Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2008, 21:21   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Deze Tata-telg is in goed gezelschap, vermits dit Indiaas bedrijf net Jaguar heeft opgekocht. Wel sneu voor Jaguar-freaks dat ze binnenkort moeten zeggen: ik rijd nu met een Tata. Klinkt niet bepaald chic...
Serieus?

Wel wel...vroeger kochten wij hun bedrijven, nu kopen zij onze bedrijven.
jaguar is tata
Oud 18 januari 2008, 21:42   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ja, wat denken die stomme Indiërs wel, dat ze zomaar ook 'n auto zouden mogen kopen zonder toestemming van jou?!
Waarom vind jij dat Indiërs jouw onnozele toestemming nodig hebben om een auto te kopen, geachte relnicht? Als ik een Indiër was zou ik je vriendelijk vragen op te rotten en vervolgens een frisse wolk Tata-uitlaatgas in je neus pompen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 21:49   #43
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Auto-liefhebbers raken nog altijd vertederd door die "very basic" Europese autootjes van die 20 jaar na WO2.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  fiat-500.jpg‎
Bekeken: 120
Grootte:  87,8 KB
ID: 29908  

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 januari 2008 om 22:01.
Oud 18 januari 2008, 22:00   #44
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

En Kortafs eerste auto:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  fiat-600-1956.jpg‎
Bekeken: 121
Grootte:  33,4 KB
ID: 29907  

Oud 18 januari 2008, 22:27   #45
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog geen rapporten gevonden van crash-tests van dit autootje, maar het valt te vrezen dat het rijdende doodskistjes zijn. Allicht ook zonder al te veel airbags, gordelspanners, e.d.

Hoe dan ook: deze auto zal wel veel veiliger en confortabeler zijn dan al de brommertjes die er nu rondrijden.
Oud 18 januari 2008, 22:30   #46
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe veilig dit wagentje is : het heeft bv geen ABS, geen airbag, slechts 1 buitenspiegel, slechts 1 ruitenwisser die maar de helft van de ruit proper maakt en slechts kleine bandjes, maar het rijdt wel 105 km/uur (volgens http://tatacars.blogspot.com/2008/01...ano-specs.html). Opgegeven verbruik is ook 5 liter per 100 km (in niet-optimale omstandigheden kan daar dus wel een paar liter bijkomen)

De prijs moet blijkbaar nog worden verhoogd met oa transportkosten en belastingen, en zou dan op minstens 120.000 roepies (2066 € uitkomen).

Het zou 4 tot 5 personen kunnen vervoeren, terwijl het slechts 3,1 meter lang is en slechts 1,5 meter breed ? Dat moeten dan wel 5 familieleden van kabouter Plop zijn ?

Akkoord, het blijft zeer goedkoop en het zal zijn nut wel hebben. Maar zulk een wagentje vergelijken met moderne wagens die wij gewoon zijn ...

eigenlijk is dit gewoon een goedkoop golfkarretje
Het zal wel veiliger zijn dan dat he tnu is met de brommertjes.

Die aziaten zijn het gewoon om opeengepakt te zitten, vandaar missch dat ze rekenen dat je er met vijven in kan.
Oud 18 januari 2008, 22:33   #47
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Nog een concurrent voor dat publiek:

PRAKTIKO
OMG Wat een gedrochtje....
Oud 18 januari 2008, 22:35   #48
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Deze Tata-telg is in goed gezelschap, vermits dit Indiaas bedrijf net Jaguar heeft opgekocht. Wel sneu voor Jaguar-freaks dat ze binnenkort moeten zeggen: ik rijd nu met een Tata. Klinkt niet bepaald chic...
OMG Moet ik nu altijd tegen mn kameraad zeggen van: 'En hoe gaan we? Met uw Tata?' Hij zal het graag horen...
Oud 18 januari 2008, 22:49   #49
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoe veilig dit wagentje is : het heeft bv geen ABS, geen airbag, slechts 1 buitenspiegel, slechts 1 ruitenwisser die maar de helft van de ruit proper maakt en slechts kleine bandjes, maar het rijdt wel 105 km/uur (volgens http://tatacars.blogspot.com/2008/01...ano-specs.html). Opgegeven verbruik is ook 5 liter per 100 km (in niet-optimale omstandigheden kan daar dus wel een paar liter bijkomen)

De prijs moet blijkbaar nog worden verhoogd met oa transportkosten en belastingen, en zou dan op minstens 120.000 roepies (2066 € uitkomen).

