Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2008, 12:05   #41
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Tiens, op welke basis introduceer jij hier de (politieke?) 'rechterzijde'?
Dit gaat toch over de vroegere en huidige situatie? Wie was er aan de macht?
Het gaat me niet over vroeger en nu.Het stoot me alleen tegen de borst dat er zoveel onzin gespuid is over daklozen en werklozen in de trant van:

"Ze kiezen ervoor"

"het is hun eigen schuld"

"Het zijn profiteurs"

En die komt meestal uit een bepaalde windrichting...Noord,Noord-oost...En das aan mijne rechtse kant...
Oud 15 maart 2008, 12:12   #42
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Ja en het is treffend hoe we jaar na jaar zien hoe Afrika er beter van blijkt te worden...
Je kan moeilijk verwachten dat heel Afrika spontaan beter wordt van wat mini bijdragen hier uit België he
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 12:14   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Zo zijn er wel, ja, die uit eigen wil dakloos zijn. Maar lang niet allemaal.
En waarom kiezen die daarvoor volgens u ? Omdat het zo fijn is om in de kou en de regen te slapen, in een kartonnen doos, elke nacht ?
Geen idee waarom ze ervoor kiezen. Omwille van het vrijheidsgevoel? Of de complete onafhankelijkheid? Mij persoonlijk zegt het niets. Maar iemand die niet dakloos wilt zijn kan altijd aankloppen bij een OCMW of een gelijkaardige dienst, en dan krijg je een woning (of iets in die aard) toegewezen. Dakloos zijn is een vrije keuze hier in België.
Oud 15 maart 2008, 12:16   #44
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
Het gaat me niet over vroeger en nu.
Het onderwerp is waarom er nu nog daklozen zijn.
Citaat:
Het stoot me alleen tegen de borst dat er zoveel onzin gespuid is over daklozen en werklozen in de trant van:

"Ze kiezen ervoor"

"het is hun eigen schuld"

"Het zijn profiteurs"
Het ging over daklozen... niet werklozen.

Citaat:
En die komt meestal uit een bepaalde windrichting...Noord,Noord-oost...En das aan mijne rechtse kant...
Eerst haal je irrelevante zaken aan en op basis van die stel je de vraag "En nu nog even wachten op de reacties van onze vrienden ter rechterzijde...".
... wat eveneens een oproep is tot irrelevante 'reacties'.

Welk nut heeft dat volgens jou dan wel?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 12:25   #45
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maken een eigen keuze???!!!Leg u eens ne nacht buiten bij -5°c als ge het toch zo goed blijkt te weten!Komt ons dan nog eens vertellen of dat echt een "keuze" is.
U kan er misschien ook eens de interviews op nalezen waar ik het over had, dan kan u vaststellen dat het telkens om een individuele keuze ging. Het motief er naar is me echter ook vreemd.

Citaat:
Geef gij maar veel geld aan de negerkes,voor iederen euro da ge zo spendeert komt er toch zeker 10 cent op zijn plaats terecht.De rest in de zakken van de "hulp"organisaties...Men zou ze beter zelfhulporganisaties noemen...(En voor ge begint te zeiken;zelf vastgesteld in verschillende landen)

Typerend voor onze maatschappij:Men "helpt" liever mensen op een ander continent dan de problemen in de eigen omgeving onder ogen te zien.

