Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2004, 22:26   #41
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Misschien moeten we de universiteiten waar dit denken bon ton wordt wel eens enkele jaren gewoon sluiten.
En profs aanstellen die alleen uw waarheid uitdragen.... ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 22:29   #42
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Inderdaad Bobke, de studie van de natuur dat is de enig ware en universele religie die opgaat, niet enkel voor de Joden of ook niet enkel voor dit planeetje, maar voor de hele kosmos.

De wetenschappers die zich met kosmologie bezig houden, stellen zich nu vragen die steeds meer op religieuze bespiegelingen beginnen te lijken. Men zoekt nu naar een allesomvattende theorie die alles kan beschrijven wat zich in het heelal afspeelt. En de kans is heel groot dat dat ook deze eeuw zal lukken. Dan zal de wetenschap iets kunnen zeggen als: "wat vroeger op intuitieve wijze als 'God' werd aangeduid is eigenlijk...".

Brian Greene is zo'n natuuronderzoeker die heel boeiend over deze zoektocht kan vertellen: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=227771
Een allesomvattende theorie zou wel eens naar vrede kunnen leiden tussen de volkeren en de verschillende godsdiensten....
Zou het niet mooi zijn ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 25 november 2004 om 22:36.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2004, 17:30   #43
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Logica, cognitie en taal, het vermogen om te denken in abstracte concepten, dat is de unieke vaardigheid van de mens. Maar velen maken de fout van te denken dat vrije wil een 'bijproduct' zijn van onze hersens. Dat ons bewustzijn maar een vonkje is dat springt uit de biologische machine die we zijn, en dat sterft als de machine sterft. Dat de 'ik' opgesloten zit in de hersenpan en willens nillens wordt meegesleurd in de roetsjbaan van de fysische en biologische wetten.

Het werkt omgekeerd. Bewustzijn en vrije wil zit in alles, en het 'alles' is het product van bewustzijn en vrije wil.

Stel je eens goed de vraag: wanneer ben 'ik' begonnen?
Op de dag van mijn geboorte? Nee, nog vroeger.
In de seconde dat zaadcel en eicel versmolten? Nee, nog vroeger.
Drie jaar daarvoor, toen mijn vader knipoogde naar mijn moeder? Nee, nog vroeger.

Dit weet ik: de cosmos is doordrenkt van vrije wil. Die knipoog, dat was ik, die op mijn weg was naar een nieuwe manifestatie. Ik was een knipoog op dezelfde manier als ik dit lichaam ben. Die knipoog was mijn "whoopppiee, ik kom er aan!!!!'. Wees maar zeker dat ik mijn genen zelf gekozen heb, ook al dragen mijn hersens geen herinnering mee van die gebeurtenis.

____________________________
‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’
ik denk dat je jezelf overschat hoor.
bovendien ruikt dit naar oubollig dualisme.
een geest of ziel die los zou staan van het lichaam.
er is geen enkele reden om dat te denken, tenzij door blind, dogmatisch geloof.

waarom toch die drang om te denken dat we meer zijn dan materie alleen?
is dat niet goed genoeg?

misschien moet je het concept materie eens anders bekijken.
niet alle materie is gelijk.
je hebt stenen, zand, rotsen, bomen, dieren en mensen.
allemaal materie, maar het een al complexer dan het ander.

onze gevoelens, onze gedachten... het gevolg van fysische verschijnselen in een organische machine.

een organische machine ja, maar wel de MOOISTE die er bestaat.
misschien wel het meest complexe hoopje materie van het universum.
niets komt nog maar in de buurt van de schoonheid, complexiteit en volmaaktheid die wij mensen als deelgenoten van het sterrenstof zijn.

eenzaam aan de top.

materie dat zichzelf afvraagt wat het is, en hoe alles in mekaar zit.
dat schept en creëert, als was het ZELF een GOD.
met vallen en opstaan, gedreven door een innerlijke levenskracht die hem zo eigen is.

voorwaar je bent mooi, Mens.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2004, 17:31   #44
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Het is als een muzikant die begint te improviseren. Hij weet ook niet waar de improvisatie op zal uitdraaien, hij begint gewoon, en hij laat intuitief de ene noot volgen op de andere. Op dezelfde manier improviseert de wil de kosmos bij elkaar. De beeldspraak faalt wel op 1 punt: er is geen verschil tussen de muziek en de Speler.

Je beschouw het proces in termen "vooruit plannen", maar dat is een puur menselijke activiteit. Het kind dat verwekt gaat worden plant niet vooruit, want het bestaat nog niet. Je kunt dan wel zeggen "ok maar de ouders hebben mogelijk het kind gepland, dus het was de wil van de ouders, en niet van het kind". Ook hier is een antwoord op.

