![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() - wil je een proces volgen, ga naar de zitting, waarom moet dit worden uitgezonden? van een procedure hoeft geen circus te worden gemaakt.
- advocaten heb de verplichting hun cliënten in rechte bij te staan, juridisch advies te verstrekken, niet de PR-manager uit te hangen. - justitie heeft geldproblemen: de procedure zou dringend moeten worden geïnformatiseerd, men kent de electronische handtekening, maar men moet nog steeds alles per post versturen en een stempel vragen, stagiairs verdienen elk jaar minder per pro deo dossier, het aantal dossiers stijgt, maar het aantal magistraten blijkbaar niet (vnl problemen op niveau van hoven van beroep) |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Burgemeester
|
![]() Van buitenaf bekeken ...
(ik ben geen jurist en ik heb tot nu toe weinig te maken gehad met justitie, dus: van buitenaf...) geven de anecdotes waarover ik gehoord heb de indruk dat er een soort dwang is vanuit de advocatuur om zekere zaken juist langs het recht om te regelen (de verdenking luidt dat iedereen toch zijn brood moet verdienen...) terwijl goede wil en gezond verstand dikwijls een betere oplossing zouden kunnen bieden (en vooral: een snellere oplossing!). Daarbij komt dat de sector verzekeringen meespeelt in die komedie omdat hij de rechtsgeilheid in de hand werkt. Moet er dus niet goed erover nagedacht worden vooraleer men die fameuze verzekering veralgemeent, zoals L.Onckelincks van plan schijnt? Zal er nadien niet dat nevenverschijnsel opkomen, dat nu te waarnemen valt in de ziekenzorg, te weten dat het met collectief geld toch gemakkelijker is een beetje slordig en onverantwoord om te springen. Let wel: ik heb het natuurlijk niet over kanker of kinderroof, maar over verkoudheden en buurt problemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vaak ligt het ook aan de mensen zelf als ze zich te onverzoenlijk opstellen (zoals ik vroeger al zij). Of het ligt aan de verzekeringsmaatschappijen die soms in duidelijke gevallen weigeren toe te geven... Ik ben sowieso ook geen voorstander van zo een algemene verzekering (tenzij er bepaalde controlemechanismen worden ingebouwd). Het aantal procedures zou inderdaad stijgen en de cliënten zouden hun advocaat waarschijnlijk constant belagen (de verzekering betaalt toch). Dergelijke dingen kom je nu al tegen bij mensen die gratische rechtsbijstand genieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het bedrijfsleven komen er regelmatig budgetaire besparingen voor als gevolg van economische omstandigheden. Aan die afslankingen wordt er dikwijls een "reorganisatie" gekoppeld, die sterk optimaliserend is. Oude structuren en procedures worden dan in vraag gesteld en hervormd. Misschien heeft Justitie eerder een serieuse budget-reductie nodig om eindelijk de noodzakelijke hervormingen door te voeren. 8)
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
advocaten, politici & journalisten hebben alle 3 het verdraaien en interpreteren van woorden en werkelijkheid als beroep, zegt genoeg imo. m.a.w. de meerwaarde van een prijsetiket
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Zij die graag werkenden dagvaarden
laten zelf onze Schatkist ontaarden. Zij gedijen in 't zwart fiscaal niet getart bij gebrek aan Toegevoegde Waarde. ![]() Nil nove sub sole |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Velen schijnen er hier van uit te gaan dat het gros van de juristen die dagelijks met het wetgevend werk van onze benevolente heersers worden geconfonteerd, staan te applaudiseren voor dit werk.
