij per jaar verdienen, alvast niet de FOD Economie.
Het BBP wordt berekend op basis van de nationale rekeningen. Die worden verzameld door de NBB, die onder de FOD ... Economie valt.

Samenvatting van de wiki:

Het bruto binnenlands product bestaat uit:

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen (zowel uitbreidingsinvesteringen als vervangingsinvesteringen) door de particuliere sector.

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen door de overheid (meestal samengevat met de term overheidsbestedingen). Dit is niet hetzelfde als overheidsuitgaven, bij bestedingen staat productie tegenover de betaling, overheidsuitgaven is een breder begrip, het gaat hier om overheidsbestedingen én overdrachtsinkomens.

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen voor het buitenland (de uitvoer ofwel export). Omdat voor de productie van goederen ook goederen uit het buitenland nodig zijn dient van de uitvoerwaarde de invoerwaarde (importwaarde) te worden afgetrokken. Het zo verkregen saldo wordt vaak het saldo van de lopende rekening van de betalingsbalans genoemd. Strikt genomen is dit niet juist. Het gaat hier alleen om de saldi van de goederen- en dienstenrekeningen. Zowel het saldo van de uit het buitenland ontvangen en aan het buitenland betaalde primaire inkomens als het saldo van de van het buitenland ontvangen en aan het buitenland betaalde inkomensoverdrachten worden buiten beschouwing gelaten.

Ook het BNI (het vroegere BNP) wordt berekend op basis van de nationale rekeningen, afkomstig van de NBB.

http://www.belgium.be/nl/economie/ec...onaal_product/
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:13   #564
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
en waarvoor heeft FOD economie die cijfers nodig?
om te bepalen wat het BBP is.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:14   #565
Steve_M

Standaard

Citaat:
BBP en BNP is hetzelfde.
nationaal is ook binnenland
Dat is helemaal niet hetzelfde.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:14   #566
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het BBP wordt berekend op basis van de nationale rekeningen. Die worden verzameld door de NBB, die onder de FOD ... Economie valt.

Samenvatting van de wiki:

Het bruto binnenlands product bestaat uit:

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen (zowel uitbreidingsinvesteringen als vervangingsinvesteringen) door de particuliere sector.

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen door de overheid (meestal samengevat met de term overheidsbestedingen). Dit is niet hetzelfde als overheidsuitgaven, bij bestedingen staat productie tegenover de betaling, overheidsuitgaven is een breder begrip, het gaat hier om overheidsbestedingen én overdrachtsinkomens.

De productie van consumptiegoederen en kapitaalgoederen voor het buitenland (de uitvoer ofwel export). Omdat voor de productie van goederen ook goederen uit het buitenland nodig zijn dient van de uitvoerwaarde de invoerwaarde (importwaarde) te worden afgetrokken. Het zo verkregen saldo wordt vaak het saldo van de lopende rekening van de betalingsbalans genoemd. Strikt genomen is dit niet juist. Het gaat hier alleen om de saldi van de goederen- en dienstenrekeningen. Zowel het saldo van de uit het buitenland ontvangen en aan het buitenland betaalde primaire inkomens als het saldo van de van het buitenland ontvangen en aan het buitenland betaalde inkomensoverdrachten worden buiten beschouwing gelaten.

Ook het BNI (het vroegere BNP) wordt berekend op basis van de nationale rekeningen, afkomstig van de NBB.

http://www.belgium.be/nl/economie/ec...onaal_product/
maar wie bezorgt de gegevens?
daarover heb ik het al de hele dag, niet wie dat het verslag opmaakt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 september 2010 om 17:15.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:17   #567
Shadowke

Standaard

ik stop ermee als jullie nog ni eens begrijpen wat ik bedoel.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:17   #568
Steve_M

Standaard

Citaat:
maar wie bezorgd de gegevens?
daarover heb ik het al de hele dag.
Via het INR: Gegevensinzameling

Vanuit haar rol als openbare statisticus kan de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie (ADSEI) als enige verplichte enquêtes opleggen aan burgers, bedrijven en organisaties (behalve de enquêtes met betrekking tot buitenlandse handel en internationaal betalingsverkeer die door de Nationale Bank van België worden georganiseerd).

Ook de websurveys (online aangifte van gegevens) zorgen voor een aanzienlijke tijds- en kostenbesparing en administratieve vereenvoudiging.

XBRL is een elektronische taal ontwikkeld voor de inzameling en de uitwisseling van (financiële) gegevens via het internet.

Om de bevragingslast te verminderen maakt de ADSEI meer en meer gebruik van informatie vervat in administratieve bestanden. Enkel de informatie die ontbreekt wordt nog opgevraagd bij burgers en ondernemers.

In onze Digibib vindt u een aantal studies en publicaties terug over dit onderwerp.

