Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2008, 12:00   #41
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Naar mijn idee haal je hier twee dingen door elkaar: een onafhankelijk Vlaanderen, en een hereniging met Nederland. Als een jaloerse partner de relatie onder druk zet, dan wordt het mischien tijd om uit elkaar te gaan. Maar dat betekent nog niet automatisch dat je moet trouwen met je minnaar.

Welk scenario men ook verkiest, Vlaanderen zal zich eerst los moeten maken van Wallonie. De Belgische constructie staat dan een vruchtbare samenwerking niet meer in de weg. Voor een eventuele fusie met Nederland daarna, heeft men aanvullende argumenten nodig.

Zou je dan eens wat van die argumenten willen geven? Dat is eigenlijk waar ik in de openingspost al om vroeg. Een splitsing van Belgie is voor mij namelijk vanzelfsprekender dan een hereniging van Nederland en Vlaanderen.

De eerste noodzakelijke stap naar een eventuele hereniging is dat Vlaanderen zich afscheurd van Belgie. Maar het Belgische probleem zal dan toch ook al verdwenen zijn? Wat heeft men daarna nog te winnen bij een Verenigde Nederlanden?
Vlaanderen heeft zich afgescheiden van Nederland en niet andersom.
Het initiatief voor een hereniging zal dus van Vlaanderen moeten komen.
Zo te zien hier, is het lang nog niet zo ver.

Alleen als de wens van beide kanten komt, dan zal 1+1 =3 zijn
Tot die tijd is het prima om samen te werken
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:05   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlaanderen heeft zich afgescheiden van Nederland en niet andersom.Het initiatief voor een hereniging zal dus van Vlaanderen moeten komen.
Zo te zien hier, is het lang nog niet zo ver.

Alleen als de wens van beide kanten komt, dan zal 1+1 =3 zijn
Tot die tijd is het prima om samen te werken
U maakt er een potje van. Er kan niet sprake zijn van een scheiding. Er was nooit een (h)echte eenheid. Die eenheid werd aan de bevolking opgedrongen door het Congres van Wenen. De eenheid werd opgelegd van bovenuit en kwam zeker niet voort uit de wens van de bevolking. Noch van de toenmalige bevolking uit het Noorden, noch van de bevolking uit Zuiden.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 12:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:11   #43
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er was nooit een (h)echte eenheid. Die eenheid werd aan de bevolking opgedrongen door het Congres van Wenen.
Kijk 'es aan, historische "argumenten" om een hereniging tegen te houden...

De voorstanders zullen zich wel met de toekomst bezig houden.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:13   #44
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U maakt er een potje van. Er kan niet sprake zijn van een scheiding. Er was nooit een (h)echte eenheid. Die eenheid werd aan de bevolking opgedrongen door het Congres van Wenen. De eenheid werd opgelegd van bovenuit en kwam zeker niet voort uit de wens van de bevolking. Noch van de toenmalige bevolking uit het Noorden, noch van de bevolking uit Zuiden.
In die tijd wilde Vlaanderen ook zo graag terug onder Spaans bewind ,wilt u beweren?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_va..._(geschiedenis)
Oud 21 maart 2008, 12:13   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Kijk 'es aan, historische "argumenten" om een hereniging tegen te houden...

De voorstanders zullen zich wel met de toekomst bezig houden.
Dat zijn niet 'mijn' argumenten. Dat zijn zoals u terecht stelt 'historische' argumenten. U zou beter meer zulke argumenten hanteren in plaats van uw alledaagse inhoudsloze napraterij.
Oud 21 maart 2008, 12:15   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In die tijd wilde Vlaanderen ook zo graag terug onder Spaans bewind ,wilt u beweren?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_va..._(geschiedenis)
Ik heb het hier over de scheiding van 1830. Dat weet u best. Ik had het over het Congres van Wenen.
Oud 21 maart 2008, 12:17   #47
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt er een potje van. Er kan niet sprake zijn van een scheiding. Er was nooit een (h)echte eenheid. Die eenheid werd aan de bevolking opgedrongen door het Congres van Wenen. De eenheid werd opgelegd van bovenuit en kwam zeker niet voort uit de wens van de bevolking. Noch van de toenmalige bevolking uit het Noorden, noch van de bevolking uit uit Zuiden.
Het ontstaan van Belgie daarentegen, was zekers tegen de wil van de bevolking. De Vlamingen hadden het in die 15 jaar beter dan de 100 jaar ervoor, en de 100 jaar erna. Hun kinderen kregen weer goed onderwijs, en economisch ging het Vlaanderen voor de wind.

