![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Zucht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() U moet zuchten als het nodig is. Anders wordt een zucht betekenisloos.
Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2008 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Omarm je een godsdienst op latere leeftijd, zonder dat er sprake is van dwang, dan heb je er inderdaad behoefte aan. Je hoeft enkel maar te bepalen wélke god - zelfs in het geslacht van je godheid kun je een keuze maken - je wenst te aanbidden. Het pantheon der goden is rijkelijk gevuld. Voor elk wat wils.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 maart 2008 om 05:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eerder het tegendeel. Zie hierboven.
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2008 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Ik heb de indruk dat the_dude nodig hebben in de utilitaire zin bedoelde en daar kan ik mij toch niet in vinden.
Misschien is geloven inderdaad wel voldoen aan een bepaalde behoefte, maar dan eerder een behoefte zoals bijvoorbeeld de nood aan sociaal contact.
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Leg me eens uit waarom ikzelf, telg uit een gezin van 5 kinderen die weinig in leeftijd verschillen en die alle 5 dezelfde gelovige opvoeding gekregen hebben, de enige ben die nog pratikeert, terwijl 2 anderen het "ietsisme" aanhangen op nogal vrijblijvende wijze, 1 het een tijdlang ging zoeken in de oosterse mystiek (maar daar vandaag niet meer om maalt) en 1 al van jongsaf aan uitgesproken antikatholiek, en zelfs antireligieus is. (Overigens schieten wij over het algemeen zeer goed met mekaar op.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niet elke nood die we aanvoelen vervullen we. Soms kiezen we ervoor bepaalde noden net niet vervuld te laten. Ik voel soms de aanvechting om een bepaald individu, waarmee ik bijna dagelijks in contact kom, gewoon de nek om te wringen, maar die aanvechting, die nood, laat ik om voor de hand liggende redenen onvervuld. Ook kunnen noden zo sterk zijn dat we niet kunnen weerstaan aan de vervulling ervan. In zo'n gevallen kan je nauwelijks nog van een keuze spreken. Ik denk spontaan aan de creativiteit bij een kunstenaar, die die kunstenaar a.h.w. dwingt om datgene wat hij in gedachte heeft, te uiten. (Overigens wordt creativiteit vaak verward met inventiviteit. Creativiteit is niets meer en niets minder dan scheppingsdrang, terwijl inventiviteit het vermogen is om origineel te zijn. Een voorbeeld van een creatief kunstenaar die evenwel niet erg inventief was is de toondichter Georg Philipp Telemann, wiens oeuvre vermoedelijk het grootste is van alle componisten uit de hele geschiedenis - groter dan de toch niet geringe oeuvres van Bach en Händel tezamen! De grootte van zijn oeuvre illustreert zijn creativiteit. Maar Telemann herhaalt zichzelf voortdurend en als je een paar van zijn werken hebt beluisterd, dan houdt de rest ervan weinig verrassingen in: een dwangmatig (?) veelschrijver dus, waaruit zijn gebrek aan inventiviteit blijkt.) Kortom: wanneer je over noden praat, en het bijwoord nodig hanteert, dan betekent dit geenszins dat daar een keuze bij komt kijken. Naar mijn aanvoelen is het geloof niet mijn keuze, en als er een God is - wat ik geloof - dan heb ik veeleer de indruk dat Hij mij koos, niet ik Hém. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
met nodig hebben bedoel ik een baken, een ankerpunt, een referentie, iets waar mensen naar grijpen wanneer ze in twijfel zijn. Doorgaans het meest makkelijk begrijpbare (ook al is het nergens op gestoeld) ![]()
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 3 maart 2008 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Integendeel: doordat God de gelovige kiest, blijft Hij centraal, en niet de gelovige. Dus precies het tegendeel van egocentrisme. Dat God me kiest, en niet ik Hem, confronteert me juist met mijn nietigheid, mijn gebrek aan initiatief; erger zelfs: mijn onvermogen tot initiatief. Zonder God ben ik, kleine mens, niets maar dan ook niets. Citaat:
