Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 17:42   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Wat zit er niet vol van de Hollanders in de Zomer?
Nederland zelf natuurlijk!

(Daar zit het vol met Duitsers.)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 17:14   #42
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

LUXEMBURG.

(Wallonië willen ze niet blijven, Vlaanderen en Nederland hebben ze niets mee, Duitsland is historisch emotioneel moeilijk).
Bindmiddel: Taal (beiden zelfde dialect+ Hoogduits+Frans)
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 8 januari 2008, 17:20   #43
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
LUXEMBURG.

(Wallonië willen ze niet blijven, Vlaanderen en Nederland hebben ze niets mee, Duitsland is historisch emotioneel moeilijk)
Die kaart klopt niet he, Malmedy is Franstalig en behoort niet tot de Duitstalige Gemeenschap. Je zou dus Malmedy - na het einde van Belgie - ook bij Luxemburg moeten voegen, of je hebt geen corridor indien je de noordelijke Duitstalige gemeenten van de Oostkantons bij het G-H Luxemburg wilt voegen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 8 januari 2008 om 17:21.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 17:31   #44
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Die kaart klopt niet he, Malmedy is Franstalig en behoort niet tot de Duitstalige Gemeenschap. Je zou dus Malmedy - na het einde van Belgie - ook bij Luxemburg moeten voegen, of je hebt geen corridor indien je de noordelijke Duitstalige gemeenten van de Oostkantons bij het G-H Luxemburg wilt voegen.
Weet ik, Malmünd is overwegend Franstalig, maar de Duitstalige minderheid is groot. Bovendien zijn de inwoners niet al te blij met Wallonië zoals bleek uit interviews. En ik heb iemand horen zeggen op dit forum dat de burgemeester van Malmünd wel bij een 'Duits Gewest' aan zou willen sluiten. Of Malmünd ook bij Luxemburg zou willen is onduidelijk, maar ik denk dat velen dat liever willen dan bij Wallonië. Frans is ook een officiële taal Luxemburg, dus dat zou niet zo'n probleem zijn.
Maar juridisch voor elkaar krijgen dat de oostkantons werkelijk mogen aansluiten bij Luxemburg lijkt mij het moeilijkst. België/Wallonië zal ze niet zomaar laten gaan.
Oud 8 januari 2008, 17:39   #45
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet ik, Malmünd is overwegend Franstalig, maar de Duitstalige minderheid is groot. Bovendien zijn de inwoners niet al te blij met Wallonië zoals bleek uit interviews. En ik heb iemand horen zeggen op dit forum dat de burgemeester van Malmünd wel bij een 'Duits Gewest' aan zou willen sluiten. Of Malmünd ook bij Luxemburg zou willen is onduidelijk, maar ik denk dat velen dat liever willen dan bij Wallonië. Frans is ook een officiële taal Luxemburg, dus dat zou niet zo'n probleem zijn.
Maar juridisch voor elkaar krijgen dat de oostkantons werkelijk mogen aansluiten bij Luxemburg lijkt mij het moeilijkst. België/Wallonië zal ze niet zomaar laten gaan.
Het einde van België zal nieuwe perspectieven bieden, zeker voor de mensen in de Oostkantons. En ik ga ervan uit dat de gehele Oostkantons zich na Belgie zullen aansluiten bij Luxemburg, maar ik sluit niet uit dat de noordelijke Oostkantons (Kelmis, Eupen, Raeren ..) wel eens voor Limburg (Vlaanderen) zou kunnen kiezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 20:49   #46
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Gruwelijk! 't Zit nu al vol van de Hollanders in de Ardennen elke zomer...
Ik overweeg ook een verhuizing:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74957
Oud 8 januari 2008, 20:50   #47
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het einde van België zal nieuwe perspectieven bieden, zeker voor de mensen in de Oostkantons. En ik ga ervan uit dat de gehele Oostkantons zich na Belgie zullen aansluiten bij Luxemburg, maar ik sluit niet uit dat de noordelijke Oostkantons (Kelmis, Eupen, Raeren ..) wel eens voor Limburg (Vlaanderen) zou kunnen kiezen.
Zeker gezien de enorme Nederlandse immigratie aldaar.
Sippenaeken is weer grotendeels Nederlandstalig geworden.
Oud 8 januari 2008, 22:17   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop eens met "Malmünd" te gebruiken... Dat is immers onzinnig, daar, zoals ik heb mogen merken uit een vraag aan een Duitstalige, die vertaling niet bekend is onder de meeste Duitstaligen. Men heeft het over "Malmedy".

