Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2008, 12:36   #41
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Vlaanderen hoopt de faciliteiten te kunnen afschaffen of althans te laten uitdoven; dus vragen ze, zonder het met zoveel woorden te zeggen van de VL in WAL om niet op te komen voor hun taalrechten in de faciliteitengemeenten.
Neen Vlamingen doen dat wel wat franstaligen een aanfluiting van hun geboorterecht vinden.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 12:44   #42
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Intussen horen we niets meer van Alina. Ik had nochtans graag gehoord waarom zij enkel maar klaagt via de onofficiële weg, namelijk op dit forum, terwijl Luc Broes haar verleden jaar al de weg wees via de VCT. En toch klaagt ze nu ook weer steen en been?

Sta me toe te twijfelen aan de echtheid van dit verhaal of toch op zijn minst aan de mate waar ze zich aan ergert als ze zich niet geroepen voelt om actie te ondernemen (nochtans is die moeite beperkt tot zich naar het postkantoor verplaatsen om een aangetekende zending te versturen).
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 14:50   #43
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Niet onnozel doen hé. Dit is het Nederlandstalig standpunt zoals je het kunt lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente

En als je met dat uitdovend karakter niet akkoord gaat, niet zagen dat de Franstaligen in de Rand FR blijven gebruiken.
Heel uw argument is een schoolvoorbeeld van een cirkelredenering, maar hier zeg je niets anders dan dat het beleid dat door de Franstaligen wordt gevoerd niet overeenkomt met wat ze beweren dat hun standpunt is.

Het standpunt van de Vlamingen is inderdaad dat deze uitdovend zijn, aangezien het een overgansmaatregel betreft. Zolang dit in de wet staat heeft iedereen dit echter na te leven, wat tot op de letter gebeurt in Vlaanderen, maar nooit ofte nimmer is toegepast waar Franstaligen aan de macht zijn. Niet nu, en niet 45 jaar geleden toen ze zijn ingevoerd, noch in Wallonie, noch in Brussel.

Ge gaat echt te ver hoor, vriend. De pertinente onwil van Franstaligen om samen te leven met Vlamingen heeft Belgie om zeep geholpen, maar nu zal het nog de schuld van de Vlamingen zijn omdat ze -onredelijk als ze zijn- verwachten dat de Franstaligen hun eigen wet naleven? Schaamt ge u niet een heel klein beetje?

Misschien, als we even crapuleus en onverdraagzaam waren geweest, evenveel minachting voor de wet hadden getoond als uw Franstalige vrienden, hadden we nu veel minder problemen in de Rand. Een les voor de toekomst?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 12:25   #44
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Intussen horen we niets meer van Alina. Ik had nochtans graag gehoord waarom zij enkel maar klaagt via de onofficiële weg, namelijk op dit forum, terwijl Luc Broes haar verleden jaar al de weg wees via de VCT. En toch klaagt ze nu ook weer steen en been?

Sta me toe te twijfelen aan de echtheid van dit verhaal of toch op zijn minst aan de mate waar ze zich aan ergert als ze zich niet geroepen voelt om actie te ondernemen (nochtans is die moeite beperkt tot zich naar het postkantoor verplaatsen om een aangetekende zending te versturen).
Oud 28 februari 2008, 00:04   #45
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Interessant, aan alle kanten. Maar wat te doen met Brussel? Want daar gebeurt het.
Wel, in Brussel is het een pak beter
Mijn lieve, allochtone, Nederlandskundige partner vond noch in het gemeentehuis van Schaarbeek, noch in het Brusselse justitiepaleis een ambtenaar bereid of capabel Nederlands te spreken. Zonder een woord van excuus, zonder de moeite te doen om een Vlaamse medewerker te zoeken, werd mijn partner enkel tewoord gestaan in het Frans.
En zoals we intussen weten, kan een Vlaming in Schaarbeek met zijn taalklachten niet echt terecht bij de burgervader.

Brussel is één grote faciliteitengemeente voor ons en sommigen beschouwen die duidelijk als uitdovend.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 09:52   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Wel, in Brussel is het een pak beter
Mijn lieve, allochtone, Nederlandskundige partner vond noch in het gemeentehuis van Schaarbeek, noch in het Brusselse justitiepaleis een ambtenaar bereid of capabel Nederlands te spreken. Zonder een woord van excuus, zonder de moeite te doen om een Vlaamse medewerker te zoeken, werd mijn partner enkel tewoord gestaan in het Frans.
En zoals we intussen weten, kan een Vlaming in Schaarbeek met zijn taalklachten niet echt terecht bij de burgervader.

Brussel is één grote faciliteitengemeente voor ons en sommigen beschouwen die duidelijk als uitdovend.
En ondertussen nemen mensen als JanPieter of Den Duisteren Duikboot hier op dit forum de verdediging van de 'rechten van de Franstaligen' in Vlaanderen op zich, die wat hen betreft niet ver genoeg kan gaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 09:57   #47
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En ondertussen nemen mensen als JanPieter of Den Duisteren Duikboot hier op dit forum de verdediging van de 'rechten van de Franstaligen' in Vlaanderen op zich, die wat hen betreft niet ver genoeg kan gaan.
en zo gebeurt het dat in het jaar 2008 vlamingen nog steeds 2é rangsburgers zijn.
Oud 29 februari 2008, 10:18   #48
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van exaerde herman Bekijk bericht
en zo gebeurt het dat in het jaar 2008 vlamingen nog steeds 2é rangsburgers zijn.
En intussen gaat men voorbij aan het feit dat, om de redenen die ik aanhaalde maar waar niemand op in schijnt te willen gaan, dat die alina misschien het verzonnen heeft.

Iemand die weet hoe hij die toestand kan veranderen en het niet doet, is in mijn ogen niet geloofwaardig.

Waarmee ik niet ontken dat men in het zuiden van het land iets minder flexibel omgaat met faciliteiten, maar hier ligt het er iets te vingerdik op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be