Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

 
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2012, 14:37   #41
kanselier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2006
Berichten: 371
Standaard

papier
kanselier is offline  
Oud 12 oktober 2012, 15:13   #42
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Voor al diegenen die zweren bij "papier" : het is een illusie te denken dat in die telbureaus niet zou gefoefeld worden.
Ik ben in het verleden meermaals gaan "tellen", en met hetgeen ik weet, zou ik toch eerder opteren voor "electronisch" (daar heb je toch al IT-ers nodig om bedrog te plegen, itt het tellen van kiesbrieven), desnoods onder strikte controle van deurwaarders (zeker aan hoofdtelbureaus).
Pietje is offline  
Oud 12 oktober 2012, 15:23   #43
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
En het is niet omdat je weet hoe er gefraudeerd kan worden dat het dan effectief ook zo zal plaatsvinden.
Alsof het Belgo-regime eerlijk zou zijn...

In Nederland kwam mbt electronisch stemmen, een en ander aan het licht:

Falende stemcomputers

"Jarenlang verliep het stemmen zonder noemenswaardige problemen, tot in 2006 werd ontdekt dat de gegevens die in een stemcomputer werden opgeslagen met relatief eenvoudige middelen afgevangen en geanalyseerd konden worden. Ook bleek dat je op de stemcomputers, die bijna allemaal via de firma Nedap geleverd werden, de stemmen niet kon hertellen."

http://computerworld.nl/article/1269...computers.html

Heeft u voordeel bij een twijfelachtige verkiezingsuitslag ?

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 12 oktober 2012 om 15:23.
Diego Raga is offline  
Oud 12 oktober 2012, 15:40   #44
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Digitaal met een papieren afdruk, die dan steekproefsgewijs of bij betwisting kan worden gebruikt ter controle.

Ik veronderstel dal al degenen die liever met papier stemmen, ook allemaal kandidaat-teller zijn?
Edina is offline  
Oud 12 oktober 2012, 22:51   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Digitaal met een papieren afdruk, die dan steekproefsgewijs of bij betwisting kan worden gebruikt ter controle.

Ik veronderstel dal al degenen die liever met papier stemmen, ook allemaal kandidaat-teller zijn?
Ik wil in elk geval altijd stembiljetten gaan nakijken, en hertellen, en nog eens, en nog eens, ...

Als ik daarentegen word uitgenodigd om magneetkaartjes te bekijken, en computerschermpjes die mij een 'simulatie' voor de ogen toveren, dan bedank ik feestelijk!

Voor een hertelling van 'afdrukken' laat ik ook liever een andere idioot opdraven.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline  
Oud 13 oktober 2012, 03:41   #46
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Elk systeem is kraakbaar, zelfs papier.
Uiteindelijk, hoe moeilijk is het om de "orginele resultaten" af te voeren naar een verbrandingsoven, en een even grote hoeveelheid "gewenst" ingevulde kieslijsten af te leveren aan de opslagfaciliteit?

Maar in België is het nog simpeler. Regenboogcoalities. De minderheden die de meerderheid vormen.
Akkoord.

Maar ik bekijk het vooral vanuit praktisch stadpunt. Veel ouderen zullen ook niet zo vlot met een PC kunnen werken.
Vandaar papier.

Ja, zo kan met alles worden geknoeid.
Wat anders? Live op TV de hand opsteken en tellen. Groep 1 getelt, volgende...

+ inderdaad: wie heeft voor de PC gekozen?
__________________
- Stop de renovatieplicht
- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline  
Oud 13 oktober 2012, 07:32   #47
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.025
Standaard tellen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Als ik op papier stem weet ik ook niet op welke stapel die terechtkomt, sterker nog, ik mag dat niet eens controleren.

Controle-mechanismes kunnen, zullen & moeten bijgestuurd worden.
Maar ik opteer nog altijd voor digitaal.
nog nooit gaan tellen ?
fransV is offline  
Oud 13 oktober 2012, 07:56   #48
azrael
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 oktober 2012
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
het grappige is dat bij papierstemmen het vooral BINNEN de eigen partij is dat men fraudeert, nl in het aantal voorkeurstemmen voor bepaalde personen
Niet zo grappig als je daar het slachtoffer van bent.
azrael is offline  
Oud 13 oktober 2012, 08:48   #49
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
nog nooit gaan tellen ?
Jawel, één keer, en wat ik toen meemaakte en te horen kreeg.
__________________
Citaat:
In 1272, Muslims first invented the condom using a goat's lower intestine..
In 1873, the British somewhat refined this idea by taking it out of the goat first....
HRobin is offline  
Oud 13 oktober 2012, 09:05   #50
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
nog nooit gaan tellen ?
een keer opgeroepen voor te zitten, had dan een T-shirt van het VB aan, moest niet zitten mocht direct naar huis. Daarna nooit meer "uitgeloot" Hoe zou dat kunnen?
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline  
Oud 13 oktober 2012, 10:34   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Als je nota neemt van alles wat men de laatste dagen heft gezegd over de computerstem kan je niets anders dan je eigen vragen stellen: blijft mijn “geheime stemming” wel degelijk geheim.