In Malmedy was in de Duitse tijd altijd een beweging om bij België aangehecht te worden. Ik ben bijgevolg niet overtuigd dat de Franstalige inwoners van deze gemeente nu plotseling niet meer voor Wallonië zouden kiezen.

Ik zie geen tekenen dat de Duitstalige gemeenten in hun geheel bij het groothertogdom zouden willen aansluiten. In Eupen en omgeving is daar zeker geen begrip voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 22:37   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen tekenen dat de Duitstalige gemeenten in hun geheel bij het groothertogdom zouden willen aansluiten. In Eupen en omgeving is daar zeker geen begrip voor.
Ik denkt dat men in Eupen geen echt alternatief heeft. Een onafhankelijke DG is niet geloofwaardig, en niemand wil aansluiten bij Wallonië. Aansluiting bij Vlaanderen of bij Duitsland zijn twee opties, maar geen van beide hebben echt een draagvlak. In Sankt-Vith zijn ze redelijk duidelijk in hun toekomstvisie: na België trekken we naar Luxemburg. In Eupen heeft men geen echt antwoord op dat post-België verhaal.

Ik denk dat je ook rekening moet houden met de samenhorigheid die stilletjes gegroeid is tussen Eupen en Sankt-Vith. Net omdat de DG zo klein is, kan men het zich niet permiteren om onderling teveel te twisten. Ze zullen eerst samen een oplossing zien te vinden (samen naar Luxemburg? of samen naar Duitsland? etc...). En volgens mij zal Eupen wegens zijn gebrek aan een alternatief zijn taalgenoten uit Sankt-Vith volgen richting Luxemburg.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 07:42   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In Sankt-Vith zijn ze redelijk duidelijk in hun toekomstvisie: na België trekken we naar Luxemburg.
Is dat wel zo? Of is dat niet eerder een vrome wens van bepaalden?
Oud 9 januari 2008, 12:23   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat wel zo? Of is dat niet eerder een vrome wens van bepaalden?
Betrouwbaar cijfermateriaal is daar (bij mijn weten) niet van. Dus ik moet mij baseren op gesprekken met mensen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 9 januari 2008, 12:25   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Betrouwbaar cijfermateriaal is daar (bij mijn weten) niet van. Dus ik moet mij baseren op gesprekken met mensen.
Eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over. Als het aan de Duitstaligen ligt, dan behoudt men het liefst België, maar dan een België met een dieper uitgewerkte regionalisering waarbij de Duitstaligen hun eigen gewest en gemeenschap kunnen combineren.
Oud 9 januari 2008, 12:35   #53
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
we kunnen ze moeilijk toch aan duitsland geven e?
Waarom niet? Organiseer - als het zover zou komen - daar een referendum en laat ze zelf beslissen.

Het is niet omdat leiders ooit in het verleden beslist hadden tot wel volk/ land een grondgebied ging toebehoren dat dergelijke fouten niet ongedaan kunnen maken. Ik spreek van fouten omdat die verdelingen allemaal Berlijnse muren op zich zijn: zonder rekening te houden met de plaatselijke bevolking zijn die grenzen bepaald.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 12:48   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het aan de Duitstaligen ligt, dan behoudt men het liefst België, maar dan een België met een dieper uitgewerkte regionalisering waarbij de Duitstaligen hun eigen gewest en gemeenschap kunnen combineren.
Ik had het dan ook over het post-Belgiëtijdperk.

Vandaag is België met zijn speciaal soort federalisme voor hen een goede garantie voor autonomie. Ze hebben voor een 70 �* 80.000 inwoners alle gemeenschapsbevoegdheden plus enkele geestbevoegdheden (gemeentebeleid). Geen enkele andere buurstaat geeft hen zo'n autonomie. Het zou voor hen natuurlijk wat meer mogen zijn: de resterende gewestbevoegdheden, gegarandeerde vertegenwoordiging in het federale parlement en een losweking uit de provincie Luik. Maar voor het merendeel van de Duitstaligen kan dat binnen het federale België gebeuren.

