![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Ik stel voor : drietalige kleuterscholen. Nederlands, frans en engels. Kleuters nemen taal veel sneller op en dit zou veel latere problemen met taal voorkomen. Zo kweek je van jongs af aan mensen die zich thuis voelen in de (voor Belgen) drie belangrijkste talen en zorg je ervoor dat onze jongeren een gigantsiche troef hebben op de arbeidsmarkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(i) wanneer je bepaalde vakken/onderrichten in een bepaalde taal krijgt komt het voor dat je je niet altijd meer zo goed in de eigen taal kunt uitdrukken.. (omdat je het 'jargon' hebt overgenomen...) bij mezelf heb ik dat al meermaals gemerkt... zeker wanneer ik een seminarie in een andere taal heb gevolgd, of heb gediscussieerd in een andere taal, kan ik niet altijd 'switchen' naar correct Nederlands. Gedurende een bepaalde periode was ik ondergedompeld in het Frans mbt een bepaald vakgebied en 'k had het soms moeilijk om de Nederlandse term te vinden; (ii) niet iedereen is even goed in talen.... wat is te prefereren: iemand die halfbakken talen spreekt (een mengelmoes van bijvoorbeeld frans en nederlands) en zijn 'vak' niet kent, of iemand die zijn vak kent en daarbovenop de bereidwilligheid, inzet heeft om te proberen zich in andere talen uit te drukken? (iii) 't zal er idd niet op vergemakkelijken voor mensen die thuis nog een andere taal spreken. Persoonlijk ben ik dus voorstander van het stimuleren van de kennis van andere talen, zowel in het onderwijs als daarbuiten.. maar niet via tweetalig onderwijs. 'k Vrees dat het nadelige effect voor vele mensen gaat opwegen tegen het voordelig effect voor een beperktere groep. Uiteraard is iedere gemeenschap vrij om het onderwijs te organiseren. Als de franstalige gemeenschap daar heil in ziet, dan doen ze maar.. Afhankelijk van de resultaten van dat experiment kan men in Vlaanderen al dan niet beslissen om 'mee te doen'.. Het probleem is dat maar al te vaak achter dergelijke (Franstalige) voorstellen die zich beroepen op de verbetering van de onderlinge relaties, de verbetering van de talenkennis etc.. er jammer genoeg een ander agenda lijkt schuil te gaan... Ik herinner me bijvoorbeeld de oproep van Elio dirupo tot het inrichten van franstalig-nederlandstalige scholen in brussel en de rand... maar alleen maar als Vlaanderen mee wou doen.... Indien men werkelijk het beste voor heeft, waarom dan het eigen kiespubliek deze schitterende kans ontnemen (althans, alsdusdanig wordt ze toch verkondigd)? Wat belet de Franstalige gemeenschap om de fr/ned scholen in te voeren? Of zit er toch misschien iets anders achter..... |
|
![]() |
![]() |