Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2008, 12:55   #41
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En wie van de wapenliefhebbers hier weet hoe hij met een wapen moet omgaan???
Onder de huidige wetgeving ? Iedereen !

je moet nl zowel een praktisch als een theoretisch examen afleggen, vooraleer je een wapen kan kopen (via model4 of via sportschutterslicentie).

Het praktisch examen (bv bij de politie of bij een erkend examinator van het KVBSV) draait volledig rond veiligheid :gewoon manipuleren, wat bij storingen, wat bij onverwachte situaties, ontwapenen, velduiteenname, ...

Bovendien zijn deze examens slechts 2 jaar geldig, en moet je deze dus om de 2 jaar opnieuw afleggen :
- voor je vernieuwing (om de 5 jaar) van je model4 wapens. Ikzelf heb verschillende model4 wapens, ik dien jaarlijks wel een vergunning te vernieuwen, dus moet iedere 2 jaar opnieuw deze examens afleggen.
- voor het bekomen van de sportschutterslicentie.

Ter vergelijking : misschien ook een goed idee om alle chauffeurs om de 2 jaar een nieuw theoretisch en praktisch examen te laten afleggen ? In het verkeer vallen toch bijna 1.000 slachtoffers per jaar (dit week-end opnieuw 11 doden en een hoop zwaar gewonden)

Laatst gewijzigd door ynneb : 21 april 2008 om 12:57.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 13:01   #42
Another Jack
Banneling

Standaard

Heb gewoon de indruk dat velen hieromtrend bluffen en niets in huis hebben.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 19:12   #43
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En wie van de wapenliefhebbers hier weet hoe hij met een wapen moet omgaan???
Ik.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:20   #44
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

ik ook
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:23   #45
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Hoe moeilijk is het eigenlijk om in de praktijk nog aan een vuurwapen te geraken? Mijn geloof in het gerecht is volledig verdwenen en ik zou me graag een pistool aanschaffen om in de lucht te schieten (ik denk niet dat ik op een persoon zou durven vuren) bij een inbraak bijvoorbeeld. Dieven moeten al echt krankzinning zijn om mensen met een vuurwapen aan te vallen.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 22:12   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe moeilijk is het eigenlijk om in de praktijk nog aan een vuurwapen te geraken?
Vraag het eens aan die hopen criminelen waarmee we elke dag geconfronteerd worden.
Oud 21 april 2008, 22:14   #47
LouisIX
Vreemdeling

LouisIX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vraag het eens aan die hopen criminelen waarmee we elke dag geconfronteerd worden.
Beste Knuppel,

U hebt reeds een goeie 49.000 berichten op uw conto en u komt maar tot d�*t? Nog veel oefenen, zou ik zeggen.

Met de allervriendelijkste groeten,

Louis.
Oud 21 april 2008, 22:15   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dieven moeten al echt krankzinning zijn om mensen met een vuurwapen aan te vallen.
Onze politici beweren nochtans dat het voor je eigen veiligheid is dat ze jou machteloos aan crimininelen hebben overgeleverd.
Oud 21 april 2008, 22:19   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LouisIX Bekijk bericht
Beste Knuppel,

U hebt reeds een goeie 49.000 berichten op uw conto en u komt maar tot d�*t? Nog veel oefenen, zou ik zeggen.

Met de allervriendelijkste groeten,

Louis.
Ik oefen, dus....

Leg jij even uit hoe moeilijk het is voor criminelen om aan vuurwapens te geraken?

Volgens mij is het alleen maar moeilijk om legaal aan een vuurwapen te komen. Om het volgens de Belgische wet in bezit te mogen houden. En d�*�*r hebben criminelen geen behoefte aan.
Oud 21 april 2008, 22:30   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

By the way 'LouisIX'....

Ik kijk zelden naar het aantal posts dat ikzelf of iemand anders erop heeft zitten. Jij maakt me daar nu wel attent op.
Voor een VLD-er met slechts 33 posts op je actief vind ik wel dat jij nogal een grote bek hebt. Je hebt hier toch niet per ongeluk een aantal andere nicks in gebruik?
Oud 22 april 2008, 00:11   #51
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Onder de huidige wetgeving ? Iedereen !

je moet nl zowel een praktisch als een theoretisch examen afleggen, vooraleer je een wapen kan kopen (via model4 of via sportschutterslicentie).

