![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar helaas voor U moet ik dan alras vaststellen dat die inval van Willem ten hoogste kan gezien als de aanleiding van de scheiding der Limburgen: Na die overigens zeer succesvolle inval van Willem stuurde Lowie Philippe zijn troepen richting België om de Franse belangen in zijn satellietstaat te redden. De - ditmaal - wijze Willem zag in dat verzet nutteloos was omdat hij het toch niet zou kunnen halen tegen Frankrijk. Hij liet het dus niet tot een oorlog komen en trok zich diplomatisch terug temeer daar de andere grote jongens hem in de steek lieten en bezig waren met andere opstanden te blussen. Die hadden echter wél maar al te goed opgemerkt hoezeer België van Frankrijk afhankelijk was. België en Frankrijk bleken te zeer 1 blok en aan de onderhandelingstafel werd dan beslist dat dit blok in hoofde van België territoriaal maar wat moest inboeten. Zo eiste Pruisen gans Luxemburg op. Maar zoals uit mijn mijn vorige post bleek verzette het frankofone België zich tegen het verlies van de Franstalige Luxemburgers. Om die te kunnen behouden stond België dus de Duitstalige Luxemburgers af én de oostelijke Limburgers. De oorzaak, de werkelijke reden van de Limburgse scheiding is dus het rechtstreekse gevolg van de keuze die de frankofone Belgische staat maakte.Want ze hadden dus inderdaad de keuze. Ze h�*dden Luxemburg volledig kunnen afstaan en akkoord gaan met die aanvankelijke oplossing, maar dat déden ze dus niet. Neen, Uw geliefd België was liever Limburgers kwijt. Ik begrijp echter uw gekronkel omdat ge een beetje in shock zijt, want dat is iets dat niet zo bekend is bij het grote publiek, zelfs blijkbaar niet bij diegenen die toch wel een béétje van geschiedenis afweten zoals gij...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 januari 2013 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat Willem zo graag de titel van 'Hertog van Limburg' wilde dragen is een andere. Dat zowel Nederland als België (Brussel) niet graag een grote provincie met een (economisch) belangrijke stad aan de rand van hun rijk hadden liggen waas een andere. Maar Flaminganten oogkleppers hebben een eenzijdige kijk op geschiedenis. En diezelfde Flaminganten zien ook het verschil niet tussen een Belgicist en iemand die tegenstander is van Vlaamse onafhankelijkheid omdat hij dat een zinloze, en dure operatie vindt die geen enkele meerwaarde, integendeel een verarming, geeft voor de bevolking. In shock? Waarom zou ik? Alleen zie ik iets realistischer hetgeen gebeurt is dan diegenen die alles door een geel-zwarte bril bekijken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#563 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je de posts van de Heer Van Artevelde wat nauwkeuriger zou lezen zou je hebben opgemerkt dat hij de zaken vooral door een Nederlandstalige bril bekijkt. En dat brilletje kan allerlei kleuren hebben. Zelfs bronsgroen eikenhoutkleurig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is een waarheid als een koe. Maar één die echter ver buiten de wei loopt. Ik zou immers evengoed kunnen stellen dat de provincie Limburg niet zou zijn gesplitst als de Belgische opstand niet had plaats gevonden. Maar uiteindelijk is dat allemaal naast de kwestie van de ultieme beslissing van de Belgische staat liever Franstalig Luxemburg te behouden. (Tussen haakjes:Willem was niet zo dom van maar onmiddellijk te tekenen, in de plaats daarvan hoopte hij van de grootmachten aan zijn kant te krijgen.. Zijn volhardingspolitiek wierp dan ook vruchten af;het tweede verdrag was veel gunstiger voor hem.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 januari 2013 om 02:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het enige dat men kan beweren is dat de jonge Belgische staat alles gedaan heeft om al de gebieden te behouden waarvan de bewoners zich bij de opstand aangesloten hadden. Maar om haar onafhankelijkheid te verkrijgen/behouden toegevingen heeft moeten doen. Ps ik moet u toch niet overtuigen dat de titel hertog van Limburg historisch heel weinig (een klein gebied te NO van Maastricht, en het zuiden van de huidige provincie Ned. Limburg) te maken heeft met de grote provincie Limburg van Willem I? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk niet, 'oorspronkelijk' gaat het om een Frans departement waarvan de grenzen, in de loop van de Franse tijd, werden veranderd. Eerst kwam het min of meer overeen met wat nu Belgisch-Limburg is. Pas later werd het uitgebreid met een noordelijke deel, om dan onder Napoleon weer aangepast te worden. http://fr.wikipedia.org/wiki/Meuse-Inf%C3%A9rieure http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneden-Maas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat trouwens niet uw gelijkaardige kritiek op het actueel gebruik van "Vlaanderen" en "Vlaming" trouwens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men heeft België gedwongen Nederlands Limburg af te staan (vooral Engeland). En dit om de Onwijze Willem zijn zin te geven. Maar de Nederlands Limburgers bleven hunkeren naar België. Tot na WO I. Zolang waren de Nederlandse Limburgers zich bewust van het gedane onrecht. Nu nog zijn er af en toe zure oprispingen. Toen men in Maastricht in 2006 een gedenkplaat wilde inhuldigen van Dibbets, de toenmalige Hollandse (Arnhemse) militaire bevelhebber van Maastricht tijdens die bewogen dagen, was er een klein incident. Toen men het doek aftrok van de gedenkplaat voor Dibbets was deze bedekt met een ... Belgische vlag die men 's nachts of in de vroege morgen stiekem op deze gedenkplaat had gelegd. Laatst gewijzigd door system : 10 januari 2013 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