Maar mijn punt ging over het post-Belgiëtijdperk. En dan ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen van kanton Sankt-Vith dan naar Luxemburg willen gaan.
Oud 9 januari 2008, 15:51   #55
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het goed voorheb zou de gemeente Weismes die landverbinding worden... Maar goed Weismes behoort niet tot de Duitse Gemeenschap zoals Malmder.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 16:15   #56
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door santos : 9 januari 2008 om 16:15.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 17:44   #57
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stop eens met "Malmünd" te gebruiken... Dat is immers onzinnig, daar, zoals ik heb mogen merken uit een vraag aan een Duitstalige, die vertaling niet bekend is onder de meeste Duitstaligen. Men heeft het over "Malmedy".
Malmudie heeft twee vertalingen in het Duits: Malmder en Malmünd(e). Toen de gemeente nog deel uitmaakte van Pruisen heette het soms "Malmedy in der Preuss". In dat tijdvak werd Malmudie soms met een scherpe klemtoon "accent aigu" vermeld, dus "Malmédy". Op het webstek van de gemeente wordt de gemeente zonder die klemtoon vermeld alhoewel de "é" officieel is. In de plaatselijke Waalse streektaal heet de gemeente "Mâm'di", "Mâm'dî" of "Mâmbley" (in het Oost-Waals ontwikkelde al+medeklinker tot â+medeklinker).

Om te bewijzen dat Malmder geen uitvindsel is:

In oude Duitse oorkonden kunt u voor de gemeente de (Duitse) vormen Malmender, Malmeder of Malmeter terugvinden.
"Malmeter Steg" is de naam van een oud bruggetje over de Ur (Our), een zijvliet van de Sauer (Sûre), tussen Bleialf en Malmeedie.
De Duitse benaming Malmder, in de plaatselijke Duitse streektaal: "Malmender", zou gebruikelijk zijn onder de Duitstaligen van Malmeedie en zelfs die van Eupen.
De benaming Malmder wordt ook vermeld als Duitse vertaling in het werk "Origines des noms des communes de Belgique" van meneer Carnoy

De herkomst van de naam van de gemeente is onduidelijk maar er zijn verschillende mogelijkheden:

Meneer Gaspar: Malum (slecht) + Mundarium (plaats waar men rooit) dus "slechte rooiing"

Meneer De Seyn verwijst naar de oprichting van een Benedict-bedeslot door Remaclus, hoofd van het bedeslot te Solignac in Aquitanië, te Stablo (Stavelot) in het jaar 648 met de hulp van koning Sigebert III van Austrasië. Toen werd Malmder vermeld als Malmundarium. In deze naam ziet meneer De Seyn het Latijnse "a malo mundarum" ofte "plaats gezuiverd van het kwaad".

Meneer Herbillon beweert dat de naam afkomstig is van het Latijnse "malum montarium" ofte "een slecht keteldal in de heuvels".

Meneer Gysseling denkt aan de oude benaming Malmundra (nevenvorm:Malmandra), waarschijnlijk de plaatselijke naam van de afvloeing van de Warche: de Warchenne. Hij ziet het Gotische woord "Malma" (zand) in.

Malmünd(e) zou wijzen naar "Malemund" dat lang de uitspraak was van Malmder.
Oud 9 januari 2008, 17:53   #58
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
LUXEMBURG.

(Wallonië willen ze niet blijven, Vlaanderen en Nederland hebben ze niets mee, Duitsland is historisch emotioneel moeilijk).
Luxemburgs taalgebied

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 januari 2008 om 17:53.
Oud 9 januari 2008, 18:05   #59
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Wat zit er niet vol van de Hollanders in de Zomer?
Finland.

Vorig jaar geweest zonder een landgenoot tegen te komen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 18:19   #60
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
maar ik sluit niet uit dat de noordelijke Oostkantons (Kelmis, Eupen, Raeren ..) wel eens voor Limburg (Vlaanderen) zou kunnen kiezen.
We kunnen dan van de eerste keer "alles" bij de Limburg gooien. Ik heb ooit eens iets gelezen van een Limburg dat tot Eupen strekt en van de "Vlaamse" gemeenten Raren, Einatten en Hauset.
Kelmis (Meneer Van den Berghe is het nu Kelmis of Kalmis?) wordt soms ook bij de Platdietse gemeenten gerekent.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be