Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 20:33   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik denk dat ge 2 gevallen moet onderscheiden: 1. patiënt ervaart chronische helse pijn maar kan dat niet bewust uitdrukken, of toch niet z'n wens tot euthanasie ; 2. patiënt ervaart geen pijn maar is eigenlijk buiten bewustzijn, (sub)comateus, een plant evt.

In geval 1 is hetgeen u zegt misschien te hanteren alhoewel het toch zeer moeilijk is voor dokters en verwanten om te oordelen hoeveel pijn een mens dragen kan/mag en of dat dan meteen een wens tot dood zijn zou impliceren moest de persoon bewust zijn.
In geval 2 zie ik geen reden om euthanasie te overwegen, de patiënt mag dan wel een onbestaan hebben (in hoeverre is dat zeker), wij kunnen hem niet als een plant zonder water zetten, lijkt mij.
Ik dacht dat de vraag naar euthanasie vooral wordt gesteld binnen uitzichtloze toestanden. Niet noodzakelijk indien ondraaglijke pijnen moet worden geleden. Dat niemand happig is, noch de familie, noch de dokter, om een eind aan een leven te maken is te begrijpen. Zolang er niet geleden wordt en de stervende niet bij bewustzijn is zie ik ook niet direct een reden een eind aan iemands leven te maken. Je kan je echter ook afvragen of de kosten opwegen als de stervende zelf niet bewust is dat hij of zij leeft. Zeer moelijke discussie. Ik vind wel dat bij onbewust leven de keuze bij de familie mag liggen, een jonge dokter heeft op ethisch vlak niet meer recht te beslissen dan de 'nabestaanden'.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 20:35   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
voor dat laatste hebben ze weer wat anders....
dan zal het op het aanraden van de dokters zelf zijn de behandeling te stoppen wegens medisch niet meer verantwoord
Praha, wat moeten we begrijpen bij medisch niet meer verantwoord ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 23:06   #43
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Je mag dat uiteraard denken, maar pleit je nu onrechtstreeks voor intrekking van de wetgeving terzake?
ik denk het wel al zegt ie het niet met zoveel woorden

Laatst gewijzigd door praha : 22 januari 2008 om 23:23.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 23:21   #44
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Praha, wat moeten we begrijpen bij medisch niet meer verantwoord ?
dat vraag ik me tot de dag van vandaag ook nog steeds af

voeger, jaartje of 5 �* 10 geleden hoorde men daar nauwelijks over... nu is het schering en inslag
een heuze verschuiving van de meer oorspronkelijke eed van hyppocrates waarin artsen stellen niets te ondernemen wat de dood tot gevolg zou kunnen hebben : niets doen of een behandeling stopzetten hoort(hoorde) daar dus ook bij

onder 'medisch onverantwoord' of 'medisch zinloos' of 'medisch uitzichtloos' bedoeld men gewoon dat men de behandeling ( die wel degelijk actief gehouden moet worden op de patiënt in leven te laten ) stopzet wegens het feit dat die behandeling ( of geen enkel andere gekende ) ooit verbetering van de toestand kan brengen
men heeft daar een schoon woor voor : abstineren of een abstinerend beleid

Laatst gewijzigd door praha : 22 januari 2008 om 23:22.
Oud 22 januari 2008, 23:29   #45
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

niettemin,
wat ik nog even kwijt wou is dat de grootste tegenstanders van euthanasie daar nu net een probleem mee hebben omwille van 't feit dat het de wilsbeschikking van de patiënt zou zijn die uiteindelijk bepaald of de knoop doorgehakt wordt

ze zien blijkbaar veel minder problemen in de talloze 'moorden' die gebeuren doordat naaste familieleden in samenspraak met de dokter het eens geraken dat het maar best is dat grootvader rustig aan 'inslaapt'

Laatst gewijzigd door praha : 22 januari 2008 om 23:30.
Oud 11 augustus 2008, 13:00   #46
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Niet dat ik het gesprek van hierboven nieuw leven wil inblazen, maar omdat een nieuwe thread over euthanasie niet nodig is als er al zoveel rondzwerven.

Ik las de weblog van Ronald Giphart en dit artikel over euthanasie (light) sprak mij aan.

"Vergeleken met euthanasie is sedatie voor de naasten bepaald geen prettig gezicht... Dood is dood, en iemand die terminale sedatie krijgt heeft volgens artsen geen enkele pijn, maar toch hoop ik dat ik, mocht ik ooit in die omstandigheden verkeren, nog kan kiezen voor euthanasie."

