![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je waarneemt dat iets beweegt, lijkt het mij wetenschappelijk om te verklaren waarom iets beweegt. Wanneer je echter stelt dat de oorzaak van beweging historisch is (God, Swirling Gas, Big Bang en whatnot), "verlos" je jezelf van het zoeken naar zulk een verklaring. En dan ga je maar proberen te verklaren waarom iets niet stopt. Dat komt zowat overeen met onderzoeken waarom een boot niet stopt i.p.v. waarom hij vooruit gaat. Ik hoop dat je inziet dat dat niet echt wetenschappelijk verantwoord is en dat het ons nooit zal vertellen waarom de boot vooruit gaat. Dus ja, ik heb een gigantisch probleem met inertie. Inertie is een concept, geen feit. Het is dus gerechtvaardigd om aan het concept inertie en alles wat daar uit volgt, te twijfelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ja, er zijn een hoop nieuwe metingen gedaan. Die metingen zijn mogelijk gemaakt dankzij het proces van trial & error wat voor vooruitgang in techniek zorgt. Die dingen zijn er ondanks wetenschap, niet dankzij. Concreet weten we dus enkel wat we gemeten hebben. Dat zijn feiten. Dan hebben we concepten. Concepten zijn geen feiten en hebben het probleem dat je nooit zeker kan zijn van hun juistheid. Hetzelfde gaat op voor metingen gekleurd door concepten. Zij vertellen ons niets over de tastbare en meetbare werkelijkheid. Citaat:
Uit dat tot feit verworden concept andere onmeetbare, ontastbare, onzichtbare concepten als zwarte materie en donkere energie als feit poneren, is dus al helemaal een brug te ver. En daar ga ik niet langer in mee. Laatst gewijzigd door Heftruck : 10 januari 2008 om 09:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() okay, so far so fair
Citaat:
je kan net zo goed vagen achter een 'kopje' positronen ofzo de meeste van die zaken krijg je niet te 'zien' maar neem je 'onrechtstreeks waar' via de interacties met reeds bekende deeltjes bovendien spreken we dan nog van iets waarvan het : 1) den dele nog verondersteld is... er zijn andere mogelijke verklaringen om de steerkere zwaartekracht op langere afstand te verklaren 2) de samenstelling niet gekend is maar speculatief kan ingevuld worden door bv neutrino's of andere bizarre deeltjes 3) nooit rechtstreeks zal 'gezien' kunnen worden vanwege de afstand Citaat:
er is zelfs niks mis mee zolang je nieuwe 'concepten' consistent blijven... en dat doen ze en wat betreft die massa aan theorieën die alle andere concepten zouden verwerpen ... mag je dat toch iets of wat verduidelijken |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat betreft die openingspost ... wat kan daar zinnig op gezegd worden ? eerst en vooral ben ik niet gelovig en vervolgens staat die hele post vol van schijnbare paradoxen teneinde een probleem te creëren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik dacht het niet
Citaat:
nogmaals ... allen hebben zich bezig gehouden met oorzaak en gevolg wat betreft beweging waar zij in faalden is de diepere verklaring ervoor en de verklaring waar het subject precies vandaan komt er is maar één 'uitzondering' hierop en dat gaat over de lineaire rechtlijnige beweging die men ook als rusttoestand is gaan zien is dit dan je probleem ? Citaat:
nog even misschien bijvertellen dat beide denkwijzen in principe geoorloofd zijn... alleen is 'niet bewegen' lange niet zo spectaculair en ( althans vroeger ) ervaren als 'gewoon' Citaat:
het is dus geen feit dat eens wat in beweging ( LRB) is gebracht dat ook in beweging blijft tenzij je net precies die handeling gaat uitvoeren waardoor het in beweging gezet is ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en even teug dacht ik net dat jouw probleem net bestond uit de 'dingen' die de wetenschap steeds maar weer uit zijn hoge hoed tovert en als feitelijkheden aanzag ... dus in die zin is het dan dankzij Citaat:
alles berust min of meer, al is het maar zeer basaal, concepten voordat je door een meting ( zeg maar waarneming ) ook kan stellen wat je nu precies 'gemeten' zou hebben wat heb je nu aan cijfers zonder context ? bovendien... vanwaar zouden die data dan weer vandaan komen... zonder je vooraf gaat ijken ? en ijken is net zoveel als zeggen : dit definieren we bv als grootheid lengte een universele eigenschap die je zus en zo opmeet en we nemen de relatieve deelfactor tov van een standaarlengte dat noodzaakt toch de introductie van een heleboel 'concepten', lijkt me ? en ja hoor... zelfs daar blijkt achteraf soms wat foutiefs en zo nodig wordt dat dan 'rechtgezet' Citaat:
bijna net hetzelfde als voorop stellen : als je niets doet dan blijft de materie in rust en dat vind je dan wel de logica zelve... het hoeft zelfs niet eens verklaard te worden Citaat:
doch is het een vastaand gegeven... daar kan je moeilijk onderuit btw waarom heb je datzelfde probleem niet bij 'zware' massa ? Citaat:
![]() 'k vraag me dan wel af waarom je dan voor de rest wel die trein net zolang zou 'uitgezeten' hebben .. die inertia stamt al vanaf G G en zelfs voordien was men er bekend mee |
|||||
![]() |
![]() |