![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Wel, als ze daar wel baat bij hebben is het aan hen om de gevolgen te dragen indien ze geen Nederlands kunnen.
Indien ze er geen baat bij hebben kan je 't hen ook niet kwalijk nemen. Dramaqueens >_>.
![]() |
#42 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Daah...Het was een vergelijking. Men klaagt over Brusselaars (winkeliers) dat ze geen Nederlands kennen, en hier in Nederlandstalig België hoef je als winkelier ook geen Frans te kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk is nederlandstalig belgie (of hoe ge vlaanderen ook wil noemen) ééntalig nederlands. Tweetalig belgie is dan weer tweetalig (frans, en, moest ge nog twijfelen, nederlands).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat er in het Belgische onderwijs Nederlands EN Frans gedoceerd word. Als dit zo is, vind ik het belachelijk dat een ondernemer een klant niet in het Nederlands te woord wil staan. De klant is immers koning? Als dit niet zo is, vind ik dat de klanten hun Frans op moeten schroeven, om zo ook de ondernemer tegemoet te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb gisteren een boete gekregen in Brussel, in het frans natuurlijk.
En heb hem uitgescheten in het Gents. En mijn boete, parkeerboete ga ik ook niet betalen. Geen inbreuk op mijn privacy hé! Maffiagastjes.
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Je had hem moeten vragen welk artikel uit de verkeerswet je overtreden hebt. Uitleg in het NL te geven uiteraard want Brussel is tweetalig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ochgot, inbreuk op de privacy, dat flauw excuus weer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() "beneden ale peilen"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb trouwens ook geen Nederlandse kennissen in Brussel. Ook niet beneden alle peilen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yep, inbreuk is inbreuk.
Ook ik heb daar een bekeuring voor gekregen. Nu hun beurt. Niet betalen, inbreuk is inbreuk. Ze kunnen dat perfect vermijden, door geen inbreuken op mijn privacy te doen ![]()
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij laat een telefoon nr zien waar je op kan bellen. En dan is de lijn bezet of is het gesloten natuurlijk. Maffia nietwaar?
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de voorbije week ontmoette ik een tiental oud-leerlingen van me (ik ben leraar Nederlands in een school van de Franstalige Gemeenschap hier in Brussel), en ik probeerde een gesprekje met hen te voeren.
Van die tien waren er welgeteld twéé die mij in een soort Nederlands konden antwoorden, niet foutloos, maar ze deden tenminste een poging. Van de overige acht waren er twee die mij zelfs niet meer begrepen. Zes van die oud-leerlingen begrepen me wel (dat bleek uit de antwoorden in het Frans), maar konden geen Nederlands meer, zelfs niet op een heel rudimentair niveau. In de meeste winkels waar ik ga inkopen, antwoord men mij in het Nederlands, of doet men toch een poging daartoe. Waar ik geen antwoord in het Nederlands krijg, hangt mijn reactie af van de manier waarop men mij duidelijk maakt dat ze geen Nederlands begrijpen. Hoe vriendelijker men mij behandelt, hoe meer ik geneigd ben dat gebrek aan kennis van het Nederlands door de vingers te zien (ik kan ook Engels, Duits, en een mondvol Spaans, en uiteraard Frans). Indien ik onvriendelijk behandeld wordt, schakel ik gewoon over op West-Vlaams, en spreek dat dan zo snel mogelijk (ik blijf wel vriendelijk), en ga elders mijn inkopen doen. Gelukkig valt het met de kennis van het Nederlands in Jette al bij al wel mee, maar in andere gemeenten van het Brussels Gewest durft dat wel eens dik tegenvallen. Mijns inziens wonen er te weinig Nederlandstaligen in Brussel, waardoor die taal bijkomend gemarginaliseerd wordt. Dat is eigenlijk erg jammer, want het is toch nog altijd de 'Hoofdstad' van de Vlaamse Gemeenschap, niet?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 24 mei 2008 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Ik vind dat altijd grappig van die seutige Vlamingen die vragen in het Nederlands bediend te worden en zo assertief proberen te zijn. Maar niet kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. De echtgenotes van mijn ouders zijn zelfs walen. Flamingant opgevoed verre van zelfs dus. 3. Slaag gekregen of dergelijke; niet echt. Toch wil ik af en toe eens principieel zijn en de verkoper laten praten in het Nederlands, ook al is dat niet zo vlot. Pakistanen in nachtwinkels bijvoorbeeld. In randgemeenten of steden als Sint Genesius rode is het soms bedroevend gesteld... Nochtans zouden verkopers moeten weten en zeker de zelfstandigen onder ons dat geld geen taal kent en als iemand iets wilt kopen je dat desnoods in alle talen uitgelegd krijgen om dat product verkocht te krijgen. Foei franstaligen. Leer nederlands nondedju! Trots zijn op België is dan ook de belgische taal spreken die 6 miljoen landgenoten spreken, hein! Laatst gewijzigd door Internaut : 24 mei 2008 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Gouverneur
|
![]() Laatst nog op schoolreis geweest in Brussel.
Af en toe ben ik hoopvol begonnen in het Nederlands, maar moest meestal mijn Frans bovenhalen. Of Engels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrijwel alle Brusselaars verstaan Nederlands. Sommigen weigeren het echter te spreken vanwege hun superioriteitsgevoel. Dat had ik meegemaakt, althans vooral in de horeca en de toeristenbureaus. Je kunt een snauw verwachten als je aandringt op hulp in het Nederlands, en ze trekken een misselijk gezicht wanneer ze het Nederlands uitstotteren. Eigenlijk zijn die Franstaligen die dat doen zelf de ''sales flamands''.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In wallonië hoeven de winkeliers ook géén vlaams te kennen mijn beste, voor brussel geldt een ander statuut, namelijk tweetaligheid,alhoewel de ervaring mij leert dat het tweetalig statuut op hier en daar een uitzondering na vrijwel ééntalig frans blijkt te zijn...
|
![]() |
![]() |