Of m.a.w: ik onderschrijf tenvolle jouw vrijheid om niét naar Hem te luisteren, en wel omdat ik geloof dat niemand minder dan God Zélf jou die vrijheid gegeven heeft. Dat impliceert juist uitdrukkelijk dat Hij me het recht ontzegt om jou, of welke niet-gelovige dan ook, te veroordelen op welke basis dan ook, en al helemaal niet op basis van het niet-geloven. Citaat:
Ten tweede: vanuit gelovig standpunt is het hoegenaamd géén miskenning van de mens door te stellen dat hij zonder God nergens staat. Precies dat God het initiatief neemt - Hij roept, en wij antwoorden of wij antwoorden niet - bewijst dat Hij die mens, hoe klein en nietig ook, kennelijk toch de moeite waard acht om er Zich mee in te laten. Daardoor is Gods niet-bestaan voor de gelovige net zo onmogelijk als Zijn bestaan voor de atheïst. Citaat:
Zonder iets van de waarde van het boeddhisme af te doen, en zonder te ontkennen (maar evenmin te bevestigen) dat er mensen geleefd hebben die zichzelf zonder een god op een hoger plan wisten te verheffen, werp ik niettemin tegen dat dergelijke lui de spreekwoordelijke uitzondering zijn. Daardoor geloof ik - d.w.z. dat ik er niet zeker van ben, en zelfs niet zeker kán zijn - dat de overgrote meerderheid van de mensen niet echt tot zelfverheffing in staat is zonder God. Daarmee heb ik niet gezegd dat zij niet als goede mensen zouden kunnen leven. Maar velen stellen zich er gewoon mee tevreden om als goede mens door het leven te gaan, terwijl dagelijkse frustraties t.g.v. de eigen - en vooral andermans - beperkingen die goede wil toch wel danig op de proef stellen. Hoe vaak ontmoet ik geen mensen die verbitterd raakten, en hun oorspronkelijk hoogstaande moraal niet langer weten te handhaven. Ik denk spontaan aan een collega die jarenlang fantastisch heeft gefunctioneerd, en naar wie vele collega's opkeken. Jarenlang was hij echter ook meid voor alle (vuil!) werk, en op den duur werden de frustraties en het gemis aan erkenning hem teveel. Misschien had hij het beter volgehouden, mocht hij zijn goede wil toch nog van elders betrokken hebben, i.p.v. alleen uit zichzelf? Momenteel gedraagt hij zich egoïstischer dan ik ooit voor mogelijk heb kunnen houden, met als excuus: "Ze hebben me zo gemaakt!" En hoe jammer ik het ook vind, ik begrijp hem maar al te goed. Men hééft ten overvloede misbruik gemaakt van zijn goede wil. Maar of zijn egoïstische levenstijl hem gelukkig maakt...? Dat is maar zeer de vraag. Vandaar de les die ik uit zijn levensloop trek. Enerzijds stel ik de grenzen van mijn goede wil scherper dan hij deed, door geregeld collega's die te sterk op profiteren uit zijn, de pas af te snijden - daarmee mijn eigen kleinheid onder ogen ziend. Anderzijds bid ik elke dag opnieuw opdat God me niet in verbittering zou achterlaten. Totnogtoe lukt me dat redelijk, en niet alleen op het werk, maar in alles waarin ik met anderen samenwerk. Conclusie: jij verwijt mij een groot ego, een sterk egocentrisme, terwijl ik juist de kracht die me drijft tot goed doen en niet omzien beweer te onttrekken aan een God buiten mezelf. In die zin zijn mensen die beweren dat zij dit uit zichzelf kunnen eigenlijk juist egocentrischer dan gelovigen die beweren dat je zonder God tot niet veel in staat bent. In die zin deed mijn verbitterde collega aan zelfoverschatting, wat hem de facto tot een grotere egocentrist maakte. (Eocentrisme kan héél egoïstisch zijn, maar ook heel altruïstisch...) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() hoe maak ik een religie:
1. U creeërt uw eigen god 2. u overtuigd uzelf dat u uw god niet geschapen hebt maar dat het andersom zit. 3. mensen die niet van uw strekking zijn, krijgen kenmerken toebedeeld (in uw geval egocentrisme) waardoor u uzelf beter dan hen kunt voelen. 4. er moet niks aangetoond worden. u bent eigenlijk erger dan de christenen, bij hen kan ik mij tenminste nog in de hel gaan nestelen. Bij u is er gewoon geen ontkomen aan. Hoe gaat het ook alweer "we gaan nu bidden voor de ongelovigen want zij weten niet wat ze doen"? Ik zie hier gewoon dezelfde cirkelredenering die elke gelovige maakt. Je kan daar 11 pagina's aan spenderen of 1 zin, zolang de cirkel dicht is, blijft het een cirkel. Ik hoef geen vrijheid om niet te luisteren naar een ingebeelde kracht die ik buiten mijzelf geplaatst heb.
