Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Bij welke vakbond ben je?
Ik ben aangesloten bij het ABVV 6 10,53%
Ik ben aangesloten bij het ACV 10 17,54%
Ik ben aangesloten bij de ACLVB 3 5,26%
Ik ben aangesloten bij de NCK 0 0%
Ik ben aangesloten bij een andere vakbond 1 1,75%
Ik ben niet aangesloten bij een vakbond 36 63,16%
Andere of geen mening 1 1,75%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2008, 19:46   #41
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Als vakbonden een machtspositie hebben, dan is dat door het werk van de generaties er voor die dat opgebouwd hebben. Ik denk niet dat die zich bezig hielden met uitsluitingstechnieken.
Een "eigen volk eerst"-ideologie staat haaks op de Internationalistische visie van het ABVV. Dat is toch duidelijk, of niet ?? Wat hebben VB-ers, vastgeroest in uitgesproken rechtse tot uiterst rechtse ideeën trouwens te zoeken bij een uitgesproken linkse vakbond ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 20:05   #42
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Een "eigen volk eerst"-ideologie staat haaks op de Internationalistische visie van het ABVV. Dat is toch duidelijk, of niet ?? Wat hebben VB-ers, vastgeroest in uitgesproken rechtse tot uiterst rechtse ideeën trouwens te zoeken bij een uitgesproken linkse vakbond ??
Ik zit voor alle duidelijkheid niet bij het ABVV. Maar zoals je wel zal weten zijn veel arbeiders economisch links en cultureel rechts en dus krijg je dat ABVV'ers relatief sterk Vlaams Belang stemmen. Ik dacht in 1991 dat dat al rond de 25% was.

En ja, als je de SP.a van vandaag bekijkt dan staat het Vlaams Belang - zelfs met een gewezen havenbaas - véél dichter bij de arbeiders. En hoe veel mensen aangesloten worden bij vakbonden? Gewoon uit traditie, van vader op zoon.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 20:10   #43
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Dat weet ik ook wel, maar wat mij betreft dienen al werklozen(ook de vakbondsleden)naar de hulpkas te gaan. Werklozensteun komt immers voort uit belastingsgeld en dient niet via derden bij de werklozen terecht te komen.
Je bent dus ook voor de afschaffing van de mutualiteiten. Je bent dus ook tegen de liberalisering van De Post (die deels de pensioenen uitbetaald). Je bent tegen de kinderbijslagfondsen. En waarschijnlijk vergeet ik nog een aantal instellingen.

Of ben je misschien inconsequent? Zou het dat ook kunnen zijn?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 20:11   #44
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die hebben dan ook nauwelijks macht in vgl met de kleurvakbonden.
Dat heb ik gemerkt bij de laatste spoorstaking. Ik heb verdikke de bus moeten nemen om van Hasselt tot Leuven te geraken.

Citaat:
Telenet is een prive-onderneming en heeft dus niks met (monopolies) op politieke drukkingsgroepen te maken.
Punt is dat niemand je verbiedt om een eigen vakbond te beginnen. Dat het quasi onmogelijk is, is een non-argument, want geldt in veel zaken.
Oud 23 januari 2008, 20:13   #45
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat het zowel voor overheid/bedrijven moeilijk is om zaken te doen met een organisatie die achteraf niet verantwoordelijk kan stellen. Op zo een manier kan je geen eerlijke akkoorden sluiten. En macht die niet eerlijk is is me iets te maffia-achtig.
De enige reden is dat ze niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor de schade geleden door een staking. Dat weet jij ook. Zo moeten de vakbonden als uitbetalingsinstelling een boete betalen per werkloosheidsdossier die niet perfect in orde is. Ze gehoorzamen deze boetes braafjes. Straf, voor maffiozi zonder rechtspersoonlijkheid, he?
Oud 23 januari 2008, 21:34   #46
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige waar ze zich nog ideologisch op profileren is de anti-Vlaams Belanghouding en verder niks. 1 mei of Rerum Novarum is show. Ik had het over de verzuiling wat eigenlijk niks meer is dan een politiek conglomeraat verbonden aan een politieke partij.
De anti-VB-houding komt niet uit de wolken gevallen, hé. In de jaren '80 was het Vlaams Blok nog virulent gekant tegen het stakingsrecht, met slogans zoals "Staken is een misdaad" en "Staken schaadt, werken baat". De nationaal-solidaristische strekking binnen het VB - toen nog dominant - erkende de belangentegenstellingen tussen werknemers en werkgevers niet, en dus ook geen aparte belangenvereniging aan werknemers- of werkgeverskant. Zo verwonderlijk kan het dus niet zijn dat de vakbonden zich verzetten tegen VB-infiltranten. Bovendien zijn ze ideologisch geen aanhangers van radicale anti-vreemdelingenstandpunten: de sociale strijd is altijd beducht geweest voor verdeel-en-heersstrategieën. Ik weet dus echt niet waar al die VB'ers over zeuren: dat lieden die op een VB-lijst staan te pronken niet welkom zijn bij een vakbond, lijkt me de evidentie zelve. Het getuigt van schijnheiligheid om daarover verwonderd te zijn.

