Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2008, 15:53   #41
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Volksnationalisme kan alleen maar onrust bij de heersende klassen in de wereld veroorzaken. Het wilt immers een rechtvaardige wereld, zonder imperialisme of strijd tussen volkeren. Geen racisme, maar de benadrukking van de identitaire eigenheid van elk volk ter wereld. En natuurlijk is er dan onrust bij de heersende klassen, hun grote winsten komen in het gevaar en hun machtsbasis wordt aangevallen bij de oorsprong.

Voor de volkeren van de wereld is het volksnationalisme een bevrijding, voor de heersende klassen (die vaak verdoken of onverdoken staatsnationalisten zijn) een horrorscenario.
Gewoon iets dat ik mij afvraag.
Hoe gaat een aanval op de kapitalisten hun anti-nationalistisch gevoel, de economische machtsverhoudingen doen veranderen?
En wat met de voorbeelden van opflakerend volksnationalisme (allé in ieder geval toch een nationalisme dat uitgaat van mensen die zichzelf als volk bezien) dat gepaart ging met een grote steun aan die heersende klasse?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 15:55   #42
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Na een periode van bloei van het nationalisme in de jaren '90 in Oost Europa,
is sinds 2000 deze ontwikkeling ook in West Europa sterk opgekomen.
Deze ontwikkeling is er vooral gekomen omdat meer en meer mensen zich enerzijds niet thuisvoelen in de multiculturele 'non staten' dat hun eigen landen worden en anderzijds beginnen te beseffen hoezeer de natiestaten worden uitgehold door de EU.

Achterliggend is volgens mij dat de meeste mensen nu eenmaal graag een 'identiteit' hebben waarin ze zichzelf kunnen herkennen en dat noch de 'multiculturele' of de 'europese'* staat daar voldoende antwoord op kunnen bieden.

* in de huidige vorm althans.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 16:02   #43
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Toch wel (nee, geen pilleke). Wanneer een gedachtegoed in doodstrijd verkeert, maakt het rare sprongen. Je kan het een beetje vergelijken met de fundamentalistische islam. Die is evenmin houdbaar in de (post)moderne wereld. Toch maakt die fundamentalistische islam veel ophef. Maar dat is slechts tijdelijk, voordat ze volkomen naar de marge wordt gedrukt. Het nationalisme maakt eveneens ophef, voordat het slechts een anomalie wordt zoals een nonneke op een begijnhof.

Moser maakt over wegkwijnend nationalisme een terechte observatie:

Ik geloof dat niet omdat het voorgeschoteld alternatief de identiteitsloze EU of multiculturele staat geen vervanging is. Maar heel weinig mensen identificeren zich met deze staten. Kijk maar naar de 3e en 4e generatiemigranten die bij elke gelegenheid met de Turkse en Marokkaanse vlag staan te zwaaien. En dat zijn dan de ultieme exponenten van de multiculturele staat.

Vergelijk dat eens met de VS waar je wel mensen van alle afkomsten zich achter hun vlag ziet scharen. Het verschil is dat de VS nog voor bepaalde waarden staat waar al die mensen zich mee kunnen identificeren.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 17 april 2008 om 16:16.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 16:43   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je argumentatie voor 'maar dat is nu niet het geval' vind ik zwak. Je hoeft het niet in alles met KaMa eens te zijn om toe te geven dat hij in veel gevallen ijzersterke analyses heeft gemaakt. Die veeg je niet zomaar van tafel.
Je hoeft ze ook niet blindelings achterna te lopen want dan ben je in sé eigenlijk net ... onmarxistisch.