Het praktisch examen (bv bij de politie of bij een erkend examinator van het KVBSV) draait volledig rond veiligheid :gewoon manipuleren, wat bij storingen, wat bij onverwachte situaties, ontwapenen, velduiteenname, ...

Bovendien zijn deze examens slechts 2 jaar geldig, en moet je deze dus om de 2 jaar opnieuw afleggen :
- voor je vernieuwing (om de 5 jaar) van je model4 wapens. Ikzelf heb verschillende model4 wapens, ik dien jaarlijks wel een vergunning te vernieuwen, dus moet iedere 2 jaar opnieuw deze examens afleggen.
- voor het bekomen van de sportschutterslicentie.
Dat ze het kunnen weet ik toch nog zo zeker niet. Ga soms eens mee met ne maat die op een schietstand gaat oefenen. Er lopen er daar een paar tussen die hun wapen kennen, maar het overgrote deel zie ik persoonlijk toch liever niet met een schietijzer in de hand.
Het lijkt er meestal op ne modeshow. En pistool met ne kijker op waar je naar de sterren mee kunt kijken. Wapens die volledig omgebouwd zijn (balans en toestanden). En als ze niet zo goed scoren ligt het aan die twee tassen koffie die ze net gedronken hadden.
Oud 22 april 2008, 10:49   #52
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Riksken

ik beweer niet dat iedereen scherpschutter is - mijn eigen resultaten op de schietbaan zijn ook niet altijd schitterend, zeker niet na een stresserende werkdag.

Maar normaal moeten ze allemaal toch in staat zijn om veilig een vuurwapen te hanteren - anders zal het clubbestuur wel optreden.

Vergelijk het met de legerdienst vroeger : quasi alle jongens moesten tussen hun 18 en ?? (einde studies) hun legerdienst doen. Niemand had ooit een vuurwapen in zijn handen gehad, en plots kreeg je een FAL, een Vigneron, handgranaten, een LAW antitank raket, ... Gebeurden er vele ongelukken onder de "miliciens" met deze wapens ? Neen, quasi geen. Gewoon omdat de veiligheidsdril er bij iedereen diep ingebakken zat. Zo moet het ook met sportschutters zijn : veiligheid boven alles.
Oud 22 april 2008, 10:57   #53
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
Hoe moeilijk is het eigenlijk om in de praktijk nog aan een vuurwapen te geraken? Mijn geloof in het gerecht is volledig verdwenen en ik zou me graag een pistool aanschaffen om in de lucht te schieten (ik denk niet dat ik op een persoon zou durven vuren) bij een inbraak bijvoorbeeld. Dieven moeten al echt krankzinning zijn om mensen met een vuurwapen aan te vallen.
Blijkbaar is het niet moeilijk om aan een illegaal wapen te geraken : onze overheid beweert toch altijd dat er naar schatting 2 miljoen vuurwapens in Belgie zijn (waarvan er nu maximum 600.000 legaal zijn ingeschreven in het Centrale Wapenregister). Dus er circuleren minstens 1.400.000 illegale vuurwapens in Belgie (dit cijfer is sterk gestegen sinds de nieuwe strenge wapenwet, was ongeveer 1.000.000 in 2006)

Legaal kan je enkel nog aan een wapen geraken indien je aansluit bij een schietclub, en regelmatig gaat schieten.

Maar als ik je vraag lees : een wapen moet thuis steeds veilig opgeborgen zijn (in een kluis) om te beletten dan kinderen of onbevoegden het in handen krijgen. De kans dat je het kan gebruiken als bescherming tegen home jacking,... is dus zeer beperkt (tenzij de kluis naast je bed staat ...)
Oud 22 april 2008, 11:34   #54
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is het niet moeilijk om aan een illegaal wapen te geraken : onze overheid beweert toch altijd dat er naar schatting 2 miljoen vuurwapens in Belgie zijn (waarvan er nu maximum 600.000 legaal zijn ingeschreven in het Centrale Wapenregister). Dus er circuleren minstens 1.400.000 illegale vuurwapens in Belgie (dit cijfer is sterk gestegen sinds de nieuwe strenge wapenwet, was ongeveer 1.000.000 in 2006)

Legaal kan je enkel nog aan een wapen geraken indien je aansluit bij een schietclub, en regelmatig gaat schieten.

