![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Hans1 : 23 maart 2008 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2008 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Laat ons zeggen dat er een grote tolerantie was tegenover het gebruik van het Nederlands op lokaal niveau, maar dat je Frans moest spreken "om het te maken".
Dat was in die tijd helemaal niet immoreel, maar de logica zelf omdat het Frans zoals je zelf zegt de wereldtaal was alsook de enige duidelijk omschreven taal van België en bovendien ook nog eens de taal van de heersende burgerij in noord en zuid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat u dat ook terdege beseft dat deze franstalige hegemonie tot het verleden behoort. Definitief. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2008 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Ik heb als standvastig devies dat in het leven niets definitief is behalve de dood. Alles kan veranderen. België kan splitsen of weer unitair worden. Verfransen, verengelsen, verduitsen, opgaan in de E.U. enzomeer.
Ik ben voorstander van een unitair België met 9 provincies en het behoud van de taalwetten. Het taalfederalisme is een mislukt, onlogisch en labiel systeem. Men moet niet slim zijn om dat te kunnen begrijpen. Het volstaat een beetje de Belgische politieke actualiteit gevolgd te hebben de laatste maanden. De toekomst kan ik niet voorspellen, maar wel dat dit systeem weinig kans heeft om stand te houden en ofwel zal leiden tot separatisme (wat er duidelijk de bedoeling van is) ofwel tot unitarisme. Voor mij hoeft er geen verfransing te komen, maar ik ben zo realistisch genoeg om in te zien dat we niet alles onder controle hebben (kijk maar naar de verengelsing van de maatschappij). |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat je bij het archief van AMSAB wel een goeie kans maakt. Maar als je zeker wil zijn, kan je misschien Maarten Van Ginderachter, medewerker UGent en auteur van Het Rode Vaderland, beter eens contacteren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En daarna houden alle zekerheden op. Nogmaals, ik ben voor het behoud van België. Maar de slogan: 'La Belgique sera latine ou ne sera pas.' is definitief voorbij. Daar bent u het toch mee eens veronderstel ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Definitief?! De Vlamingen zijn nog altijd de knechtjes, me dunkt. Kijk maar eens naar de regering, de Vlamingen hebben weer eens voor de zoveelste keer een knieval gedaan voor hun Franstalige meesters. De Vlaamse kiezer heeft gekozen voor een grote staatshervorming, maar die komt er toch niet, want Reynders en co willen dat niet. Die slogan zal pas voorbij zijn, als een Vlaamse stem evenveel waarde heeft als een Waalse en als Franstaligen de wetten naleven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ja, maar dat was mijn punt niet. Nogmaals.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/ Frans spreekt uit kloterij 2/ Brussel wil uitbreiden 3/ de ongrondwettelijke kieskring BHV niet wil splitsen 4/ Maingain over de hele lijn steunt 5/Duits als landstaal ontkent En als toetje: Citaat:
En meteen kennen we de échte reden waarom Hans de opperbubbelaar terug wil naar het unitaire Belgique.
![]() |
![]() |
#52 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heeft Hans ooit al eens gezegd in welke taal Nederland anno 1830 volgens hem bestuurd werd?
Niet in het Nederlands kennelijk, want dat bestond zogenaamd nog niet. Misschien in een van die vele boerse dialecten...? |
![]() |
![]() |