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf atheist zijnde kan ik toch begrip opbrengen voor mensen die er iets positiefs van maken,in plaats van te zitten grommen tegen wie niet denkt zoals hen... Overigens werken de Christelijke kerken en feitelijk ook de Joodse consistories eigenlijk tamelijk goed samen,hun verschillen zijn al lang niet meer "te vuur en te zwaard" ,hoogstens nog op discussieniveau......Overigens zijn er inmiddels ook Vlamingen die "Orthodox" geworden zijn.... Misschien is dat het verhaal van het christendom...het VERANDERT....zwaartepunten verschuiven rondom het nieuw testament...verwar "ontkerkelijking" niet met "ontchristelijking"... Zal de Islam ook dergelijk souplesse blijven betonen,of moeten bedevaarders en andere aanhangers van de ene strekking verder bomaanslagen en uitzuivering vanwege de andere strekkingen vrezen??? Ik heb overigens met open ogen zitten kijken naar de bitsige discussie dit weekend op kanaal Z tussen een "Turk" en een "marokkaan" omtrent het falen van de moslimexecutieve.Zelfs een eminentie als Rik van Cauwelaerts wist niet direct meer wanneer en waarmee tussenkomen...Als dit de ganse gemeenschap moet vertegenwoordigen is er blijkbaar zelfs niet beslist wat ze WEL gaan tesamen doen.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 4 maart 2008 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten tweede: je realiseert je toch wel dat jij degene bent die me hier bepaalde (hierboven rood gemarkeerde) uitspraken in de mond legt? Wie is er hier nu erger? Heel je betoog hier gaat van die uitspraak uit. Maar het is wel de jouwe, ik distantieer me er ten stelligste van! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kardinaal Kasper over relatie tussen Kerk en Islam, en ook tussen Kerk en atheïsme
Citaat:
bron: http://www.oecumene.radiovaticana.or...o.asp?c=190703
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 5 maart 2008 om 16:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gezien uw god uw eigen creatie is, komt alles wat je daaruit haalt de facto uit uzelf. Het is niet omdat je uw ego buiten uzelf plaatst dat het uw ego niet meer is. En als je dat buiten uzelf geplaatste als het grote licht ziet is dat eigenlijk niet meer dan een verpersoonlijking van uw eigen ego. Zoals u hierboven al aanhaalt 'ik weet het beter' (u maakt gewoon een draai in de zin van god weet het beter en ik luister).