Kan men met de volgorde bij inschrijving, het scannen iets doen?

Hebben wij met zijn allen, aan wie het opnieuw nooit gevraagd is geweest, niet liever papier en potlood?


Ondertussen merken wij dat bepaalde (ontevreden) cooperanten-ambtenaren-kiezers niet vrij zijn van te stemmen op wie zij willen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111116_065

Zij zijn gebonden tegen hun wil in...

Dit voor het geval dat ze hun gekd in de Dexia affaire willen terugzien, winstbewijzen inbegrepen.

Dit lijkt wel op Griekenland waar men ook stemmen is gaan kopen voor een job als ambtenaar..

Zijn wij dan echt het Griekeland van het Noorden?

Ze moeten dus drie jaar, wat wil zeggen deze verkiezing en de volgende van 2014 verplicht stemmen op één bepaalde partij.

Wat zou het Grondwettelijkhof hierover te zeggen hebben is ook een goede vraag?

Stemkeuze opleggen mag dat?

ik ben en blijf voorstander van SMS voting. PUNT GEDAAN. De ambtenaren zijn te gierig om computers te kopen voor de burger, dus welke computer heeft elke burger in zijn handen , dat is de eenvoudige GSM

Je stuurt een brief met een KIESNUMMER en je laat de mensen stemmen

# rijksnr # geheime code # partij # voorkeurstemmen

#12071963333345#4795#1#2.3.5.7 wil zeggen ik stem voor lijst 1 en voorkeurstemmen 2,3,5,7

uw stem wordt opgeslagen in de server van uw provider. Wordt doorgesast naar server voor verkiezing, een splitsing van rijksnummer en stem en klaar is kees
brother paul is offline  
Oud 13 oktober 2012, 10:41   #52
_arthur_
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Grimbergen
Berichten: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ben en blijf voorstander van SMS voting. PUNT GEDAAN. De ambtenaren zijn te gierig om computers te kopen voor de burger, dus welke computer heeft elke burger in zijn handen , dat is de eenvoudige GSM

Je stuurt een brief met een KIESNUMMER en je laat de mensen stemmen

# rijksnr # geheime code # partij # voorkeurstemmen

#12071963333345#4795#1#2.3.5.7 wil zeggen ik stem voor lijst 1 en voorkeurstemmen 2,3,5,7

uw stem wordt opgeslagen in de server van uw provider. Wordt doorgesast naar server voor verkiezing, een splitsing van rijksnummer en stem en klaar is kees
Dit faalt op minstens twee punten: Je kan niet garanderen dat je stem geheim blijft, en er is geen manier om te controleren dat jouw stem ook effectief correct geteld werd.

Er is ook geen enkele garantie dat een SMS afgeleverd wordt, dus weet je niet eens zeker of je wel gestemd hebt.
Iedereen die een oproepingsbrief vindt (of hoe ga je die geheime code anders verspreiden) kan uit naam van die persoon stemmen.

Digitaal stemmen veilig, transparant en geheim houden is moelijk, en het wordt nog veel moeilijker als je het op afstand probeert te doen.
_arthur_ is offline  
Oud 13 oktober 2012, 11:44   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Als je nota neemt van alles wat men de laatste dagen heft gezegd over de computerstem kan je niets anders dan je eigen vragen stellen: blijft mijn “geheime stemming” wel degelijk geheim.

Kan men met de volgorde bij inschrijving, het scannen iets doen?

Hebben wij met zijn allen, aan wie het opnieuw nooit gevraagd is geweest, niet liever papier en potlood?


Ondertussen merken wij dat bepaalde (ontevreden) cooperanten-ambtenaren-kiezers niet vrij zijn van te stemmen op wie zij willen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111116_065

Zij zijn gebonden tegen hun wil in...

Dit voor het geval dat ze hun gekd in de Dexia affaire willen terugzien, winstbewijzen inbegrepen.