Maar als ik je vraag lees : een wapen moet thuis steeds veilig opgeborgen zijn (in een kluis) om te beletten dan kinderen of onbevoegden het in handen krijgen. De kans dat je het kan gebruiken als bescherming tegen home jacking,... is dus zeer beperkt (tenzij de kluis naast je bed staat ...)
of als U juist om 2 uur 's nachts uw wapen aan hey kuisen bent. heeft die vent dan toch pech gehad zeker?
Oud 22 april 2008, 12:49   #55
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Riksken

ik beweer niet dat iedereen scherpschutter is - mijn eigen resultaten op de schietbaan zijn ook niet altijd schitterend, zeker niet na een stresserende werkdag.
Viseerde u niet persoonlijk, is gewoon een algemene indruk die ik heb als ik de meerderheid bezig zie. Het vetgedrukte bewijst bovendien mijn gelijk maar ook uw eerlijkheid.

Citaat:
Maar normaal moeten ze allemaal toch in staat zijn om veilig een vuurwapen te hanteren - anders zal het clubbestuur wel optreden.
Volgens de regels die men hanteert voor burgers zal dat idd wel voldoende zijn. Maar het zijn en blijven leken op, zoals ik reeds zij, een paar uitzonderingen na.

Citaat:
Vergelijk het met de legerdienst vroeger : quasi alle jongens moesten tussen hun 18 en ?? (einde studies) hun legerdienst doen. Niemand had ooit een vuurwapen in zijn handen gehad, en plots kreeg je een FAL, een Vigneron, handgranaten, een LAW antitank raket, ... Gebeurden er vele ongelukken onder de "miliciens" met deze wapens ? Neen, quasi geen. Gewoon omdat de veiligheidsdril er bij iedereen diep ingebakken zat. Zo moet het ook met sportschutters zijn : veiligheid boven alles.
Je kan geen sportschutter vergelijken met een geoefend militair. Op de schietstand moet je met geen half vervroren vingers je wapen demonteren en terug in elkaar plaatsen. Of na een mars van 50 km met 25 kg op de rug, zonder dat je de tijd hebt om op adem te komen en terwijl er nog eentje in uw oor aan het brullen is, doel te raken.
Ook leer je het eerst, bij wijze van spreken, met een bezemsteel en desnoods stampen ze het er wel in. Daar leer je eerst met een ouwe brok schieten, en als dat lukt gaan we eens kijken waar je goed in bent.
Op de schietstand daarintegen komen ze met wapens toe waarvan ze de eigenschappen enkel kennen uit de cataloog of internet en dan maar bluffen.

Nu moet u ook niet denken dat ik iets heb tegen sportschutters, maar ieder zijn plaats en beheersingstechniek in het wereldje.
Oud 22 april 2008, 13:44   #56
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Viseerde u niet persoonlijk, is gewoon een algemene indruk die ik heb als ik de meerderheid bezig zie. Het vetgedrukte bewijst bovendien mijn gelijk maar ook uw eerlijkheid.

Volgens de regels die men hanteert voor burgers zal dat idd wel voldoende zijn. Maar het zijn en blijven leken op, zoals ik reeds zij, een paar uitzonderingen na.

Je kan geen sportschutter vergelijken met een geoefend militair. Op de schietstand moet je met geen half vervroren vingers je wapen demonteren en terug in elkaar plaatsen. Of na een mars van 50 km met 25 kg op de rug, zonder dat je de tijd hebt om op adem te komen en terwijl er nog eentje in uw oor aan het brullen is, doel te raken.
Ook leer je het eerst, bij wijze van spreken, met een bezemsteel en desnoods stampen ze het er wel in. Daar leer je eerst met een ouwe brok schieten, en als dat lukt gaan we eens kijken waar je goed in bent.
Op de schietstand daarintegen komen ze met wapens toe waarvan ze de eigenschappen enkel kennen uit de cataloog of internet en dan maar bluffen.

