Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2008, 16:49   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat is dit nu voor onzin? De Vlamingen kunnen massaal op een partij zoals de B.U.B. stemmen als men meer Belgische eenheid wenst.
Of op de 'Unie' van Rudy Van Nespen
Maar dat doen ze dus niet.

LOL!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 maart 2008 om 16:56.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 16:53   #42
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlamingen doen niets liever dan over Hollanders klagen.
Ze weten nog niet het verschil tussen Nederlanders en Hollanders.
De laatste jaren zijn de politieke verschillen alleen maar groter geworden.
Over de toekomst van Europa denken Belgen totaal anders dan Nederlanders.
Dus een samengaan lijkt me eerder een utopie dan een reeele mogelijkheid.
U hebt het over Walen en Franstaligen, denk ik. In Vlaanderen zie ik alleen een omgekeerde beweging.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 17:16   #43
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Gaat u maar eens naar Belgie, dan zult u merken hoe vriendelijk de Vlamingen zijn voor Nederlanders en over de Walen zullen maar niet spreken.

Ziet u veel Belgische toeristen in Nederland?
Ze komen uit alle landen ,Italianen, Spanjaarden ,Amerikanen, Japanners enz. behalve uit Belgie.
Hoe zou dat komen denkt u?
ik weet nochtans dat vele belgen een bezoekje brengen aan zeeland.het zijn dan over het algemeen wel eendagstrips.populair zijn dan vooral cadzand,terneuzen ,vlissingen,hulst,sluis,middelburg e.a.daar ga je toch meer vlamingen tegenkomen dan eerder spanjaarden of italianen.
Oud 15 maart 2008, 17:20   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
De mensen willen inderdaad rust, welvaart en stabiliteit. Dat wordt hen duidelijk niet gegund, omdat ze, onder druk van de kiesplicht gedwongen worden om op partijen te kiezen die hen opgedrongen worden vanuit een reeds separatistische zienswijze: federale verkiezingen waarbij je enkel op partijen kan kiezen van je eigen gewest...

Nu ja, als je d�*t al niet wil zien?
Niets verbiedt Franstalige partijen nu al om bij verkiezingen lijsten in te dienen in Vlaanderen en omgekeerd. Het feit dat ze dat niet doen bewijst juist dat er geen markt voor hen is in het andere landsgedeelte.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 17:21   #45
lukke
Vreemdeling

Standaard Vlaanderen en Nederland

Citaat:
Dat hoef je mij niet te vertellen. Maar de Vlamingen hebben zich niet laten vergiftigen met ollanderhaat omdat we niks gemeen hebben - integendeel. Ze hebben zich 178 jaar laten indoctrineren door een agressieve verfransingsmachine. Juist omdat Vlamingen zoveel op Nederlanders lijken is er doelbewust haat gezaaid.

Volgens mij komen er redelijk wat Belgische toeristen naar Nederland hoor. Als men de bestemmingen van Belgische toeristen zou bekijken, springt Nederland er dan negatief uit?

Net even wat statistieken bekeken:

Bij de korte vakanties staat Nederland op de tweede plaats, achter Frankrijk. In 2004 ging 9.3% naar Nederland, en 14.0% naar Frankrijk. Duitsland is derde met 8.4%. Bovendien was de trend omlaag voor Franse vakanties, en omhoog voor Nederlandse vakanties.