Citaat:
En de financiering van de overheid om taken uit te voeren die de overheid perfect zelf kan en zo delen van de bevolking binden aan iets waar ze helemaal niet aan gebonden moeten worden.
Mensen zijn helemaal niet verplicht om zich aan te sluiten bij een vakbond. Bovendien zijn die vakbonden behoorlijk efficiënt, iets wat van de overheid met haar Hulpkassen niet gezegd kan worden...

Citaat:
Ten gronde is gans dit systeem gewoon achterhaald door de evolutie van de laatste tientallen jaren. In de mondialisering die we kennen vraagt men zich in de VS of China niet af wat het ACV of ABVV is, laat staan dat ze zitten te wachten op de politieke stakingen van ten tijde van het Generatiepact. Daar heeft het ABVV gewoon leden willen winnen ten koste van het ACV. En ondertussen beletten ze nieuwe vakbonden om op het terrein te komen.
Klopt.

Citaat:
Nee jong, als de welvaartstaat ooit door zijn poten gaat, gaan de vakbonden mee. Tot zolang is hun enige zorg alles wat ze hebben te beschermen voor verandering. En dan passen kritische leden niet in het verhaal.
Nu stel je VB'ers binnen de vakbond al gelijk aan "kritische leden". Een beetje ernstig blijven, hé. In een organisatie heb je mensen nodig die zich kritisch opstellen, absoluut waar, maar dat is nog iets anders dan een handvol padden in je korf te zetten...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 21:47   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ja, als je de SP.a van vandaag bekijkt dan staat het Vlaams Belang - zelfs met een gewezen havenbaas - véél dichter bij de arbeiders.
Dichter staan bij de arbeiders dan de SP.a, is nu geen grote verdienste. De SP.a is de partij van de yuppie's.

Ik kan de logica van de vakbonden begrijpen, dat ze VB-kandidaten uitsluiten. Maar dan verwacht ik wel dat ze consequent zijn, en tevens de SP.a'ers en VLD'ers van hun lijst weren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 21:49   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
net zoals het quasi onmogelijk is om tweede internetmaatschappij via de kabel uit de grond te stampen in België/Vlaanderen. Dus laten we Telenet opdoeken?
Ja. Want ik heb nog ene ei'tje te pellen net die schurken die mij ARTE, BBC-world en TVE afgenomen hebben.

Bovendien is het niet de taak van de privé om in te staan voor zaken zoals internet. Dat behoort tot de kerntaken van de overheid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 23 januari 2008, 21:52   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat niet wilt zeggen dat ik pro Ambetenaar/Werknemer/Zelfstandige statuut ben.

Ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om naar eigen inzicht te sparen voor een pensioen en dat de overheid zijn fikken daar moet af houden.
Ik blijf van mening dat privé-pensioenspaarders strafrecherlijk vervolgd moeten worden. Met de vergrijzing in de aantocht, is het volstrekt ontoelaatbaar dat al dat geld verkwanseld wordt aan private privé-pensioenfondsen.
Oud 23 januari 2008, 22:09   #50
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Wat zijn de doelstellingen van die vakbond?
Leden uitsluiten die opkomen voor vlaanderen. Vlaams-nationalisten ,de horror
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 22:12   #51
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Vakbonden hebben uiteraard het volste recht om zich ideologisch te profileren.
Hun leden daarentegen ...
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 22:19   #52
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De anti-VB-houding komt niet uit de wolken gevallen, hé. In de jaren '80 was het Vlaams Blok nog virulent gekant tegen het stakingsrecht, met slogans zoals "Staken is een misdaad" en "Staken schaadt, werken baat". De nationaal-solidaristische strekking binnen het VB - toen nog dominant - erkende de belangentegenstellingen tussen werknemers en werkgevers niet, en dus ook geen aparte belangenvereniging aan werknemers- of werkgeverskant. Zo verwonderlijk kan het dus niet zijn dat de vakbonden zich verzetten tegen VB-infiltranten. Bovendien zijn ze ideologisch geen aanhangers van radicale anti-vreemdelingenstandpunten: de sociale strijd is altijd beducht geweest voor verdeel-en-heersstrategieën. Ik weet dus echt niet waar al die VB'ers over zeuren: dat lieden die op een VB-lijst staan te pronken niet welkom zijn bij een vakbond, lijkt me de evidentie zelve. Het getuigt van schijnheiligheid om daarover verwonderd te zijn.

In de jaren '80 waren er zuiver politieke stakingen. Daar gingen die affiches rond. Dat was in de tijd dat de liberalen in de regering kwamen om de overheidsfinanciën bij te sturen. En ja, ik erken ook geen 'klassen' in de samenleving. Waarom zou dat moeten?

Wat anti-vreemdelingenstandpunt betreft: het is onder druk van de vakbonden dat de immigratiestop er gekomen is in de jaren '70 omdat die toestroom druk zette op de loonevolutie. Geen wonder dat een partij als LDD er vandaag terug mee afkomt. Eerst met intersectoriële immobiliteit en dan de volledige vrijheid. Niks nieuws onder de zon.

En 'infiltratie' is een zeer overdreven omschrijving: anders dan de PVDA, die er een sport van maakt, heeft het Vlaams Blok/Belang nooit opgeroepen om deze of gene vakbond te infiltreren. Meestal zaten die mensen er al.

Mensen zijn helemaal niet verplicht om zich aan te sluiten bij een vakbond. Bovendien zijn die vakbonden behoorlijk efficiënt, iets wat van de overheid met haar Hulpkassen niet gezegd kan worden...

Néé, mensen zijn niet verplicht om zich aan te sluiten. Behalve dan in de havens bijvoorbeeld. Het fundamentele is dat de vakbonden de markt voor concurrentie gesloten houden, ACV en ABVV voorop. En dat 'sluiten' mag je letterlijk nemen: de Dinaso-syndicaten in de jaren '30 zijn met allerlei truuks uit de markt gehaald.

Daarnaast: als je overheidsopdrachten wil doen - en daar ook nog eens lidgeld voor vraagt - vind ik niet dat je iemand mag buitengooien. En dat, d�*t is dus wel gebeurd: mensen die werkloosheidssteun kregen buitengooien.

Klopt.

Nu stel je VB'ers binnen de vakbond al gelijk aan "kritische leden". Een beetje ernstig blijven, hé. In een organisatie heb je mensen nodig die zich kritisch opstellen, absoluut waar, maar dat is nog iets anders dan een handvol padden in je korf te zetten...
Het Vlaams Belang is kritisch en dat is voldoende voor de vakbonden om die leden buiten te gooien. Of die persoon gewoon lid is of al tientallen jaren lid/militant/afgevaardigde/... doet er dan niet meer toe. Veel van die mensen doen dat dan om hun werkmakkers te helpen en dan krijg je dat. Toe maar.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 22:45   #53
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Rotary.

zal wel niet tellen zeker?