Dit doet me wat denken aan da typeke uit da spotje voor Spa,het zuiverende water...
Ik heb nergens gezegd dat ik een voorstander ben van ontwikkelingshulp, maar als ik moet kiezen om geld te geven aan clochards hier in België of aan de 'negerkes' dan kies ik voor de 2e. België is momenteel al de pamperstaat bij uitstek, als je momenteel er nog in slaagt om hier op straat te leven dan heb je dat toch wel aan jezelf te danken. Dat kan je moeilijk vergelijken met mensen die in Afrika van de honger sterven.
Oud 15 maart 2008, 12:26   #46
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Geen idee waarom ze ervoor kiezen. Omwille van het vrijheidsgevoel? Of de complete onafhankelijkheid?
In dat Humo artikel waar werd naar gerefereerd stond dat die mensen een bepaald eergevoel hadden dat hen weerhield op kosten te leven van de gemeenschap omdat dat met afgenomen geld was.
Citaat:
Mij persoonlijk zegt het niets. Maar iemand die niet dakloos wilt zijn kan altijd aankloppen bij een OCMW of een gelijkaardige dienst, en dan krijg je een woning (of iets in die aard) toegewezen.
Dat is een ietwat opmerkelijk vlotte problemsolver hoor, .. um.. wachtlijsten? X woonplaatsen beschikbaar 5X kandidaten? En de officiële belastingdruk is al 48% en dan nog geconcentreerd op de mensen die de arbeid verrichten die in producten zoals huizen resulteert... Nie gemakkelijk zunne!
Citaat:
Dakloos zijn is een vrije keuze hier in België.
Rare stelling, bedoel je dat als je op straat wilt leven dat je dat toegelaten is?
Oud 15 maart 2008, 12:29   #47
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik weet dat niet.
ge hebt ook mensen die absoluut dood willen. ik vind niet dat we die dan zomaar een koord en een stoel moeten geven in naam van de vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht.
Iemand die echt dood wilt, zal je daar ook niet van af kunnen praten.

Citaat:
het is erg in de mode om te vinden dat 'iedereen maar verantwoordelijk is voor zijn eigen' en laat de boel maar draaien, maar we zijn ergens ook nog verantwoordelijk voor elkaar vind ik.
Ik niet.

Citaat:
als een vriend(in) van mij morgen zelfmoord wil plegen zal ik ze op andere gedachten proberen te brengen. een vriend(in) die dakloos is geworden kan bij mij gratis logeren tot die iets anders vindt, etc.
En wat als die vriend(in) nou eens geen onderdak wilt, maar juist dakloos wilt zijn? Heb je het dan ook nog over een probleem?
Oud 15 maart 2008, 12:32   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dat Humo artikel waar werd naar gerefereerd stond dat die mensen een bepaald eergevoel hadden dat hen weerhield op kosten te leven van de gemeenschap omdat dat met afgenomen geld was.
Rare redenering, maar kom, het gaat dan ook wel over een bijzonder volkje.

Citaat:
Dat is een ietwat opmerkelijk vlotte problemsolver hoor, .. um.. wachtlijsten? X woonplaatsen beschikbaar 5X kandidaten? En de officiële belastingdruk is al 48% en dan nog geconcentreerd op de mensen die de arbeid verrichten die in producten zoals huizen resulteert... Nie gemakkelijk zunne!
Ja ok, maar als ze een dak boven hun hoofd willen hebben dan kunnen ze hier ook aanspraak op maken. Dat heeft niets met de belastingdruk te maken, het is net die enorme belastingdruk die de sociale zekerheid voedt.

Citaat:
Rare stelling, bedoel je dat als je op straat wilt leven dat je dat toegelaten is?
Ik bedoel dat mensen die hier momenteel dakloos zijn, dat doen uit eigen wil.
Oud 15 maart 2008, 12:47   #49
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Hij kwam op straat terecht nadat de overheid een opvangcentrum sloot (in het Oost-Vlaamse Eeklo, geloof ik). Ik herinner me dat detail omdat zo ongeveer in dezelfde periode dat gehannes rond die peperdure asielcentra (zoals Zon en Zee te Oostende) actueel was.
Oud 15 maart 2008, 12:56   #50
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het onderwerp is waarom er nu nog daklozen zijn.

Het ging over daklozen... niet werklozen.

Eerst haal je irrelevante zaken aan en op basis van die stel je de vraag "En nu nog even wachten op de reacties van onze vrienden ter rechterzijde...".
... wat eveneens een oproep is tot irrelevante 'reacties'.

Welk nut heeft dat volgens jou dan wel?
Dus ik ben hier de enige die niet uit zijn nek mag lullen ofwa?Komzeg...

Ik probeer nog moeite te doen om een beetje opzoeking te doen voor ik begin te lullen...Mag da ook al nie meer?

En ik verwijs terug naar het verhaal van Alice,dat vond ik een steekhoudend verhaal dat ook een andere kant van dakloos zijn even belicht.