Valt ook onder de FOD Economie.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:18   #569
Steve_M

Standaard

Citaat:
Jij bent diegene die het niet begrijpt, hoor.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:22   #570
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik jou was zou ik er sowieso mee stoppen en me eerst eens verdiepen in de materie zodat je in het vervolg weet waarover je meepraat.
speurneus is offline  
Oud 25 september 2010, 17:23   #571
Shadowke

Standaard

Citaat:
Jij bent diegene die het niet begrijpt, hoor.
ik begrijp het wel degelijk.

maar cijfers kunnen vervalst worden, kijk maar naar Griekenland.
ze zijn er hier evengoed bekwaam in.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:24   #572
Shadowke

Standaard

Citaat:
Via het INR: Gegevensinzameling

Vanuit haar rol als openbare statisticus kan de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie (ADSEI) als enige verplichte enquêtes opleggen aan burgers, bedrijven en organisaties (behalve de enquêtes met betrekking tot buitenlandse handel en internationaal betalingsverkeer die door de Nationale Bank van België worden georganiseerd).

Ook de websurveys (online aangifte van gegevens) zorgen voor een aanzienlijke tijds- en kostenbesparing en administratieve vereenvoudiging.

XBRL is een elektronische taal ontwikkeld voor de inzameling en de uitwisseling van (financiële) gegevens via het internet.

Om de bevragingslast te verminderen maakt de ADSEI meer en meer gebruik van informatie vervat in administratieve bestanden. Enkel de informatie die ontbreekt wordt nog opgevraagd bij burgers en ondernemers.

In onze Digibib vindt u een aantal studies en publicaties terug over dit onderwerp.

Valt ook onder de FOD Economie.
enquetes en peilingen vallen niet onder BBP.
nog is proberen?
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:24   #573
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als ik jou was zou ik er sowieso mee stoppen en me eerst eens verdiepen in de materie zodat je in het vervolg weet waarover je meepraat.
begin dan zelf ook al maar.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:25   #574
Steve_M

Standaard

Citaat:
enquetes en peilingen vallen niet onder BBP.
nog is proberen?
De nationale rekeningen vallen niet onder het BBP? Je weet echt niet waarover je praat, he?
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:28   #575
Shadowke

Standaard

Citaat:
De nationale rekeningen vallen niet onder het BBP? Je weet echt niet waarover je praat, he?
lees je eigen post nog is.
je had het over het INR dat gegevens verzamelt.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:34   #576
Steve_M

Standaard

Citaat:
lees je eigen post nog is.
je had het over het INR dat gegevens verzamelt.
Ja, gegevens waarvan jij beweert dat 'Reynders' ze aan het NIS doorgeeft. Quod non. Maar ik heb het eigenlijk wel gehad met de meest basale zaken over de berekening van het BBP aan je te proberen uitleggen. Je insinuaties bleken andermaal nergens op te berusten. Noch op de website van de SERV, noch op de website van de Vlaamse overheid zijn cijfers te vinden die in tegenspraak zijn met de cijfers van het NIS en Eurostat. En daarmee is de kous wat mij betreft af.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:39   #577
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, gegevens waarvan jij beweert dat 'Reynders' ze aan het NIS doorgeeft. Quod non. Maar ik heb het eigenlijk wel gehad met de meest basale zaken over de berekening van het BBP aan je te proberen uitleggen. Je insinuaties bleken andermaal nergens op te berusten. Noch op de website van de SERV, noch op de website van de Vlaamse overheid zijn cijfers te vinden die in tegenspraak zijn met de cijfers van het NIS en Eurostat. En daarmee is de kous wat mij betreft af.
en van wie krijgt Eurostat alle gegevens?
niet van de EU zelf maar van de nationale overheden.
dus zijn we weer naar af.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:41   #578
Steve_M

Standaard

Citaat:
en van wie krijgt Eurostat alle gegevens?
niet van de EU zelf maar van de nationale overheden.
dus zijn we weer naar af.
Niet van Reynders en niet van de FOD Financiën, dus we zijn helemaal niet bij af. Jij trappelt gewoon nog steeds verder waar je begonnen bent. Je zat er toen mijlenver naast. Nu nog steeds, dit ondanks alle moeite die mensen gedaan hebben je iets uit te leggen. Spijtig.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 17:46   #579
Shadowke

Standaard

Citaat:
Niet van Reynders en niet van de FOD Financiën, dus we zijn helemaal niet bij af. Jij trappelt gewoon nog steeds verder waar je begonnen bent. Je zat er toen mijlenver naast. Nu nog steeds, dit ondanks alle moeite die mensen gedaan hebben je iets uit te leggen. Spijtig.
alle moeite die ik gedaan heb om je iets bij te leren hoe dat België echt werkt.
echt spijtig.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 17:51   #580
Steve_M

Standaard

Citaat:
alle moeite die ik gedaan heb om je iets bij te leren hoe dat België echt werkt.
echt spijtig.
Ik heb vooral geleerd dat je geen idee hebt hoe de huidige overheid in elkaar steekt en dat we dus vooral niet naar jou moet luisteren als het gaat om hoe een nieuwe overheid zou moeten vormgegeven worden.

Verder heb ik geleerd dat, toch overwegend op Vlaanderen gerichte instituten zoals Vives, de SERV en de Vlaamse overheid dom genoeg zijn om gemanipuleerde cijfers zomaar over te nemen. Gemanipuleerd door Reynders dan nog wel, die met die cijfers geen fluit te maken heeft.

Ten slotte onthoud ik dat beschuldigingen van manipulatie helemaal niet onderbouwd hoeven te worden. Zeker niet wanneer ze worden geopperd door een neutrale toeschouwer als Shadowke.
Steve_M is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be