Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2008, 12:17   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik zou niet moeten kiezen voor mijn vader of voor mijn moeder. Of tegen een van de twee.
Ik heb een Oost-Vlaamse moeder en een Vlaams-Brabantse vader. Ik woon in Oost-Vlaanderen. Heb ik dan tegen mijn vader gekozen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 12:19   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Helemaal niet.
Vlaanderen is rijker dan Wallonië. En toch wil u de pensioenen van het rijke Vlaanderen laten betalen door het arme Wallonië. Op welke manier kan ik dat dan anders interpreteren, dan dat u gewoon een anti-Waalse egoïst bent?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 12 februari 2008, 12:21   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga af op de cijfers van de studiecommissie vergrijzing, en die laten er geen twijfel over bestaan.

En de Warandegroep heeft trouwens ook eens een simulatie gedaan, bleek dat als de Waalse productiviteit en werkgelegenheid op hetzelfde niveau wordt gebracht als de Vlaamse, de transfers vanzelf verdwijnen en er dus bij een sterkere vergrijzing in Vlaanderen zelfs transfers in omgekeerde richting zouden zijn. Bij de meest gunstige vooruitzichten voor Wallonië wordt de geldstroom dus omgekeerd.
Wallonië heeft een verleden van zware industrie en mijnbouw. Sectoren met dure pensioenen (en volledig gerechtvaardigd, mijn insziens!). Daarnaast zijn er veel meer mensen die voor de overheid werken: terug dure pensioenen dus.
Oud 12 februari 2008, 12:51   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Hoe moet ik mij uw situatie in beelden? Minderjarig en gescheiden ouders met co-ouderschapsregeling waarvan 1 in Wallonië en 1 in Vlaanderen woont? Of bedoelde je "kiezen tussen vader en moeder" in figuurlijke zin (kiezen voor Vlaamse of Waalse nationaliteit)?

In het eerste geval, dat zal dan gewoon hetzelfde zijn als voor alle kinderen met één ouder in België en de andere in het buitenland.
Voor het andere, dat hangt dan af van waar je domicilie is.
Ik bedoel het in de figuurlijke zin: kiezen voor 1 nationaliteit.

@Jan vdb: mijn Belgische nationaliteit heeft geen 'meerwaarde', het is mijn nationaliteit. Wat is dat eigenlijk voor u 'meerwaarde'??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 12:52   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

@Jan vdb: mijn Belgische nationaliteit heeft geen 'meerwaarde', het is mijn nationaliteit. Wat is dat eigenlijk voor u 'meerwaarde'??
ik denk niet dat je gaat moeten kiezen, daar waar je woont, ga je je nationaliteit krijgen.
Oud 12 februari 2008, 12:52   #46
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb een Oost-Vlaamse moeder en een Vlaams-Brabantse vader. Ik woon in Oost-Vlaanderen. Heb ik dan tegen mijn vader gekozen?
Uw ouders zijn Vlamingen Jaani...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 13:42   #47
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk zou niemand moeten kiezen: het land waar je legaal verblijft en waar je domicilie is, die nationaliteit zou je moeten krijgen (en alleen die nationaliteit) met uitzondering van diplomatiek personeel.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 14:20   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw ouders zijn Vlamingen Jaani...
Waar wonen uw ouders?
Oud 12 februari 2008, 14:32   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat eigenlijk voor u 'meerwaarde'??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meerwaarde_%28Marx%29
Oud 12 februari 2008, 14:34   #50
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ja, eerst en vooral is het erg te betwijfelen of we Brussel gaan verliezen, en als we dat al zouden doen, waarom zou dat zo erg zijn?
Omdat daar de economie zit
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 14:37   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik zit hier zo te denken bij mezelve,waarom dat stom België nog samenhouden
Ik zie enkel voordelen met een onafhankelijk Vlaanderen
Kan het hier eens iemand vertellen AUB......
Dit is één van de meest aangehaalde argumenten:

Tevens ook het domste argument. Net alsof er geen frieten meer gaan bestaan of elke frituuruitbater de boeken neerlegt als België barst,
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 15:59   #52
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dit is één van de meest aangehaalde argumenten:

