Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2008, 11:30   #41
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
wat ik hier nog niet gelezen heb, is dat jongeren, vooral tieners, heel gevoelig zijn voor respect en vertrouwen en serieus genomen willen worden. Een tiener zal gemakkelijker gezag aanvaarden als hij of zij ook voelt dat er wel met hem wordt rekening gehouden. Een tiener is bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen, zijn eigen ideeën, ... en als je voelt dat dat niet serieus genomen wordt, dat je daarvoor geen respect krijgt (ook al zijn je ideeen naief, of dom, of fout) dan 'aanvaard' die tiener het gezag van de volwassene ook moeilijker.
Je hebt gelijk, en net dat vind ik het moeilijkste aspect van opvoeden. Je krijgt er maar geen hoogte van wat dat nu juist betekent: bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat lijkt voor die jonge gasten van vandaag iets totaal anders te zijn dan voor ons vroeger. Hoe je er respect kan voor opbrengen als je het niet begrijpt, is voor mij nog een raadsel.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 11:32.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 13:30   #42
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Ben zelf ook nogal veel met jongeren bezig (meestal volgens de volksmond de gemakkelijkste niet). Heb zelfs nog "les" gegeven in aanvankelijk niet zo leuke materie.
Heb nooit problemen gehad met onwilligen en dat zonder overdreven streng te zijn.
Als je een tijdje in een bepaald circuit meedraait is je naam snel gemaakt. Jonge gasten zijn geneigd de indukken van diegene die ze tegenover zich hebben tamelijk juist door te geven aan hun opvolgers leeftijdsgenoten.
De ervaring leerde me ook dat jongeren bijna automatisch respect vertonen voor mensen met "praktijkervaring" en niet zomaar citeren uit boeken en cursussen.
Het is eigenijk niet eens zo moeilijk om respect te krijgen van jonge mannen. Kijk terug op je eigen jeugd en plaats je eigen eens voor de spiegel en denk na voor wie of wat jezelf respect had of opkeek.
Oud 23 april 2008, 14:23   #43
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Je hebt gelijk, en net dat vind ik het moeilijkste aspect van opvoeden. Je krijgt er maar geen hoogte van wat dat nu juist betekent: bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat lijkt voor die jonge gasten van vandaag iets totaal anders te zijn dan voor ons vroeger. Hoe je er respect kan voor opbrengen als je het niet begrijpt, is voor mij nog een raadsel.
ik weet niet of het zo verschillend is, t ziet er misschien anders uit, maar is elke generatie niet au fond met dezelfde dingen bezig: muziek, uitgaan, relaties, vriendschappen, eerste verliefdheid, eerste lief, sex, cool zijn, erbij horen (jeugdbeweging, sportclub,...)
voorbeeld: nu sms-en ze, vroeger in de klas gaven wij ook contant briefjes door met allerlei nonsens, nu is het chat, vroeger telefoon,...
Oud 23 april 2008, 14:33   #44
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
ik weet niet of het zo verschillend is, t ziet er misschien anders uit, maar is elke generatie niet au fond met dezelfde dingen bezig: muziek, uitgaan, relaties, vriendschappen, eerste verliefdheid, eerste lief, sex, cool zijn, erbij horen (jeugdbeweging, sportclub,...)
voorbeeld: nu sms-en ze, vroeger in de klas gaven wij ook contant briefjes door met allerlei nonsens, nu is het chat, vroeger telefoon,...
Maar zoals ik al eerder zei is het contraire nu geglobaliseerd. Vroeger was dat niet. Rocksterren en rappers etc, was allemaal estetisch en gewoon vermaak,; nu is het iets waar mensen die jong zijn zich vollediger aan spiegelen. Omdat het imago van oudere gezaghebbende gewoon voorbijgestreefd is. Gezag komt nu van wie dat cool is. etc...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 14:36   #45
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Gezag komt nu van wie dat cool is. etc...
Zijt ge daar weer met uw "cool"?

Het is onzin. Jongeren geven helemaal geen gezag aan popsterren en dergelijke, ze gebruiken ze voor hun ontspanning en eventueel om hun eigen mening te bevestigen. Niets meer.
Oud 23 april 2008, 14:47   #46
Bhairav

Standaard

Citaat:
Zijt ge daar weer met uw "cool"?

