Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2008, 13:18   #41
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot 60 werken is meer dan lang genoeg. Er zijn altijd mensen die langer willen werken, laat zij dan maar werken. Maar wie wil stoppen op zen 60e moet kunnen stoppen en een pensioen trekken
Mag op zich geen probleem zijn, Centrale Banken hebben een standaardformulier bedacht om geld bij te drukken wanneer dat nodig is. We kunnen dus zonder probleem de economie op onze behoeften afstemmen. Nu nog een beetje overeenkomen zoals mensen dat meestal doen en het komt in orde.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 14:26   #42
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Als we er al eens voor zouden zorgen dat de meeste mensen daadwerkelijk tot hun 65e zouden werken, zou dat al een hele stap vooruit zijn. De pensioenleeftijd naar 75 jaar optrekken is echter pure, asociale waanzin. Mensen moeten van hun oude dag kunnen genieten, en niet werken tot ze erbij neervallen!
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 14:37   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Veel mensen willen zich gerust "nog wat bezighouden". Alleen is de druk en de stress zo groot dat mensen van boven de zestig dit totaal niet meer volhouden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 14:51   #44
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Als we er al eens voor zouden zorgen dat de meeste mensen daadwerkelijk tot hun 65e zouden werken, zou dat al een hele stap vooruit zijn. De pensioenleeftijd naar 75 jaar optrekken is echter pure, asociale waanzin. Mensen moeten van hun oude dag kunnen genieten, en niet werken tot ze erbij neervallen!
Misschien laten we ons gewoon vangen door allerhande manipulatietechnieken. Omwille van de technologische revolutie van de 20ste eeuw zouden we met sprekend gemak allemaal halftijds kunnen gaan werken. Hiervoor dienen we allereerst een partieel economisch denkpatroon te doorbreken, niet het ‘meer productie’ syndroom dus. De alternatieven liggen op de tafel maar het geldspelletje laat ons anders denken. Maar ja … als het getal maar groeit, mensen zijn slechts een neveneffect van kapitaalsaccumulatie. Men doet zelfs alle moeite van de wereld om mensen geen vrije tijd te gunnen, het zou betekenen dat men begint na te denken hoe absurd dit systeem is. Alsof er geen boek geschreven werd. Laat ons de zoutstandaard herinvoeren, verder gaat creativiteit niet meer.
Oud 27 april 2008, 14:52   #45
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel mensen willen zich gerust "nog wat bezighouden". Alleen is de druk en de stress zo groot dat mensen van boven de zestig dit totaal niet meer volhouden
Niet enkel van boven de zestig of is de 20 % officiële depressiviteit in België enkel de derde leeftijd misschien ? Ik denk het persoonlijk niet.

Laatst gewijzigd door MIS : 27 april 2008 om 14:53.
Oud 27 april 2008, 15:20   #46
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

*

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 27 april 2008 om 15:20.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 15:22   #47
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De jongeren zullen verplicht worden fysieke arbeid te verrichten en dat staat los van de studies.
Erg grappig allemaal ,helaas ook utopisch gesteld...
Ik zie al hooggestudeerden gerne dokters en advokaten hun fysieke deel van hun arbeidscyclus in omgevingen zoals de bouw of het bandwerk in autofabricagehallen verrichten ....

Citaat:
Vanaf 35 jaar krijgt men andere jobs die minder arbeidsintensief zijn, de ouderen krijgen de controle functies, achter een computer naar de bewakingscamera’s kijken en bij gebeurlijke conflicten duwen ze op een knopje om de bewakers (wel of niet reeds geautomatiseerd) te activeren waar nodig.
Droom maar rustig verder met zulke arbeidsverdeling...
Zulk een communistische arbeidsverdeling hebben destijds al gefaald in het goeie oude USSR zelf....
De vraag blijft met zo een denkbeelden,welke roesverwekkende middelen gebruik je om tot zulk een ideeën te komen...

Citaat:
Anders gezegd, arbeid wordt verdeeld in functie van het lichaam, stelselmatig wordt dat afgebouwd tot de dood hierop volgt.
Hahahaha...erg grappig...
Geschreven door iemand die momenteel in een luxelandje leeft waarvoor de huidige generatie gepensioneerden vooral hebben toe bijgedragen ....
En die zelf als "stille vennoot" parasiteert op de werkende samenleving...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 15:27   #48
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Als je de werklozen niet mag "duwen".
Dan zeker onze oudere werknemers niet "duwen" die al meer dan 40j hebben gewerkt, om ze nog langer te doen werken.
Diegenen die al meer dan 40j hebben gewerkt hebben ook afgedragen aan de staat voor de gepensioneerden en werklozen.
Gun hen hun verdiende rust en laat de jongere garde het werk maar doen en instaan voor de kost van de gespensioneerde en werkloze....zodat het cirkeltje rond is.