![]() |
![]() |
#56 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik beweer hoogstens dat ikzélf zonder geloof in zijn situatie verbitterd zou raken. Maar de reden waarom hij zo verbitterd is, daar kunnen we enkel naar raden. Ik wacht me wel voor overhaaste conclusies - die mogelijk zelfs een veroordeling kunnen inhouden. Citaat:
De motivatie waaróm ik aan die traditie deelneem, die komt weliswaar deels uit mezelf. Maar ook vanuit die traditie zelf: en wel omdat ze me aantrekkelijk genoeg lijkt om ervan deel uit te maken. Citaat:
Daarmee heb ik absoluut niet beweerd dat anderen, die niet van deze traditie willen deel uitmaken, niet op een andere manier zichzelf kunnen overstijgen. Hoewel de katholieke Kerk stelt dat er buiten het geloof in Christus geen redding mogelijk is, omschrijft zij dat geloof niet in zeer strikte zin. Nog niet zo lang geleden bvb. hekelde paus Benedictus de Spaanse en Portugese kolonisatoren van Latijns-Amerika, en vooral de katholieke missionarissen die hen vergezelden, omdat die de indianenbevolking onder druk zetten om zich te bekeren. Maar - en dit is belangrijker - tegelijkertijd duidde hij dit door te stellen dat het best mogelijk was dat die indianen, ofschoon zij Christus niet kenden, wel naar Hem op zoek hadden kunnen zijn. En hij liet niet na uitdrukkelijk de gelovigen te verbieden om zich over het ja of neen daarvan uit te spreken, omdat dit uitdrukkelijk tot Gods werksfeer behoort, waarin de mens niet mag interfereren. Of anders gezegd: zelfs al stelt de Kerk dat er zonder Christus géén redding mogelijk is, tegelijkertijd laat zij - getuige Benedictus' uitspraak - het uiteindelijke initiatief tot redding aan God over; en Die is ons uiteraard niet de minste verantwoording verschuldigd, zelfs al zou Hij kerkelijke bepalingen daarmee "overtreden". Volledig uitsluiten dat niet-gelovigen wél kunnen gered worden kan de Kerk daarom niet (zij het dat zij dit om evidente redenen niet als norm gaat propageren). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dus het vernietigen van de indiaanse cultuur was ok want zij waren naar god op zoek. Niet dat ze erom vroegen, maar de ongelooflijk verlichte paus besliste dat wel even in hun plaats. Typische gelovige verdraagzaamheid: wij brengen u god en al wie niet luistert wordt een verbitterde egocentrische mens (of je nu denkt dat je vrijgesteld bent hiervan door uw geloof of anderen zijn kwetsbaarder doordat ze niet geloven is voor mij hetzelfde) en is de moeite niet om van te leren.
U gemeenschapsstandpunt is opnieuw hautaine vooringenomenheid. 30 000 mensen die op tiesto staan te springen hebben ook zo'n gevoel, dat is voor die mensen zeer waardevol; zijn die beter dan de 30 000 die fear of the dark kwelen? Neen, die voelen zich ook een gemeenschap. En het ene gevoel is niet meer waard dan het andere, het is voor elke mens op zich waardevol (alleen religieuzen vinden uiteraard dat het hunne beter is en dieper en meer meningsvol en zo van die zaken). U spreekt over overstijgen? Hoe kan een mens zich overstijgen als hij zich terzelfdertijd onderwerpt aan een ingebeelde leider? Verteld een keer tegen uw kerk dat mensen geen redding nodig hebben, buiten diegene die zich onderwerpen misschien?
![]() |
#58 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geef je nog even het voordeel van de twijfel, maar mijn geduld is niet oneindig! Daarom stel ik duidelijk dat de paus:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2008 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ondertussen is ze toch maar vernietigd.
Alle godsdiensten zijn in wezen hetzelfde. Ik wil nog een onderscheid maken tussen mono en meerdere goden (de mono's zijn doorgaan onverdraagzamer) maar in wezen dienen godsdiensten om uw omgeving te verklaren door onverklaarbare dingen toe te schrijven aan iets ingebeelds (maar volgens uw eigen verbeelding gelukkig verklaarbaar) voor de individuele mens en als makkelijk te hanteren sturingsmiddel voor de massa. En 0 is 0, het zijn enkel mensen die met 0 niet omkunnen die daar een 1 willen invullen en dan verkeerdelijk maar argumenteren dat je 0 niet kunt aantonen.