Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2008, 12:40   #41
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vind je die zijn benadering nu niet wat eenzijdig?
Is dat trouwens de bijbel daarover? Ik vind dat er immers goede punten zijn om consumentisme en de gehele gedachte dat 'we het probleem van de prodcutie hebben opgelost, nu nog van de distributie' sterk gelinkt zijn.

Enfin; ik ben geen psycholoog, maar stel dat een 'Oostenrijks economisch' beleid wordt ingevoerd, dan lijkt het (voor mij in ieder geval) wel duidelijk dat consumentisme zou minderen, om de simpele reden dat je een algemene daling hebt van de prijzen, in plaats van een algemene stijging.

Ik vnd dat niet echt iets dat je zomaar kan verwaarlozen.
De bijbel? Ja, dat was het dus wel degelijk wel voor vele mei '68ers , niet voor mij natuurlijk. Ik vind Marcuse veel te cultuurpessimistisch, een typische eigenschap voor Frankfurters. Ik ben bvb ook absoluut niet akkoord met de zeer top-down benadering van de Frankfurter-media-theorieën. Die doen alsof er een totale controle bestaat van Sender over Receiver.

Maar soit, ik ben dan ook geen mei' 68. Ik ben geboren in 1976.
Het gaat er niet om wat ik geloof, maar wat de me! '68ers geloofden. En Marcuse was hun belangrijkste ideoloog. dat is geen mening, geen waardeoordeel, maar een feit.

(Behalve voor de maoistische mei' 68'ers natuurlijk, dit is een aparte groep)

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 30 april 2008 om 12:40.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 12:42   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet wat die mensen indertijd geloofden, maar je mag gerust een kleine samenvatting geven van Marcuse.

Het enige waar ik het tot nu toe over had, zijn de gevolgen van Mei '68. En ik beschouw een dalend niveau van verantwoordelijkheid daar een gevolg van. Nuja.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 12:42   #43
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Zijn laatste boek vind ik dan weer een totale flop. Ik durf zelfs beweren dat hij voorstander is van een verlichte despoot-regime; als je zijn conclusies een beetje verder doortrekt.
Ik heb enkel Jyhad vs McWorld en Fear's Empire gelezen, zijn laatste boek nog niet.
Oud 30 april 2008, 12:45   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik heb enkel Jyhad vs McWorld en Fear's Empire gelezen, zijn laatste boek nog niet.
Laat ik het even schetsen.
- Mensen zijn door de evil-wicked vrije markt niet meer in staat om fatsoenlijk te kunnen oordelen. ('Infantiele consument').
- We hebben politici en machthebbers nodig om mensen terug op het goede spoor te krijgen.
- Mensen zijn echter ook niet meer in staat om de goede policiti te kiezen
- Het is echter zonder enige twijfel noodzakelijk dat er goede politici zijn.

En dan stopt het zo, min of meer. Trek het 1 logische stap verder, denk ik dan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 april 2008, 13:08   #45
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat die mensen indertijd geloofden, maar je mag gerust een kleine samenvatting geven van Marcuse.

Het enige waar ik het tot nu toe over had, zijn de gevolgen van Mei '68. En ik beschouw een dalend niveau van verantwoordelijkheid daar een gevolg van. Nuja.
wel, zijn werk vind je hier:
http://www.marcuse.org/herbert/

Wie was Marcuse? Zoals de meeste Frankfurters was hij weggevlucht uit Duitsland na de machtsovername door de Nazi's (hij was joods), en in de VS beland.
(andere belangrijke namen van de Frankfurter-school zijn Adorno en Horkheimer)

In de jaren 50 reeds schreef hij een boek waarin hij Marx en Freud trachtte te verzoenen, 'Eros and civilization'. Hij stelde dat beschaving neerkomt op de onderdrukking van instincten. Hij combineerde het concept 'vervreemding' met Freudiaanse concepten zoals sublimatie en superego.

De One-Dimensional Man was een zeer scherpe kritiek op het consumentisme.
(het consumentisme dat dus in 1964 al bestond, en veroorzaakt werd door de post-WOII-boom, en niet door mei '68. Zeggen dat mei '68, een reactie op het consumentisme, het consumentisme heeft veroorzaakt, is a-historische nonsens).

Anyway, Marcuse lanceerde het begrip 'false needs', een begrip dat sindsdien gemeengoed is geworden.
Hij bestudeerde ook de 'verburgerlijking' van de arbeidersklasse, en kwam tot identiek dezelfde conclusies als die door sommige liberalen nog steeds gebruikt worden om de orthodox-communisten rond te oren slaan, in allerhande discussie, ook op dit forum .