________________________
De kern van de zaak is dat een westerling in zijn broek schijt voor een moslim.
De Openbaring van Flippend Rund, 3155
Euh..... wat is dan dit antwoord ?
Een buitenaardse kracht die componeert ? De evolutie aan het werk misschien ?
Dan liefst iets dat niet te zwaar uitvalt..... ik hou niet zo van Wagner, toch niet voor elke dag......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2004, 20:08   #45
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ga er niet op zitten wachten, want de allesomvattende theorie zal nooit gevonden worden.
Waarom zou die allesomvattende theorie niet kunnen gevonden worden?

Als we de ontwikkelingen van de wetenschap volgen zien we dat dat moment steeds dichter bij komt van die volledig geunificeerde theorie. En we zijn dan nog maar enkele eeuwen bezig met systematisch wetenschap bedrijven...

Niet zo ongeduldig Rund.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2004, 20:10   #46
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
De aarde is het middelpunt van ONS heelal.....
Eigenlijk helemaal niet zo'n gekke gedachte volgens de huidige inzichten. Het maakt immers helemaal niet uit waar je staat in het heelal. Een midden is er toch niet. Toch niet in de door ons waarneembare dimensies.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 12:26   #47
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Eigenlijk helemaal niet zo'n gekke gedachte volgens de huidige inzichten. Het maakt immers helemaal niet uit waar je staat in het heelal. Een midden is er toch niet. Toch niet in de door ons waarneembare dimensies.
Absoluut.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 12:34   #48
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Waarom zou die allesomvattende theorie niet kunnen gevonden worden?

Als we de ontwikkelingen van de wetenschap volgen zien we dat dat moment steeds dichter bij komt van die volledig geunificeerde theorie. En we zijn dan nog maar enkele eeuwen bezig met systematisch wetenschap bedrijven...

Niet zo ongeduldig Rund.
Ja, er zijn zelfs al mensen die in deze allesomvattende theorie geloven. Het zijn de mensen die begrijpen dat om verder te kunnen evolueren we een gezamenlijke planetaire strategie moeten ontwikkelen en dat oorlog en twist deze evolutie enkel vertragen en zelfs in gevaar brengen.

Vreedzaam samenwerken om de allesomvattende theorie in de cosmos te ontrafelen.....
"Breinen" aller landen verenig U voor het goede doel......!
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 november 2004 om 12:44.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 12:53   #49
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Waarom zou die allesomvattende theorie niet kunnen gevonden worden?
Omdat de geest van de natuurkundige deel uitmaakt van het universum dat hij probeert te vangen in natuurwetten. Maar terwijl hij denkt over de structuur van het heelal, bouwt hij verder aan zijn geest en maakt hij het universum nog complexer. Het is als een hond die zijn eigen staart achternaloopt. Het is niet toevallig dat de kwantummechanica stuit op raadsels die gerelateerd zijn aan bewustzijn en vrije wil.

De geschiedenis bewijst dit trouwens. Vele malen dachten de wetenschappers dat ze er waren, en telkens opnieuw was er nog een klein probleempje dat tot het inzicht leidde dat het allemaal veel ingewikkelder was dan men dacht. Een schooljongen kan de wetten van Newton begrijpen. Een goede universiteitsstudent kan de wetten van de kwantummechanica doorgronden. Nu zitten we aan de "stringtheorie", en zijn er nog 10 mensen op de wereld die mee zijn. Het universum zal het bevattingsvermogen van de mens altijd blijven overtreffen.

Ik zeg dit niet om de natuurkunde af te breken. De natuurkunde is een van de grootste triomfen van de menselijke geest.

Citaat:
Als we de ontwikkelingen van de wetenschap volgen zien we dat dat moment steeds dichter bij komt van die volledig geunificeerde theorie. En we zijn dan nog maar enkele eeuwen bezig met systematisch wetenschap bedrijven...

Niet zo ongeduldig Rund.
Wie is hier ongeduldig? Jij hoopt dat de geunificeerde theorie antwoorden zal geven. Maar wat zou je doen met het antwoord?

______________________
De extremisten bepalen tegenwoordig het discours, omdat de gematigden weigeren van een koe een koe te noemen.
De Openbaringen van Flippend Rund, 3141
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 13:13   #50
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik denk dat je jezelf overschat hoor.
bovendien ruikt dit naar oubollig dualisme.
Dualisme is onvermijdelijk als je mensentaal hanteert. Zelf als je zegt "ik verwerp dualisme", dan ben je nog steeds dualistisch bezig. Want je verkiest het model zonder dualisme boven het model met dualisme.

Citaat:
een geest of ziel die los zou staan van het lichaam.
er is geen enkele reden om dat te denken, tenzij door blind, dogmatisch geloof.

waarom toch die drang om te denken dat we meer zijn dan materie alleen?
is dat niet goed genoeg?
Ik beweer ook niet dat we meer zijn dan materie. De muziek en de speler zijn dezelfde.

Citaat:
misschien moet je het concept materie eens anders bekijken.
niet alle materie is gelijk.
je hebt stenen, zand, rotsen, bomen, dieren en mensen.
allemaal materie, maar het een al complexer dan het ander.

onze gevoelens, onze gedachten... het gevolg van fysische verschijnselen in een organische machine.

een organische machine ja, maar wel de MOOISTE die er bestaat.
misschien wel het meest complexe hoopje materie van het universum.
niets komt nog maar in de buurt van de schoonheid, complexiteit en volmaaktheid die wij mensen als deelgenoten van het sterrenstof zijn.

eenzaam aan de top.
Ik zou niet zeggen dat we mooier zijn dan een ster of een machtige eik, gewoon anders. De mens is de wildebras van de kosmos, de grootste individualist, een schitterende vonk. Hij kan de meest sublieme dingen verwezenlijken, maar ook de grootste rampen. Kijk maar hoe we onze aarde verneuken. Daarom is het universum zo spaarzaam met intelligent leven.

Citaat:

materie dat zichzelf afvraagt wat het is, en hoe alles in mekaar zit.
dat schept en creëert, als was het ZELF een GOD.
met vallen en opstaan, gedreven door een innerlijke levenskracht die hem zo eigen is.

voorwaar je bent mooi, Mens.
Onze intelligentie, onze cognitie is beslist uniek, maar ons bewustzijn, onze innerlijke levenskracht delen we met alles.

All in my (not so humble) opinion, of course!

_______________________________
Als een miljoen mensen geen alternatief zien dan voor het VB te stemmen, dan mag daar toch eens over nagedacht worden.
De Openbaringen van Flippend Rund, 3142

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 27 november 2004 om 13:13.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 14:58   #51
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ik beweer ook niet dat we meer zijn dan materie. De muziek en de speler zijn dezelfde.

Ik zou niet zeggen dat we mooier zijn dan een ster of een machtige eik, gewoon anders. De mens is de wildebras van de kosmos, de grootste individualist, een schitterende vonk. Hij kan de meest sublieme dingen verwezenlijken, maar ook de grootste rampen. Kijk maar hoe we onze aarde verneuken. Daarom is het universum zo spaarzaam met intelligent leven.

Onze intelligentie, onze cognitie is beslist uniek, maar ons bewustzijn, onze innerlijke levenskracht delen we met alles.

All in my (not so humble) opinion, of course!

_______________________________
Als een miljoen mensen geen alternatief zien dan voor het VB te stemmen, dan mag daar toch eens over nagedacht worden.
De Openbaringen van Flippend Rund, 3142
Mij lijkt het niet zo intelligent onze aarde te verneuken..... en nochtans vinden een miljoen mensen hun portefeuille belangrijker dan de biotoop van hun nageslacht. Want daar komt het toch op neer ?



Als een miljoen mensen geen alternatief zien dan voor het VB te stemmen, dan mag daar toch eens over nagedacht worden.
De Openbaringen van Flippend Rund, 3142
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 november 2004 om 15:00.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 20:04   #52
Jeshua
Schepen
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Berichten: 440
Standaard

en terecht. Zelfs evolutionologen geloven niet meer in hun eigen onzin, en beseffen dat al zou evolutie waar zijn, we niet alleen een missing link hebben, maar we ook nog eens veel te snel geevoluteerd zijn in 5 miljard jaaris er bewijs tegen het creationisme? nee
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 02:26   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
en terecht. Zelfs evolutionologen geloven niet meer in hun eigen onzin, en beseffen dat al zou evolutie waar zijn, we niet alleen een missing link hebben, maar we ook nog eens veel te snel geevoluteerd zijn in 5 miljard jaaris er bewijs tegen het creationisme? nee
God schiep de wereld naar zijn evenbeeld, volmaakt dus.
Niet dus, we zijn het product van evolutie.
Evolutie betekent ook dat een ogenschijnlijk voordeel uiteindelijk tot de ondergang kan leiden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 09:19   #54
Jeshua
Schepen
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Berichten: 440
Standaard

