![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet? | |||
Ik DENK dat Vlaanderen alleen zal verder doen |
![]() ![]() ![]() |
48 | 69,57% |
Ik DENK dat Vlaanderen & Nederland 1 land zullen gaan vormen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 30,43% |
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ga ervan uit dat de Vlamingen binnen 'de Nederlanden' een trots volk is die fier zijn een Vlaming te zijn. Net zoals de Friezen, de Tukkers en de Limburgers ook trots op hun afstamming en cultuur zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een kleine minderheid van de Vlamingen (en Vlaamse partijen) willen uit de Europese Unie stappen en de monarchie afschaffen. Ik denk dus niet dat dit een harde voorwaarde gaat worden in het Vlaamse eisenpakket richting Nederland. Ik heb nauwelijks Vlaamse eisen gezien die (bij een samengaan) voor de Nederlanders onoverkomenlijk zijn. Wat zou in de praktijk in een onafhankelijk Vlaanderen anders zijn dan in Vlaanderen die een deel uitmaakt van 'de Nederlanden'? Heel weinig. Wat betreft kultuur en mentaliteit verschillen Nederlanders en Vlamingen van elkaar. Maar het gewenste bestuur is voor de Vlamingen en de Nederlanders bijna gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is nu eens een one-liner die een hele ideologie samenvat, een volksmentaliteit ten gronde karakteriseert en een bestaande artificiële, corrupte en immorele Staat onderbouwt.
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien gaat het de goede kant op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() U kan misschien op een eilandje gaan wonen of natuurlijk gewoon in Nederland blijven en u bezighouden met uw eigen huishouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister-President
|
![]() Het is belangrijk dat er hier op dit forum ook geluiden van mensen zoals mij te horen zijn. Anders zou de indruk kunnen ontstaan dat Nederland alleen maar bestaat uit vlamenknuffelaars zoals Dimitri en Liberalist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() In juni wilde 77% van Nederlanders een hereniging met Vlaanderen en een tijdje terug in eeen representatievere peiling van Maurice de hond 45%. Ook in de trouw was er een peiling wat er het best met Vlaanderen kon gebeuren om de problemen in Belgie op te lossen: 42% koos voor een hereniging, 30% voor een onafhankelijk Vlaanderen en slechts 28% dat Belgie een land zou blijven op 2000 mensen. In onoffiele peilingen is trouwens telkens een meerderheid voorstander. Overigens ken ik nauwelijks Nederlanders die tegen een hereniging zouden zijn, maar dat ter zijde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() De mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders zijn niet groter dan Nederlanders onderling, bijvoorbeeld een Fries en een Nederlandse Limburger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() éen pot nat dus met de bubbels. Unitarisme is nergens goed voor. Decentralisatie en subsidiariteit moet het motto zijn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij hebben maar weinig Nederlanders echt ervaring met Vlamingen. Ik durf toch wel te beweren dat ik de Vlamingen beter ken dan de gemiddelde Nederlander. De meesten gaan een dagje naar Antwerpen, Brugge of Gent, en dan stijgt het bier ze naar het hoofd. Van de Nederlanders die wel (veel) ervaring hebben met Vlamingen komt een niet onaanzienlijk aantal tot dezelfde conclusie: Ze haten ons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |