Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet?
Ik DENK dat Vlaanderen alleen zal verder doen 48 69,57%
Ik DENK dat Vlaanderen & Nederland 1 land zullen gaan vormen 21 30,43%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 17:35   #41
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat is belgitude, er moet een meestervolk en een slavenvolk zijn.
Alleen deze belgitude mentaliteit moet dan nog afgeleerd worden.
Ik ga ervan uit dat de Vlamingen binnen 'de Nederlanden' een trots volk is die fier zijn een Vlaming te zijn. Net zoals de Friezen, de Tukkers en de Limburgers ook trots op hun afstamming en cultuur zijn.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 18:13   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Alleen deze belgitude mentaliteit moet dan nog afgeleerd worden.
Ik ga ervan uit dat de Vlamingen binnen 'de Nederlanden' een trots volk is die fier zijn een Vlaming te zijn. Net zoals de Friezen, de Tukkers en de Limburgers ook trots op hun afstamming en cultuur zijn.
De naam zegt het helaas zelf: het is de 'belgitude' mentaliteit, die mede door België gecultiveerd wordt en bij de progressieve, politiek correcte kaste tot zelfhaat geleid heeft. Deze zal wellicht niet uit te wissen zijn zolang België zelf bestaat.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 18:54   #43
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Stel dat een of meerdere Vlaamse provincies geen coffeeshops op hun grondgebied willen. Hoe los je dit probleem op in een unitaire staat?
Voor de wetten voor hennep-bezit en vuurwerk is wel een kompromis mogelijk tussen Nederland en Vlaanderen, of wordt eventueel lokaal geregeld (per gemeente of gewest).

Een kleine minderheid van de Vlamingen (en Vlaamse partijen) willen uit de Europese Unie stappen en de monarchie afschaffen. Ik denk dus niet dat dit een harde voorwaarde gaat worden in het Vlaamse eisenpakket richting Nederland.
Ik heb nauwelijks Vlaamse eisen gezien die (bij een samengaan) voor de Nederlanders onoverkomenlijk zijn.
Wat zou in de praktijk in een onafhankelijk Vlaanderen anders zijn dan in Vlaanderen die een deel uitmaakt van 'de Nederlanden'? Heel weinig.

Wat betreft kultuur en mentaliteit verschillen Nederlanders en Vlamingen van elkaar. Maar het gewenste bestuur is voor de Vlamingen en de Nederlanders bijna gelijk.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 08:48   #44
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat is belgitude, er moet een meestervolk en een slavenvolk zijn.
Dat is nu eens een one-liner die een hele ideologie samenvat, een volksmentaliteit ten gronde karakteriseert en een bestaande artificiële, corrupte en immorele Staat onderbouwt.
Oud 30 januari 2008, 09:47   #45
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Referenda zijn volksverlakkerij. De mening van het volk verandert bij ieder incident weer.
Stel voor dat bij een referendum 49% van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Denk je nu echt dat het land zich dan de komende 10 jaar neerlegt bij deze beslissing?? Of wil je dan iedere halfjaar een referendum?

Ander voorbeeld: Maingain wou graag een referendum in de Brusselse rand over de uitbreiding van Brussel. Heel Vlaanderen was plotseling tegen!! Want de bevolking mag in dit geval niet beslissen waar ze bij willen horen....

Seperatisten willen een referendum over de toekomst van België, maar alleen in Vlaanderen, niet landelijk in heel België. De Walen mogen 'natuurlijk' niet meestemmen, want dan past de uitslag niet.

Conclusie:
Een land heeft standvastige leiders nodig. Als een volk die niet voortbrengt, dan verdient dat volk dat ook niet.
Bart de Weever en Leterme zijn tot nu toe standvastig gebleven.
Misschien gaat het de goede kant op.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 11:38   #46
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hoezo niet?
Er zit iets in de Vlaamse mentaliteit waar ik allergisch voor ben. Mischien wel omdat Vlamingen deels zijn verfranst. Want Fransen kan ik ook al niet uitstaan.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 11:47   #47
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Er zit iets in de Vlaamse mentaliteit waar ik allergisch voor ben. Mischien wel omdat Vlamingen deels zijn verfranst. Want Fransen kan ik ook al niet uitstaan.
U kan misschien op een eilandje gaan wonen of natuurlijk gewoon in Nederland blijven en u bezighouden met uw eigen huishouden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 12:03   #48
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U kan misschien op een eilandje gaan wonen of natuurlijk gewoon in Nederland blijven en u bezighouden met uw eigen huishouden.
Het is belangrijk dat er hier op dit forum ook geluiden van mensen zoals mij te horen zijn. Anders zou de indruk kunnen ontstaan dat Nederland alleen maar bestaat uit vlamenknuffelaars zoals Dimitri en Liberalist.
Oud 30 januari 2008, 12:14   #49
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is belangrijk dat er hier op dit forum ook geluiden van mensen zoals mij te horen zijn. Anders zou de indruk kunnen ontstaan dat Nederland alleen maar bestaat uit vlamenknuffelaars zoals Dimitri en Liberalist.
In juni wilde 77% van Nederlanders een hereniging met Vlaanderen en een tijdje terug in eeen representatievere peiling van Maurice de hond 45%. Ook in de trouw was er een peiling wat er het best met Vlaanderen kon gebeuren om de problemen in Belgie op te lossen: 42% koos voor een hereniging, 30% voor een onafhankelijk Vlaanderen en slechts 28% dat Belgie een land zou blijven op 2000 mensen. In onoffiele peilingen is trouwens telkens een meerderheid voorstander. Overigens ken ik nauwelijks Nederlanders die tegen een hereniging zouden zijn, maar dat ter zijde.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 12:18   #50
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders zijn niet groter dan Nederlanders onderling, bijvoorbeeld een Fries en een Nederlandse Limburger.
Oud 30 januari 2008, 12:19   #51
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In juni wilde 77% van Nederlanders een hereniging met Vlaanderen en een tijdje terug in eeen representatievere peiling van Maurice de hond 45%. Ook in de trouw was er een peiling wat er het best met Vlaanderen kon gebeuren om de problemen in Belgie op te lossen: 42% koos voor een hereniging, 30% voor een onafhankelijk Vlaanderen en slechts 28% dat Belgie een land zou blijven op 2000 mensen. In onoffiele peilingen is trouwens telkens een meerderheid voorstander. Overigens ken ik nauwelijks Nederlanders die tegen een hereniging zouden zijn, maar dat ter zijde.
Ach, ik kan me wel voorstellen dat er zijn die een hereniging niet zien zitten. Net zoals er nog altijd genoeg verbelziekte Vlamingen zijn die zich bedienen van de 'liever met de Walen dan met de 'Ollanders'-kretologie. Het een is een reactie op het andere, denk ik. Daarom moet eerst België verdwijnen vooraleer je een echt duidelijk beeld zult kunnen scheppen.
Oud 30 januari 2008, 13:02   #52
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Mijn verwachting is dat Vlaanderen eerst enkel jaren los van Nederland van zijn onafhankelijkheid zal genieten.
Daarna zal een hereninging met Nederland erg voor de hand liggen,alleen al om sterker te staan in Europa.

