Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2004, 22:17   #41
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Vandaag kwam er trouwens een nieuw USB-stickje uit Oostenrijk voor mij aan. Enkele dagen na de bestelling. Voor de helft van wat je er hier in de Fnac voor betaalt.
En binnen enkele maanden krijg je een bruine enveloppe van de fiscus.

Waar je de bijkomende BTW en invoerrechten voor moet betalen.

Koerierdiensten ala DHL of TNT geven zulke bestellingen door aan de douane.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 22:56   #42
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:
Vandaag kwam er trouwens een nieuw USB-stickje uit Oostenrijk voor mij aan. Enkele dagen na de bestelling. Voor de helft van wat je er hier in de Fnac voor betaalt.
En binnen enkele maanden krijg je een bruine enveloppe van de fiscus.

Waar je de bijkomende BTW en invoerrechten voor moet betalen.

Koerierdiensten ala DHL of TNT geven zulke bestellingen door aan de douane.
Neen, want mijn aankoop is gedaan in Oostenrijk. De verzending achteraf staat daar los van. Ik ben er zeker van dat ik geen factuur krijg.
Op welk bedrag zouden ze het trouwens moeten baseren, er zat nergens een rekening in het pak. Gewoon een brief uit Oostenrijk. Mijn ouders moesten ook geen invoerrechten(zijn trouwens gelijk in de custom union die de EU is) en BTW betalen op de cadeautjes die ik vanuit Wenen naar huis stuurde.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 22:57   #43
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Ah, je betaalt graag extra voor een merknaam (hoewel de spelers uit dezelfde fabriek komen wschl).
Philips heeft zo heel lang ook een goedkoop merk gehad. Zelfde fabriek. Maar mensen gaven nu eenmaal graag extra geld omdat het een echte Philips was.

Tja, en tegelijk antiglobalist en tegen de grote winsten van dat soort bedrijven zeker.
Ik heb hier een walkman liggen van United. Na 1 maand was deze naar de Syfilistijnen. Garantie kreeg ik niet, want ik had hem gekregen (via school, omdat ik 20 boekjes verkocht had voor de tombola).
Die mp3-cd-speler waar ik over spreek is van Medion, met 2 jaar garantie. En van verschillende mensen die ik ken weet ik dat de garantie van Medion ongeveer de beste is die je kan krijgen (zonder gemor volledig vervangen).
48 euro, inclusief verzendingskosten.
Oud 10 maart 2004, 23:00   #44
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ah, je betaalt graag extra voor een merknaam (hoewel de spelers uit dezelfde fabriek komen wschl).
Philips heeft zo heel lang ook een goedkoop merk gehad. Zelfde fabriek. Maar mensen gaven nu eenmaal graag extra geld omdat het een echte Philips was.

Tja, en tegelijk antiglobalist en tegen de grote winsten van dat soort bedrijven zeker.
PS: ik ben geen antiglobalist, maar andersglobalist.
Dat dacht ik al. En, wat vind je van de winsten van die grote concerns, of beter hun aandeelhouders, zoals daar zijn de banken, ...
Oud 10 maart 2004, 23:02   #45
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

PS: ik ben geen antiglobalist, maar andersglobalist.
Dat dacht ik al. En, wat vind je van de winsten van die grote concerns, of beter hun aandeelhouders, zoals daar zijn de banken, ...
Dat daar belastingen op dienen betaald te worden. winst is ook een vorm van inkomen, dus dient ook belast te worden.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 23:05   #46
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat daar belastingen op dienen betaald te worden. winst is ook een vorm van inkomen, dus dient ook belast te worden.
Dus als ze pakweg 20 % op hun winsten zouden betalen (het 10-voudige van nu) vind je het niet erg om nog altijd dubbel zoveel te betalen voor een merk?