Het is stom dat veels te oudere mensen moeten werken om die jongere gast aan den dop zijn centjes te geven.
Draai de zaken eens om aub.
Voor mij moet niemand andermans leven bepalen en/of betalen, zo simpel is dat.

Wat we nu hebben, is dat een gigantische bureaucratische machine het leven van heel wat mensen betaalt, en daarom ook min of meer hun leven bepaalt.

Ik wil die twee dingen wegnemen. Zolang je vindt dat anderen moeten opdraaien voor je pensioen (of eender wat), zal je er ook genoegen mee moeten nemen dat die anderen macht krijgen over je leven. Zo gaat dat.
Oud 27 april 2008, 15:36   #49
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Van de hele EU hebben de Belgen trouwens de kortste loopbaan achter de rug als ze met pensioen gaan. In de jaren '70 was de politiek erop gericht mensen zo snel mogelijk uit hun baan te sjotten. Kwestie van de jongeren een kans te geven (en hun eigen povere economische kennis te illustreren ).
Oud 27 april 2008, 19:07   #50
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Erg grappig allemaal ,helaas ook utopisch gesteld ... Ik zie al hooggestudeerden genre dokters en advocaten hun fysieke deel van hun arbeidscyclus in omgevingen zoals de bouw of het bandwerk in autofabricagehallen verrichten ....
Iedereen gelijk voor de wet en daarmee basta. Het alternatief is uiteraard om 20 miljoen mensen te importeren, zoiets noemen we intellectueel en heeft niets met utopie te maken, keiharde realiteit van vandaag de dag. Er zijn er zelfs bij die dat helemaal niet zo grappig vinden, die noemen ze terrorist.
Citaat:
Droom maar rustig verder met zulke arbeidsverdeling ... Zulk een communistische arbeidsverdeling hebben destijds al gefaald in het goeie oude USSR zelf .... De vraag blijft met zo een denkbeelden,welke roesverwekkende middelen gebruik je om tot zulk een ideeën te komen ...
Nooit zal het goed zijn, nu zijn we eens creatief en dan krijg je dat weer. Ik vraag me af welke roesverwekkende middelen men gebruikt waardoor dat we in Europa denken dat er een geldprobleem zou zijn, enig idee hierover ? Centrale Banken drukken toch geld bij, niet dan ? Waar zit nu de logica van dit systeem eigenlijk ? Of slaap je door diezelfde middelen misschien ? Bizar natuurlijk.
Citaat:
Hahahaha...erg grappig... Geschreven door iemand die momenteel in een luxelandje leeft waarvoor de huidige generatie gepensioneerden vooral hebben toe bijgedragen .... En die zelf als "stille vennoot" parasiteert op de werkende samenleving ...
Dat is het systeem nu éénmaal en de zwakken hebben pech. We houden speciaal 10 % van de productie in België om veel redenen. Ik noem er slechts twee.
  • Als we die productie hier houden en de lonen laten stijgen, dan heeft dat tot gevolg dat de goederen die hier geproduceerd worden duurder moeten verkocht worden. We kunnen dan ook meer winst boeken op de producten die we van het buitenland naar België exporteren. Men weet helemaal niet dat we dat zelf zijn, het zijn niet altijd chinezen natuurlijk.
  • Langs de andere kant krijgen we subsidies van de staat en worden we aanbeden als de geluksbrengers.
Grappig natuurlijk, laat ze maar doen in Europa. Zolang ze niks van economie begrijpen, blijven we dat spelletje gewoon spelen, bijzonder lucratief. En maar spartelen … dat is nu éénmaal waar we voor kiezen, kan ik ook niks aan doen.
Oud 27 april 2008, 19:08   #51
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Van de hele EU hebben de Belgen trouwens de kortste loopbaan achter de rug als ze met pensioen gaan. In de jaren '70 was de politiek erop gericht mensen zo snel mogelijk uit hun baan te sjotten. Kwestie van de jongeren een kans te geven (en hun eigen povere economische kennis te illustreren).
Ik denk dat we meer productie nodig hebben om geld te maken.
Oud 27 april 2008, 19:12   #52
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat we nu hebben, is dat een gigantische bureaucratische machine het leven van heel wat mensen betaalt, en daarom ook min of meer hun leven bepaalt.
Het leven is iets bijzonder vreemd, grenzeloze kortzichtigheid bestaat ook. Hoe komt nu die gigantsiche bureaucratie tot stand in feite. Heeft men dat plots bedacht, zomaar voor de fun ?
Oud 27 april 2008, 19:16   #53
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Kust mijn klote allemaal 90 jaar dan maar
Oud 27 april 2008, 19:35   #54
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Kust mijn klote, allemaal 90 jaar dan maar
Volgens de standaarden wil dat zeggen dat je honderd jaar gaat worden. 90 % arbeidstijd, de laatste 10 % is om je begrafenis te regelen. Als je het slim aanpakt kan je dat doen tijdens je professionele loopbaan. En anders zal de bank je wel helpen, zij geven gratis kredieten. Desnoods drukken ze geld bij, zij hebben een machientje voor die dingen.
Oud 27 april 2008, 19:42   #55
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de standaarden wil dat zeggen dat je honderd jaar gaat worden. 90 % arbeidstijd, de laatste 10 % is om je begrafenis te regelen. Als je het slim aanpakt kan je dat doen tijdens je professionele loopbaan. En anders zal de bank je wel helpen, zij geven gratis kredieten. Desnoods drukken ze geld bij, zij hebben een machientje voor die dingen.
hE ZOTTEKE IK WERK WEL IN EEN RVT,BIJ ONS ZIJN ZE ALLEMAAL 90
Oud 27 april 2008, 19:45   #56
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
hE ZOTTEKE IK WERK WEL IN EEN RVT,BIJ ONS ZIJN ZE ALLEMAAL 90
We moeten dat in het oog houden, als die gemiddelden stijgen dan moeten we langer werken. Het systeem is transparant, iedereen kan dat zonder probleem volgen.
Oud 27 april 2008, 21:17   #57
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Jongens, ik ga niet werken tot mijn 75ste. Dan ga ik met plezier drugs dealen of inbreken. Er zijn grenzen hé. Slavernij is afgeschaft, laat het zo. Een systeem dat een dergelijke levensopoffering vraagt van zijn burgers heeft het toch ergens niet begrepen hé.
Oud 27 april 2008, 22:24   #58
nun
Gouverneur

