![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
de nmbs (en meer vakbondsgeorganiseerd komen ze niet in B denk ik) heeft anders voorgesteld om 'stoemelings' van 36 naar 38 uren te gaan ... daar is in Vlaanderen zelfs geen stakingsbereidheid voor te vinden ![]() geloof me nu maar tussen dit en vijf jaar verdien je op zijn minst 10% minder uit arbeid (vergeet ook niet dat een indexering in dezelfde zin werkt, die is lucratief voor de staat want de belastingsschalen worden pas twee jaar na datum aangepas ... en de arbeiders en bonden maar content zijn met de indexeringen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe meer, hoe goedkoper.
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Als we nu ergens niet op zitten te wachten, zullen het wel meer woningen zijn. Vlaanderen is nu al zo volgebouwd en al eens rondgekeken hoeveel leegstand en verkrotting er is ? Van vele nieuwbouwappartmenten van verscheidene prestigieuze projecten geraakt men niet af. Nee, bijbouwen is de oplossing niet. Verkopers zullen gewoon hun prijs een beetje moeten laten zakken. Eigenlijk zou men (jonge of eerste) kopers een premie moeten geven indien ze een bestaand leegstaand pand van een respectabele leeftijd willen kopen en opknappen. Nieuwbouw, zeker openstaande eensgezinswoningen, moet men ontmoedigen door inderdaad die BTW-heffing in te voeren. Want er blijft waardevol groen sneuvelen voor de nieuwbouwwoede van de Belgen. Ik ben normaal helemaal geen groene jongen, maar op dit vlak ligt het verdwijnen van onze open ruimte, en de verkrotting van de bestaande bewoning, me nauw aan het hart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien even een politiek incorrecte opmerking maken die m.i. wel meespeelt in iets als de vastgoedsector:
de demografische factoren zijn ook belangrijk, met name het feit dat ouderen van nu een veel hogere levensverwachting hebben dan de oudjes van een veertigtaljaar geleden. Momenteel zijn mensen die 100 jaar worden geen uitzondering meer. Vier generaties van één familie die tegelijkertijd in leven zijn is ook iets wat nog nooit in de geschiedenis gebeurd is. Dat heeft zijn invloed op de bouwmarkt, want je krijgt een grotere populatie omdat er minder mensen sterven. Maar ook zijn invloed op de manier van bouwen: kleinere huizen en appartementen die centraal liggen en praktisch zijn zijn meer gegeerd bij de oudere populatie. Maar zeker ook op het kapitaal van de jongeren. Immers, waar men vroeger van de ouders erfde op ongeveer 30(?)-jarige leeftijd is dat nu pas het geval wanneer men veel ouder is (vb. 60-70 is geen uitzondering meer)... Anderzijds weet ik dat mijn mama me soms zegt dat een gewone spaarrekening vroeger 10% opbracht. Een rente die tegenwoordig hallucinant is.