Maar iemand die beweert hondebrokken te geven aan daklozen daar heb je dan geen problemen mee?Een beetje inconsequent me dunkt.
Oud 15 maart 2008, 13:06   #51
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rare redenering, maar kom, het gaat dan ook wel over een bijzonder volkje.
Het is me duister wat er 'raar' aan zou zijn, er zijn namelijk nog mensen die zichzelf willen kunnen helpen, ie, onafhankelijk willen zijn. Een wonder volgens jou?

Citaat:
Ja ok, maar als ze een dak boven hun hoofd willen hebben dan kunnen ze hier ook aanspraak op maken.
Jazeker, je contacteert een aannemer en na een hopelijk acceptabele tijd heb je een dak boven je en een factuur. Bij niet in staat zijnde tot betalen verloopt het ietwat... minder vlot...lol.

Citaat:
Dat heeft niets met de belastingdruk te maken, het is net die enorme belastingdruk die de sociale zekerheid voedt.
Eerst zeg je dat het niets met belastingsdruk te maken heeft en je volgende zin zegt dat het net dat is dat de sociale zekerheid (daar valt steun aan daklozen, sociale woningen,... toch onder) voedt.
Um?

Citaat:
Ik bedoel dat mensen die hier momenteel dakloos zijn, dat doen uit eigen wil.
Dat kan waar zijn. De vraag is eerder hoe relevant dat is want de eigen wil bestrijkt maar het gebied waarin je vrij kan kiezen. Als je geen reserve hebt en geen inkomen omdat tot wat je in staat bent onvoldoende is om een eventuele werkgever nog maar een break-even te laten realiseren dan is de eigen wil eerder irrelevant.
Oud 15 maart 2008, 13:15   #52
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ik ben hier de enige die niet uit zijn nek mag lullen ofwa?Komzeg...
ah, je was abuis? Mag ik je verwijzen naar http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9
Citaat:
Ik probeer nog moeite te doen om een beetje opzoeking te doen voor ik begin te lullen...Mag da ook al nie meer?
Um kun je even quoten waar ik zei dat je niks mocht opzoeken?
Wat heb je eigenlijk opgezocht trouwens?
Je begon 'plotsklaps' over (politiek?) rechts en ik vroeg je naar het 'waarom', aangezien de daklozen uit dit onderwerp niet bepaald het resultaat zijn van een bewind onder dat 'rechts'.
Citaat:
En ik verwijs terug naar het verhaal van Alice,dat vond ik een steekhoudend verhaal dat ook een andere kant van dakloos zijn even belicht.
Rara, zoek waar 'rechts' zit in wat alice zei:
Citaat:
Dakloos zijn is vaak een gevolg van een kluwen van problemen!
Soms gaat het om jongeren uit instellingen die nooit geleerd hebben hoe te overleven, soms om jongeren uit gezinnen die amper steun kunnen bieden om een behoorlijke start in het leven te hebben, kinderen uit gezinnen met generatiearmoede. Opleiding, sociaal netwerk, het tekort aan opvang voor mensen met psychische problemen, alcohol, gok of drugverslaving kunnen mee aan de basis liggen.
Wat niet klopt is dat al die mensen door het ocmw geholpen worden!
Ben zelf op stap geweest met een dakloze, geen adres is in principe geen uitkering, waardoor iemand in het straatje blijft zitten.

Bovendien is dakloos zijn vaak vooraf gegaan door thuisloos zijn; iemand raakt zijn of haar woning kwijt, kan tijdelijk wel bij vrienden of kennisen terecht, maar krijgt de zaak niet op tijd voor elkaar en staat op een datg overal voor een gesloten deur.
Natuurlijk zijn er mensen die op den duur gewoon niet meer uit die situatie willen.Negatieve ervaringen met overheid en welzijnswerkers, angst voor de greep die deze soms ongevraagd op hun leven leggen zorgt er voor dat ze kiezen voor miserie waar ze tenminste controle over hebben.
Ik voel met die mensen medeleven en bekritiseer hun ellende niet, wel is het een schande dat hulpverlening en welzijn niet bij machte zijn structureel hier oplossingen voor te vinden op maat van hulpvragers zelf.
Citaat:
Maar iemand die beweert hondebrokken te geven aan daklozen daar heb je dan geen problemen mee?Een beetje inconsequent me dunkt.
Quote dan eens mijn post waarin ik zei dat ik wel of niet problemen heb met iemand die hondebrokken geeft aan daklozen. Als je dat niet kan dan adviseer ik u om ofwel een bril aan te schaffen ofwel psychologische hulp op te zoeken, lol.