Tevens ook het domste argument. Net alsof er geen frieten meer gaan bestaan of elke frituuruitbater de boeken neerlegt als België barst,
De Vlaamse karbonaden kunnen ze ons gelukkig niet afnemen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 16:37   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hoe Vlaams is Brussel nu nog? Word wakker, Brussel IS al verloren...
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 16:44   #54
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Vlaamse karbonaden kunnen ze ons gelukkig niet afnemen.
Inderdaad want dat is een typisch noord-frans gerecht
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 17:56   #55
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië heeft een verleden van zware industrie en mijnbouw. Sectoren met dure pensioenen (en volledig gerechtvaardigd, mijn insziens!). Daarnaast zijn er veel meer mensen die voor de overheid werken: terug dure pensioenen dus.
En die pensioenen moeten ze tot 2050 blijven uitbetalen zeker? Dan zouden al de werknemers uit die bloeiperiode van zware industrie en mijnbouw ruim over de honderd jaar oud moeten worden.

Citaat:
Vlaanderen is rijker dan Wallonië. En toch wil u de pensioenen van het rijke Vlaanderen laten betalen door het arme Wallonië. Op welke manier kan ik dat dan anders interpreteren, dan dat u gewoon een anti-Waalse egoïst bent?
Wallonië gaat niet arm blijven. Het aantal beschikbare arbeidskrachten zal zodanig dalen dat zelfs in Wallonië het aantal werklozen sterk teruggedrongen zal worden. Dat is het meest waarschijnlijke scenario. En als de werkloosheid in beide landsdelen even hoog is, en er meer gepensioneerden zijn in Vlaanderen, dan krijg je transfers in omgekeerde richting. Het gaat hier niet over "Vlamingen versus Walen", het gaat hier over solidariteit tussen de generaties. Solidariteit waar je een zo breed mogelijke basis voor moet hebben.

Citaat:
Eigenlijk zou niemand moeten kiezen: het land waar je legaal verblijft en waar je domicilie is, die nationaliteit zou je moeten krijgen (en alleen die nationaliteit) met uitzondering van diplomatiek personeel.
Dat is inherent onrechtvaardig, ik vind dat in het erg onwaarschijnlijke geval dat België ophoudt te bestaan elke Belg de kans moet krijgen om te kiezen van welk land hij staatsburger wil worden, Vlaanderen of Wallonië-Brussel.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 februari 2008 om 18:01.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 18:00   #56
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is inherent onrechtvaardig, ik vind dat in het erg onwaarschijnlijke geval dat België ophoudt te bestaan elke Belg de kans moet krijgen om te kiezen van welk land hij staatsburger wil worden, Vlaanderen of Wallonië-Brussel.
gij zijt van een goed jaar zeker?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 18:02   #57
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
gij zijt van een goed jaar zeker?
Wilt u dat elke Vlaming die in de Ardennen woont ineens de Waalse nationaliteit krijgt, zelfs als ze Vlaming willen blijven?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 12 februari 2008, 18:26   #58
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilt u dat elke Vlaming die in de Ardennen woont ineens de Waalse nationaliteit krijgt, zelfs als ze Vlaming willen blijven?
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt ,moet iedereen kunnen kiezen voor de VL Nationaliteit.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 18:29   #59
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt ,moet iedereen kunnen kiezen voor de VL Nationaliteit.
Maar ook voor de Waals-Brusselse. Er zou wel een tussenoplossing kunnen ingevoerd worden. Iedereen die in Vlaanderen geboren is uit ouders die beiden in Vlaanderen geboren zijn zou dan automatisch de Vlaamse nationaliteit verwerven, de rest kan kiezen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 februari 2008 om 18:30.
Oud 12 februari 2008, 18:44   #60
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze politiediensten, om er maar één te noemen. De politie opsplitsen zou de klok op het gebied van veiligheid 20 jaar terugdraaien.

Dan is er nog de nakende vergrijzing, die harder zal toeslaan in Vlaanderen.

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
In de benelux landen geldt het verdrag van Senningen. Dat houdt in dat de politie onbeperkt en zonder voorafgaande toestemming mag reizen, arresteren en wapens dragen binnen de Benelux.
Als vreedzaam en na onderhandelingen scheiden, lijkt het me evident dat de nieuwe staten dit verdrag onmiddellijk kunnen tekenen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be