Jouw bewering dat men van overal toestroomde om te vechten tegen Willem I zegt niets. Uit de rellen tijdens de troonsbestijging van Beatrix zou de oppervlakkige beschouwer ook kunnen afleiden dat heel Nederland tegen haar was. In 1830 waren er nog geen massamedia. Een zooitje ongeregeld ziet men dan al snel aan voor een volksopstand.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:18   #48
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier over de scheiding van 1830. Dat weet u best. Ik had het over het Congres van Wenen.
Ik heb het over tweemaal ingrijpen van de Grootmachten om Vlaanderen te scheiden van Nederland.
1x door Spanje en 1 keer door Frankrijk.

U wilt toch niet beweren dat de Vlamingen zelf daarvoor hebben gekozen?
Oud 21 maart 2008, 12:20   #49
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Naar mijn idee haal je hier twee dingen door elkaar: een onafhankelijk Vlaanderen, en een hereniging met Nederland. Als een jaloerse partner de relatie onder druk zet, dan wordt het mischien tijd om uit elkaar te gaan. Maar dat betekent nog niet automatisch dat je moet trouwen met je minnaar.

Welk scenario men ook verkiest, Vlaanderen zal zich eerst los moeten maken van Wallonie. De Belgische constructie staat dan een vruchtbare samenwerking niet meer in de weg. Voor een eventuele fusie met Nederland daarna, heeft men aanvullende argumenten nodig.

Zou je dan eens wat van die argumenten willen geven? Dat is eigenlijk waar ik in de openingspost al om vroeg. Een splitsing van Belgie is voor mij namelijk vanzelfsprekender dan een hereniging van Nederland en Vlaanderen.

De eerste noodzakelijke stap naar een eventuele hereniging is dat Vlaanderen zich afscheurd van Belgie. Maar het Belgische probleem zal dan toch ook al verdwenen zijn? Wat heeft men daarna nog te winnen bij een Verenigde Nederlanden?
Beste Spinoza,

Je stelt goede vragen. Zúlke goede vragen dat ik er graag uitgebreid op terugkom. Het ontbreekt me nu even aan tijd. Later graag. Okay?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:24   #50
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Spinoza,

Je stelt goede vragen. Zúlke goede vragen dat ik er graag uitgebreid op terugkom. Het ontbreekt me nu even aan tijd. Later graag. Okay?
Tuurlijk, neem je tijd.
Oud 21 maart 2008, 12:25   #51
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zijn zoals u terecht stelt 'historische' argumenten. U zou beter meer zulke argumenten hanteren
U zou willen dat ik historische argumenten gebruik voor de hereniging? Waarom zou ik dat in godsnaam doen?

Nee, de 19de eeuw laat ik aan u en aan België.
Oud 21 maart 2008, 12:41   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U zou willen dat ik historische argumenten gebruik voor de hereniging? Waarom zou ik dat in godsnaam doen?

Nee, de 19de eeuw laat ik aan u en aan België.
Een alleszeggend antwoord van een briljante en vooral kritisch intelectuele geest.Proficiat! Als u zo alle dingen analyseert, dan kunnen we ons nog aan veel beuzelarij verwachten van uwentwege.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 12:44.
Oud 21 maart 2008, 12:47   #53
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Een alleszeggend antwoord van een briljante en vooral kritisch intelectuele geest. Proficiat!
Ik dank u, maar zou toch willen vragen uw bewondering in het vervolg wat gedempter te formuleren. U zou hier mindere geesten jaloers kunnen maken, en ik wens geen vijanden als ik ze kan vermijden.

Citaat:
Als u zo alle dingen analyseert, dan kunnen we ons nog aan veel beuzelarij verwachten
... zoals "mijn voorouders hebben koning Willem nog buitengegooid"?
Oud 21 maart 2008, 12:57   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dank u, maar zou toch willen vragen uw bewondering in het vervolg wat gedempter te formuleren. U zou hier mindere geesten jaloers kunnen maken, en ik wens geen vijanden als ik ze kan vermijden.

