Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 00:18   #41
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik vermoed dat het probleem van valse beschuldigingen een druppel op een hete plaat is vergeleken met wat openbare aanklagers allemaal uitspoken.

Ik ken iemand die met een aantal mensen werd opgepakt. Door een toeval bevond de man zich ten tijde van de misdaad 150 km van de plaats van het delict, en hij kon dat bewijzen daar hij daar gefilmd werd door de securitycamera's. Uiteraard werd de man vrijgelaten door de rechter van de eerstvolgende raadkamer.

6 maand later werd hij door de procureur instaat van beschuldiging gesteld - bij monde van de raadkamer en hij moest voorkomen voor feiten waarvan bewezen was dat hij er niets mee te maken had. Toen de rechtbank de man vrijsprak ging de procureur in beroep en dat beroep is nog steeds hangende.
dát op zich vind ik persoonlijk al vrij vergaand
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:20   #42
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Waarom moeten geestesgestoorden gestraft worden?
Waarom denk je dat het a priori om geestesgestoorden zou gaan? Er gebeuren heel wat moorden/verkrachtingen puur om financiële redenen of uit sexuele lust. Heeft weinig met geestesgestoordheid te maken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:27   #43
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Akkoord hoor, de DNA database lijkt om die redenen overbodig. Ik ben trouwens de eerste om alle vormen van biometrische informatiegaring tegen te gaan, inclusief iris-scans, vingerafrukken en DNA. Een foto en een identiteitskaart mag volstaan.

Dat gezegd zijnde, het probleem ligt anders wel een beetje genuanceerder: het DNA materiaal in kwestie was oud, en er kon maar één staal van getrokken worden. Het was dus de laatste kans voor die man. Mocht het staal vernietigd zijn geworden tijdens de test, dan had hij zichzelf nooit meer vrijgekregen.

Volgens de advocaat wordt er in Texas roekeloos omgesprongen met DNA-materiaal en wordt het soms zelfs niet toegelaten in processen door plaatselijke rechters, die gewoon bevooroordeeld zwarten opsluiten. Stalen vergaan en elk bewijs verdwijnt daarmee.

Een duidelijke DNA-database zou onmiddellijke testing van stalen gevonden op de plaats van delict, toelaten, wat de kans op vernietiging van bewijsmateriaal zou verkleinen.
hier idem dito hetzelfde probleem....
normaal verwacht je dat men iemand zou vonissen op basis van bewijslast..
in een enkele keer kan de zaak zo 'belastend' overkomen voor de vermeende schuldige dat men hem/haar uiteindelijk onterecht veroordeeld
de situatie in Texas, zover we er mogen vanuit gaan, is van een totaal andere dimensie.... men zoekt daar gewoon nen 'zwarte'
dus dna-database of niet... dat maakt allemaal weinig uit