Citaat:
Het kapitalisme bestaat nog steeds, heeft zelfs een opgang doorgemaakt in het voormalige Oostblok en in China. Dat betekent dat de kapitalistische mechanismen ook nog steeds werken.
Ja en? Dat neemt niet weg dat de EU, het WTO en de vrijmaking van de kapitaalmarkten politieke beslissingen waren die met de technologische evolutie in se niets te maken hebben.
Citaat:
Het kapitalisme produceert zijn eigen antithese. Het produceert instituties die in eerste instantie bedoeld zijn om de macht van de kapitalisten te bestendigen, maar die uiteindelijk een wapen vormen in handen van de proletariërs. Het beperkende nationalisme is niet in het belang van de grootkapitalisten, noch in het belang van de arbeidersklasse, maar in het belang van de achtergebleven reactionaire bourgeois die voornamelijk op regionaal niveau opereert en zijn kleine zaak bedreigd ziet door globaliseringstendensen
en op basis van wat maak je deze stellingen? Ik zie het tegendeel. Alle verworvenheden op politiek en sociaal vlak zijn verworven op nationaal niveau, het suppranationaal niveau ondermijnt die verworvenheden door bevoegdheidsoverdrachten. Dat suppranationaal niveau ontsnapt aan de democratische controle en kan dus nooit gebruikt worden om op dat niveau nieuwe rechten te verwerven. Met andere woorden de globalisering heeft geen enkele progressieve stap vooruit voor de arbeidersklasse. Het nationale niveau versterken daarentegen wel aangezien op nationaal niveau reeds democratische en sociale instellingen zijn gebouwd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 16:45   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Gewoon iets dat ik mij afvraag.
Hoe gaat een aanval op de kapitalisten hun anti-nationalistisch gevoel, de economische machtsverhoudingen doen veranderen?
En wat met de voorbeelden van opflakerend volksnationalisme (allé in ieder geval toch een nationalisme dat uitgaat van mensen die zichzelf als volk bezien) dat gepaart ging met een grote steun aan die heersende klasse?
wat met volksnationalisme dat gepaard ging met grote steun aan de arbeidersklasse?
Oud 17 april 2008, 18:22   #46
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou bvb. Baskische zelfbeschikking inhouden? Waar gaat het echt om bij die Baskische zelfbeschikking? In een democratische situatie – en dat heeft Baskenland – gaat het voor de burgers op de eerste plaats om economisch voordeel. Zou Baskenland economisch voordeel verkrijgen door zich af te scheiden? Waarschijnlijk niet, en dat weten de Basken. De Baskische nationalistische partijen hebben een minderheid in Baskenland.
Een democratische situatie in Baskenland?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 18:35   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wel dat vraag ik mij ook al een tijdje af. Welke democratische situatie is dat dan in Baskenland? Die op papier?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 18:52   #48
grhluna
Burgemeester

Standaard

kijk maar naar italie
grhluna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 19:20   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Trouwens wat Baskenland betreft: waarom heb ik de voorbije week géén verontwaardigde postings gelezen over wat daar gebeurd is (en nog aan de gang is)?
Selectieve verontwaardiging noemen ze zoiets...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 17 april 2008, 21:22   #50
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grhluna Bekijk bericht
kijk maar naar italie
De( eigenlijk Duitsers) Zuid-Tirolers worden nog altijd gediscrimineerd door de Italianen in Zuid-Tirol.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 17 april 2008 om 21:22.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 22:17   #51
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De( eigenlijk Duitsers) Zuid-Tirolers worden nog altijd gediscrimineerd door de Italianen in Zuid-Tirol.
En de Zuid-Italianen door de Noord-Italianen. En ik kan ook niet met mijn buurman overweg. Zo kunnen we wel aan de gang blijven.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 22:25   #52
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Zuid-Italianen door de Noord-Italianen. En ik kan ook niet met mijn buurman overweg. Zo kunnen we wel aan de gang blijven.
Maar hoe zit dat nou met Baskenland? Kan je dat even toelichten?
Oud 17 april 2008, 23:56   #53
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Maar hoe zit dat nou met Baskenland? Kan je dat even toelichten?
Ik ben geen kenner op het gebied van Baskische politiek. Maar er bestaat democratie en een behoorlijke portie autonomie. Op wikipedia lees ik (http://en.wikipedia.org/wiki/Basque_nationalism):
Citaat:
Ever since Spain regained democracy in 1978, autonomy was restored for the Basques, achieving self-government without precedent in Basque modern history. Thus, based on the fueros and their Statute of Autonomy, Basques have their own police corps and manage their own public finances with virtually no intervention from the central government of Spain. The Basque Autonomous Community has been led by the nationalist Christian democrat PNV ever since it was reinstated, in the early 1980s, to date. In Navarre, Basque nationalism has not succeeded so far to win the elections held to run the government of the Autonomous Community, but different Basque nationalist parties do run in a number of municipalities.
Dit artikel noch de door mij gevolgde nieuwsdiensten hebben melding gemaakt van ernstige Baskische onderdrukking.
Dat er enige repressie is, kan ik me wel voorstellen. Als de Spanjaarden doodsbang zijn van aanslagen door de ETA, dan zullen de Spaanse veiligheidsdiensten extra actief in Baskenland zijn.
Oud 17 april 2008, 23:57   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen kenner op het gebied van Baskische politiek.