U denkt misschien dat de jurist die met jurist-zijn in het zweet zijns aanschijns zijn dagelijks brood moet verdienen, niet liever heeft dan dat er ongelooflijk ingewikkelde, vage en soms zelfs tegenstrijdige wetgeving bestaat, zodat hij verzekerd is van werkgelegenheid, maar niets is minder waar. Elke dag opnieuw krijg ik het vliegend schijt van de regelidiarree en aanverwante producten van onze benevolente heersers. En neen, de lamentabele kwaliteit van sommige wetgeving kan echt niet te wijten zijn aan het "politieke compromis". Het is gewoon slecht afgeleverd werk. Mochten de documenten die ik elke dag opstel van gelijkaardige kwaliteit zijn, dan zou Sammael stante pede op zoek mogen gaan naar een nieuwe uitdaging. Laatst gewijzigd door Sammael : 14 december 2012 om 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
b. Het gaat hier niet over hun "juridisch" knoeiwerk, maar over hun "financieel" geknoei. c. Ik heb beroepshalve nogal wat te maken met advocaten. Ik ken er weinig die een echte factuur opstellen voor hun "prestaties". Voorschotnota's, dat wel. Geen boekhoudkundige "bescheiden". Ga d�*�*rmee eens bij uw beëdigde boekhouder ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar de overgrote meerderheid van de juristen zijn géén politicus/a en die moeten dagelijks werken met hetgeen hun collega's in de politiek produceren. En dat is geen pretje. Dit gezegd zijnde, hoe staat het met de niet-juristen in de politiek? Zijn dit allemaal nobele en doodeerlijke beleidsmakers of zijn ze even opportunistisch als hun collega's met een rechtendiploma? Heeft u enig statistisch gegeven om aan te tonen dat de politici niet-juristen het doorgaans beter doen en integerder zijn? Of zijn ze geen haar beter? Het gegeven dat de meeste politici een juridische opleiding genoten hebben, is een leuk weetje, maar of het relevant is om er conclusies uit te trekken over alle juristen en dus alle juristen over dezelfde kam te scheren, is nog zeer de vraag. Eenvoudig gesteld : Leidt : a) er bevindt zich een disproportioneel aantal juristen in de hogere regionen van de politieke macht; b) politiekers zijn corrupte zakken Tot: conclusie: de meeste, zoniet alle juristen, en zeker de advocaten onder hen, zijn bedriegers, leugenaars, fraudeurs, knoeiers, etc etc. ? Citaat:
Zwart geld binnenrijven is een nationale sport in België en in de spelregels staat nergens dat enkel juristen mogen meespelen. Citaat:
Waarom zouden ze facturen moeten uitschrijven als ze niet BTW plichtig zijn? Laatst gewijzigd door Sammael : 14 december 2012 om 12:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vervolgens vind ik niet dat ge "in de politiek moet stappen om het ver te schoppen" D�*t is inderdaad de redenering van al dat juristen-rapailje dat er nu zit. Je moet in de politiek stappen "om je maatschappij van dienst te zijn". Zoals priesters en brandweerlui. Onder een "normaal" statuut. Dat waardig maar decent vergoed wordt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar schrijf ik dat ? Alleen vertegenwoordigt de advocaten-bevolkingsgroep in Belgie minder dan 1 % terwijl ze in het parlement boven de 25% uittorenen. Willen we dat eens vergelijken met ingenieurs, dokters, ondernemers, managers, bedienden, arbeiders, huisvrouwen, ... ? Wiens belangen worden in het parlement best gediend, denk je ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu ja, ik weet ook wel dat de advocatuur opgezadeld zit met de pulp uit de humaniora's. Wie iéts kan, studeert verder. De anderen doen rechten. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 14 december 2012 om 19:39. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en dan de zaak verliezen, dan nog moet hij er voor betaald worden, zij rekenen allemaal een mimimumhonorarium, 100 �* 150 euro per uur in strijd met de wet op de mededinging heel justitie is een corrupte knoeiboel, zaken die je op zes dagen kunt oplossen duren 6 jaar 97 % van de klachten wordt geseponeerd, we zitten met een klassenjustitie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() "In 1978 besloot het parlement dat advocaten geen BTW moeten aanrekenen omdat anders de kosten van justitie te duur worden voor de burger. Dat moet zo blijven", aldus de Orde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn advies : stem alle advocaten en juristen in de politiek wég. Of stel minstens een numerus clausus in op hun openbare vertegenwoordiging : max 1% van de bevolking . De rest kan zijn juridische onderlegdheid bewijzen in de raadgevende politieke cabinetten. Maar daar zullen ze wel voor passen wegens niet lucratief genoeg. "Pro Deo" betaalt beter. Vraag het maar aan Hans Rieder. Niet dat ik zo'n type procedure-advocaat lust. Integendeel. Maar beter een onmiskenbaar lek dan een in twijfel gestelde bron. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 14 december 2012 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar hoe ga je dat verwezenlijken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Die werkt tenminste voor zijn geld. En krijgt van mij steevast een behoorlijke fooi.
Van gel stijfstaande hiphopkoppen in Cabrio-BMW's met de smartphone tegen de oren geplakt (dixit Rieder) hossen liever rond op de Place Matuvu, terwijl ze hun armlastige cliënten én de belastingbetaler uitmelken. Ze verdienen een portie urine tegen hun deur portier (Zaak Alzheimer) of een biervat in hun voorruit (Aanrijding in Moscou). |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lucht uw hart, en licht eens een tipje van de sluier des kwaads waarmee één of andere juridische snoodaard de glans van uw bestaan heeft verduisterd. Zonder namen te noemen, en het hoeft niet noodzakelijk in rijmvorm te zijn. Wie weet kunnen we uw leed helpen verzachten middels een passend woord van medeleven en/of een zalvend zinnetje goede raad. |
|
![]() |
![]() |