![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Nebur wil zeggen, is dat een arbitraire lijst regels opgesteld door degene met het grootste geweer, niet altijd "recht" is, tenzij je "recht" definieert als de lijst van regels van die met het grootste geweer. Met andere woorden, de vraag is of macht en recht hetzelfde begrip zijn. In de praktijk wel, natuurlijk. Het gaat hem om de legitimiteit van recht, en niet om de uitoefening van macht, hoewel in de meeste onderdrukkende maatschappijen (er zijn er quasi geen andere) de twee door elkaar gehaald worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#564 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrije keuze houdt dan ook in dat je op elk moment je keuze kan veranderen, bijvoorbeeld als je initiële keuze je niet langer gelukkig maakt om welke reden dan ook.
![]() |
![]() |
#565 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bier gaan drinken, en van gedacht veranderen als de rekening komt, gaat niet he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zal ook perfect zeggen waarom uw systeem niet werkt. Mensen die altijd meededen aan vrijwillige solidariteit zullen afhaken indien ze merken dat er parasieten zijn. En u kan erop rekenen dat egoisten die weigerden aan de vrijwillige solidariteit mee te werken, er wel zullen van willen gebruik maken als ze zelf in een lastig parket komen. En dan zal heel het systeem in mekaar stuiken. Dus ... hebt u nog een andere oplossing om langdurig zieken of ernstig gehandicapten te helpen? Of wil u mij nog eens vertellen wat een dief de overheid is? Want ik denk dat u die mantra graag nog eens wil herhalen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 11 augustus 2015 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dergelijk relativisme is verwerpelijk. Want als rechtvaardigheid relatief is, dan is ook moraliteit relatief. Dan is er geen goed en slecht gedrag, want alles moet beoordeeld worden op de tijdsgeest. Moraliteit is individueel, maar absoluut.
![]() |
![]() |
#572 |
Minister-President
|
![]() Maar het punt is natuurlijk dat er een hemelsbreed verschil is tussen basale emoties (zoals jaloersheid, woede, vriendschap, ...) en de capaciteit om abstract te denken (iets waar zelfs vele mensen problemen mee hebben).
Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman. Laatst gewijzigd door Nebur : 11 augustus 2015 om 18:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2: Ik heb geen boodschap aan je walging jegens mijn relativisme. Je moet het er maar mee doen. 3: Nee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 11 augustus 2015 om 18:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 |
Minister-President
|
![]() Ik vroeg niet wat de nazi's daarvan vonden. Mijn vraag was: is het naar de gaskamers voeren van joden rechtvaardig of niet?
![]() |
#576 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Minister-President
|
![]() Maar vind je het rechtvaardig?
Ik begrijp het ook, maar daar gaat het niet over.
![]() |
#580 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moraliteit (en ook zoiets als rechtvaardigheid) is context en tijdsafhankelijk. |
|
![]() |
![]() |