Bron: toerismevlaanderen.be

Ik kan Uw betoog maar al te best begrijpen, maar ja ik acht mij niet onbevooroordeeld...ben zoon van een Zeeuws-Vlaamse moeder en ben daar fier over. Dit maakt dat ik zeer veel in Nederland heb rondgereisd, ik had daar overal familie. Maar ook de bezoeken die ik als student(Uni Gent) met onze kameraden heb gebracht aan het Noorden heeft mij veel bijgebracht, neen het noorden is geen vreemd land...ik heb verder Uw argumentatie ten zeerste gesmaakt.
Luke
lukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 17:35   #46
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Uiteraard is het niet de bedoeling om te schofferen.
Wat U echter stelt is ronduit denken met oogkleppen op.
Het is niet omdat U verblind wordt door het abnormaal hoge aantal vlaams-nationalisten op dit forum, dat de rest van de Belgen eveneens separatisten zouden zijn.
Eerst en vooral wil ik je verzoeken die burgerlijke U-vorm achterwege te laten. Gewone jongens als ik corresponderen in de de je-vorm. Wat betreft de oogkleppen met verblindingseffect (merkwaardige combinatie!) wil ik opmerken dat mijn postings niks te maken hebben met het "abnormaal hoge aantal Vlaams-nationalisten" op dit forum, ik ben namelijk al Vlaams-nationalist sedert mijn jeugdjaren en d�*t is zeer lang geleden.
Citaat:
Integendeel: de meerderheid van de Belgen is de staatsmisvormings-zever kotsbeu en willen niet liever dan een goede samenwerking tussen de gemeenschappen en een regering die zich bezig houdt met de problemen van de burgers. Daar echter de huidige politici zich zo doorzichtelijk bezighouden met een verdeel-en-heers politiek, verliest de burger zijn vertrouwen in de politiek (60% van de bevolking, volgens de laatste peiling)...
Geloof je dat echt? Hoe verklaar je dan het grote succes van het kartel bij de laatste verkiezingen? Was het niet Leterme die een grondige staatshervorming beloofd had, spijtig genoeg gesaboteerd door de Franstaligen. Dat 60 % zijn vertrouwen verloren heeft in "de politiek" is zeer goed mogelijk, dit wil daarom niet zeggen dat ze willen terugkeren naar het unitaire België.
Citaat:
Dit lijkt mij meer dan ooit een duidelijk teken. Dat meneer De Wever dit platweg negeert, toont aan dat hij een separatistisch demagoog is, die enkel maar oog heeft voor zijn eigen politiek gewin en voor NIETS anders!
Indien BDW een separatistische demagoog zou zijn had hij allang het handje van zijn kartelpartner losgelaten, bij mijn weten toch een zeer gematigde, om niet te zeggen Belgicistische partij. Voor mij is hij integendeel veel te braaf, maar ik ben dan ook een overtuigde separatist.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 17:37   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Robert zegt niet veel, maar �*ls hij iets zegt is het goed raak.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 maart 2008 om 17:37.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 17:51   #48
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Niets verbiedt Franstalige partijen nu al om bij verkiezingen lijsten in te dienen in Vlaanderen en omgekeerd. Het feit dat ze dat niet doen bewijst juist dat er geen markt voor hen is in het andere landsgedeelte.
Ze doen dat al, het UF is in wezen niets meer dan een kartellijst van de vier Franstalige partijen, al wordt het wel door het FDF gedomineerd.

Dat ze dat niet doen bij federale verkiezingen komt door BHV, daardoor kunnen ze elk apart opkomen. Als BHV gesplitst wordt, wordt het afwachten... komen ze dan ook voor de federale verkiezingen in kartel op, of komen ze dan apart op?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 maart 2008 om 17:51.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 18:00   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ze doen dat al, het UF is in wezen niets meer dan een kartellijst van de vier Franstalige partijen, al wordt het wel door het FDF gedomineerd.

Dat ze dat niet doen bij federale verkiezingen komt door BHV, daardoor kunnen ze elk apart opkomen. Als BHV gesplitst wordt, wordt het afwachten... komen ze dan ook voor de federale verkiezingen in kartel op, of komen ze dan apart op?
Moeilijk te zeggen. Indien ze nog steeds als kartellijst opkomen, hebben ze uiteraard meer kans om zetels binnen te halen. Het gevolg hiervan is dan wel dat eventuele verkozenen ook effectief in het federale parlement als UF-verkozenen zouden moeten zetelen, in plaats van dat ze respectievelijk de PS-, CDH- of MR-fractie zouden vervoegen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 18:03   #50
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Moeilijk te zeggen. Indien ze nog steeds als kartellijst opkomen, hebben ze uiteraard meer kans om zetels binnen te halen. Het gevolg hiervan is dan wel dat eventuele verkozenen ook effectief in het federale parlement als UF-verkozenen zouden moeten zetelen, in plaats van dat ze respectievelijk de PS-, CDH- of MR-fractie zouden vervoegen.
Dat is alleen in de Senaat zo, in de Kamer mag je wel van fractie veranderen.