Het is onzin. Jongeren geven helemaal geen gezag aan popsterren en dergelijke, ze gebruiken ze voor hun ontspanning en eventueel om hun eigen mening te bevestigen. Niets meer.
Jongeren kijken op naar dat soort volk. Dat is de waarheid. Ze spiegelen zich daaraan, niet aan de saaie seuten die "gezag" hebben. Het prikkelt hen niet.
Ge moet echt naief zijn als ge dat niet ziet.
Oud 23 april 2008, 14:50   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongeren kijken op naar dat soort volk. Dat is de waarheid. Ze spiegelen zich daaraan, niet aan de saaie seuten die "gezag" hebben. Het prikkelt hen niet.
jij hebt een bijzonder raar idee van gezag, denk ik. zich spiegelen aan iemand is niet hetzelfde dan er naar willen luisteren hoor. voor dat laatste is er veel meer nodig dan wat "cool" zijn. het is niet omdat ik opkeek naar Magic Johnson dat ik zijn voorbeeld wou volgen in andere zaken dan basketbal.
dat gaat trouwens over, dat opkijken, bij de meeste mensen toch.

wat versta jij juist onder gezag trouwens?
Oud 23 april 2008, 15:01   #48
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij hebt een bijzonder raar idee van gezag, denk ik. zich spiegelen aan iemand is niet hetzelfde dan er naar willen luisteren hoor. voor dat laatste is er veel meer nodig dan wat "cool" zijn. het is niet omdat ik opkeek naar Magic Johnson dat ik zijn voorbeeld wou volgen in andere zaken dan basketbal.
dat gaat trouwens over, dat opkijken, bij de meeste mensen toch.

wat versta jij juist onder gezag trouwens?
Ik bedoel niet dat jongeren bijvoorbeeld de rest van hun leven "gangsta" zullen blijven. Maar de traditionele volwassenencultuur word stilaan verdrongen door een cultuur die van de jeugd komt. De "commerce" zal daar voor een stuk tussen zitten, maar toch is het beeld van "de" volwassene sterk verandert. Vroeger wouden jongeren bijna 100% (is grof geschat natuurlijk) aan hun ouders. Nu slechts gedeeltelijk. Ze willen wel kindjes misschien, maar ze willen de "frisheid" van hun jeugdcultuur behouden, meer en meer. Het word minder en minder als een fase gezien.

Met "gezag" bedoel ik dat mensen simpelweg naar u luisteren; of dat ge een grote invloed hebt hoe dingen verlopen, als voorbeeldfunctie...
Oud 23 april 2008, 15:03   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel niet dat jongeren bijvoorbeeld de rest van hun leven "gangsta" zullen blijven. Maar de traditionele volwassenencultuur word stilaan verdrongen door een cultuur die van de jeugd komt. De "commerce" zal daar voor een stuk tussen zitten, maar toch is het beeld van "de" volwassene sterk verandert. Vroeger wouden jongeren bijna 100% (is grof geschat natuurlijk) aan hun ouders. Nu slechts gedeeltelijk. Ze willen wel kindjes misschien, maar ze willen de "frisheid" van hun jeugdcultuur behouden, meer en meer. Het word minder en minder als een fase gezien.

Met "gezag" bedoel ik dat mensen simpelweg naar u luisteren; of dat ge een grote invloed hebt hoe dingen verlopen, als voorbeeldfunctie...
wat jij beschrijft, heeft echt elke generatie al gezegd hoor, elke generatie zet zich af van de vorige en verwijt de vorige generatie dat ze niet rebels zijn. history repeats himself, over and over.
Oud 23 april 2008, 15:05   #50
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ze gebruiken ze, maar ze hechten er geen enkele morele waarde aan, tenzij de minder getalenteerden onder hen. Ge moet wreed naïef zijn (of een popster met opgeblazen ego) om te denken dat jongeren ook maar een greintje gezag aan popsterren toekennen of ook maar de minste waarde hechten aan hun oordeel.
Oud 23 april 2008, 15:07   #51
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ze gebruiken ze, maar ze hechten er geen enkele morele waarde aan, tenzij de minder getalenteerden onder hen. Ge moet wreed naïef zijn (of een popster met opgeblazen ego) om te denken dat jongeren ook maar een greintje gezag aan popsterren toekennen of ook maar de minste waarde hechten aan hun oordeel.
Niet die sterren zelf, maar de cultuur eromheen primeert voor hen. Gewoon omdat ze niet anders kennen.
Oud 23 april 2008, 15:08   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet die sterren zelf, maar de cultuur eromheen primeert voor hen. Gewoon omdat ze niet anders kennen.
je hebt enorm veel jongeren die zich net afzetten tegen die cultuur, meer zelf, het belachelijk vinden.
Oud 23 april 2008, 15:11   #53
Bhairav