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je hiervoor krijgt, maar voor dat geld had je een tiental jaar geleden een ferme villa, terwijl men nu soms zoveel durft vragen voor een gewone middenklasfermette op een bouwgrond van een tiental are. (In dit geval weten we natuurlijk niet over wat het precies gaat, dus het is zeker geen steek onder de gordel naar Lombas toe.) Ik vraag me af wat tegenwoordig de beste zet is als je je huis wil verkopen: het nu wegdoen aan de nog relatieve hoge prijzen en een tijdje huren, aan diezelfde hoge prijzen om dan te kopen wanneer de prijzen gezakt zijn. Of wachten en je huis verkopen aan een lagere prijs en onmiddellijk een nieuw eigendom kopen, tegen de nog hoge prijzen.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Of meer denken aan een soort kangoeroewoonproject of het opkopen van grote panden waar dan ganse wijken in kunnen samenwonen in een soort van leefgemeenschappen. Met een aantal gemeenschappelijke ruimtes natuurlijk waarvoor de kosten dan ook worden gedeeld. Zoals ik hier al ooit voorstelde. Enkel voor de mensen die zo'n project ook zien zitten uiteraard! Wat mij opvalt is dat als je rondkijkt en denkt een stukje leegstaand weiland te bespeuren er iets verder een plakkaat op blijkt te staan type "residentie bloemenhof ... nog vier huizen en zeven appartementen over, wees er snel bij!" ![]() Ik heb het niet zo op van die op voorhand gemaakte geprefabriceerde instapklare woningen en appartementen, voor jou gebouwd door één of andere rijke industrieel, waardoor je dan in exact hetzelfde gebouw moet gaan wonen als je buur en niet eens weet welke materialen er allemaal in je huis verwerkt zitten en je nadien evenveel blijkt te moeten betalen voor een autostaanplaats als voor je halve appartement of huis en je 10 000 euro extra moet betalen als je een zwart marmeren keukenblad wilt ipv een paars met roze bollen zoals de eigenaar voor je gekozen heeft, bij wijze van spreken.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 mei 2008 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() In mijn familie zijn het er zelfs vijf. Dat even geheel ter zijde.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
No thanks aan leefgemeenschappen en ingesloten bebouwing hier. Open bebouwing, en daarrond een stuk tuin waarin ik op zijn minst kan ronddolen zonder door een buur gestoord te worden, is het minimum. Laatst gewijzigd door Sfax : 4 mei 2008 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() Neen, de issue hier is enerzijds 'vrije keuze' (je kiest de mensen waarmee je in zee gaat en dus je latere buren zelf, inclusief volledig het pand waarin jullie zullen gaan wonen, hoe jullie het zullen inrichten,...) vs. opgedrongen keuze. (In het laatste geval een firma die een heel stuk grond opkoopt en daar allemaal kant-en klare huisjes en appa's zet in een bepaalde stijl, door de bouwheer gekozen, en ze ook allemaal inricht op deze manier en deze huisjes en appa's verkoopt aan wie ze willen. Vaak zijn die huizen of appa's nog niet volledig gebouwd op het moment dat je ze koopt, maar als je er een kleinigheidje naar eigen wens in wil laten richten, oh wee... dan zal je het financieel geweten hebben.) Degene die hier rijk wordt, is de bouwer van het project.
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementslid
|
![]() Ja en er zijn in de jaren 70 ook zo een paar jaar geweest met nominale loonstijgingen van meer dan 20 percent. Maar toen was de inflatie torenhoog en betaalde je ook enorm veel intrest op leningen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Een of andere instantie schat dat de prijzen van vastgoed ongeveer 17% te hoog liggen en er de volgende jaren een (langzame) correctie in de prijzen zal sluipen.
Ik weet echter niet meer welke instantie dat zei, misschien het IMF of zo.
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1. Dat is slecht omdat onze maatschappij er niet in slaagt haar burgers (inclusief hoger opgeleide tweeverdieners) te voorzien in een levensstandaard die we (via mammie en pappie!) als billijk ervaren.. 2. Jongeren moeten niet per se hebben wat pa & ma hebben, veel minder zou ook al goed zijn. Helaas is dat niet haalbaar vandaag. Jongeren vragen nog geen fractie van de dingen die hun ouders voor het grijpen hadden, een eigen huis lijkt me dan weer niet zo'n onredelijke vraag, vooral niet in een wereld waarin de neoliberalen vinden dat ook huurprijzen door de heilige markt mogen bepaald worden... 3. In vergelijking met de huidige jonge koppels weten mammie en pappie niet eens wat werken is. In mijn geval zijn het baby-boomers en zowel op het vlak van de (woning)markt als op professioneel gebied is alles alleen maar moeilijker geworden. Je moet al een rund zijn om dat in twijfel te trekken.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 4 mei 2008 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Sta me toe het zever te vinden dat de prijzen voor huizen een bepaald percentage te hoog zouden liggen. Alle prijzen zijn te hoog, en als dat niet is, dan zijn geen prijzen te hoog.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die hebben er nooit moeten voor werken zoals U... Tjonge, tjonge... ![]() |
|
![]() |
![]() |