Standaard

Als werkenden een vast deel van hun brutoloon geven aan gepensioneerden zal het pensioen per gepensioneerde hoger wanneer 20% van de bevolking op pensioen is dan wanneer 40% op pensioen is.

Langer moeten werken kan een onontkoombare realiteit zijn. Je zou denken dat na een demografische meevaller (babyboom) de staatsschuld 0% zou zijn. Dan had de overheid tenminste nog wat ruimte.

Wat ik wel gek vind is het zilverfonds. Das een grote spaarrekening van de overheid. Maar tegelijk heeft de overheid een enorme schuldenberg. Zou een goede huisvader niet eerst zijn schulden afbetalen ipv spaarrekeningen te openen?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 22:33   #59
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Als mensen niet meer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen, heeft de maatschappij een zorgplicht, omdat deze mensen niet meer in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.

Dat iemand niet meer aan het proces kan deelnemen kan komen door lichamelijke of geestelijke oorzaken; niet door leeftijd. Hooguit indirecte door de gevolgen van een hogere leeftijd.

Dat mensen boven een bepaalde leeftijd vanzelfsprekend niet meer in hun eigen levensonderhoud hoeven of mogen voorzien, vind ik een slechte zaak.

Het argument dat iemand lang genoeg bijgedragen heeft aan pensioenopbouw, vind ik niet terecht. We spreken toch ook geen termijn af dat er niet meer belasting betaald hoeft te worden ter verbetering van het wegennet? Of belasting voor gezondheidszorg? We wonen in een samenleving die zorgt voor het die niet voor zichzelf kunnen zorgen; dan moet iedereen daaraan bijdragen.

Laatst gewijzigd door okke : 27 april 2008 om 22:34.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 23:26   #60
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Jongens, ik ga niet werken tot mijn 75ste. Dan ga ik met plezier drugs dealen of inbreken. Er zijn grenzen hé. Slavernij is afgeschaft, laat het zo. Een systeem dat een dergelijke levensopoffering vraagt van zijn burgers heeft het toch ergens niet begrepen hé.
Inbreken of drugsdealen kan wél, maar iemand langer laten werken is misdadig? Sta mij toe dat ik dat inderdaad 'ergens' niet begrepen heb.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be