Nu moet u ook niet denken dat ik iets heb tegen sportschutters, maar ieder zijn plaats en beheersingstechniek in het wereldje.
wanneer u van dat wereldje wat moest afweten, zou u hier niet zulke dwaze post zitten verkopen.
Probeer eerst eens aan een wapen te komen langs legale weg.
dan zal u kunnen oordelen over de sportschutter.
en als er al een kameel tussen loopt komt dit door de wetgever die IEDEREEN verplicht om te gaan schieten. velen hadden een wapen, legaal of niet aangegeven. iets dat ze hadden met een doosje kogels erbij, die na 50 jaar nog immer 50 stuks bevatte. nu zijn deze mensen, verplicht geworden om te gaan schieten. OOK al hebben ze nooit de opleiding moeten volgen. terug een foutje van de wetgever die ervan uit ging dat iedereen met het wapen oefende. men mag de laatst aangesloten leden niet als sportschutter bestempelen. ze zijn het wel in naam, maar niet in de kop. ze moeten op een jaar 12 beurten halen. en die hebben ze dan ook (anders verlies van hun vergunning.
degene die zijn wapen bij de amnestieperiode niet heeft aangegeven; heeft ald die problemen niet. en zal nog altijd zijn doosje kogels hebben staan.
u viseert de verkeerde. u moet de wetgever viseren, die wetten bakt die hij zelf niet begrijpt.
Oud 22 april 2008, 15:56   #57
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
wanneer u van dat wereldje wat moest afweten, zou u hier niet zulke dwaze post zitten verkopen.
Probeer eerst eens aan een wapen te komen langs legale weg.
dan zal u kunnen oordelen over de sportschutter.
en als er al een kameel tussen loopt komt dit door de wetgever die IEDEREEN verplicht om te gaan schieten. velen hadden een wapen, legaal of niet aangegeven. iets dat ze hadden met een doosje kogels erbij, die na 50 jaar nog immer 50 stuks bevatte. nu zijn deze mensen, verplicht geworden om te gaan schieten. OOK al hebben ze nooit de opleiding moeten volgen. terug een foutje van de wetgever die ervan uit ging dat iedereen met het wapen oefende. men mag de laatst aangesloten leden niet als sportschutter bestempelen. ze zijn het wel in naam, maar niet in de kop. ze moeten op een jaar 12 beurten halen. en die hebben ze dan ook (anders verlies van hun vergunning.
degene die zijn wapen bij de amnestieperiode niet heeft aangegeven; heeft ald die problemen niet. en zal nog altijd zijn doosje kogels hebben staan.
u viseert de verkeerde. u moet de wetgever viseren, die wetten bakt die hij zelf niet begrijpt.
Niet op de tenen getrapt zijn.
Denk je nu echt dat die wapenwet er gekomen is om iemand beter met een wapen te leren omgaan. Alles draait om informatie. Weten wie er een wapen heeft. Op zich niets op tegen.
Nu iedereen verplichten om met dat wapen ook te leren schieten vind ik op zich ook niet zo een slecht idee. Het is en blijft een wapen en dus gevaarlijk in de handen (vooral voor zichzelf dan) van een leek. Er zou eerder een soort "bekwaamheidsattest" moeten behaald worden voor wapenbezitters. Ze verplichten om om de zoveel tijd zoveel patronen af te vuren vind ik er ook over. Laat dat over aan zij die dat willen.
Kan er eveneens inkomen dat hierdoor het nivo van de gemiddelde sportschutter een stuk lager komt te liggen en er mss nu een hoop ongeintresseerden tussenzitten.
Maar waarom zou mijn vorige post hierom dwaas zijn? Herken je de situatie mss?
Oud 22 april 2008, 16:46   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Aan al dat gefilosofeer over hoe koel of hoe verwaand de mensen rondlopen op de schietbaan, heeft dat slachtoffer waarvan sprake in de openingspost, geen flauwe moer.

Die man ging de boer verwittigen dat zijn schuur in brand stond, en als bedanking kreeg hij wat grammen lood in zijn lijf gepompt.
De boer zelf zal er nu waarschijnlijk ook niet veel aan hebben: of wie denkt ge dat de hospitalistatiekosten gaat betalen?

Jullie beseffen blijkbaar zelf niet dat jullie eer thuishoren in de eerste helft van vorige eeuw ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 16:50   #59
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de resultaten van de nieuwe wapenwet aan de lijve ondervonden en juich elke schietpartij die met illegale wapens gebeurd toe, zeker als de slachtoffers politieagenten en geen gewone burgers zijn.

Laat men hier maar oogsten wat men zaait. Bij mij heeft men op dat punt volledige onverschilligheid gecreëerd.
Oud 22 april 2008, 16:51   #60
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik heb de resultaten van de nieuwe wapenwet aan de lijve ondervonden en juich elke schietpartij die met illegale wapens gebeurd toe, zeker als de slachtoffers politieagenten en geen gewone burgers zijn.

Laat men hier maar oogsten wat men zaait. Bij mij heeft men op dat punt volledige onverschilligheid gecreëerd.
Amai Boa, je gaat er nogal op!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be