Het wordt dus afwachten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 19:22   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Belgie is opgericht als een Vazalstaat van Frankrijk.Zolang de Fransen het nodig vinden en zolang de meerderheid van de Vlamingen blijven collaboreren ,zal Belgie blijven bestaan.
We zullen het maar niet hebben over Nederland als vazalstaat van de USA.En de lakei Jaap de Hoop-Schepper buigt zijn hoofd totdat het de grond raakt wanneer hij Bush ontmoet. De Hoop Keffer (bijten doet hij niet) mag zelfs op bezoek op de ranch van Bush. Aan de leiband wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2008 om 19:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 19:31   #52
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We zullen het maar niet hebben over Nederland als vazalstaat van de USA.En de lakei Jaap de Hoop-Schepper buigt zijn hoofd totdat het de grond raakt wanneer hij Bush ontmoet. De Hoop Keffer (bijten doet hij niet) mag zelfs op bezoek op de ranch van Bush. Aan de leiband wel te verstaan.
En uw punt is...?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 19:40   #53
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mischien dat Vlamingen vroeger meer naar de Nederlandse televisie keken dan nu. Maar daar staat tegenover dat er nu weer meer tweerichtingsverkeer is door alle Vlamingen op Nederlandse websites. Sites zoals fok.nl en tweakers.net zijn ook een thuis voor vele Vlamingen.
En kunnen de jonge Vlamingen zich daar verstaanbaar maken want blijkbaar groeien ze uit elkaar:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...n-Vlaams.dhtml
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 19:46   #54
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb af en toe ook grote moeite met het beleid van de VS op bepaalde gebieden. Maar ons hebben ze nog nooit echt kwaad gedaan. En dat kan je niet zeggen van onze grote buurlanden. In geen enkel ander land investeerde Amerika vorig jaar zoveel als in Nederland. En omgekeerd is Nederland ook een van de grootste inversteerders in Amerika. Nee, wij weten tenminste wie onze vrienden zijn. Liever het holmaatje van het machtigste land op aarde, dan aan de pik zuigen van een tweederangs natie als Frankrijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:01   #55
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb af en toe ook grote moeite met het beleid van de VS op bepaalde gebieden. Maar ons hebben ze nog nooit echt kwaad gedaan. En dat kan je niet zeggen van onze grote buurlanden. In geen enkel ander land investeerde Amerika vorig jaar zoveel als in Nederland. En omgekeerd is Nederland ook een van de grootste inversteerders in Amerika. Nee, wij weten tenminste wie onze vrienden zijn. Liever het holmaatje van het machtigste land op aarde, dan aan de pik zuigen van een tweederangs natie als Frankrijk.
Hier ben ik het volledig mee eens. Vlaanderen hoort thuis in het Atlantische kamp, niet in dat van EU-Frankrijk. Ook dat is een reden om België zo snel mogelijk achter ons te laten. Wij horen bij de groep van Nederland, Groot-Brittannië en Denemarken, die de nationale soevereiniteit voorrang geven op de Europese superstaat.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:01   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe ging het liedje ook weer:..."Working for the yankee dollar"

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Meeliegen met UNCLE SAM mbt tot de oorlog tegen Saddam. Dat is het zelfstandig denken van de lakeistaat Nederland. En maar het vingertje opsteken tegen andere staten. Ook dit is een gekende specialiteit van de staat Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2008 om 20:10.
Oud 15 maart 2008, 20:09   #57
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe ging het liedje ook weer:..."Working for the yankee dollar"

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Meeliegen met UNCLE SAM mbt tot de oorlog tegen Saddam.
Geloof het of niet, maar ik ben zeer blij met hoe de Nederlandse regering heeft gehandeld mbt de oorlog in Irak. Door de Nederlandse steun is daar geen bom extra gevallen. Maar Nederlandse soldaten hebben daar achteraf nog wel scholen opgeknapt, en drinkwatervoorzieningen aangelegd. Daar heeft de Iraakse bevolking meer aan gehad dan de principiele Belgische houding. Realpolitik heet dat. Zelfs met de kennis van achteraf hoop ik dat ze het zo weer zouden doen.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 15 maart 2008 om 20:10.
Oud 15 maart 2008, 20:13   #58
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En maar het vingertje opsteken tegen andere staten. Ook dit is een gekende specialiteit van de staat Nederland.
Welk land liep ook al weer voorop om Oostenrijk te boycotten ten tijde van de opkomst van Haider? Dat was pas een schandalige vertoning.
Oud 15 maart 2008, 20:13   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof het of niet, maar ik ben zeer blij met hoe de Nederlandse regering heeft gehandeld mbt de oorlog in Irak. Door de Nederlandse steun is daar geen bom extra gevallen. Maar Nederlandse soldaten hebben daar achteraf nog wel scholen opgeknapt, en drinkwatervoorzieningen aangelegd. Daar heeft de Iraakse bevolking meer aan gehad dan de principiele Belgische houding. Realpolitik heet dat. Zelfs met de kennis van achteraf hoop ik dat ze het zo weer zouden doen.
Realpolitiek? Leugenachtige mosselpolitiek van een lakeistaat ja. Maar Balkenende werd nadien wel even ontvangen op het Witte Huis. En glunderen dat de man deed! Het had geen naam.

Principes verkwanselen noem ik dit.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2008 om 20:18.
Oud 15 maart 2008, 20:19   #60
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Realpolitiek? Leugenachtige mosselpolitiek van een lakeistaat ja. Maar Balkenende werd nadien wel even ontvangen op het Witte Huis. En glunderen dat deman deed! Het had geen naam.

Principes verkwanselen noem ik dit.
België gaat plat op zijn buik voor China

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be