Het zou 4 tot 5 personen kunnen vervoeren, terwijl het slechts 3,1 meter lang is en slechts 1,5 meter breed ? Dat moeten dan wel 5 familieleden van kabouter Plop zijn ?

Akkoord, het blijft zeer goedkoop en het zal zijn nut wel hebben. Maar zulk een wagentje vergelijken met moderne wagens die wij gewoon zijn ...

eigenlijk is dit gewoon een goedkoop golfkarretje
Het gaat over het democratiseren van mobiliteit en de burgerlijke levenstijl die daarmee samenhangt hé.

Vergelijk het toen bij ons de eerste massa-geproduceerde autos in groten getalen op onze wegen verschenen. In de jaren '50 dus.

Ge moogt onze categorieën over veiligheid en luxe niet te snel projecteren op de noden of verlangens van een ontwikkelingsland hé.

Feit is gewoon dat tientallen miljoenen Indiërs voor het eerst in hun leven in één klap plots een auto kunnen kopen. Meer niet. Maar vooral ook niet minder. En da's toch echt een ware revolutie.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 22:56   #50
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De C1 heeft wel 68 pk (tov 33 voor de TATA), verbruikt ook slechts 4,6 liter (dus zeker niet meer dan de TATA), heeft alle moderne veiligheidssystemen (abs, airbag, goede ruitenwisser, goede banden, goede buitenspiegels, ...) en een lagere CO2 uitstoot (109 tov 120).

Onderschat de veigheidsaspecten niet : ik heb vorig jaar gereden met een YBR125 motor (een motor die ook zeer populair is in India, Z-Amerika en China). Er stonden "sakura" banden op : ideaal om door een veld te rijden, maar zodra het een beetje regende kon je deze motor niet rechthouden op asfalt. Levensgevaarlijk ! De banden waren niet van rubber, maar van nylon ...
Maar die C1 is 5 keer zo duur dan de Nano en dus totaal onbereikbaar voor Indiërs. Eigenlijk is dat het enige dat voorlopig telt. Al de rest is bijzaak, en zal pas binnen enkele decennia belangrijk worden.

Vandaag gaat het echt over het meest primaire: een autotje voor het pas uit de armoede kruipende volk.

Laatst gewijzigd door C2C : 18 januari 2008 om 22:58.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 07:16   #51
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Het is absoluut niet de bedoeling dat die Nano ooit uitgevoerd wordt. Dus hoeven we er ons geen zorgen over te maken.
Op onze wegen zou die wel niet veilig zijn, maar zoals anderen reeds geschreven hebben, het is een wagen voor die mensen die nu met vijven op een motorfiets rondrijden, dus is het toch een verbetering.

Als ik me goed herinner, maakte Tata reeds enkele jaren geleden een kleine Rover, de Rover 100, die in Engeland te koop was.
Nu ze Jaguar en Land Rover hebben, zullen ze Britse technologie gebruiken om hun eigen Indische modellen te verbeteren, en wellicht niet omgekeerd.
Conclusie: ik vind het initiatief van Tata niet zo slecht, en Toyota-Honda-Nissan enz zijn wellicht ooit ook zo begonnen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 17:16   #52
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Deze komt terug:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Algemeen Dagblad:
dinsdag 29 januari 2008
NewTrabi komt er aan
Door AD KILLIAN

ROTTERDAM - Het kon niet uitblijven. Na de New Beetle, de Mini en Fiat 500 is de tijd rijp voor een nieuwe Trabant.

Een bedrijf in de Duitse deelstaat Saksen heeft aangekondigd dat het een moderne versie van het Oostduitse ikoon wil ontwikkelen. De originele Trabant, is inmiddels een zeldzaamheid geworden op de Duitse wegen.

De lage prijs blijft. Hij moet rond de 10.000 euro gaan kosten. De pruttelende tweetakt motor wordt vervangen.