Dacht wel dat het iets proletarisch moest hebben; zweetlucht en zo. En horden 'vrijgestelden' die straffe verhalen kunnen vertellen over de mensen die ze hebben zien werken. En dan prompt die rooie of groene vuilzakken uitdelen om te gaan piketten.

Soit... Rotary voor mij dus.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:03   #54
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Momenteel nog niet aangesloten.
Ik vraag me af wanneer de vakbond eindelijk eens gaat pleiten voor gelijke pensioenen voor werknemers en zelfstandigen.
Nooit.

Geen enkele organisatie zal pleiten voor privileges van haar leden op te geven, ze zal enkel eisen dat anderen hun privileges verliezen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:05   #55
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Fout ! Ik heb 2 VB-ers (leden waarvan ik weet dat ze VB stemmen. Of ze lid zijn weet ik zelfs niet) binnen mijn ledenaantal.
Enkel als ze bij verkiezingen actief op VB-lijst gaan staan, krijgen ze problemen.
Met andere woorden: ze mogen lid zijn en betalen, maar als ze een te grote mond open zetten, vliegen ze buiten.

Zo komt het over...
Oud 23 januari 2008, 23:08   #56
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Zou je het niet logisch vinden als in Nederland een zoon van een traditionele varkensboer opkomt voor de partij van de dieren, dat deze thuis problemen zou krijgen? Dit is net dezelfde vergelijking.

Als morgen LDD zich pertinent tegen vakbonden uit, dan zullen deze militanten ook niet meer welkom zijn bij dezelfde vakbonden. Hoe kun je ook in godsnaam lid zijn van een vakbond en tegelijk opkomen bij een partij die dat wil afschaffen? Hoezeer kun je je eigen verloochenen?
Dan vind ik dat je consequent moet zijn en de VB-stemmers/leden er ook uit moet gooien als gewone leden van de vakbond.
Oud 23 januari 2008, 23:47   #57
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dan vind ik dat je consequent moet zijn en de VB-stemmers/leden er ook uit moet gooien als gewone leden van de vakbond.
Dit kun je niet bewijzen. Opkomen voor een lijst wel.
Oud 23 januari 2008, 23:49   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik blijf van mening dat privé-pensioenspaarders strafrecherlijk vervolgd moeten worden. Met de vergrijzing in de aantocht, is het volstrekt ontoelaatbaar dat al dat geld verkwanseld wordt aan private privé-pensioenfondsen.
Best kut voor die bompas die nooit wat hebben gespaard. Het is niet aan ons jongeren om op te draaien voor hun levensstijl. Een levensstijl die inhield om op 52 op pensioen te kunnen gaan. Een levensstijl die inhoudt om tegen het einde van uw carriere een paar jaar ziektedagen op te maken. Een levensstijl die inhoudt alle vastgoed vast te houden of enkel te verkopen tegen woekerprijzen zodat de jongeren dure hypotheken moeten aangaan waar enkel de banken rijker van worden....

Ik heb nooit gekozen voor dit systeem van herverdeling. Ik dop mijn eigen bonen wel kwa pensioenen. Fondsen, spaarrekeningen, vastgoed. En daar heeft geen overheid zich mee te moeien.

PS: Het beste pensioenfonds wat er is, is een goede opvoeding en educatie van uw bevolking. Mensen met verstand regelen al die zaken wel zelf.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:59   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Nog iets Jaani,

als mensen zelf hun pensioen regelen, kunnen ze inderdaad stoppen op hun 50ste om zo maar iets te noemen. Want dan hebben ze hun budget zelf in handen.

Is dat nu eens niet sociaal ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 00:29   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
als mensen zelf hun pensioen regelen, kunnen ze inderdaad stoppen op hun 50ste om zo maar iets te noemen. Want dan hebben ze hun budget zelf in handen.
Fijn voor jou dat je nog in sprookjes gelooft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be