Ik vind die besparing een prima vorm van inkomen ... voor mezelf. Moeten er daar dan ook belastingen op gehoffen worden? Misschien wel. Want niet-creatieve mensen betalen meer voor hun producten. En zo'n sociale ongelijkheid, daar zijn we natuurlijk tegen.
Oud 11 maart 2004, 08:42   #47
kalimero
Vreemdeling

Standaard

Die zelfstandigen die zo gehecht zijn aan zondagsrust omdat ze alle andere dagen van de week open willen zijn, wanneer gaan die dan zelf winkelen ?
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 11:59   #48
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Ik meen me te herinneren dat het katholicisme de officiële staatsgodsdienst is in België, is het dan zo vreemd dat de officiële rustdag op zondag valt (zoals beschreven door de katholieke kerk)?
Je zou blij moeten zijn met zo'n effort van de staat; zonder verplichte rustdag, neemt het gros van de mensen zelf geen rustdag omdat mensen nu eenmaal moeilijk bij zichzelf kunnen stilstaan (en niet graag toegeven dat ze soms hulp nodig hebben)

Enneuhm, voor de economie: enkel een gezonde geest in een gezond lichaam kan naar behoren functioneren. Het afschaffen van de verplichte rustdag, zou op termijn dus een zeer slechte zaak zijn voor onze economie (en gezondheidszorg..)
Oud 11 maart 2004, 12:32   #49
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Enneuhm, voor de economie: enkel een gezonde geest in een gezond lichaam kan naar behoren functioneren. Het afschaffen van de verplichte rustdag, zou op termijn dus een zeer slechte zaak zijn voor onze economie (en gezondheidszorg..)
Waarom moet die rustdag dan verplicht de zondag zijn? Verplicht dan van 1 dag rustdag, die mensen zelf kunnen kiezen.
Winkeliers nemen op maandag ofzo verlof, en mensen die werken of studeren kunnen tenminste ook eens winkelen.
Oud 11 maart 2004, 12:36   #50
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Wat eigenlijk nog achterlijker is is dat supermarkten al om 8 uur dichtgaan de meeste dagen. 10 of 12 uur zou een redelijker uur zijn.

Wat in Noorwegen kan moet ook in Vlaanderen kunnen.
Oud 11 maart 2004, 12:40   #51
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Iedereen die de zondagsopening een slecht idee vindt kan gewoon thuisblijven. Iedereen die het een goed idee vindt kan gaan winkelen.
Blijkbaar heeft u niet door dat er op die dag dan mensen moeten werken. En het risico bestaat dat zelfstandigen op den duur zeven dagen op zeven zullen moeten werken om concurrerend te blijven.
Hoeveel zelfstandigen zijn er eigenlijk nog? Als ik door de bondgenotenlaan fiets zie ik er niet veel meer. Volgens mij verdwijnen die zoiezo. Kijk naar bvb Noorwegen.
Oud 11 maart 2004, 12:42   #52
Sufragette
Schepen

Standaard

Prima boer_bavo, jij mag alle jobs invullen die anderen niet willen doen, incluis het open houden van supermarkten tot 10u of 12u.. Blijkbaar heb je toch niet echt een sociaal leven en zit er dan duidelijk ook niet mee in dat je zo lang en zo veel moet werken.
Oud 11 maart 2004, 12:43   #53
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Prima boer_bavo, jij mag alle jobs invullen die anderen niet willen doen, incluis het open houden van supermarkten tot 10u of 12u.. Blijkbaar heb je toch niet echt een sociaal leven en zit er dan duidelijk ook niet mee in dat je zo lang en zo veel moet werken.
Waarom zou je langer en meer moeten werken?

Het is juist door mijn sociaal leven dat ik vaak voor een gesloten supermarkt sta. De pakistaan om de hoek is daar trouwens erg blij om.
Oud 11 maart 2004, 12:46   #54
Sufragette
Schepen

Standaard

Als je opent om 9u en je sluit pas om 12u.. Logisch toch? Of wil je extra mensen gaan inzetten? Goed, betaal jij dan maar de extra personeelskosten.

Nederland heeft iedere donderdag avond koopjesavond. De winkels zijn dan open tot 9u. Winkelende mensen vinden dit owke, maar mensen die de winkel moeten open houden, vinden dit niet zo vanzelfsprekend. Je beseft toch dat je werk er niet op zit zodra je de deur sluit na de laatste klant?!
Oud 11 maart 2004, 12:49   #55
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je opent om 9u en je sluit pas om 12u.. Logisch toch? Of wil je extra mensen gaan inzetten? Goed, betaal jij dan maar de extra personeelskosten.
Ik denk niet dat mensen die zo laat winkelen er problemen mee hebben dat dat iets meer kost.

De mensen die enkel op prijs letten zullen wel naar den Aldi gaan. Die gaat al om 18u dicht.
Oud 11 maart 2004, 12:52   #56
Sufragette
Schepen

Standaard

Ja, goed geredeneerd.. Alle prijzen van de winkels de lucht in..na 18u. Bestaat het uitvinderssalon nog? Volgens mij heb jij je roeping gemist..
Oud 11 maart 2004, 12:55   #57
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, goed geredeneerd.. Alle prijzen van de winkels de lucht in..na 18u. Bestaat het uitvinderssalon nog? Volgens mij heb jij je roeping gemist..
Ten eerste lijkt het me technisch perfect realiseerbaar. Daarnaast is het ook niet wat ik voorstel.

Ik zeg gewoon dat supermarkten die later openzijn van mijn part gerust wat duurder mogen zijn (en als de concurrentie zijn werk doet zal dat wel niet zo zijn).
Oud 11 maart 2004, 13:01   #58
Sufragette
Schepen

Standaard

Prima,
dan zeg ik ook gewoon dat ik het enrom sympathiek vind van jou dat jij die supermarkten eigenhandig wil openhouden. Op die manier sparen we kosten en moeite..
En dat het een fantastisch idee is om terug te grijpen naar de middeleeuwen waar er geen verplichte sluitingsdag was, zodat we weer met z'n allen lekker veel ziek en ongelukkig kunnen zijn omdat we leven voor ons werk niet niet werken om iets te kunnen in het leven.
En dat een een groot geschenk is dat we minder tijd kunnen spenderen met onze vrienden en geliefden, of dat we nu nog minder tijd hebben om naar de sportclub te gaan of om een pintje te gaan drinken in onze stamkroeg.

Merci boer_bavo, jij bent de grootste!
Oud 11 maart 2004, 13:04   #59
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Prima,
dan zeg ik ook gewoon dat ik het enrom sympathiek vind van jou dat jij die supermarkten eigenhandig wil openhouden. Op die manier sparen we kosten en moeite..
En dat het een fantastisch idee is om terug te grijpen naar de middeleeuwen waar er geen verplichte sluitingsdag was, zodat we weer met z'n allen lekker veel ziek en ongelukkig kunnen zijn omdat we leven voor ons werk niet niet werken om iets te kunnen in het leven.
En dat een een groot geschenk is dat we minder tijd kunnen spenderen met onze vrienden en geliefden, of dat we nu nog minder tijd hebben om naar de sportclub te gaan of om een pintje te gaan drinken in onze stamkroeg.

Merci boer_bavo, jij bent de grootste!
Ja laten we teruggaan naar de middeleeuwen, net zoals de Scandinavische landen en de VS. Niet toevallig trouwens landen die een hoger BBP per inwoner hebben dan België.

Waarom zouden die stamkroegen eigenlijk op zondag mogen openzijn? Hoe zit het dan met het sociaal leven van de cafébaas?
Oud 11 maart 2004, 13:07   #60
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Over supermarkten gesproken: recent stond in de krant dat de kleinere supermarkten het terug heel goed begonnen doen. De reden?

Zaken als GB-express die op zondag open zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be