... zoals "mijn voorouders hebben koning Willem nog buitengegooid"?
Maar dat laatste is wel een feit. Oók mijn voorouders hebben de Hollanders er uit gegooid en niet alleen 'de Fransen', zoals u goedkoop beweert. Maar ja, als u de feiten niet onderzoekt, dan moet u terugvallen op clichés die u her en der kritiekloos overneemt. Dit laatste, voor zover het u goed uitkomt natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 12:58.
Oud 21 maart 2008, 13:04   #55
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oók mijn voorouders hebben de Hollanders er uit gegooid en niet alleen 'de Fransen', zoals u goedkoop beweert. Maar ja, als u de feiten niet onderzoekt, dan moet u terugvallen op clichés die u her en der kritiekloos overneemt. Dit laatste, voor zover het u goed uitkomt natuurlijk.
Maak je toch niet zo boos, zeg. Het is 200 jaar geleden. Of heeft je betovergrootvader je opgedragen om zijn taak verder te zetten?
Oud 21 maart 2008, 13:06   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maak je toch niet zo boos, zeg. Het is 200 jaar geleden. Of heeft je betovergrootvader je opgedragen om zijn taak verder te zetten?
Boos? Bent u toevallig niet uw naamkaartje weg aan het geven? Ik hou me aan de historische feiten. U bent een eclectist. U pikt eruit wat u zint en dat dikt u aan. Historische objectiviteit is u vreemd.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 13:10.
Oud 21 maart 2008, 13:13   #57
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Boos?
Ja, de boosheid druipt uit elk van je berichten over dit onderwerp, zoals diverse posters al opmerkten.

Citaat:
Bent u niet uw naamkaartje weg aan het geven?
Nee, geloof me, boosheid brengt absoluuts niets goeds. Als er iets is dat ik geleerd heb in het leven, is het wel dat. Als je ze achter je kan laten, kan je met nieuwe dingen bezig zijn, ongehinderd door ideologieën, partijen, vooroordelen, geschiedkundige argumenten en andere nutteloze ballast.

De waarheid en doorgaans alleen de waarheid (vrij naar G.W. Bush)!

Citaat:
Ik hou me aan de historische feiten.
Fijn! Dan weet u dat Vlaanderen voor een groot deel orangistisch gezind was, zo orangistisch dat het separatistisch janhagel tussen 1830 en 1840 de grofste repressies moest organiseren om het op de knieën te krijgen.

Dat in 1830 enkele malloten uit Tienen en omstreken zich door hun pastoor lieten opzwepen tegen de goddeloze Ollandse ketter (tiens, waar hebben we zoiets nog gehoord?), verandert daar niets aan, al begrijp ik dat het separatistisch regime dat graag in de verf zet.

Citaat:
Historische objectiviteit is u vreemd.
Ach, de overwinnaar schrijft en boetseert de geschiedenis naar zijn beeld en gelijkenis hé.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 13:37.
Oud 21 maart 2008, 13:34   #58
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U weet wat de bevolking van het Noorden en het Zuiden in die tijd wenste.
Communicatie met een postkoets ,geen telefoon en internet.
Geen auto's en treinen slechts trekschuit en paardenwagen.
Het duurde weken voordat mensen wisten wat er ging gebeuren.En nog langer om een grootschalige actie/demonstratie te organiseren.

De bevolking had gewoon niets te vertellen.
In het Noorden de koning Willem I en in het Zuiden de Franse elite die bepaalden wat er moest gebeuren.
Oud 21 maart 2008, 13:43   #59
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
[/color]Oók mijn voorouders hebben de Hollanders er uit gegooid en niet alleen 'de Fransen', zoals u goedkoop beweert.
Vervult dat je met trots en blijdschap, dat je voorouders die nare Ollanders eruit hebben geschopt?
Oud 21 maart 2008, 14:48   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, de boosheid druipt uit elk van je berichten over dit onderwerp, zoals diverse posters al opmerkten.

Nee, geloof me, boosheid brengt absoluuts niets goeds. Als er iets is dat ik geleerd heb in het leven, is het wel dat. Als je ze achter je kan laten, kan je met nieuwe dingen bezig zijn, ongehinderd door ideologieën, partijen, vooroordelen, geschiedkundige argumenten en andere nutteloze ballast.

De waarheid en doorgaans alleen de waarheid (vrij naar G.W. Bush)!

Fijn! Dan weet u dat Vlaanderen voor een groot deel orangistisch gezind was, zo orangistisch dat het separatistisch janhagel tussen 1830 en 1840 de grofste repressies moest organiseren om het op de knieën te krijgen.

Dat in 1830 enkele malloten uit Tienen en omstreken zich door hun pastoor lieten opzwepen tegen de goddeloze Ollandse ketter (tiens, waar hebben we zoiets nog gehoord?), verandert daar niets aan, al begrijp ik dat het separatistisch regime dat graag in de verf zet.

Ach, de overwinnaar schrijft en boetseert de geschiedenis naar zijn beeld en gelijkenis hé.
En diegenen die tegen Willem waren, waren in uw ogen -ik citeer uw woorden-'janhagel', 'malloten' en dergelijke. Heerlijk objectief. Maar deze vooringenomenheid zijn we van u gewoon. U kunt waarschijnlijk niet anders.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 14:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be