ik zie dus eerder heil in de straffen opgelegd voor valselijk beschuldigen... dat maakt dat er automatisch een marktaandeel voor advocaten die dát specifiek gaan napluizen zich aanbiedt
Oud 7 januari 2008, 00:41   #44
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Om hoeveel procent zou het nu in werkelijkheid gaan die onschuldig levenslang worden opgesloten of ter dood veroordeelden? Die 0,000x% is voor mij echt geen reden om seriemoordenaars of pedo's of verkrachters lichter te bestraffen.
1) 'k peins dat ge die extra nulletjes na de komma al moogt laten varen
2) 't gaat 'm hier niet echt over minder zwaar straffen ... op dat ene irrevisibele euveltje na dan
Oud 7 januari 2008, 00:47   #45
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Waarom denk je dat het a priori om geestesgestoorden zou gaan? Er gebeuren heel wat moorden/verkrachtingen puur om financiële redenen of uit sexuele lust. Heeft weinig met geestesgestoordheid te maken.
Hm ja ok. Maar seriemoord is nog iets anders dan roofmoord e. En verkkrachting is toch een enorme normvervaging, geestesgestoord is dat inderdaad niet maar het is toch niet normaal.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 02:57   #46
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hm ja ok. Maar seriemoord is nog iets anders dan roofmoord e. En verkkrachting is toch een enorme normvervaging, geestesgestoord is dat inderdaad niet maar het is toch niet normaal.
?
StevenNr1, lees ik nu goed dat je verkrachting enigsinds 'goed' praat daar het buiten het 'normale' doen valt ?
Oud 7 januari 2008, 03:00   #47
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik praat het niet goed. Ik stel me alleen de vraag of verkrachters als toerekeningsvatbaar gestraft kunnen worden. Sommigen wel zeker, maar anderen ook weer niet, lijkt mij.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 03:03   #48
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik praat het niet goed. Ik stel me alleen de vraag of verkrachters als toerekeningsvatbaar gestraft kunnen worden.Sommigen wel zeker, maar anderen ook weer niet, lijkt mij.
awel dat bedoelde ik nu net
uiteraard zijn er gevallen die totaal wacko zijn maar dat heb je zowat binnenin elke klasse
Oud 8 januari 2008, 18:10   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Nog één. Gevolg van zerotolerance bij US rechtbanken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door teletekst VRT
BRIT VRIJ NA 21 JAAR IN DODENCEL
In de Amerikaanse staat Ohio is een
Brit vrijgelaten die 21 jaar lang in de
dodencel heeft gezeten.

De man was ter dood veroordeeld omdat
hij toen brand zou hebben gesticht in
een flatgebouw waarbij een kind was
omgekomen.

De verdediging heeft altijd volgehouden
dat er geen kwaad opzet in het spel
was. Een hogere rechtbank heeft de
doodstraf nu geannuleerd omdat de ver-
dediging had gefaald door geen brand-
expert op te roepen.

Volgens zijn advocaten is de Brit in
shock en kan hij nauwelijks geloven dat
hij vrijuit gaat.
Vlug hier ook zerotolerance invoeren?

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2008 om 18:12.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 19:20   #50
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik praat het niet goed. Ik stel me alleen de vraag of verkrachters als toerekeningsvatbaar gestraft kunnen worden. Sommigen wel zeker, maar anderen ook weer niet, lijkt mij.
Een zeer interessante vraag. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over het systeem in Denemarken, en daar past men blijkbaar chemische castratie toe op recidiverende verkrachters. En dat blijkt nog te werken ook, zo was er onder andere een getuigenis van een verkrachter die dankzij die behandeling op een normale manier met vrouwen kon omgaan en geen behoefte meer had om te verkrachten. Ik veronderstel dat je dus bepaalde verkrachters eventueel als "ziek" zou kunnen bestempelen, en behandelen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 januari 2008 om 19:21.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 01:19   #51
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Tja, het is koud en warm blazen zo een DNA databank. Ja, men vergroot de pakkans op criminaliteit. Anderzijds kan men er ook mensen hun onschuld mee bewijzen.

In een correcte maatschappij zou ik preventief DNA achterlaten bij gerechtelijke instanties op zich geen slecht idee vinden, zij het niet dat het niet echt waterdicht is.

Ten eerste: corrupte elementen kunnen altijd met stalen sjoemelen en er kunnen nog altijd onschuldige slachtoffers vallen.

Ten tweede: men kan enkel oproepen tot het inleveren van DNA doen bij wie geregistreerd is. Illegalen kan je onmogelijk opsporen op die manier, dus hun criminele feiten kunnen er niet door opgelost worden.

Met andere woorden: ik zie het nut er niet van in, vermits het niets gaat oplossen: de modale burger zal nog meer onderdrukt worden en het illegaal gespuis gaat er nog meer van profiteren.

Dus: ja, het werkt in een perfecte maatschappij, waar we allemaal respect voor elkaar betomen, maar vermits deze niet bestaat, zal het net als elk middel niet en ik vrees zelfs averechts werken. Daarnaast zouden er in een perfecte maatschappij geen criminelen op te sporen zijn. Het idee van die DNA databankt is dus eerder utopisch dan realistisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be