Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2008, 16:30   #41
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Nochthans heb ik veel vrienden in Brussel. Toegegeven, enkelen van mijn Brusselse Nederlandstalige vrienden, dus lang niet allemaal, kunnen zich er aan storen dat ze niet in het Nederlands worden aangesproken. De meesten maken er geen punt van en spreken dan ook vlot Engels-Frans-Nederlands. Het hangt veel af van de persoonlijke ingesteldheid.
typisch, de rand als verlengde van brussel. en dus hoort de rand eigenlijk wel geannexeerd te worden bij brussel..
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:42   #42
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Een splitsing van België zou het wel eens nog moeilijk kunnen maken om een beleid ter versterking van het Nederlands te voeren. Immers: burgers uit een ander Europees land kunnen zich vrij vestigen zonder dat er taaleisen of andere inburgeringseisen kunnen worden gesteld. Als morgen Brussel en/of Wallonië een ander EU-land is, dan kunnen die burgers zich vrij in buurland Vlaanderen vestigen. Als zij blijven werken in Brussel of Wallonië (of Brux-Wal) dan zijn ze daar bovendien belastingsplichtig, want men betaalt belastingen in het land waar men zijn hoofdinkomen verdient.

Of hoe alleen maar (radicaal) blaten, niet altijd ook veel wol produceert!

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:44   #43
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochthans heb ik veel vrienden in Brussel. Toegegeven, enkelen van mijn Brusselse Nederlandstalige vrienden, dus lang niet allemaal, kunnen zich er aan storen dat ze niet in het Nederlands worden aangesproken. De meesten maken er geen punt van en spreken dan ook vlot Engels-Frans-Nederlands. Het hangt veel af van de persoonlijke ingesteldheid.
Ik stelde je terreinkennis van Halle-Vilvoorde (waarvan jij beweerde dat de inwoners geen last hadden van het probleem BHV) in vraag. En jij antwoordt met "ik heb veel vrienden in ... Brussel".

Je stapelt fout na fout op, en dat als voorzitter van een partij...
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:46   #44
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wemmelenarenaars
Het zou al veel zijn als de "deskundigen" van de andere kant van het land, die geen bal van het gebied weten, hun oor eens zouden te luisteren leggen bij inwoners. Of er anders over zwijgen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 17:57   #45
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Dat steden groeien is een normaal verschijnsel - dat de administratieve grenzen dan "automatsch" verlegd moeten worden niet. DE New Yorkse agglomeratie bevindt zich gedeeltelijk in de staat "Rhode Island" de Hamburgse agglomeratie bevindt zich gedeeltelijk in Schleswig Holstein en in Niedersachsen. Ergo : de Brusselse Agglomeratie kan zich gerust voor een gedeelte in het Vlaamse gewest en voor een ander gedeelte in het Brusselse gewest bevinden. Dat een franstalige die in Vlaanderen woont geen frans zou mogen spreken is nog zo'n fictie.

Maar indien de franstaligen in dit land menen dat het opportuun zou zijn om van "grensgebieden" het taalstatuut te wijzigen doordat er een inversie van de kiesgerechtigden is gebeurt is een pad dat ik in hun plaats niet zou bewandelen. Het zou wel eens kunnen dat ze elders voor verassingen komen te staan. De angst voor vervlaamsing zat er net voor en net na WO I diep in.. het is een koud kunstje om massale nederlandstalige inwijking in Wallonië een handje toe te steken !

Taalvrede gaat inderdaad samen met het afzien van territoriale aanspraken en met een ruimhartige invulling van taalbescherming van elkaars minderheden.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 23:26   #46
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
kan iemand B-H-V uitleggen aan een nederlander ?

Dat Brussel-Halle-Vilvoorde een Vlaams kiesdistrict is met franstaligen, dat snap ik.
zover was ik al.

Maar kan iemand de politieke en feitelijke situatie eens uitleggen aan de gemiddelde nederlander.

hoe zit het met de stemverhoudingen, en is het alleen een stemverhoudingprobleem of speelt er meer (los van taalverandering hè). feiten van franstaligen per gemeente.
willen de Vlamingen het kiesdistrict uit elkaar trekken of juist niet, enzovoort.

PS. maakt u het a.u.b niet al te emotioneel, maar een zakelijk overzicht graag
reed uitvoerig beproken in andere draden
Oud 22 april 2008, 16:44   #47
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is eigenlijk een zuiver politiek probleem. De plaatselijke bevolking heeft er allerminst last van.

Indien BHV gesplist wordt dan komt er een zitje extra voor een nederlandstalige politicus en mag er een franstalige naar huis. Of er dan beter bestuur komt ? dat kan ik niet gagarnderen, maar kortweg gaat het daar over.
Hoe komt het dan dat alle Vlaamse burgemeesters uit de rand Flamingant zijn? Het kan de plaatselijke bevolking wel schelen, en ik kan het weten... ik woon er immers ook!
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be