Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2008, 11:47   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bullshit. Heb het een paar keer geprobeerd met kameraden en keer op keer hebben we geen enkele reactie gehad. Het valt me trouwens op dat verhalen over de mogelijkheden van geesten oproepen, telkens van personen komen die vaak echt overtuigd zijn dat er geesten (en spoken) bestaan.

ah nee, ik geloof er kompleet niet in, was wel mee onder de indruk

ge moet u een paar toffere kameraden kiezen, der moet er minstens ene tussenzitten die de rest eens wil animeren hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 11:53   #42
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
toch wel, ik:
't is allemaal inbeelding.
Je moet wel argumenten geven he Filosoof. Anders hou je beter je mond.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 11:59   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Je moet wel argumenten geven he Filosoof. Anders hou je beter je mond.
Misschien het feit dat er de laatste 2000 jaar nog geen enkel bewijs is dat er geesten/spoken/paranormale verschijnselen bestaan?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 12:12   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien het feit dat er de laatste 2000 jaar nog geen enkel bewijs is dat er geesten/spoken/paranormale verschijnselen bestaan?
en daarvoor wel ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 13:49   #45
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit. Heb het een paar keer geprobeerd met kameraden en keer op keer hebben we geen enkele reactie gehad. Het valt me trouwens op dat verhalen over de mogelijkheden van geesten oproepen, telkens van personen komen die vaak echt overtuigd zijn dat er geesten (en spoken) bestaan.
Het zou natuurlijk kunnen dat er ergens een wetenschappelijke verklaring is. Ik ben bijvoorbeeld bijzonder geïntrigeerd door het concept 'hypnose'. Daar bestaan geen afdoende wetenschappelijke verklaringen voor. Ik vraag mij wel eens af of een zekere gemoedstoestand of concentratievermogen uitwerking op materie kan hebben, al dan niet na aanraking. Zo zal glas reageren trillen bij bepaalde geluiden, uitzetten bij warmte, barsten bij specifiek hoge tonen, en god wie weet wat nog allemaal. Ver gezocht, ik weet het. En ik geloof er niet in. Maar ik zou het ook niet durven uitsluiten. Geesten, dat wel. Da's gewoon flauwe zever.
Wat mij opvalt is dat er eigenlijk weinig over geweten is.

Mijn gevoel zegt me echter dat dit goochelaars zijn. Mensen die graag anderen voor de gek houden, zolang ze daarmee aandacht krijgen. Maar dan wil ik wel de truuk weten. Iemand die weet hoe je kan veinzen dat er een object, meer bepaald een glas, zich op eigen krachten begint te bewegen?

Laatst gewijzigd door Dycore : 11 april 2008 om 13:51.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 16:09   #46
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Och ja, ik heb het ook eens geprobeerd. Daar zat ik dan met dat glas en dat ouji bord.
Uren heb ik er gezeten en het glas ging maar niet bewegen. Daar zat ik als een uil op een kluit en uiteindelijk heb ik het opgegeven.

Je kan geesten niet dwingen en een geest die niets te zeggen heeft, tja ...

Ik voelde me op een gegeven moment eerder belachelijk, dus heb ik het niet meer gedaan.
Oud 11 april 2008, 16:56   #47
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Ooit had ik eens een jobke in de horeca en als de laatste klant buitengekuist was, zo rond een uur of 1 s'nachts, dan werd er wat gekletst en gelachen onder de collega's. Op een keer had iemand het idee om een spiritisme-sessie te houden. Op bierkaartjes schreven we letters en cijfers, en in het midden kwam een hoegaarden-glas van achter de toog. Nu was F., één van mijn collega's, een vrome moslim én ook verschrikkelijk bijgelovig. Hij werd dus al bleek rond zijn neus wanneer we met de voorbereidingen begonnen. De rest had snel en zonder woorden afgesproken dat we eens goed met zijn voeten gingen spelen. De muziek ging af, en iedereen legde een vinger op de bodem van het glas. Na een beetje wachten ging dat glas natuurlijk langzaam aan het schuiven. Ik zag de gelaatskleur van F. langzaam bleker en bleker worden en hij begon wat paniekerig te zeggen dat we er misschien toch maar mee moesten stoppen. Toen kwamen de vragen. "Geest, als je ons hoort, geef dan een teken!" Niets. "GEEST, ALS JE ONS HOORT, GEEF DAN EEN TEKEN!!" Nu had één van de collega's zich net voor de sessie even verwijderd om zogezegd naar het toilet te gaan, maar in werkelijkheid was die in de keuken de oven gaan aanzetten met de timer op 5 minuten. Dus na de derde "GEEST, ALS JE ONS HOORT..." klonk opeens een heldere bel van de over PING!! door de stille ruimte! Algemene hilariteit, behalve bij F. die het bijna in zijn broek deed.

Of er iets van aan is? Ach, wie zal het zeggen. Feit is dat gedurende de duizenden jaren dat mensen al in geesten geloven nog niet één keer iemand op de proppen is gekomen met een onbetwistbaar bewijs, wat met de huidige technische hulpmiddelen toch wel een prestatie is. Ik geloof zelfs dat er één of andere Amerikaan al 20 jaar of zo een stevige beloning uitlooft voor de eerste die hem zo'n bewijs brengt, en tot nog toe zit het geld nog steeds in zijn zak. Ik zou daaruit niet willen afleiden dat geesten zeker niet bestaan. Wellicht zijn er nog vele dingen die aan onze waarneming ontsnappen gewoon omdat we niet op de juiste manier kijken, of niet met de juiste instrumenten, of niet op de juiste plaats. Astronomen en wiskundigen bestoken ons dezer dagen met zoveel onvoorstelbare concepten als zwarte gaten, spookmaterie en wormgaten, en ga zo maar door; waarom dan geen geesten? Als ze bestaan zijn het misschien ook helemaal geen doden, maar bijvoorbeeld levende mensen die door een kreukel in de ruimte-tijd even zichtbaar worden op het verkeerde moment en op de verkeerde plaats. Ik wil het geloof in geesten niet compleet naar de prullemand verwijzen. Sommige getuigenissen geven stof tot nadenken. Neem nu bijvoorbeeld die bekende getuigenis van iemand die in een kelder een compleet Romeins legioen zag voorbijtrekken, niet even maar een hele tijd lang. Ze kwamen uit de ene muur en verdwenen in de tegenoverstaande muur. Fantasie? Ja OK, maar wie verzint nu zoiets?
Oud 13 april 2008, 14:54   #48
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Hey, geen Romeinen in mijn kelder!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be