De tijd van federatie of confederatie lijkt me achterhaald.
Boven het niveau van de Staten, zal de EU zich tot Confederatie ontwikkelen en dat is genoeg.
hier snap ik nu eens niets van. je zegt dat confederaties achterhaald zijn, maar je wil wel behoud van de EU als confederatie. En je wil de creatie van een nieuwe staat vanuit een 'samen sterk'-logica, maar een sterke politieke integratie op Europees vlak zie je niet zitten. volgens mij baseer jij je puur op gevoelsargumenten.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:14   #53
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Mijn verwachting is dat Vlaanderen eerst enkel jaren los van Nederland van zijn onafhankelijkheid zal genieten.
Daarna zal een hereninging met Nederland erg voor de hand liggen,alleen al om sterker te staan in Europa.

De tijd van federatie of confederatie lijkt me achterhaald.
Boven het niveau van de Staten, zal de EU zich tot Confederatie ontwikkelen en dat is genoeg.
Jij pleit dus voor een unitaire staat waarvan Nederland en Vlaanderen uitmaken? Ik denk dat dat veel te abrupt is: eerst een confederatie en dan later bekijken hoeveel zaken unitair kunnen worden.
Oud 30 januari 2008, 13:30   #54
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Jij pleit dus voor een unitaire staat waarvan Nederland en Vlaanderen uitmaken? Ik denk dat dat veel te abrupt is: eerst een confederatie en dan later bekijken hoeveel zaken unitair kunnen worden.
éen pot nat dus met de bubbels. Unitarisme is nergens goed voor. Decentralisatie en subsidiariteit moet het motto zijn!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:31   #55
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Overigens ken ik nauwelijks Nederlanders die tegen een hereniging zouden zijn, maar dat ter zijde.
Volgens mij hebben maar weinig Nederlanders echt ervaring met Vlamingen. Ik durf toch wel te beweren dat ik de Vlamingen beter ken dan de gemiddelde Nederlander. De meesten gaan een dagje naar Antwerpen, Brugge of Gent, en dan stijgt het bier ze naar het hoofd. Van de Nederlanders die wel (veel) ervaring hebben met Vlamingen komt een niet onaanzienlijk aantal tot dezelfde conclusie: Ze haten ons.
Oud 30 januari 2008, 13:39   #56
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij hebben maar weinig Nederlanders echt ervaring met Vlamingen. Ik durf toch wel te beweren dat ik de Vlamingen beter ken dan de gemiddelde Nederlander. De meesten gaan een dagje naar Antwerpen, Brugge of Gent, en dan stijgt het bier ze naar het hoofd. Van de Nederlanders die wel (veel) ervaring hebben met Vlamingen komt een niet onaanzienlijk aantal tot dezelfde conclusie: Ze haten ons.
Helaas, 177 jaar belgie heeft zijn vruchten afgworpen... Bij velen is deze haat zelfs onbewust. Zo zag ik hoe er vorig jaar op het Vlaams-Nationaal Zangfeest een Nederlandse auto tegen een paaltje reed, en zei mijn groottante (die zelf Groot-Nederlandistisch is en 5 minuten geleden het Wilhelmus gezongen had) "'t is weer nen Ollander"...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:41   #57
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
"'t is weer nen Ollander"...
heheh

Hoeveel van die gasten zouden bij een waal zeggen "'t is weer ne Waal"?
Oud 30 januari 2008, 13:45   #58
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
heheh

Dat zie je niet aan de nummerplaat eh.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:48   #59
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Dat zie je niet aan de nummerplaat eh.
een Waalse haan? een franstalige sticker? ik zeg maar wat..
Oud 30 januari 2008, 13:56   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
heheh

Zulke dingen zeggen over je 'landgenoten' is nu eenmaal niet erg politiek correct, nietwaar?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be