Uiteindelijk kwam hij dus tot de conclusie dat de revolutionaire vonk niet langer aanwezig was in de tot consumptie-slaaf gemaakte arbeidersklasse. Daarom besloot hij dat de revolutie zou komen van geminoriseerden, van marginalen en outsiders, van radicale intellectuelen en allerhande 'nieuwe sociale bewegingen' (de radicale feministen, de ecologische beweging, ...).
Dit laatste punt is duidelijk nog steeds een grote invloed op de SAP, die toen als de RAL werd opgericht.

Anyway, ik zie niet in hoe je mei '68 als de oorzaak kunt zien van een evolutie waar dit een uitgesproken tegenreactie op was. Je kan natuurlijk stellen dat de generatie van mei '68 haar idealen heeft begraven en de boel verkloot heeft. En dat zal ik niet tegenspreken. Maar daarom zijn ze nog verantwoordelijk voor de excessen van het consumer-capitalism.

Het zijn enkel oer-conservatieve reactionairen die geen verschil zien tussen liberalen en linkse anti-liberalen, en die op één hoopje gooien omdat die allebei 'modern' zijn. Het zijn dergelijke reactionairen die al enige tijd de valse stelling proberen te verkopen dat de mei '68'ers propageerden dat men geen verantwoordlijkheid of plichten had. Dit is totaal onjuist.
'To live outside the law, you must be honest', zong Bob Dylan. Wie de wereld wil veranderen, de oorlog wil stoppen, de liefde wil bevrijden, de burgerlijke instituties negeren, ... die heeft juist 10 keer meer verantwoordelijkheidsbesef nodg dan wie braaf de uitgestippelde paden volgt.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 30 april 2008 om 13:22.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 13:15   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anyway, Marcuse lanceerde het begrip 'false needs', een begrip dat sindsdien gemeengoed is geworden.
Ja, we haten hem nog steeds daarom, vermits er zoiets simpelweg niet bestaat.

Citaat:
(het consumentisme dat dus in 1964 am bestond, en veroorzaakt werd door de post-WOII-boom, en niet door mei '68. Zeggen dat mei '68, een reactie op het consumentisme, het consumentisme heeft veroorzaakt, is a-historische nonsens).
Er bestaan geen gradaties in zaken! None, what so ever!
Oud 30 april 2008, 13:16   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn dergelijke reactionairen die al enige tijd de valse stelling proberen te verkopen dat de mei '68'ers propageerden dat men geen verantwoordlijkheid of plichten had. Dit is totaal onjuist.
<=>
Citaat:
Je kan natuurlijk stellen dat de generatie van mei '68 haar idealen heeft begraven en de boel verkloot heeft.
Idealen begraven van day one, dan toch.
Oud 30 april 2008, 13:18   #48
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'To live outside the law, you must be honest', zong Bob Dylan. Wie de wereld wil veranderen, de oorlog wil stoppen, de liefde wil bevrijden, de burgerlijke instituties negeren, ... die heeft juist 10 keer meer verantwoordelijkheidsbesef nodg dan wie braaf de uitgestippelde paden volgt.
Ik zie wel een groot verschil tussen: 'het is noodzakelijk dat we de wereld veranderen en ik (of 'wij') gaan dat doen!' enerzijds en verantwoordelijkheid anderzijds.
Oud 30 april 2008, 13:21   #49
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Eindelijk wordt deze discussie echt interessant, maar ik moet nu echt door, ik heb veel te doen.

I'll get back on this, Adrian
Oud 30 april 2008, 13:23   #50
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil zelfs niet zeggen dat er sommigen waren die al dat geconsumeer enzo niet tof vonden en dat oprecht aanvielen.

Maar dat zijn volgens mijn noch op de moment zelf, noch de gevolgen geweest van Mei 68.
Oud 9 mei 2008, 15:22   #51
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Guy Debord .
Weet er iemand toevalig of de spektakel maatschapij nog ergens te verkrijgen valt in boekvorm?
Indien mogelijk een nederlandstalige versie.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 16:35   #52
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Weet er iemand toevalig of de spektakel maatschapij nog ergens te verkrijgen valt in boekvorm?
Indien mogelijk een nederlandstalige versie.
Momenteel is het uitverkocht maar hou het in de gaten,je weet maar nooit
http://www.dollehon.dds.nl/titels.html#DH17
Oud 14 mei 2008, 20:07   #53
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Momenteel is het uitverkocht maar hou het in de gaten,je weet maar nooit
http://www.dollehon.dds.nl/titels.html#DH17
Merci.
Komt die dolle hond ook naar de boekenbeurs in Brussel?

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 14 mei 2008 om 20:07.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:16   #54
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Merci.
Komt die dolle hond ook naar de boekenbeurs in Brussel?
kzou het niet weten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be