naar evenbeeld betekent niet volmaakt.
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 10:28   #55
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Eigenlijk helemaal niet zo'n gekke gedachte volgens de huidige inzichten. Het maakt immers helemaal niet uit waar je staat in het heelal. Een midden is er toch niet. Toch niet in de door ons waarneembare dimensies.
Maar we kunnen met enige zekerheid zeggen dat we niet in het midden staan... Wat best goe is. Stel dat die andere planeten rekenen op ons om te blijven rondekes draaien... Nogal een zware verantwoordelijkheid, waar ik me liever van onthou, als het eventjes kan.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 11:01   #56
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Maar we kunnen met enige zekerheid zeggen dat we niet in het midden staan... Wat best goe is. Stel dat die andere planeten rekenen op ons om te blijven rondekes draaien... Nogal een zware verantwoordelijkheid, waar ik me liever van onthou, als het eventjes kan.
Hopelijk bent u geen politicus want ik reken er wel op dat mijn nageslacht nog enkele rondekes draait..... en dat zou dan inderdaad gedeeltelijk althans uw verantwoordelijkheid moeten zijn.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 11:03   #57
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
naar evenbeeld betekent niet volmaakt.
... hangt af van het origineel.....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 14:23   #58
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
God schiep de wereld naar zijn evenbeeld, volmaakt dus.
Niet dus, we zijn het product van evolutie.
Evolutie betekent ook dat een ogenschijnlijk voordeel uiteindelijk tot de ondergang kan leiden.
Ik heb altijd gezegd dat we zorg moesten dragen voor de evolutie.... er niet te lichtzinnig mee omspringen
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 2 december 2004 om 14:24.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 16:32   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik heb altijd gezegd dat we zorg moesten dragen voor de evolutie.... er niet te lichtzinnig mee omspringen
Ik spreek je niet tegen
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 18:12   #60
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
en terecht. Zelfs evolutionologen geloven niet meer in hun eigen onzin, en beseffen dat al zou evolutie waar zijn, we niet alleen een missing link hebben, maar we ook nog eens veel te snel geevoluteerd zijn in 5 miljard jaaris er bewijs tegen het creationisme? nee
De evolutieleer is totnogtoe een onbewezen theorie. Haar sterkte is evenwel dat vele eenvoudig te constateren realiteiten makkelijk te verklaren zijn wanneer we die theorie als waar aannemen. Het ontbreken van een bewijs is ondergeschikt aan de massa aanwijzingen die de evolutietheorie aannemelijk maken. Het is bvb. geen toeval dat alle zoogdieren - de mens incluis - vier ledematen hebben, en geen zes zoals insecten, of acht zoals de spinachtigen.

De evolutietheorie is m.a.w. een schitterend werkinstrument om met de realiteit om te gaan. Zij is dus geen doel op zich, en het zou de wetenschap zeer ten kwade worden geduid, mocht zij zich een dergelijk werkinstrument ontzeggen. Wel is het zo dat dit werkinstrument niet volmaakt is en dat wetenschappers vandaag nog steeds discussiëren over bepaalde delen van de evolutietheorie. Maar de kerngedachte van die theorie - nl. dat alle leven uit één enkele bron ontstond - blijft totnogtoe moeiteloos overeind, bij elke wetenschapper (pseudowetenschappers daargelaten).

Het idee dat dit werkinstrument geloof in de weg staat vindt bij sommige gelovigen blijkbaar nog steeds ingang. Dergelijke lui geloven m.i. meer in zichzelf dan in God. Zijn schepping is immers zo ontstellend complex dat eenvoudige verklaringen vanuit bijbel of koran nooit door de auteurs konden bedoeld zijn als verklaring van die schepping. Bol van symboliek - en dat is nu net ons zwakke punt, vandaag - moet het scheppingsverhaal eerder beschouwd worden als een lofzang op Gods schepping, en niet als een verklaring - laat staan een wetenschappelijke verklaring - waardoor we die tekst zwaar onrecht zouden aandoen.

Lui die vanuit religieuze overwegingen de evolutietheorie verwerpen doen me denken aan de Vaticaanse hoogwaardigheidsbekleders die Galilei veroordeelden omdat hij MET EIGEN OGEN gezien had dat de aarde rond de zon draait, en niet omgekeerd. Waarom heeft God ons dan ogen gegeven, als we niet "mogen" zien?

Of m.b.t. de evolutieleer: waarom heeft God ons het vermogen tot vergelijken van onszelf met de dierenwereld gegeven en een dosis gezond verstand om daarmee besluiten te trekken die geleid hebben tot de evolutietheorie? Antwoorden in de trant van "dat is het werk van de Boze" doe ik af als een schaamlap: niet de Boze gaf ons dat verstandelijke denken, dat wetenschap mogelijk maakte.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be