Standaard

Citaat:
wat jij beschrijft, heeft echt elke generatie al gezegd hoor, elke generatie zet zich af van de vorige en verwijt de vorige generatie dat ze niet rebels zijn. history repeats himself, over and over.
Sinds de jaren 50-60-70 ja.... Dervoor bestond dat amper.
Rebelie was heel lokaal, nu globaal. Nu met het internet erbij loopt het pas echt een vaart. Er zijn schijnbare onderverdelingen maar het is een algemene trend dat alles draait om jong zijn of overkomen: "oud en wijs" heeft afgedaan. De memees en pepees zullen u gelijk geven. Uiteraard vallen mensen steeds terug op de samenleving, maar dat wilt niet zeggen dat "alles eigelijk zoals vroeger is".
Oud 23 april 2008, 15:15   #54
Bhairav

Standaard

Citaat:
je hebt enorm veel jongeren die zich net afzetten tegen die cultuur, meer zelf, het belachelijk vinden.
Uiteraard niet alleen sterren en hun cultuur eromheen. Er bestaan zovéél culturen. Ook serieuzere.
Oud 23 april 2008, 15:15   #55
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kennen ze anders. Ik ken genoeg ouders, leraars, sportinstructeurs etc. die niet "cool" zijn, het zelfs niet willen zijn, en die ze respecteren. Als gij echt denkt dat de TV en het internet het enige geestelijke landschap van de jongeren van vandaag zijn, dan zijt ge ouder dan ik dacht.
Oud 23 april 2008, 15:16   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sinds de jaren 50-60-70 ja.... Dervoor bestond dat amper.
Rebelie was heel lokaal, nu globaal. Nu met het internet erbij loopt het pas echt een vaart. Er zijn schijnbare onderverdelingen maar het is een algemene trend dat alles draait om jong zijn of overkomen: "oud en wijs" heeft afgedaan. De memees en pepees zullen u gelijk geven. Uiteraard vallen mensen steeds terug op de samenleving, maar dat wilt niet zeggen dat "alles eigelijk zoals vroeger is".
het kan zijn dat sommige jongeren er zo over denken, maar ik zie nog altijd geen algemene trend daarvoor.

Jongere leerkrachten, laat staan jongere jeugdtrainers, hebben zeker niet meer gezag dan wat oudere. Kennis en consequentie zijn zaken die je met de jaren aanleert en net die zaken zijn zo belangrijk voor gezag te hebben.
Oud 23 april 2008, 15:24   #57
Bhairav

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kennen ze anders. Ik ken genoeg ouders, leraars, sportinstructeurs etc. die niet "cool" zijn, het zelfs niet willen zijn, en die ze respecteren. Als gij echt denkt dat de TV en het internet het enige geestelijke landschap van de jongeren van vandaag zijn, dan zijt ge ouder dan ik dacht.
Dat denk ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat de steeds minder conservatieve en minder conformistische cultuur een inpact heeft op de samenleving. Ik krijg het echt niet uitgelegd persies.
Oud 23 april 2008, 15:31   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat de steeds minder conservatieve en minder conformistische cultuur een inpact heeft op de samenleving. Ik krijg het echt niet uitgelegd persies.
hm, ik voel soms een andere tendens, bij de 13-14-jarigen. meer en meer komt conservatisme op bij die gasten, het teruggrijpen naar "oude" waarden, als reactie op hun ouders die gescheiden, alcoholist of polygaam zijn. de slingerbeweging hé....
Oud 23 april 2008, 15:36   #59
Bhairav

Standaard

Citaat:
hm, ik voel soms een andere tendens, bij de 13-14-jarigen. meer en meer komt conservatisme op bij die gasten, het teruggrijpen naar "oude" waarden, als reactie op hun ouders die gescheiden, alcoholist of polygaam zijn. de slingerbeweging hé....
Ik denk niet dat de heropleving van "normen en waarden" daar van zal afhangen, zo'n kleinde tendenskes had ge vroeger ook hoor, sinds de jaren 50-60-70, toen alles soepelder werd. Ge kunt moeilijk ontkennen dat alles strenger was vroeger. Nu is dat simpelweg niet meer zo, omdat mensen grotendeels (cultureel) andere doelen nastreven dan nu.
Oud 23 april 2008, 15:36   #60
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de traditionele volwassenencultuur word stilaan verdrongen door een cultuur die van de jeugd komt.
En dat ligt aan de jongeren?
Dat de volwassenen eens ophouden jong te willen zijn, dat is de enige oplossing.
Jong willen zijn is intelectuele luiheid. Zoals: "ik ben 35, maar ik ben nog te jong voor kinderen." vreselijk...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be