Klik Bron en artikel
Nu nog de 2PK terug, maar Citroën liet al weten dat ze er niet aan denken.
BMW maakte zelfs ooit dit:
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 00:47   #53
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Simpel vraagje: hoe gaan al die armen de stijgende benzineprijs blijven betalen? Binnenkort kan iedereen een auto hebben, maar geen benzine. Dan is het probleem meteen ook opgelost.
Oud 30 januari 2008, 11:32   #54
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

de benzineprijs in Belgie bestaat vnl uit accijnzen en BTW, in India en China kan dat een totaal ander verhaal zijn.

Anderzijds mag men ook de prijs van een wagen in India niet vergelijken met de prijs in Belgie. Indien men ooit de Tata zou aanbieden in Belgie, zou die natuurlijk ook geen 2.066 € maar wel een veelvoud ervan kosten (extra kosten transport, hogere marges marketing en verdeelnetwerk, ...)

Kijk maar bv naar de motors (zoals YBR125) die in Europa ook voor een veelvoud van de prijs worden aangeboden van wat ze in China kosten.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 16:48   #55
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Simpel vraagje: hoe gaan al die armen de stijgende benzineprijs blijven betalen? Binnenkort kan iedereen een auto hebben, maar geen benzine. Dan is het probleem meteen ook opgelost.

Een mooie lichtgewichtcarosserie erop en't is OK?

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 januari 2008 om 16:49.
Oud 30 januari 2008, 17:33   #56
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[Het past ons niet de splinter in andermans oog op te merken en niks te zeggen over de balk in ons gezicht.....

(vrije interpretatie van een bijbelse spreuk door kelt)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 17:40   #57
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Tata's nu al legendarische "Autotje voor het Volk" kost 1750 euro. De Nano ligt in het bereik van tientallen miljoenen armen in ontwikkelingslanden die stilaan de gigantische nieuwe middenklasse zijn aan't vervoegen.

Mensen ginder zien de Nano als een prachtig symbool van hun Vooruitgang, de Indiërs zijn fier, Afrikanen en Chinezen staan te springen om het ding massaal te kopen. Intussen kondigen ook andere autofabrikanten al aan dat ze zo'n wagentje voor de gigantische massa mensen van de "bottom of the pyramid" gaan maken.

Groenen uit het Westen beschouwen de Nano echter als een catastrofe voor de planeet. Tientallen miljoenen nieuwe auto-eigenaars betekent rampzalig meer uitstoot van broeikasgassen. Al Gore's worst nightmare.

Wat vindt gij?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar die C1 is 5 keer zo duur dan de Nano en dus totaal onbereikbaar voor Indiërs. Eigenlijk is dat het enige dat voorlopig telt. Al de rest is bijzaak, en zal pas binnen enkele decennia belangrijk worden.

Vandaag gaat het echt over het meest primaire: een autotje voor het pas uit de armoede kruipende volk.
Je lijdt aan "scope creep". Eerst geef je de uitvoerige invalshoeken (hoewel je veiligheid vergat) en vraagt een algemene indruk. 3 pagina's later doe je quasi elke reactie af als naast de kwestie omdat het niet over veiligheid of milieu-impact mag gaan maar dat we ons enkel moeten vergapen aan het feit dat meer Indiers een autootje gaan kunnen kopen.

Met alle respect, maar je waggelt en struikelt als een kip zonder kop doorheen je eigen topic.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 30 januari 2008 om 17:46.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 17:52   #58
filosoof
Banneling

Standaard

Dit was tot nu de bestseller in India:
http://www.maruti800.com/

een Suzuki Alto (niet meer te koop hier na NCAP-test)
En dan de Hindustan, stukkenduurder:
http://www.hindmotor.com/

(lang een oude Morris/Austin licentie, nu een Mitsubishi)

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 januari 2008 om 17:58.
Oud 30 januari 2008, 18:00   #59
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Hoe dan ook: deze auto zal wel veel veiliger en confortabeler zijn dan al de brommertjes die er nu rondrijden.
Comfortabeler, ja. Veiliger... wacht tot het motorblok de cabine inschuift en de inzittenden verpletterd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 22:14   #60
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Een mooie lichtgewichtcarosserie erop en't is OK?
Goedgekeurd voor milieu en fysieke conditie te verbeteren.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be