Dit lijkt wel op Griekenland waar men ook stemmen is gaan kopen voor een job als ambtenaar..

Zijn wij dan echt het Griekeland van het Noorden?

Ze moeten dus drie jaar, wat wil zeggen deze verkiezing en de volgende van 2014 verplicht stemmen op één bepaalde partij.

Wat zou het Grondwettelijkhof hierover te zeggen hebben is ook een goede vraag?

Stemkeuze opleggen mag dat?
Computer !

Door papier kan er bij de telling meer gesjoemeld worden.
Henri1 is offline  
Oud 13 oktober 2012, 11:50   #54
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Het nieuwe stemsysteem is digitaal én papier.
Veiliger dan dat gaat het niet worden.
De digitale uitslag valt altijd met de papieren afdrukken te controleren.
Robinus V is offline  
Oud 13 oktober 2012, 14:32   #55
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.559
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geen van beiden.
Onze democratie is een kleptocratische particratie. We mogen stemmen op zakkenvullers met allemaal verschillende leugens.
²
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline  
Oud 13 oktober 2012, 14:46   #56
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.276
Standaard

Fraude in België onmogelijk ?
Zeker bij verkiezingen ?
Dit zou een eerste stap kunnen zijn.
Vandaag op HLN.be

Citaat:

Commissaris verdacht van corruptie staat in voor veiligheid verkiezingen


Een politiecommissaris die verdacht wordt van corruptie en waarvan de partner opkomt bij de verkiezingen, is belast met het toezicht op de veiligheid in drie Brusselse gemeenten dit verkiezingsweekend. Dat schrijft La Dernière Heure.

Het politiecollege van de betrokken zone Brussel-Zuid liet aan de korpschef weten dat het ging om "een slecht idee", waarop de zonechef zou hebben gezegd dat de commissaris slechts een beperkte rol zou krijgen.

Volgens de krant is er sindsdien echter niets veranderd en is het wel degelijk Philippe Boucar, de politiecommissaris waarover sprake. Hij zal aan het hoofd staan van de 120 politieagenten die in Anderlecht, Vorst en Sint-Gillis moeten waken over het goede verloop van de stembusgang.
De commissaris wordt beschuldigd van schriftvervalsing en corruptie in een fraudedossier bij de politie.
Anselmo is offline  
Oud 13 oktober 2012, 15:43   #57
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Gewoon thuis via je eigen pc, met enkele stemcomputers in de traditionele lokalen voor mensen zonder pc.
Koenraad Noël is offline  
Oud 13 oktober 2012, 16:29   #58
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Voor al diegenen die zweren bij "papier" : het is een illusie te denken dat in die telbureaus niet zou gefoefeld worden.
Ik ben in het verleden meermaals gaan "tellen", en met hetgeen ik weet, zou ik toch eerder opteren voor "electronisch" (daar heb je toch al IT-ers nodig om bedrog te plegen, itt het tellen van kiesbrieven), desnoods onder strikte controle van deurwaarders (zeker aan hoofdtelbureaus).
Wat zij... vandaag allemaal kunnen met een computer is niet beschrijfbaar. Het is werkelijk een spionagetoestel.

Papier en potlood

En in elk kantoor partijvertegenwoordigers die het papier niet loslaten tot definitieve behandeling= einde telling en eindbestemming achter slot en grendel.

Hoelang heeft het in 2006 geduurt tot dat wij de stemmen hadden van Antwerpen en dat was nochtans per computer.

Iedereen stelde zich toen de vraag, waarom zo lang?

Waarop veel kiezers terug aan papier dachten!!!

Als er een plaats is waar corruptie zou kunnen opbrengen is het wel op dit vlak. Plus dat bepaalde... in dienst van hun partij tot alles in staat zijn om te dienen. (Spreek uit kennis.)


Dat zij daar nu zelf een prijs van de vrede voor krijgen toont aan wat een pot nat het allemaal is. En dan doen er nog sommigen alsof zij het niet hadden verwacht...

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 13 oktober 2012 om 16:47.
RASPOUTINE is offline  
Oud 13 oktober 2012, 17:09   #59
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Zou er aan de stemcomputer geen usb-stekkertje meer vrij zijn waar ik mijn gsm kan op aansluiten? Wie weet wat da geeft...
manta is offline  
Oud 13 oktober 2012, 17:11   #60
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.442
Standaard

En voor welke partij wil jij opladen?
RASPOUTINE is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be