Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2004, 14:54   #41
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eliohater
Hoe kunnen oxfam en wereldwinkel dit probleem fundamenteel oplossen
Dat is het argument dat ik in het begin al gaf tegen fair-trade.
De koffieprijs zal dit jaar trouwens nog fel stijgen. Allez, dat denk ik toch. In Vietnam zijn trouwens onlangs nogal wat plantages bevroren.

Maar goed, de argumentatie van de wereldwinkel(schiet niet op mij als je het er niet mee eens ben): we selecteren onze leveranciers op basis van kwaliteit. Dus hogere prijs en daarvoor ook hogere kwaliteit.
Oud 31 maart 2004, 15:01   #42
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Je stelt het alsof de overproductie de schuld is van die eerlijke handel organisaties. Dat is niet zo, die overproductie zal er ook zijn zonder oxfam en max havelaar, zulke organisaties beperken net de schade. Schaf die eerlijke handel weg en de hele koffieproductie valt ten prooi aan enkele multinationals met bijnamonopolies waardoor de kleine boeren in de derde wereld helemaal geen kans meer hebben.
Oud 1 april 2004, 11:25   #43
eliohater
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Je stelt het alsof de overproductie de schuld is van die eerlijke handel organisaties. Dat is niet zo, die overproductie zal er ook zijn zonder oxfam en max havelaar, zulke organisaties beperken net de schade. Schaf die eerlijke handel weg en de hele koffieproductie valt ten prooi aan enkele multinationals met bijnamonopolies waardoor de kleine boeren in de derde wereld helemaal geen kans meer hebben.

Nee, ik heb niets tegen die goedmenende mensen (chapeau) maar theoretisch is overproductie toch iets tijdelijks? Nee? Als je er niet genoeg mee verdient begin je met iets anders. De praktijk heeft inderdaad wel anders uitgewezen.

De eerlijke handel is toch maar een marginaal deel van de van de koffiemarkt? dus uiteindelijk loopt de vrije markt er toch (de prijs IS laag..)

Over de multinationals kan ik je volgen. Maar moeten zij dit niet via de markt kopen? of kopen zij het rechtstreeks?
eliohater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2004, 15:11   #44
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Uit goeie wil koop ik regelmatig "fair trade" produkten, met het idee mijn steentje bij te dragen aan de kleine boeren in tropische landen die de grondstoffen voor onze luxeprodukten telen.
Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of het inderdaad zoveel uitmaakt voor die kleine boeren en of het dus inderdaad "fair" is..

Iemand reacties, suggesties?
In principe heb ik niets tegen "fair trade" produkten, en initiatieven hierrond.

Ik heb wel iets tegen Oxfam en Wereldwinkel die door hun politieke standpunten (cordon sanitaire) in eigen land zich uitgesproken hebben tegen het recht op vrije meningsuiting en de democratie. Voor mij kunnen Oxfam en Wereldwinkel dus de pot op.
Oud 1 april 2004, 23:42   #45
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Uit goeie wil koop ik regelmatig "fair trade" produkten, met het idee mijn steentje bij te dragen aan de kleine boeren in tropische landen die de grondstoffen voor onze luxeprodukten telen.
Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of het inderdaad zoveel uitmaakt voor die kleine boeren en of het dus inderdaad "fair" is..

Iemand reacties, suggesties?
In principe heb ik niets tegen "fair trade" produkten, en initiatieven hierrond.

Ik heb wel iets tegen Oxfam en Wereldwinkel die door hun politieke standpunten (cordon sanitaire) in eigen land zich uitgesproken hebben tegen het recht op vrije meningsuiting en de democratie. Voor mij kunnen Oxfam en Wereldwinkel dus de pot op.
Ik heb er gewerkt, maar ben vertrokken gezien de extreem rigide belgicistische visie die een zelfbenoemd topclubje daar uitwasemde. Ook het gebrek aan nuancering wat betreft Israël en Cuba stak me grondig tegen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 09:02   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik heb er gewerkt, maar ben vertrokken gezien de extreem rigide belgicistische visie die een zelfbenoemd topclubje daar uitwasemde.
Dat is inderdaad ook iets dat mij fel tegenstak. Maar begrijpelijk is het wel, aangezien het Belgisch establishment al die ngo's rechtsreeks of onrechtsreeks controleerd.
Oud 2 april 2004, 09:11   #47
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik heb er gewerkt, maar ben vertrokken gezien de extreem rigide belgicistische visie die een zelfbenoemd topclubje daar uitwasemde.
Dat is inderdaad ook iets dat mij fel tegenstak. Maar begrijpelijk is het wel, aangezien het Belgisch establishment al die ngo's rechtsreeks of onrechtsreeks controleert.
Eigenlijk zouden we een concurrent van de wereldwinkel moeten oprichten!
Oud 2 april 2004, 09:50   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ah, maar daar was ik enige tijd geleden ook al aan het denken naar aanleiding van een topic over coöperatieven in Links. Oxfam is te sterk verweven met het establishment en de politieke correctheid. Er zou een echte onafhankelijke fair trade organisatie moeten komen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be