Laatst gewijzigd door Erw : 15 maart 2008 om 13:16.
Oud 15 maart 2008, 13:18   #53
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Quote dan eens mijn post waarin ik zei dat ik wel of niet problemen heb met iemand die hondebrokken geeft aan daklozen. Als je dat niet kan dan adviseer ik u om ofwel een bril aan te schaffen ofwel psychologische hulp op te zoeken, lol.
psychologische hulp heb ik niet nodig maar medicatie des te meer...maaaaaarrrr...

Suppo is te groot voor mijn ol...

Maar ik stel me de vraag of ik "linkerzijde" had getypt i.p.v. "rechterzijde",of je evenveel bezwaren had gehad?

Laatst gewijzigd door Sickboy : 15 maart 2008 om 13:20.
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 13:28   #54
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
psychologische hulp heb ik niet nodig maar medicatie des te meer...maaaaaarrrr...

Suppo is te groot voor mijn ol...

Ok, je bijdrage aan dit onderwerp was... um... bijster interessant of zoiets.
Citaat:
Maar ik stel me de vraag of ik "linkerzijde" had getypt i.p.v. "rechterzijde",of je evenveel bezwaren had gehad?
Ik vroeg op welke basis je de (politieke?) 'rechterzijde' introduceerde, want die is niet aan de macht geweest en kan dus eerder moeilijk als 'niets-eraan-doender' aangewezen worden toch?
Moest je nou gezegd hebben op reacties van "linkerzijde" te wachten dan zou ik er tenminste nog logica in hebben gezien, want "sociaal zijn" en "solidariteit" en "ohgottekes de armen en daklozen", dat is toch het labelke waarmee de sujetten van het regime toch dagelijks mee zwaaien?
Oud 15 maart 2008, 17:54   #55
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen idee waarom ze ervoor kiezen. Omwille van het vrijheidsgevoel? Of de complete onafhankelijkheid? Mij persoonlijk zegt het niets. Maar iemand die niet dakloos wilt zijn kan altijd aankloppen bij een OCMW of een gelijkaardige dienst, en dan krijg je een woning (of iets in die aard) toegewezen. Dakloos zijn is een vrije keuze hier in België.
Het OCMW zal u helpen uw huur te betalen, ALS u reeds een woning huurt. Ze gaan u géén woning geven. iemand die op straat staat, ja, die staat daar dan maar, hé. Plan trekken.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:13   #56
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die echt dood wilt, zal je daar ook niet van af kunnen praten.

Ik niet.

En wat als die vriend(in) nou eens geen onderdak wilt, maar juist dakloos wilt zijn? Heb je het dan ook nog over een probleem?
je hoeft niet eens psycholoog te zijn om te weten dat de meeste mensen die zeggen dat ze dood willen, niet echt 'dood' willen maar eerder een ander léven willen. dat zij de dood zien als ultieme vlucht uit hun schijnbaar hopeloze situatie zonder dat ze perse naar de dood verlangen.
daar valt heel wat positievers aan te doen dan een zelfmoordpilletje.
maarja, dat vergt moeite en tijd. dat vergt geven om een ander en even uw eigen ik aan de kant schuiven. dat is voor veel mensen blijkbaar teveel gevraagd want ze moeten aan hun werk denken en aan hun relaties en hun gazon moet nog afgereden en de gekookte hesp is in reklaam...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 23:42   #57
forumspook
Banneling

Standaard

Laatst zag ik op TV hu men in Nederland het woningprobleem voor de studenten opgelost heeft: ze maken appartementjes met metalen containers, studio's met alles erop en eraan, van mischien 40 of 50 vierkante meter, die opgestapeld kunnen worden zoals een blokkendoos. Er zijn trappen en balcons aan,vensterdeuren aan elk uiteinde en men kan er zoveel bijzetten als men wil. Allemaal gloednieuw, proper, functioneel en goedkoop. Mischien een oplossing voor de woningnood ? Nu nog de mond snoeren aan de immobiliën- lobby, of moeten we immobiliën-maffia zeggen ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be