Ik zou pijnbestrijding tijdens het stervensproces (eventueel door het versnellen van het sterven) niet over willen laten aan een god (als ik daar al in geloofde). Hij heeft laten zien weinig fysieke handelingen te verrichten op aarde (geen enkele als je een ongelovige bent zoals ik en geen enkele controleerbare in de afgelopen 2000 jaar voor gelovigen), waardoor ik meer vertrouwen heb in de arts met de pillen. Zelfbeschikking is een belangrijk recht van de mens, waaraan zo min mogelijk afbreuk gedaan moet worden.
Oud 11 augustus 2008, 17:56   #47
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
De liberalen wilden dit versoepelen (regelingen i.v.m levensbeïndiging), maar dit stuitte op hevig verzet van conservatieven en christenen in het parlement. Die dat beschouwden als moord en mensonwaardig en oneerbiedig. De kerk stelt dat iedere vorm van menselijk leven dient gerespecteerd te worden.
De hypocrisie! De conservatieven en de christenen wil dat elke vorm van menselijk leven gerespecteerd wordt?? Wat een klucht. De conservatieven willen dan wel weer de aarde naar de vaantjes helpen zolang ze hun eigen zak maar vullen. De katholieken? geen haar beter. Laat hen eens de kunstschatten verkopen aan musea die ze daar in het vaticaan hebben liggen en met de opbrengst eens wat verhongerende mensen redden. En wat met al de zwaar gehandicapte kinderen die misschien beter af waren waren ze nooit geboren?Of nog eenvoudiger, ze zouden gewoon condooms kunnen aanvaarden. Lang leve de kerktoren en niet verder...

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 11 augustus 2008 om 17:57.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:11   #48
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
De hypocrisie! De conservatieven en de christenen wil dat elke vorm van menselijk leven gerespecteerd wordt?? Wat een klucht. De conservatieven willen dan wel weer de aarde naar de vaantjes helpen zolang ze hun eigen zak maar vullen. De katholieken? geen haar beter. Laat hen eens de kunstschatten verkopen aan musea die ze daar in het vaticaan hebben liggen en met de opbrengst eens wat verhongerende mensen redden. En wat met al de zwaar gehandicapte kinderen die misschien beter af waren waren ze nooit geboren?Of nog eenvoudiger, ze zouden gewoon condooms kunnen aanvaarden. Lang leve de kerktoren en niet verder...
Even los van deze kreten; mijn vraag is, wil een mens werkelijk sterven omdat hij een ondraaglijke pijn heeft. Is zijn wens om te sterven een tijdelijke vlucht. Of wil de overheid het stervensproces aanmoedigen uit economische perspectieven?
ik denk dat de nabestaanden heel goed moeten overwegen dat deze beslissing een averechtse uitwerking heeft op hun levensloop. Ieder mens kan van inzicht veranderen, maar als de toepassing is geschied, kan hij de klok niet meer terugdraaien.
Daarom weet ik niet of het goed is om klakkeloos over en mensenleven te beslissen.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 12 augustus 2008 om 17:16.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:16   #49
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Het moet altijd kunnen indien men er om vraagt,of omdat het lijden te groot wordt door artsen vast te stellen

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 12 augustus 2008 om 17:17.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:17   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Even weg van deze kreten; mijn vraag is, wil een mens werkelijk sterven omdat hij een ondraaglijke pijn heeft. Is zijn wens om te sterven een tijdelijke vlucht. Of wil de overheid het stervensproces aanmoedigen uit economische perspectieven?
ik denk dat de nabestaanden heel goed moeten overwegen welke beslissingzij nemen en welke uitwerking heeft, als de nabestaanden tot inzicht komen.
Ik weet niet of het goed is om klakkeloos over en mensenleven te beslissen.
Maar indien de overheid beslist dat de persoon niet mag sterven (in de hypothese dat de zieke wel wil sterven), dan beslist de overheid toch ook maar klakkeloos over een mensenleven.

Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2008 om 17:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:17   #51
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Daarom weet ik niet of het goed is om klakkeloos over en mensenleven te beslissen.
Niemand mag beslissen over een ander mensenleven, zo simpel is het. Euthanasie moet klaar en duidelijk door de patiënt zelf gewenst zijn. Liefst van al zou er nog een verplichting moeten zijn voor iedereen om zo iets te laten optekenen of ze euthanasie wensen onder bepaalde omstandigheden ja dan nee, dan hoeft daar geen discussie over te bestaan.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:25   #52
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Niemand mag beslissen over een ander mensenleven, zo simpel is het. Euthanasie moet klaar en duidelijk door de patiënt zelf gewenst zijn. Liefst van al zou er nog een verplichting moeten zijn voor iedereen om zo iets te laten optekenen of ze euthanasie wensen onder bepaalde omstandigheden ja dan nee, dan hoeft daar geen discussie over te bestaan.
Fout fout en nog eens fout,jij moet maar een eens doorweekt van de decubituswonde vast liggen en het niet meer kunnen zeggen
Je zou de wonden in jouw ogen kunnen zien maar je kan het niet meer zeggen ,wat 9/10 gebeurd

Wel nee dit kan echt niet hoor,hier moeten prof kunnen ingrijpen

Begrijp dit nu eens
Oud 12 augustus 2008, 17:31   #53
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Fout fout en nog eens fout,jij moet maar een eens doorweekt van de decubituswonde vast liggen en het niet meer kunnen zeggen
Je zou de wonden in jouw ogen kunnen zien maar je kan het niet meer zeggen ,wat 9/10 gebeurd

Wel nee dit kan echt niet hoor,hier moeten prof kunnen ingrijpen

Begrijp dit nu eens
Wat bedoel je nu? "Ingrijpen"?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 12 augustus 2008, 18:19   #54
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Palliatieve sedatie
Oud 12 augustus 2008, 18:24   #55
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je nu? "Ingrijpen"?
Doorligwonden,liggen op je eigen beenderen,pijn,pijn en nog eens pijn
Oud 12 augustus 2008, 18:30   #56
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doorligwonden,liggen op je eigen beenderen,pijn,pijn en nog eens pijn
Ja, ik weet wel wat decubitus is.
Oud 12 augustus 2008, 18:56   #57
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet wel wat decubitus is.
Niemand weet hier wat pijn dit veroorzaakt en das heel erg hoor ,hun god weet het beter

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 12 augustus 2008 om 18:56.
Oud 12 augustus 2008, 19:03   #58
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hoop als ik in pijn lig dat de dokter voor mij de stekker uit trekt als ik het zelf niet meer kan vragen !!!
Oud 12 augustus 2008, 19:30   #59
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Wanneer kan men beslissen een punt te zetten achter zijn leven? Deze discussie is zeer complex en gevoelige materie. Bij mij gaat de vraag erom hoe kan je het lijden van een uitzichtloze situatie optimaal laten verlopen. Bestaad ideale levensbeeïndiging op momenten waarvan je zegt dit is niet meer levenswaardig.
Laten we beginnen met het kind de juiste namen te geven nl moord en zelfmoord want dat is het eigenlijk.

Moord is onwettelijk (en voor mij ook onbijbels) en zelfmoord is onwettelijk (en ook onbijbels).
Maw het mag dus niet ... . (ja ik weet wel dat men door naamsverandering en wat hocus pocus het toestaat onder bepaalde voorwaarden )
Maar zowel moord als zelfmoord zijn zonde ! Dus voor mensen die zichzelf christen willen noemen zou deze zaak heel duidelijk moeten zijn. Nooit !

Als er sprake is van moord (dus er is hulp van een 2de of zelfs 3de persoon ) dan zouden deze mensen wat mij betreft moeten vervolgd worden voor moord.
Gaat het echter om zelfmoord dan vind ik dat ook dit niet kan maar goed u hebt keuzevrijheid en als u dit doet en de gevolgen accepteert wie ben ik dan om u dat te verhinderen. Ik ben absoluut tegen, maar ik denk niet dat we als het om zelfmoord gaat onze wil mogen opleggen aan anderen. Maar we moeten er wel alles aan doen om dit te vermijden en uit hun hoofd te praten, maar uiteindelijk als iemand dit echt wil doen gaan ze het ook wel doen vrees ik.

Ik zie al de reacties met voorbeelden van mensen die heel erg lijden en zo ... en ja dat is vreselijk, maar het maakt ook deel uit van het leven. Ik zou zeggen bekeer u en wordt christen als u het nog niet bent en dan wordt dat lijden een stuk draaglijker. En bid tot God en vraag hem om zijn wil uit te voeren.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 12 augustus 2008 om 19:32.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 19:46   #60
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik hoop als ik in pijn lig dat de dokter voor mij de stekker uit trekt als ik het zelf niet meer kan vragen !!!
Dat zei ik toch? Maar je moet het wel schriftelijk hebben vastgelegd op voorhand dat je dat toelaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be