|
![]() Citaat:
Verschil tussen Limburg en Vlaanderen is dat voor de Limburgers deze provincienaam al honderden jaren officiëel in gebruik is. En dat Vlaanderen op papier nog altijd niet bestaat. Wel een Vlaamse gewest. En een Nederlandstalige gemeenschap. Die trouwens nog maar enkele tientallen jaren bestaan. PS Historisch gezien kan ik trouwens van mezelf wel zeggen dat ik een echte Limburger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 januari 2013 om 14:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En aan uw argumentenloos gekronkel te zien zeer diep zelfs .... ![]() Citaat:
Ondanks dat de Limburgse bevolking de Belgische kaart trok zoals jullie zo graag stellen, werden die dan maar opgeofferd om de Franstalige Luxemburgers toch maar te kunnen behouden. De oostelijke Limburgers kregen dus stank voor dank van Uw geliefd België, en ja, werden dus eigenlijk mooi verraden en in de rug geschoten. Citaat:
Maar neen, men was liever de oostelijke Limburgers kwijt dan de Franstalige Luxemburgers. De frankofiele Belgische staat toonde dus na de woorden 'dat het Germaanse element moest uitgroeid worden' ook hier konsekwent in beleidsdaden, zoals ze dat al negen jaar deed, waar haar prioriteiten lagen en die lagen bij de Francité maar allerminst bij Limburg. Gij hebt het daarmee moeilijk en ziet dat niet graag onder ogen maar dan vraag U ik voor de tweede maal en de laatste maal , zonder rond de pot te draaien, wat dan wel de reden mag zijn van die prioriteitenstelling van de Belgische regering. U weet het blijkbaar niet...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 januari 2013 om 14:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik raad u, en vooral Jan v d B., trouwens aan deze zeer interessante site eens te lezen: http://www.voorouderslimburg.nl/ Als u daar verder leest zal u ook vernemen dat de Belgische staat troepen stuurde om het Limburgse deel op de Oostoever te heroveren. Dat is m.i. iets anders dan uitspuwen. Laatst gewijzigd door pajoske : 10 januari 2013 om 15:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo goed als, dus niet allemaal!.. Maar dan wel gelijk heel Nederlands Limburg willen claimen.. ![]() Citaat:
Waarna men(Franstalig Belgisch regime) met harde hand de Vlamingen onder de knoet heeft gehouden. Citaat:
Ik bedoel, nadat men was uitgelachen ging men weer over met de orde van de dag!. Want laten wij eerlijk zijn systemke, in Nederlands Limburg bestaat er geen afscheidingsbeweging.. Hoe anders dan in België, waar ondanks de geschiedenis vervalsingen, de culturele en taalkundige onderdrukkingen (ja je kan zelfs spreken van moedwillige genocide) ten einde een Belgische natiestaat te creëren. Er een steeds grotere groep Vlaams-nationalisten is ontstaan, die het einde van de Belgische staat toejuichen. Het zal daarom ook voor mensen zoals jij heel spannend worden in 2014.. Ik zou zeggen; hou die plakkaten met "ik laat je niet los!." , maar alvast gereed.. ![]() Jeff |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Gij hebt het nu over het militaire aspekt. En ja, had het eventjes gekund dat had België graag gans Nederland veroverd. Zie de gekende latere annexatieplannen. Ik daarentegen, had het over de Belgische prioriteiten aan de onderhandelingstafel, waar de te maken keuzes op zijn scherpst werden gesteld.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 januari 2013 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten leeft u in het nu. U kan bijgevolg niet zeggen dat u "een echte Limburger" bent op historische gronden. Ben ik dan een "historische Oostenrijker", omdat een deel van mijn familie uit Oostenrijk afstamt? Onzin natuurlijk. Daarnaast is het ook al geen argument te stellen dat "Vlaanderen niet op papier bestaat", dus het bestaat niet. Volgens u bestond dus Ierland ook niet voordat de Ierse Republiek bestond. Probeer dat maar eens de Ieren wijs te maken! Veel succes ermee! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu goed, de naam 'Limburg' is er nu een tweehondertal jaar en ik kan er vrede mee vinden. Een naam is maar ook een naam. Het had evengoed Loon kunnen heten of Limbabwe. Het verandert niets aan de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nul paniek. Wel even de puntjes op de i zetten. Heel opvallend is het immers dat er door dezelfde mensen op twee paarden gewed wordt in de argumentatie. Als het over Vlaanderen gaat, dan is het plotseling een oneigenlijke benaming in de huidige betekenis. "Historisch onverantwoord". Gaat het over de provincie Limburg, dan horen we dat plotseling niet. Dan is dat schijnbaar "historisch verantwoord". Er rammelt dus iets aan de redenering. Voor het overige mogen de inwoners van de provincie Limburg natuurlijk doen en laten wat ze willen. |
|
![]() |
![]() |