Eventjes uit het oog verloren dat een hele resem partijen en organisaties werden verboden?
Oud 18 april 2008, 08:35   #55
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Eventjes uit het oog verloren dat een hele resem partijen en organisaties werden verboden?
Partijen met grote aanhang of extremistische splinterpartijtjes?
Niet dat de situatie in Baskenland ideaal is, maar ruim voldoende om van democratische processen te kunnen spreken.
Oud 18 april 2008, 09:54   #56
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat eerste.

Citaat:
Niet dat de situatie in Baskenland ideaal is, maar ruim voldoende om van democratische processen te kunnen spreken.
Hoeveel repressie mag er zijn om nog over democratie te spreken? Hoeveel belangrijke partijen mogen er worden verboden? 3? 5? 15? (En als het nu alleen nog partijen waren...)
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2008, 10:02   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus wanneer in dit land N-VA, VB en zelfs SPIRIT nu zouden verboden worden, alsook de VVB, TAK, VNJ, KVHV enz., dan zou de situatie nog ruim voldoende zijn om van 'democratische processen' te kunnen spreken?

ik hoop dat jij nooit ergens enige machtspositie verwerft want dan ga ik in het gewapend verzet.
Oud 18 april 2008, 10:03   #58
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

THERE IS NO REPRESSION IN SPAIN!
Oud 18 april 2008, 11:35   #59
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Ik heb alleen een probleem met de term 'identitaire eigenheid'.

We zijn 2008 , in ieder land lopen er mulatten van allerlei gecombineerde origines rond. Dat kan gaan van een half Chinees ,half Ier tot een halve Argentijn kwart Duitser en kwart Engelsman. Die mensen hebben geen uitgesproken identitaire eigenheid (tenzij ze ronduit voor 1 van de 2 , of 1 van de 3 kiezen). Meestal bestaat hun identiteit uit een beetje van dit een beetje van dat. Wat doe je dan met die mensen ? Voor wat moet Vincent Kompany dan bijvoorbeeld gaan....die heeft Vlaamse roots , Congolese roots en is een Brussel opgegroeid. Wat is zijn identitaire eigenheid dan volgens jou? Wil ik wel eens weten....
Terechte opmerking, maar volgens mij vergis je je van doel.
Veel frequenter zijn de "culturele migranten", of de nieuwe culturele naties. Ik verklaar mij nader: een West-Europeaan kan zich van daag de dag volledig onderdompelen in pakweg de Japanse cultuur (sushi, gevechtsporten, manga, kabuki-theater, etc). Anderzijds heb je meer en meer "culturen" die los staan van enige natie of etnie: punkcultuur, gothic, skaters, heavy metall: waar passen die in het wereldbeeld van de nationalist?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2008, 11:47   #60
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
*geeuw*
Jij hebt de luxe om te geeuwen ;
de vrouwen en jonge meisjes in ex-joegoslavië hadden die niet net zomin als de burgers in Noord_ierland die op begrafenissen en in hun pubs stierven in redeloos geweld (& dan heb ik het alleen maar over recente zaken).

Baskenland is nog zo'n dada van de nationalisten. Daar moeten zowel de Kastilliaans-Spaanse regering als de Basken hun toch eens gaan afvragen waaérom er geen geweld is in Frans-Baskenland.. Ik ken de preciese siutuatie in Baskenland niet. Maar zouden er geen gelijkenissen kunnen zijn met Catalanië
waar de atonomie eerder gericht is op een federale situatie om de heel eenvoudige reden dat zelfs een Catalaans-Sprekende Catalaan zeer goed weet dat de meerderheid in dit gewest anderstalig is (mede door het groot aantal Kastilliaans sprekende immigranten uit Zuid Amerika).

Het is wel typisch dat dergelijke seperatistische bewegingen nog steeds floreren in het Spanje dat gegrondvest is op een zeer strenge hang naar monoculturisme en aan de wieg van zijn bestaan zeer grondige verdrijvingen kende van Maranen en moresko's : dwz; rijke burgers die zich tot het Katholicisme bekeerden, maar waarvan de gevreesde Spaanse Inquisitie gemakkelijkheidshalve en om hun bezittingen te kunnen onteigenen maar aannam dat hun bekeringen niet oprecht waren.

Over "tibetaans nationalisme" hebben we het ergens anders...

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 18 april 2008 om 11:55.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be